آموزش ماساژ کمر؛ انواع و فواید ماساژ برای بهبود کمر درد!

کمر درد دلایل بسیاری دارد. اما گاهی می‌توان دردهای کمر ناشی از فعالیت‌های روزمره را از طریق ماساژ رفع کرد. ماساژ به بهبود فرآیند چرخش خون، بهبود دامنه حرکت مفاصل و افزایش سطح اندورفین کمک کرده و میزان درد را کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید بهترین روش برای ماساژ کمر را بیاموزید؛ یا به دنبال اطلاعاتی درباه انواع و مزایای ماساژ کمر می‌گردید در این مقاله با فیت کلاب همراه باشید. ابتدا فواید ماساژ کمر را نام برده، سپس انواع روش‌های رایج ماساژ کمر را معرفی و در انتهای نیز راحت‌ترین و بهترین روش ماساژ کمر را آموزش می‌دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

فواید ماساژ کمر؛ راه حلی برای تکسین دیسک کمر و دردهای سیاتیک!

فواید ماساژ کمر؛ راه حلی برای تکسین دیسک کمر و دردهای سیاتیک!

ماساژ یک تکنیک حرفه‌ای است که تأثیرات آن برای تکسین دردهای کمر در برخی از افراد توسط محققان ثابت شده است. اگر یک روز پرمشغله داشته‌اید و بسیار سرپا بوده‌اید می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های ماساژ، درد کمر خود را تا حدودی آرام کنید. از فواید مهم ماساژ کمر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش تنش‌های عضلانی ناشی از استرس
  • قرار دادن عضلات در حالت استراحت
  • افزایش انعطاف عضلات
  • کمک به آزادسازی هورمون اندروفین در بدن و کاهش اضطراب و استرس
  • تسریع بهبود برخی از دردهای خفیف
  • کاهش احتمال آسیب به عضلات کمر
  • سریع گردش خون در ناحیه چشت و کمر
  • بهبود دامنه حرکتی
  • ارتقا سلامت کلی عضلات پشت و کمر

توجه داشته باشید که تأثیرات مثبت ماساژ کمر تنها زمانی پایدار و ماندگار خواهد بود که فرآیند و تکنیک‌های ماساژ به صورت حرفه‌ای انجام شود. همچنین عضلات در طول روز در حالت استیبل و استاندارد قرار داشته باشند. یعنی برای کاهش درد کمر، همراه با ماساژ باید به اصلاح سبک زندگی مانند نحوه راه رفتن، خوابیدن، نشستن و ایستادن بپردازید. همچنین لازم است که وزن اضافه خود را کاهش داده و از برنامه غذایی اصولی و علمی پیروی کنید.

انواع ماساژ کمر؛ رایج‌ترین تکنیک‌ها را بشناسید!

انواع ماساژ کمر؛ رایج‌ترین تکنیک‌ها را بشناسید!

ماساژ کمر نوعی درمان بوده و بر اساس هدف درمانی انواع مختلفی دارد. در برخی از تکنیک‌های ماساژ کمر از فشار و ضربه استفاده شده و در برخی دیگر از گرما استفاده می‌کنند. معمول‌ترین انواع ماساژ کمر شامل ماساژ شیاتسو، ماساژ نقاط ماشه‌ای، ماساژ با سنگ داغ و ماساژ سوئدی است. در ادامه با جرئیات بیشتری به بررسی هر کدام از انواع ماساژ کمر می‌پردازیم.

ماساژ کمر با استفاده از تکنیک شیاتسو؛ روشی ژاپنی برای کاهش درد!

ماساژ شیاتسو یک تکنیک ژاپنی بوده و با اعمال فشار عمیق می‌تواند تنش و دردهای عضلانی ناحیه کمر را کاهش دهد. تکنیک شیاتسو برای کاهش درد سیاتیک، کمر درد مزمن، دردهای ناشی از آرتروز و کاهش دردهای ناشی از خستگی روزانه مفید است.

ماساژ نقاط ماشه‌ای؛ روشی برای کاهش دردهای ناشی از دیسک!

ماشاژ نقاظ ماشه‌ای در واقع نوعی ماساژ عصبی- عضلانی است که نقاط  میوفاشیال را هدف قرار می‌دهد. نقاط ماشه‌ای عامل دردهای اسکلتی عضلانی در ناحیه ران، کمر و باسن است. نقاط ماشه‌ای در واقع نوارهای کشیده از بافت‌های عضلانی حساس است که با فشار انگشت شصت ماساژ داده می‌شود. ماساژ نقاط ماشه‌ای در درمان کمر دردهای ناشی از گرفتگی و دیسک مؤثر است.

ماساژ با سنگ داغ؛ تکنیکی حرفه‌ای برای رفع انقباض عضلات!

در تکنیک ماساژ با سنگ داغ به کمک سنگ‌های بازالت در برخی از نقاط کمر انجام می‌شود. همراه با سنگ‌های داغ از روغن‌های ماساژ برای تسکین درد در نواحی ران، ساق پا و کمر استفاده می‌شود. ماساژ با سنگ داغ از تکینک‌های حرفه‌ای بوده و بهتر است توسط درمانگر انجام شود. گرمای ناشی از سنگ می‌تواند به تسکین درد و رفع گرفتگی و اسپاسم عضلات کمک کند. از تکنیک ماساژ به سنگ داغ برای رفع دردهای ناشی از کشیدگی، رگ به رگ شدن و انقباض عضلات استفاده می‌کنند.

ماساژ سوئدی؛ روشی برای بهبود دردهای کمری با منشا نخاعی!

یکی دیگر از انواع ماساژ برای رفع کمر درد، ماساژ سوئدی است. ماساژ سوئدی برای رفع درد عضلات پشت، همسترینگ و ساق پا استفاده می شود. در تکنیک سوئدی از فشارهای عمیق برای ایجاد انعطاف در عضلات استفاده شده و به بهبود درد و کاهش تنش کمک می‌کنند. روش ماساژ سوئدی برای بهبود کمردردهای مزمن با منشا نخاعی مفید است.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

مراحل انجام ماساژ کمر برای کاهش درد؛ ماساژ باید ملایم و با حوصله انجام شود!

با یادگیری برخی از نکات و تکنیک‌ها می‌توانید به کاهش درد کمر ناشی از فعالیت‌های روزمره کمک کنید. ابتدا فضا و محیط مناسب و گرمی را انتخاب کنید. سپس مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

  1. ماساژ گیرنده را با حوله گرم بپوشانید. سپس یک ظرف حاوی روغن ماساژ آماده کنید.
  2. دست‌هایتان را گرم کنید. یک دست را در زیر گردن (در محل مفصل بین مهره هفتم و اولین مهره پشتی) قرار داده و دست دیگر را بالای باسن (بین مهره پنجم کمری و ساکروم) قرار دهید. چند ثانیه به همین صورت بمانید.
  3. سپس دستان خود را در دو طرف گردن قرار دهید. انگشتان شصت را در سطح عضلات ذوزنقه و انگشتان دیگر را دور شانه‌ها بچرخانید.
  4. با انگشت شصت از قاعده گردن تا پایه جمجمه را ماساژ دهید و حرکات خود را تا شل شدن عضلات گردن ادامه دهید.
  5. در سمت چپ گیرنده قرار بگیرید. بازوهای خود را روی هم قرار داده و یک دست را بالای پشت و دست دیگر را در پایین بگذارید. برای رسیدن به کشش پشت، دست‌ها را در جهت مخالف فشار دهید.
  6. یک دست را برداشته و کمی روغن ماساژ روی پشت قرار دهید. حال انگشتان را به سمت سر بچرخانید و به موازات دو طرف ستون فقرات دست‌ها را به سمت شانه‌ها باز کنید و به طرفین شانه بروید. سپس دوباره حرکت را از سر بگیرید و چندین بار حرکت را تکرار کنید و هر بار کمی فشار دستهای‌تان را اضافه کنید.
  7. حال با لبه دست‌ها به پشت ضربات کوبه‌ای بزنید. ضربات شما باید سبک، تند و با مچ‌های انعظاف‌پذیر باشد.
  8. در پایین ستون فقرات بایستید. پوست پایین‌ترین نقطه کمر را با انگشتان شصت در قسمت زیرین و مابقی انگشتان در بالای انگشت شصت بگیرید. انگشتان خود را به سمت سر و انتهای ستون فقرات حرکت دهید. وقتی به گردن رسیدید؛ دوباره حرکت را تکرار کنید.
  9. دستتان را کمی مشت کنید و در پایه ستون فقرات، نزدیک به کمر، به شکل دایره‌ای به سمت باسن حرکت کنید. چند بار حرکت چرخشی را تکرار کنید.
  10. دست‌ها را بالای باسن قرار داده و انگشت‌ها را به سمت بالا و بیرون ماساژ دهید. سپس کمر را در دستان خود بگیرید و پهلوها را همراه با حرکت دست‌ها به مرکز پشت بالا ببرید. حرکت را چند بار تکرار کنید.
  11. خود را بالاتر از فرد قرار داده و دست‌ها را در ناحیه کمر قرار دهید. وزن خود را به صورت متناوب بین دست چپ و راست تغییر داده و از کمر به سمت شانه‌ها حرکت کنید. حرکت همانند ورز دادن کوسن توسط چنگال‌های گربه است. سه بار حرکت را تکرار کنید.
  12. شانه‌ها را با فشاری ملایم و آرام ماساژ دهید
  13. در نهایت از سمت گردن به کمر ضربه بزنید. ضربات را آهسته و آهسته‌تر کنید و کم کم مراحل ماساژ را به اتمام برسانید.

توجه داشته باشید که ماساژ کمر با روش آموزش داده شده، برای افرادی مناسب است که دچار آسیب عضلانی شدشد یا مزمن، دیسک کمر یا سیاتیک نیست. ماساژها در خانه توسط شما بهتر است برای افرادی باشد که می‌خواهند عضلات کمر و پشت خود را آرامش داده و تنش‌های روزمره را کم کنند.

بهترین راهکار برای کاهش درد کمر و پشت کدام است؟ از کارشناسان فیت کلاب کمک بگیرید!

ماساژ کمر یکی از اقدامات مورد پسند و دلخواه برای اکثر ما است. در این مقاله به بررسی فواید ماساژ کمر پرداخته و انواع آن را نام بردیم. همچنین یکی از راحت‌ترین روش‌های ماساژ کمر در خانه را آموزش دادیم. اما در اغلب اوقات ماساژ کمر نمی‌تواند به رفع دردهای کمر و پشت کمک کند. اگر درد در ناحیه کمر، پشت و زانوی شما شدید یا مزمن است؛ باید به پزشک معالج مراجعه کنید. پزشک متخصص در صورت نیاز، تکینک حرفه‌ای ماساژ را برای شما تجویز می‌کند.

همچنین همراه با دریافت راهنمایی از پزشک، در صورت داشتن اضافه وزن باید برای کاهش وزن خود اقدام کنید. توجه داشته باشید که کاهش وزن یک فرآیند چندگانه و پیچیده است و برای رسیدن به نتیجه ایده‌آل به همراهی کارشناس و متخصص تغذیه نیاز دارید. جالب است بدانید که کاهش وزن و اصلاح سبک زندگی می‌تواند تا حد زیادی دردهای کمر و زانو شما را کم کند.

در همین راستا برای دریافت مشاوره تخصصی می‌توانید از طریق شماره تماس 02191090095 با کارشناسان تغذیه مجموعه فیت کلاب ارتباط بگیرید و با روش علمی وزن خود را به درستی کاهش دهید. فیت کلاب یک مجموعه پویا و فعال در حوزه سلامت است که همراه با متخصصان تغذیه و کارشناسان ورزشی شما را برای داشتن وزن ایده‌آل و تناسب اندام همراهی می‌کنند. در مجموعه فیت کلاب ابتدا سلامت عمومی، شرایط کاری و فعالیت‌های روزانه شما سنجیده شده و بر اساس آن برنامه غذایی و ورزشی اختصاصی تنظیم می‌شود. تیم پشتیبانی فیت کلاب با شما همراه است تا بتوانید در هر زمان سؤالات خود را از متخصصان مجموعه بپرسید و پاسخ‌های درست دریافت کنید. همراه با مجموعه فیت کلاب با آرامش خیال در مسیر سبز سلامت قدم بگذارید و سلامت عمومی بدن خود را تضمین کنید.

 

سوالات متداول

آیا ماساژ خطر احتمالی دارد؟

کارشناسان معتقدند که ماساژ در حالت کلی می‌تواند مفید باشد و افراد از آن سود ببرند. اما گاهی ماساژ برای بعضی از افراد که شرایط خاصی دارند مناسب نیست.

آیا می‌توانم بدون مراجعه به پزشک ماساژ کمر را انجام دهم؟

درد کمر دلایل بسیاری داشته و در برخی از موارد ماساژ ممکن است درد و آسیب را افزایش دهد. از سوی دیگر ماساژ برای برخی از افراد ممنوعیت دارد. به همین دلیل قبل از هر گونه اقدامی برای ماساژ با پزشک معالج خود مشورت کنید.

آیا ماساژ می‌تواند دردهای کمر را رفع کند؟

ماساژ یکی از تکنیک‌های تکسین دهنده درد عضلانی است. در برخی از مواقع دردهای ناشی از فعالیت‌های روزمره با استفاده از ماساژ رفع می‌شود. اما درمان قطعی برای از بین بردن دردهای عضلانی نیست. اگر درد عضلات شما بسیار است یا فعالیت‌های کاری و روزمره بسیاری دارید، بهتر است با انجام تمرینات ورزشی عضلات خود را تقویت کنید. داشتن رژیم غذایی به همراه تمرینات ورزشی مناسب، می‌تواند عاملی مهم برای جلوگیری از ایجاد درد عضلات باشد.

3 Responses

  1. سلام
    اگر مثل تمرین‌های ورزشی اینم با یک تصویر یا فیلم چند دقیقه ای توضیح می‌دادید عالی عالی می‌شود.
    اطلاعات کاربردی بود تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه