عوامل خطرناک کم خونی؛ شناخت نشانه‌های کم خونی برای درمان آن!

عوامل خطرناک کم خونی

کم خونی به حالتی می‌گویند که تعداد گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین در بدن انسان از حد معمول کاهش پیدا کند. در واقع گلبول‌های قرمز سریع‌تر از بین می‌روند و بدن نمی‌تواند در آن زمان گلبول‌های جدیدی جایگزین کند. علت‌هایی نظیر تولید نکردن RBC توسط بدن، از بین رفتن RBC توسط بدن و غیره موجب می‌شود تا بدن شما دچار کم‌خونی شود.

اگر در زمان تشخیص کم خونی به پزشک مراجعه کنید، ممکن است ‌بتوانید این مشکل را در سریع‌ زمان ممکن رفع کنید. ما در این مقاله عوامل خطرناک کم خونی را برای شما دسته‌بندی می‌کنیم تا بدون هیچ محدودیتی بتوانید با آن‌ها آشنا شوید. پس اگر می‌خواهید با نشانه‌های کم خونی آشنا شوید، بهتر است تا آخر این مقاله همراه فیت کلاب بمانید.

کم خونی آپلاستیک؛ آسیب به مغز استخوان!

کم خونی آپلاستیک یا آنمی پلاستیک، نوعی بیماری نادر است که به سلول‌ها مغز استخوان آسیب وارد می‌کند. این بیماری ممکن است افرادی در سنین مختلفی را درگیر کند. معمولا علائم کم خونی آپلاستیک به صورت سر درد، سرگیجه، ضعف، ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس، خونریزی شدید در زمان قاعدگی، کبود شدن بدن، تب و غیره است.

علائم این بیماری در بدن انسان به صورت خفیف و شدید به وجود می‌آید. اگر در زمان بیماری کم خونی آپلاستیک، به مطب متخصصی مراجعه نکنید، ممکن است مشکلات خطرناکی نظیر خونریزی، عفونت‌های شدید، عوارض قلبی و غیره در بدن شما ایجاد شود. پس در صورت داشتن علائم این بیماری، به پزشکی مراجعه تا روند درمان آن را به درستی طی کنید.

کم خونی همولیتیک؛ آشنایی با کم خونی همولیتیک داخلی و خارجی!

مغز استخوان وظیفه دارد تا گلبول‌های قرمز را در بدن بسازد. اگر گلبول‌های قرمز سریع‌تر از به‌وجود آمدن آن توسط مغز استخوان، از بین برود کم خونی همولیتیک به وجود می‌آید. کم خونی همولیتیک دارای دو نوع داخلی و خارجی است که هر کدام دلایلی برای به وجود آمدن در بدن شما دارند.

 کم خونی همولیتیک داخلی، زمانی به وجود می‌آید که گلبول قرمز نتواند در بدن انسان به درستی عمل کند. معمولا این کم خون به صورت ارثی در بدن پدیدار می‌شود. کم خونی همولیتیک خارجی نیز دارای ویژگی‌هایی است. غفونت، عوارض بسیاری از داروها، تومورها و غیره سبب به وجود آمدن کم خونی همولیتیک خارجی می‌شود.

البته لازه به بیان است که کم خونی همولیتیک داخلی می‌تواند باعث به وجود آمدن کم خونی همولیتیک خارجی نیز ‌شود. علائم کم خونی همولیتیک به صورت خستگی، تب، رنگ‌پریدگی پوست، سرگیجه، ضعف و غیره در بدن شما نمایان می‌شود. بهتر است در این زمان به متخصصی مراجعه کنید تا آسیب‌های کم خونی همولیتیک را کاهش دهید.

کم خونی فانکونی، یکی از بیماری‌های ژنتیکی در بدن انسان!

کم خونی فانکونی یک بیماری نادر است که معمولا از طریق ژنتیک انتقال می‌یابد. این بیماری مغز استخوان را درگیر می‌کند و تولید سلول‌های خونی را کاهش می‌دهد. در صورت درگیر شدن مغز استخوان به بیماری کم خونی فانکونی، نمی‌تواند گلبول قرمز را به صورت مرتب تولید کند. در این زمان بدن نمی‌تواند به درستی با انواع عفونت مقابله کند و دچار مشکلات فراوانی می‌شود.

 عدم تحمل سرما، خستگی، عفونت، خونریزی داخلی، مشکلات کلیوی، تغییر رنگ پوست و غیره از علائم کم خونی فانکونی است که در بدن شما به وجود می‌آید. لازم است بدانید که این این بیماری بر روی رشد تاثیرات منفی می‌گذارد. قد کوتاه از علائم کم خونی فانکونی است که ممکن است برای کودکان رخ دهد. بیماری کم خونی فانکونی معمولا به صورت مزمن است و به صورت طولانی مدت بدن شما را درگیر می‌کند. بهتر است در این زمان با متخصصی مشورت تا بتوانید این بیماری مزمن را مدیریت و کنترل کنید.

لازم به ذکر است که شما می‌توانید علاوه بر کسب اطلاعات درباره عوامل خطرناک کم خونی؛ برای دریافت مشاوره تغذیه و ورزشی با مشاوران سایت فیت کلاب ارتباط برقرار کنید.

کم خونی سلول داسی شکل؛ نداشتن میزان طبیعی گلبول قرمز!

یکی دیگر از کم‌خونی‌های نادر، سلول داسی شکل است که بر روی گلبول‌های قرمز تاثیر می‌گذارد. سلول‌های داسی شکل نمی‌توانند اکسیژن را به سراسر بدن برساند و در زمان خیلی کمی از بین می‌روند. همین عامل موجب می‌شود تا گلبول قرمز سالمی نداشته و بدن شما دچار کم خونی شود.

این کم خونی معمولا در بدن نوزادان به وجود می‌آید و موجب مشکلاتی در بدن آن‌ها می‌شود. در گذشته تشخیص این کم خونی بسیار سخت بوده و اغلب نوزادان نمی‌توانستند به سنین بزرگسالی برسند. اما خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی، تشخیص این بیماری سریع‌تر شده و می‌توان آن را کنترل کرد. تورم دست و پا، عفونت‌های مکرر، تاخیر در رشد، مشکلات بینایی و غیره از علائم کم خونی سلول داسی شکل است. این بیماری بر روی زنان باردار تاثیر فراوانی می‌گذارد و فشار خون آن‌ها را افزایش می‌دهد.

معمولا پزشکان داروهایی نظیر هیدروکسی اوره، پودر خوراکی ال-گلوتامین، وکسلوتور و غیره را تجویز می‌کنند که حتما باید تحت نظر پزشکان استفاده شود. در صورت داشتن علائم کم خونی سلول داسی شکل، به مطب پرشکانی متخصص مراجعه کنید تا با دارو درمانی بتوانید آن را کنترل کنید.

کم خونی تالاسمی؛ بیماری تالاسمی چیست و چه علائمی دارد؟

تالاسمی، یکی از بیماری‌های خونی که ممکن است بدن شما را دچار مشکلات فراوانی کند. معمولا کم خونی تالاسمی به دلیل کاهش بیش از حد هموگلوبین و گلبول قرمز رخ می‌دهد. تالاسمی به صورت ارثی منتقل می‌شود و به طور خفیف و شدید در بدن انسان به وجود می‌آید. اگر تالاسمی از نوع خفیف رخ دهد، احتمال دارد که نیاز به درمان پیدا نکنید. ولی اگر این بیماری از نوع شدید تشخیص داده شود، به درمان‌های مختلف و تزریق خون احتیاج پیدا می‌کنید.

سر درد، سرگیجه، ضعف‌های شدید، افزایش ضربان قلب، تنگی نفس، زرد شدن پوست، تورم در شکم، تاخیر در رشد و غیره از علائم کم خونی تالاسمی است. در صورت شدید بودن این بیماری، باید به متخصصی مراجعه تا در سریع‌ترین زمان ممکن این بیماری را درمان کنید.

یکی از روش‌های مناسب برای درمان کم خونی تالاسمی ورزش و تغذیه‌ای مناسب است. شما می‌توانید برای دریافت بهترین برنامه تغذیه و ورزشی به سایت فیت کلاب مراجعه کنید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

آشنایی بیشتر با عوامل کم خونی، نکاتی کلیدی برای شناخت عوامل خطرناک کم خونی!

بهتر است بیشتر با عوامل کم خونی آشنا شوید تا بتوانید آن را مدیریت و درمان کنید. لازم به توجه است که در صورت بروز کم خونی در بدن، باید با پزشکانی در این زمینه مشورت کنید تا بتوانید این بیماری را تا حد معمولی کاهش و از بین ببرید. در ادامه عوامل کم خونی را برای شما کاربران فیت کلاب شرح می‌دهیم:

  • این بیماری معمولا در بدن کودکان و خانم‌ها بیشتر رخ می‌دهد.
  • مصرف مداوم بسیاری از داروها منجلب به کم خونی در بدن می‌شود.
  • کم خونی ممکن است در افراد بالای 60 سال نیز رخ دهد.
  • احتمال دارد که در زمان بارداری کم خونی در بدنتان به وجود بیاید.

اگر در زمان بارداری علائم کم خونی را در بدنتان مشاهده کردید، حتما به متخصصانی مراجعه تا این مشکل را حل کنید. شما می‌توانید از بهترین برنامه‌های تغذیه استفاده کنید تا این بیماری را در بدنتان کاهش دهید. پیشنهاد می‌کنیم از توصیه پزشکان استفاده کنید تا بدنتان را از کم خونی و بیماری‌های دیگر دور نگهدارید.

شناخت بهتر عوامل خطرناک کم خونی و مبارزه با آن را در سایت فیت کلاب بخوانید!

در این مقاله به بررسی عوامل خطرناک کم خونی در سنین مختلف پرداختیم. همچنین انواع بیماری‌های کم خونی و علائم آن را برای شما بیان کردیم تا با آن بیشتر آشنا شوید. کم خونی یکی از بیماری‌های شایع در بدن است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. در زمان بروز کم خونی بهتر است تحت نظر پزشکانی متخصص قرار گیرید تا بتوانید این بیماری را کنترل و از بین ببرید. شناخت عوامل و علائم کم خونی به شما کمک می‌کند تا در برابر آن به صورت محتاطانه برخورد کنید و بدن خود را سالم نگهدارید. بهترین برنامه تغذیه به شما کمک می‌کند تا کم خونی را کاهش دهید. شما می‌توانید در کنار توصیه‌های پزشکان به سایت فیت کلاب مراجعه کنید و برای دریافت بهترین برنامه تغذیه با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید.

در سایت فیت کلاب با عوامل خطرناک کم خونی آشنا شوید. فیت کلاب یکی از بهترین مجموعه‌های ورزشی و تناسب اندام کشور است که شما می‌توانید به‌صورت حضوری و غیر حضوری در آن ثبت نام و از خدمات ورزشی و تناسب اندام آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از جمله دریافت برنامه رژیمی و ورزشی از طریق شماره تماس 02191090095 با کارشناسان سایت فیت کلاب ارتباط برقرار کنید. پس از ثبت نام در سایت فیت کلاب از پشتیبانی کارشناسان و مشاروان تغذیه و تناسب اندام برخوردار می‌شوید. از اینکه تا آخر این مقاله همراه فیت کلاب ماندید سپاس‌گزاریم.

سوالات متداول:

کم خونی چیست؟

کم خونی به حالتی می‌گویند که تعداد گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین در بدن انسان از حد معمول کاهش پیدا کند.

انواع کم خونی در بدن کدام است؟

آپلاستیک، تالاسمی، سلول داسی شکل، فانکونی، همولیتیک و غیره از انواع کم خونی است.

علائم کم خونی تالاسمی چیست؟

سر درد، سرگیجه، ضعف‌های شدید، افزایش ضربان قلب، تنگی نفس، زرد شدن پوست، تورم در شکم، تاخیر در رشد و غیره از علائم کم خونی تالاسمی است.

علائم کم خونی همولیتیک خارجی چیست؟

غفونت، عوارض بسیاری از داروها، تومورها و غیره سبب به وجود آمدن کم خونی همولیتیک خارجی می‌شود.

علائم کم خونی به چه صورت است؟

در زمان بارداری ممکن است رخ دهد، بیشتر در بدن کودکان و زنان به وجود می‌آید، در افراد بالای 60 سال ممکن است رخ دهد، عوارض مصرف مداوم داروها و غیره از علائم کم خونی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه