ورزش فیتنس برای لاغری | فیتنس چه تاثیری بر کاهش وزن دارد؟

ورزش فیتنس برای لاغری

احتمالاً تاکنون نام ورزش فیتنس به گوش شما خورده است. بسیاری از افراد، فیتنس و بدنسازی را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند در حالی که تفاوت‌های قابل توجهی بین ورزش فیتنس و بدنسازی وجود دارد. نکته مهم این است که هر دو روش می‌توانند برای کاهش وزن، افزایش وزن و رسیدن به تناسب اندام مناسب باشند. اما مهم‌ترین سوالی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که فیتنس واقعاً چیست؟ ما ایرانی‌ها معمولا از عبارت انگلیسی فیتنس استفاده می‌کنیم.

 Fitness در لغت به معنی تناسب اندام است و از نظر پزشکی، به توانایی فرد برای انجام فعالیت‌های روزانه، افزایش استقامت و قدرت، مدیریت بیماری، خستگی و استرس و کاهش بی‌ تحرکی گفته می‌شود. البته فیتنس در دنیای پزشکی یا ورزشی با مفاهیم و معانی مختلفی ارائه شده است. ولی ماهیت آن تاکنون دستخوش تغییر نشده است. 

طی چند دهه گذشته، فیتنس یا تناسب اندام به یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی بسیاری از مردم تبدیل شده است. اگر به تناسب اندام فکر می‌کنید و برای لاغر شدن اقدام کرده‌اید، به احتمال زیاد ورزش فیتنس گزینه کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود. در ادامه این مطلب از وبسایت فیت کلاب به مبحث فیتنس برای لاغری می‌پردازیم.

فیتنس چیست؟

ورزش فیتنس برای لاغری
ورزش فیتنس برای لاغری

 فیتنس (Fitness) یک شاخه ورزشی است که با اسامی دیگری مثل زیبایی اندام یا تناسب اندام نیز شناخته می‌شود. ورزش فیتنس می‌تواند فعالیت‌های بدنی و آمادگی جسمانی شما را افزایش دهد. در نتیجه، می‌توان گفت ورزش فیتنس برای لاغری و کاهش توده‌های چربی کاملاً مناسب است. اگر دارای اضافه وزن هستید و قصد دارید به اندام ایده‌آل خود برسید، فیتنس بهترین گزینه برای کاهش وزن خواهد بود.

 نتیجه گرفتن از تمرینات ورزشی فیتنس، درست مانند تمرینات بدنسازی نیاز به صبر و حوصله دارد‌. باید تلاش زیادی برای انجام تمرینات داشته باشید و تداوم در انجام حرکات ورزشی را فراموش نکنید. رسیدن به تناسب اندام با ورزش، کار چندان ساده‌ای نیست. عوامل مختلفی بر تناسب اندام تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال، ممکن است متابولیسم و سوخت و ساز بدن شما بالا باشد و طی یک ماه از تمرینات فیتنس نتیجه بگیرید. 

ولی فرد دیگر متابولیسم پایینی داشته باشد و بعد از چهار ماه از تمرینات فیتنس نتیجه بگیرد. در حال حاضر، فیتنس به روتین‌ روزمره بسیاری از مردم تبدیل شده است. در ادامه بیشتر درباره ورزش فیتنس برای لاغری صحبت خواهیم کرد.

۵ بخش مهم فیتنس 

فیتنس شامل بخش‌ها و مراحل گوناگونی است. در ادامه ۵ بخش مهم ورزش فیتنس را برای شما بیان می‌کنیم تا بهتر با این سبک ورزشی آشنا شوید.

1. ساختار بدن 

یکی از مهم‌ترین بخش‌های فیتنس، ساختار بدن است. قبل از اینکه تمرینات ورزشی فیتنس را شروع کنید، فرم و شکل بدن شما مورد بررسی قرار می‌گیرد. منظور از ساختار بدن، بررسی میزان چربی بدن و ارزیابی شاخص توده بدنی (BMI) است. شاخص توده بدنی می‌تواند اطلاعاتی در رابطه با تناسب اندام شما در اختیار مربیان ورزشی قرار دهد. میزان چربی‌های تجمع یافته در بدن، می‌تواند بر تناسب اندام شما تاثیرگذار باشد. به همین دلیل باید در وهله اول در فیتنس مورد بررسی قرار گیرد.

2. استقامت قلبی عروقی یا قلبی تنفسی

تمرینات فیتنس ممکن است فشار زیادی به اندام‌های داخلی بدن وارد کنند. به همین دلیل، باید استقامت قلبی و عروقی یا استقامت تنفسی را نیز مورد بررسی قرار داد. استقامت قلبی – عروقی، دومین چیزی است که در ورزش فیتنس ارزیابی می‌شود و مدت زمانی را نشان می‌دهد که بدن شما می‌تواند ورزش هوازی سخت را تحمل کند. در صورتی که استقامت قلبی عروقی یا استقامت تنفسی شما پایین باشد، تمرینات فیتنس خاصی برای شما در نظر گرفته می‌شود. با کمک این تمرینات، می‌توانید استقامت قلبی – عروقی بدن خود را افزایش دهید. 

3. انعطاف ‌پذیری 

سومین بخش فیتنس، انعطاف پذیری است. بسیاری از تمرینات فیتنس نیاز به انعطاف پذیری بالا دارند. به همین دلیل، انعطاف پذیری مهم‌ترین چیزی است که در ورزش فیتنس مورد بررسی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال یکی از تست‌ها برای بررسی میزان انعطاف بدن، تست نشستن و رسیدن است. در این تست، باید بنشینید و نوک انگشتان دست خود را به نوک انگشتان پا برسانید. این یک معیار سنتی برای بررسی میزان انعطاف بدن است.

4. استقامت عضلانی

یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های فیتنس، استقامت عضلانی است. استقامت عضلانی مدت زمانی را نشان می‌دهد که عضلات شما می‌توانند بدون استراحت کردن کار کنند. به عنوان مثال تعداد دراز نشست‌ها یا مدت زمانی که می‌توانید وزنه را بالا نگه دارید، به استقامت عضلانی مربوط می‌شود. 

5. قدرت عضلانی 

قدرت عضلانی، از دیگر بخش‌های فیتنس است که با استقامت عضلانی تفاوت دارد. قدرت عضلانی به بیشترین مقدار نیروی تولید شده توسط یک عضله گفته می‌شود. در صورتی که قدرت عضلانی بدن شما پایین باشد؛ تمرینات تمرینات فیتنسی که به دمبل زدن نیاز دارند، به شما پیشنهاد خواهد شد.

مزایای ورزش فیتنس 

ورزش فیتنس برای لاغری
ورزش فیتنس برای لاغری

علاوه بر اینکه ورزش فیتنس برای لاغری مناسب است، می‌تواند برای تناسب اندام کلی بدن شما نیز مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایای ورزش فیتنس را برای شما بیان می‌کنیم: 

1.کاهش بیماری ها

یکی از مهم‌ترین مزایای فیتنس، این است که از بروز بیماری‌های رایج مثل بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند. با استفاده از تمرینات فیتنس، می‌توانید خطر ابتلا به بیماری دیابت را نیز کاهش دهید. همانطور که گفته شد، این ورزش می‌تواند استقامت قلبی – عروقی را افزایش داده و بر تقویت اندام‌های داخلی بدن نیز تاثیرگذار باشد. 

بنابراین بدیهی است که یکی از ساده‌ترین مزایای آن، جلوگیری از بروز بیماری‌ها است. با استفاده از تمرینات ورزشی فیتنس، می‌توانید چربی‌های اضافی بدن خود را از بین ببرید. این مسئله نه تنها بر لاغری موثر است، بلکه از ایجاد فشار خون بالا و افزایش قند خون نیز جلوگیری می‌کند. چربی‌های اضافی بدن به خصوص چربی‌های شکمی، شما را در معرض بسیاری از بیماری‌ها یا حتی سکته قلبی قرار خواهند داد. 

2.تقویت آمادگی جسمانی 

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای فیتنس، تقویت آمادگی جسمانی است. آمادگی جسمانی اهمیت بسیار زیادی برای انجام فعالیت‌های روزمره دارد. می‌توان با استفاده از برخی تمرینات هوازی مثل دوچرخه سواری، دویدن و مواردی مانند این، آمادگی جسمانی را تقویت کرد. برخی از تمرینات فیتنس نیز وجود دارند که می‌توانند آمادگی جسمانی و قدرت عضلات شما را افزایش دهند. این تمرینات منجر به بهبود چابکی و انعطاف پذیری بدن خواهند شد. 

3.حفظ سلامتی 

فیتنس یکی از بهترین ورزش‌ها برای حفظ سلامتی است. این ورزش به صورت مستقیم بر پمپاژ خون در قلب تاثیر می‌گذارد و از این طریق، فشار خون را کاهش می‌دهد. هر چقدر قلب به شکل بهتری کار کند، طول عمر افزایش خواهد یافت و خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها کاهش می‌یابد. 

4.تقویت استخوان ها 

فیتنس یک ورزش کاملاً مناسب برای تقویت استخوان‌ها و مفصل‌ها است. اگر به صورت ژنتیکی استخوان‌های ضعیفی دارید و زندگی شما به خاطر این مسئله مختل شده است، می‌توانید از تمرینات تقویتی فیتنس استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین مزایای این تمرینات، این است که به مرور زمان در بدن تاثیر می‌گذارند و بسیار سبک هستند. بنابراین نیازی نیست فشار بالایی را برای تقویت استخوان‌ها تحمل کنید.

5.وزن ایده‌آل و افزایش عضلات

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای تمرینات ورزشی فیتنس، این است که شما را به وزن ایده آل خود می‌رساند. این ورزش میزان چربی بدن را کاهش داده و حجم عضلات را افزایش می‌دهد. فیتنس می‌تواند بر متابولیسم بدن شما تاثیر بگذارد و از این طریق عضله سازی را افزایش دهد. 

6.بهبود خلق و خو 

از دیگر مزایای ورزش فیتنس، این است که از بروز افسردگی جلوگیری کرده و خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد. این ورزش نه تنها بر تناسب اندام موثر است، بلکه با افزایش جریان خون در بدن و اکسیژن رسانی به سلول‌ها بر عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد و از بروز ناراحتی‌های روحی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، فیتنس اضطراب و استرس را نیز کاهش می‌دهد.

بدنسازی بهتر است یا فیتنس؟

سوال مهمی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که بدنسازی بهتر است یا فیتنس؟ پاسخ به این سوال کار چندان ساده‌ای نیست. بهتر است ابتدا با یک متخصص تغذیه و مربی ورزشی مشورت کنید. انتخاب بین فیتنس و بدنسازی، به شاخص توده بدنی، میزان اضافه وزن و علاقه شما بستگی دارد. در ابتدا باید ببینید هدف شما از لاغر شدن چیست. آیا به تناسب اندام فکر می‌کنید یا قصد دارید حجم عضلات را افزایش دهید؟

 جالب است بدانید فیتنس و بدنسازی هر دو زیر مجموعه پرورش اندام هستند و منجر به بهبود فرم بدن شما می‌‌شوند. به طور کلی، فیتنس به این معنا است که شما در کنار یک رژیم غذایی خاص، با کمک ورزش مهارت بدنی و چابکی خود را افزایش دهید. اما بدنسازی به این معنا است که با کمک رژیم غذایی، مکمل‌ها و تمرینات ورزشی قدرت بدنی و حجم عضلات را افزایش دهید‌‌.

چگونه فیتنس را به بخشی از زندگی روزانه خود تبدیل کنیم؟

برای تبدیل فیتنس به بخشی زندگی روزانه، باید دستورالعمل‌های خاصی را رعایت کنید. انجام دادن تمرینات فیتنس در ابتدا بسیار سخت است. اما بعد از مدتی، بدن شما به این نوع سبک زندگی عادت خواهد کرد. برخی دستورالعمل‌هایی که به آن نیاز دارید، شامل موارد زیر هستند:

1.واقع بین باشید

برای اینکه تمرینات فیتنس به بخشی از سبک زندگی شما تبدیل شود، بهتر است واقع بین باشید. اگر نیاز است هر روز صبح ساعت ۶ تا ۴ عصر سر کار باشید، به احتمال زیاد زمان کافی برای انجام تمرینات ورزشی قبل از رفتن به سر کار نخواهید داشت. ممکن است در روزهای اول با اشتیاق زیاد از ساعت ۴ صبح بلند شوید و تا پنج ورزش کنید. اما به مرور زمان، تسلیم خواهید شد و ورزش فیتنس را کنار می‌گذارید. 

بنابراین، بهتر است ابتدا درباره سبک زندگی خود با متخصص مشورت کرده و بهترین ساعت را برای انجام تمرینات فیتنس در نظر بگیرید. اگر عصرها نیز مشغول کار و فعالیت هستید، بهترین کار این است که ورزش فیتنس را طی بخش‌های مختلف روز انجام دهید. به عنوان مثال، می‌توانید تمرینات کششی را به ساعات اولیه صبح موکول کنید. مهم‌ترین مسئله این است که از خود انتظار بیش از حد نداشته باشید و عجله کنید. رسیدن به تناسب اندام زمانی است و باید با برنامه ریزی انجام شود.‌

2.با دیگران ورزش کنید

برای اینکه فیتنس به بخشی از زندگی روزانه شما تبدیل شود، بهتر است به دنبال یک پارتنر یا همراه باشید. هیچ کس به اندازه یک دوست یا همراه که هدفی مشابه شما دارد، نمی‌تواند بر نتیجه تمرینات فیتنس تاثیر گذار باشد. اگر در اطراف خود کسی را پیدا نمی‌کند که به تمرینات فیتنس علاقه داشته باشد، می‌توانید به باشگاه‌های بدنسازی یا گروه‌های مجازی مراجعه کنید. انجام دادن تمرینات ورزشی آن هم به صورت تیمی، تاثیرات بسیار مثبتی بر روحیه و انرژی شما خواهد داشت. ورزش فیتنس برای لاغری و افزایش اعتماد به نفس کاملا مناسب است. در نتیجه، زودتر به اندام دلخواه خود می‌رسید. 

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره ورزش فیتنس برای لاغری صحبت شد. فیتنس یکی از انواع رشته‌های ورزشی است که شامل تمرینات مختلف مثل تمرینات هوازی و تمرینات استقامت یا قدرتی است. تفاوت بدنسازی و فیتنس این است که در بدنسازی صرفا روی افزایش قدرت عضلات و افزایش حجم عضلات امروز می‌شود.

 در حالی که در فیتنس، هدف رسیدن به تناسب اندام و افزایش استقامت و چابکی است. این ورزش با هدف حفظ سلامتی بدن نیز انجام می‌گیرد و تاثیر زیادی بر گردش خون و عملکرد قلب در بدن دارد. تمرینات فیتنس درست مانند تمرینات بدنسازی نیاز به پشتکار و یادگیری و صبر دارند. هیچ کس نمی‌تواند یک شبه با تمرینات فیتنس به تناسب اندام برسد. اگر از برنامه رژیم لاغری و تمرینات ورزشی استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم تمرینات فیتنس را به بخشی از روتین رومزه خود تبدیل کنید. 

زمان درستی را برای انجام دادن این تمرینات انتخاب کنید و به برنامه ورزشی و رژیم غذایی نیز پایبند باشید. اگر برای انجام ورزش فیتنس برای لاغری و دریافت برنامه ورزشی به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان مجموعه فیت کلاب در ارتباط بوده و رژیم غذایی خود را دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه