ایروبیک یا بدنسازی؛ کدامیک برای لاغری بهتر است؟

وقتی تصمیم می‌گیریم وزن کم کنیم، اولین چیزی که به ذهن‌مان می‌رسد تمرینات کاردیو است. تمرین با وزنه هرگز در لیست اولویت‌ها نیست. احتمالاً به این دلیل است که مزیت کالری سوزی تمرینات با وزنه هنوز به رسمیت شناخته نشده است. ما هنوز اطلاعات کافی در مورد برنامه‌های تمرین با وزنه را نداریم. برای اکثر افراد تمرین با وزنه تنها زمانی مورد نیاز است که بخواهند عضله بسازند. بنابراین تمرینات با وزنه در مورد کاهش وزن در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. اما این تصور بر خلاف واقعیت است.

نمی‌توان انکار کرد که کاردیو فواید زیادی در کاهش چربی دارد. اما حرکات بدنسازی نیز در لاغری بسیار اثرگذار است. البته بحث بر سر این است که اثربخشی کدامیک در کاهش وزن بیشتر است. اگر می‌خواهید پاسخ کامل و جامعی به سؤال «ایروبیک یا بدنسازی؛ کدامیک برای لاغری بهتر است؟» دریافت کنید؛ در این مقاله با فیت کلاب همراه شوید.

ایروبیک چه نوع ورزشی است و چه تأثیراتی بر بدن دارد؟

ایروبیک نوعی ورزش و تمرین بدنی با ترکیبی از حرکات موزون است که معمولاً با موسیقی تنظیم می‌شود. تمرینات ایروبیک برای بهبود آمادگی قلبی عروقی، انعطاف‌پذیری و سلامت کلی بدن طراحی شده است. حرکات ایروبیک بر روی استقامت و توسعه قدرت عضلانی تمرکز دارند. ایروبیک اغلب در محیط‌های گروهی انجام می‌شود. به همین دلیل، ورزشی محبوب برای افرادی است که به دنبال افزایش استقامت، کاهش وزن و حفظ سبک زندگی سالم هستند.

فواید ورزش ایروبیک؛ از بهبود سلامت قلب تا لاغری

ورزش هوازی ایروبیک طیف گسترده‌ای از فواید را برای سلامت جسمی و روانی به همراه دارد. از مزایای تمرینات ایروبیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود سلامت قلب و عروق: ایروبیک قلب را تقویت و کارایی آن را افزایش می‌دهد. در نتیجه منجر به بهبود گردش خون می‌شود. به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
  • مدیریت وزن: فعالیت‌های هوازی مانند ایروبیک، کالری می‌سوزاند و با افزایش میزان متابولیسم به کاهش وزن یا حفظ وزن کمک می‌کنند.
  • بهبود عملکرد ریه: تمرینات هوازی منظم، ظرفیت ریه را بهبود بخشیده، تنفس را آسان‌تر و کارایی کلی تنفس را افزایش می‌دهند.
  • استقامت عضلانی: ایروبیک استقامت ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد. در نتیجه کارهای روزمره را آسان‌تر و خطر آسیب عضلات را کاهش می‌دهد.
  • بهبود خواب: ورزش منظم ایروبیک، می‌تواند به تنظیم الگوهای خواب کمک کند و منجر به خواب با کیفیت‌تر و آرام‌تر شود.
  • تقویت سیستم ایمنی: فعالیت بدنی منظم می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت و بدن را در برابر بیماری مقاوم‌تر کند.
  • کاهش وزن: ورزش هوازی، به ویژه زمانی که با یک رژیم غذایی سالم همراه باشد، راهی موثر برای کاهش وزن اضافی است.
  • تقویت سلامت مفاصل: ایروبیک به حفظ سلامت مفاصل و کاهش خطر بیماری‌هایی مانند استئوآرتریت کمک می‌کند.
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن: ایروبیک می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا و برخی از انواع سرطان را کاهش دهد.

می توان گفت ورزش ایروبیک با ترکیب حرکات ورزشی با موسیقی و انجام آن در محیط گروهی، علاوه بر حفظ سلامت عضلات و ماهیچه‌ها به سلامت فردی و اجتماعی افراد کمک می‌کند. از سوی دیگر در حین انجام تمرینات، ضربان قلب شما بالا رفته و بدن شروع به کالری سوزی می‌کند. بر این اساس می‌تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند. البته هنوز زود است که سؤال «ایروبیک یا بدنسازی؛ کدامیک برای لاغری بهتر است» را پاسخ دهیم. بهتر است به بررسی تمرینات بدنسازی نیز پردازم و سپس پاخس قطعی به این سؤال بدهیم.

بدنسازی چیست و شامل چه نوع تمریناتی می‌شود؟

بدنسازی یک ورزش رقابتی و نوعی تمرین بدنی است که بر رشد و پیکربندی توده عضلانی و خوش فرمی بدن تمرکز دارد. در مسابقات بدنسازی، بدنسازان ماهیچه‌های مشخص و ترکیب بدن خود را از طریق یک سری ژست و روتین‌ها به نمایش می‌گذارند. این ورزش بر هیپرتروفی یا رشد عضلانی، تقارن و کاهش چربی بدن برای دستیابی به ظاهری عضلانی تاکید زیادی دارد.

بدنسازان در تمرینات قدرتی و مقاومتی، اغلب با استفاده از وزنه‌های آزاد و دستگاه‌ها، گروه‌های عضلانی خاصی را هدف قرار می‌دهند. روال تمرینی بدنسازی برای افزایش حجم و وضوح عضلات طراحی شده است. رژیم غذایی مناسب با هدف کاهش چربی بدن و در عین حال حفظ یا افزایش توده عضلانی، نقش مهمی در بدنسازی ایفا می‌کند. در واقع بدنسازی یک شکل محبوب از تمرینات تناسب اندام برای افرادی است که به دنبال افزایش قدرت عضلانی، بهبود فیزیک و سلامت کلی خود هستند.

فواید بدنسازی برای کاهش وزن

فواید بدنسازی برای کاهش وزن؛ از افزایش حجم عضلات تا کاهش وزن بعد از تمرین!

حرکات و تمرینات بدنسازی را می‌توان در خانه یا باشگاه همراه با تجهیزات باشگاهی انجام داد. از مهم‌ترین مزایا و فواید بدنسازی در کاهش وزن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش توده عضلانی: بدنسازی باعث رشد توده عضلانی بدون چربی می‌شود. ماهیچه‌ها بافت‌های فعال متابولیکی هستند که حتی در حالت استراحت کالری بیشتری می‌سوزانند. هرچه عضله بیشتری داشته باشید، بدن شما کالری بیشتری در طول روز می‌سوزاند. در واقع عضله سازی در تمرینات بدنسازی به کاهش وزن کمک می‌کند.
  • متابولیسم تقویت شده: با افزایش توده عضلانی از طریق بدنسازی، میزان متابولیسم در حالت استراحت (تعداد کالری هایی که بدن در حالت استراحت می سوزاند) نیز افزایش می‌یابد.
  • کاهش چربی: تمرینات بدنسازی اغلب شامل تمرینات مقاومتی با شدت بالا است که می‌تواند به طور موثر چربی بدن را کاهش دهد.
  • بهبود حساسیت به انسولین: تمرین مقاومتی بدنسازی، حساسیت به انسولین را افزایش داده و منجر به تنظیم سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شود.
  • کنترل اشتها: تمرینات بدنسازی شدید به تنظیم اشتها کمک می‌کند. وقتی دائماً احساس گرسنگی نمی‌کنید، حفظ کمبود کالری آسان‌تر است.
  • افزایش قدرت و استقامت: بهبود قدرت و استقامت عضلانی ناشی از بدنسازی می‌تواند تمرینات قلبی عروقی (مانند ایروبیک) و فعالیت‌های روزانه را قابل کنترل‌تر کند. در نتیجه فعالیت بدنی بیشتر و کاهش وزن بیشتر را فراهم می‌کند.
  • کالری سوزی بعد از تمرین: پس از انجام تمرینات بدنسازی، بدن شما همچنان به سوزاندن کالری ادامه می‌دهد. همچنین بع ترمیم و بازسازی بافت عضلانی می‌پردازد.
  • سلامت استخوان: وزنه برداری می‌تواند تراکم استخوان را افزایش دهد. این امر به ویژه برای افراد مسن که به دنبال کاهش وزن و حفظ استحکام استخوان هستند، بسیار مهم است.
  • حفظ وزن طولانی مدت: افزایش توده عضلانی و مزایای متابولیک بدنسازی می‌تواند به حفظ وزن طولانی مدت پس از کاهش وزن اولیه کمک کند.

بدنسازی در کنار عضله سازی و کاهش وزن می‌تواند به تغییر شکل اندام‌ها کمک کرده و منجر به خوش فرم شدن بدن شود.

برای لاغری بدنسازی بهتره یا ایروبیک؛ کدامیک را انتخاب کنم؟

سؤال «ایروبیک یا بدنسازی؛ کدامیک برای لاغری بهتر است؟» یک سؤال مهم است. تصمیم گیری بین ایروبیک و بدنسازی به ترجیحات و اهداف شما بستگی دارد. اگر از تمرینات با شدت و تنوع بالا لذت می‌برید؛ یا می‌خواهید به سرعت وزن خود را کاهش دهید، ایروبیک انتخاب مناسبی است. اما اگر تمرینات قدرتی، رشد عضلانی و یک رویکرد طولانی مدت برای مدیریت وزن را ترجیح می‌دهید، بدنسازی می تواند برای لاغری بهتر باشد. در واقع اگر در کنار کاهش وزن، خوش فرم شدن بدن را نیز بخواهید؛ بهتر است به سراغ تمرینات بدنسازی بروید.

 

ترکیب ایروبیک و بدنسازی در کاهش وزن چقدر مؤثر است؟

ترکیب ایروبیک و بدنسازی می‌تواند برای کاهش وزن بسیار موثر باشد. این رویکرد، که اغلب به عنوان “تقاطع تمرینی” شناخته می‌شود. در واقع مزایای هر دو نوع ورزش را ترکیب و رویکردی جامع برای دستیابی به کاهش وزن و تناسب اندام کلی ارائه می‌دهد. از دلایل مهم مؤثر بودن ترکیب ایروبیک و بدنسازی می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • ایروبیک برای سوزاندن کالری در حین انجام تمرین بسیار عالی است. در حالی که بدنسازی به رشد عضلانی و افزایش متابولیسم پایه بدن بعد از ورزش نیز کمک می‌کند.
  • هنگام کاهش وزن، حفظ توده عضلانی بدون چربی ضروری است. بدنسازی به حفظ و افزایش بالقوه توده عضلانی کمک می‌کند. در واقع بدنسازی کاهش عضلانی را که اغلب در طول کاهش وزن در ایروبیک رخ می‌دهد را جبران می‌کند.
  • ترکیبی از تمرینات هوازی و مقاومتی می‌تواند منجر به بهبود حساسیت به انسولین، متابولیسم و تعادل هورمونی شود.
  • داشتن ترکیب بدنی بهبود یافته با ظاهری لاغرتر و لطیف‌تر
  • ترکیب هر دو شکل ورزش می‌تواند روال تناسب اندام شما را لذت بخش‌تر و پایدارتر کند.
  • ایروبیک به سلامت قلب و عروق بهتر کمک می‌کند. در حالی که بدنسازی قدرت و استقامت کلی را افزایش می‌دهد که می‌تواند توانایی شما را برای انجام تمرینات قلبی عروقی بهبود بخشد.
  • هر دو نوع ورزش می ‌واند به تنظیم و کاهش اشتها کمک کند.
  • هنگامی که به اهداف کاهش وزن خود رسیدید، ادامه ترکیبی از ایروبیک و بدنسازی می‌تواند به حفظ نتایج در دراز مدت کمک کند.
  • ورزش منظم، چه هوازی یا مقاومتی، با کاهش استرس و بهبود خلق و خوی مرتبط است. این امر می‌تواند برای افرادی که با استرس سروکار دارند مفید باشد.

برای به حداکثر رساندن اثربخشی ترکیب ایروبیک و بدنسازی در کاهش وزن، طراحی یک برنامه تمرینی متعادل ضروری است.  البته برنامه ورزشی باید متناسب با سطح تناسب اندام و اهداف کاهش وزن شما باشد. مشاوره با یک متخصص تناسب اندام می‌تواند به شما در ایجاد یک برنامه سفارشی متناسب با نیازهای خاص شما کمک کند. علاوه بر این، حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای دستیابی به نتایج کاهش وزن مورد نظر شما ضروری است.

برنامه ورزشی و غذایی اختصاصی خود را برای کاهش وزن از فیت کلاب دریافت کنید!

در این مقاله سؤال مهم و پر تکرار «ایروبیک یا بدنسازی؛ کدامیک برای لاغری بهتر است؟» را پاسخ دادیم. همچنین به بررسی مزایای هر کدام پرداختیم. در انتها باید بگوییم که ایروبیک و بدنسازی هر دو نقش مؤثری در لاغری دارند. ایروبیک فرآیند کالری سوزی را حین انجام تمرینات فراهم می‌کند. بدنسازی نیز پس از انجام تمرینات به عضله سازی و کالری‌سوزی می‌پردازد. در واقع هر دو تمرین می‌توانند منجر به لاغری شوند. انتخاب بین آن‌ها بستگی ترجیح شخصی و همچنین توصیه‌های کارشناسان ورزشی متناسب با شرایط بدنی شما دارد.

در همین راستا بهتر است قبل از انتخاب یا انجام تمرینات ایروبیک یا بدنسازی با کارشناسان این حوزه مشورت کنید. برای دریافت مشاوره تخصصی می‌توانید از طریق شماره تماس‌ 02191090095 با کارشناسان و مربیان ورزشی مجموعه فیت کلاب ارتباط بگیرید.

فیت کلاب مجموعه‌ای فعال در حوزه سلامت است. مجموعه فیت کلاب همراه با متخصصان تغذیه و مربیان ورزشی شما را با تدوین برنامه غذایی و ورزشی اختصاصی همراهی می‌کنند. برنامه تمرینات و رژیم غذایی در فیت کلاب بر اساس شرایط جسمانی، سن، جنسیت و نوع فعالیت‌های روزانه شما تدوین می‌شود. سپس می‌توانید تمرینات را در باشگاه محل زندگی یا در خانه انجام دهید. پس همراه با فیت کلاب در مسیر رسیدن به اندام ایده‌آل خود گامی استوار و پایدار بردارید.

سوالات متداول

ایروبیک یا بدنسازی؛ کدامیک برای کاهش وزن سریع بهتر است؟

ایروبیک به دلیل کالری سوزی زیاد در طول تمرین برای کاهش وزن سریع موثرتر است.

آیا می‌توانم برای کاهش وزن هم ایروبیک و هم بدنسازی انجام دهم؟

البته، ترکیب هر دو ورزش ایروبیک و بدنسازی می‌تواند به مدیریت جامع وزن منجر شود.

چند روز در هفته برای کاهش وزن باید ایروبیک یا بدنسازی انجام داد؟

برای کاهش وزن حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی یا ۲ تا ۳ روز بدنسازی در هفته را هدف قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه