برای کم خونی چی بخوریم؟ درمان سریع کم خونی

برای کم خونی چی بخوریم؟ درمان سریع کم خونی

کم خونی یا فقر آهن، یک عارضه بسیار شایع است که اکثر افراد را درگیر می‌کند. برای جلوگیری از کم خونی، باید یک رژیم غذایی سالم را انتخاب کنید که سرشار از آهن یا ویتامین‌های گروه  BوC باشد. بهترین و سریع‌ترین روش برای درمان کم خونی، تغییر رژیم غذایی است. شاید بتوانید از برخی روش‌های دیگر مثل مصرف دارو یا مکمل استفاده کنید، اما ممکن است مجدداً در آینده کم خونی را تجربه کنید. 

بنابراین بهتر است از همین حالا رژیم غذایی خود را تغییر داده و به حفظ سلامتی بدن خود کمک کنید. مواد غذایی گوناگون مثل گوشت و مرغ، غذاهای دریایی یا آجیل‌ها، منبع مناسبی برای تامین آهن بدن هستند و از کم خونی جلوگیری می‌کنند. فقر آهن زمانی رخ می‌دهد که تعداد گلبول‌های قرمز سالم در بدن کاهش یابد. این مسئله معمولاً به دلیل از دست دادن خون، مسائل ژنتیکی یا تخریب گلبول‌های قرمز رخ می‌دهد.

 در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره کم خونی و غذاهای مناسب برای درمان آن توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سریع ترین روش درمان کم خونی چیست؟ 

سریع ترین روش درمان کم خونی چیست؟ 
سریع ترین روش درمان کم خونی چیست؟

روش‌های مختلفی برای درمان کم خونی وجود دارد که در ادامه برای شما بیان می‌شود. 

  • مصرف قرص و مکمل 

یکی از روش‌های درمان سریع کم خونی شدید، مصرف قرص و مکمل است. در حال حاضر مکمل‌های گوناگونی برای کاهش علائم فقر آهن در بازار به فروش می‌رسند. این مکمل‌ها بسیار متنوع هستند و همراه با غذا یا قبل از غذا مصرف می‌شوند. اگر به بیماری کم خونی شدید مبتلا باشید، ممکن است پزشک قرص یا مکمل برای شما تجویز کند تا سریع‌تر به نتیجه برسید. البته اخیراً روش‌های دیگری برای درمان این بیماری ابداع شده است.

 به عنوان مثال آهن را به درون خون تزریق می‌کنند تا سطح گلبول‌های قرمز به سرعت افزایش یابد. البته مصرف قرص و مکمل به همه افراد پیشنهاد نمی‌شود. تنها افرادی کاندیدای مناسب برای مصرف قرص و مکمل هستند که به بیماری کم خونی شدید مبتلا باشند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که قرص و مکمل به تنهایی تاثیر چندانی بر درمان این بیماری ندارند. یعنی باید در کنار مصرف دارو، یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید.

  • تغییر تغذیه و رژیم غذایی 

یکی دیگر از روش‌ها برای درمان سریع کم خونی، تغییر تغذیه و رژیم غذایی است. بهتر است رژیم‌های غذایی سرشار از آهن را دنبال کنید تا به این بیماری مبتلا نشوید. با کنترل تغذیه و دنبال کردن برنامه غذایی، سطح گلبول‌های قرمز در بدن کاهش نخواهد یافت. مواد غذایی گوناگونی وجود دارند که به تامین آهن بدن کمک می‌کنند که در بخش‌های بعدی مطلب برای شما بیان خواهند شد.

چه مواد غذایی برای درمان کم خونی مصرف کنیم؟ 

چه مواد غذایی برای درمان کم خونی مصرف کنیم؟ 
چه مواد غذایی برای درمان کم خونی مصرف کنیم؟

مواد غذایی که برای درمان کم خونی مصرف می‌شوند، بسیار متنوع هستند. در ادامه برخی از این مواد غذایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. 

  • سبزیجات 

یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان کم خونی، سبزی‌ها هستند. سبزیجاتی که برگ‌های تیره دارند، بهترین منبع برای تامین آهن بدن خواهند بود. این سبزیجات مانند اسفناج، کلم و مواردی مانند این، به افزایش سطح آهن خون کمک می‌کنند. البته هنوز نظریه‌های متعددی درباره این مسئله وجود دارد. به عنوان مثال برخی پزشکان معتقد هستند، سبزیجات باید به صورت خام مصرف شوند تا میزان آهن موجود در خون را افزایش دهند. 

برخی دیگر معتقد هستند، سبزیجات را می‌توان به صورت پخته یا خام مصرف کرد و این مسئله تاثیری بر جذب آهن ندارد. نکته دیگری که باید با توجه داشته باشید، این است که برخی سبزیجات دارای مقدار زیادی اگزلات هستند که به آهن متصل می‌شود و از جذب آهن در بدن جلوگیری می‌کند. بنابراین بهتر است حتماً با پزشک مشورت کنید تا بهترین سبزیجات را به شما پیشنهاد کند.

  • گوشت و مرغ

گوشت و مرغ منبع مناسبی برای تامین آهن و درمان کم خونی هستند. در میان منابع حیوانی، گوشت قرمز یا گوشت گوسفند گزینه‌های کاملاً مناسبی برای افزایش سطح گلبول‌های قرمز خواهند بود‌. مقدار کمی آهن در مرغ وجود دارد که به تامین آهن بدن کمک می‌کند. بنابراین بهتر است گوشت سفید و گوشت قرمز را در برنامه غذایی خود بگنجانید. 

علاوه بر این، جگر گوسفند یا مرغ منبع سرشار از آهن است و به مرور زمان علائم این بیماری را کاهش می‌دهد. البته افرادی که رژیم‌های غذایی گیاهخواری را دنبال می‌کنند، بهتر است سایر مواد غذایی حاوی آهن را انتخاب کنند که در بخش‌های بعدی به شما معرفی خواهد شد.

  • غذاهای دریایی 

غذاهای دریایی انتخاب کاملا مناسبی برای درمان فقر آهن هستند. مقدار زیادی آهن در غذاهای دریایی مثل صدف، گوش ماهی، خرچنگ و میگو وجود دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، بیشتر ماهی‌ها حاوی آهن هستند. این ماده معدنی در اکثر غذاهای دریایی مثل ماهی سالمون یا ماهی تن وجود دارد. البته بهتر است دقت زیادی هنگام انتخاب غذاهای دریایی داشته باشید.

 به عنوان مثال، ماهی ساردین حاوی مقدار زیادی آهن و کلسیم است. همانطور که می‌دانید، کلسیم می‌تواند به آهن متصل شود و از جذب آن در بدن جلوگیری کند. به همین دلیل است که نباید غذاهای سرشار از کلسیم را به صورت همزمان با غذاهای سرشار از آهن مصرف کنید. 

  • آجیل و مغز

یک روش سریع و سالم برای درمان بیماری کم خونی، مصرف آجیل و مغز است. بر اساس مطالعات انجام شده، دانه‌ها منبع سرشار از آهن هستند. آجیل نه تنها می‌تواند آهن مورد نیاز بدن شما را تامین کند، بلکه بسیاری از مواد معدنی بدن را تامین خواهند کرد. می‌توانید آجیل یا دانه‌ها را همراه با سالاد و ماست مصرف کنید. برخی از دانه‌ها شامل دانه کدو تنبل یا دانه آفتابگردان، سرشار از آهن هستند. بادام نیز سرشار از آهن است و به درمان این بیماری کمک می‌کند. 

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • کنجد 

کنجد یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای افزایش آهن خون است که کاربردهای گوناگونی در طب سنتی دارد. این ماده مغذی، اثرات بسیار زیادی بر بهبود سلامتی بدن دارد و از بروز بیماری کم خونی جلوگیری می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده، کنجد سرشار از آهن است و احساس خستگی را کاهش می‌دهد. البته مقدار زیادی روی و کلسیم در کنجد وجود دارد که ممکن است از جذب آهن جلوگیری کند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم برای مصرف این ماده با متخصص مشورت کنید.

 شاید بتوان کنجد را با برخی مواد غذایی دیگر مصرف کرد تا اثر آن افزایش یابد. روش دیگر برای افزایش اثر کنجد بر بدن، آسیاب کردن آن است. همچنین می‌توانید کنجد را به طور کامل بجوید تا در دهان شما خرد و آسیاب شود. محدودیت خاصی برای مصرف این ماده غذایی وجود ندارد. می‌توانید چندین بار در روز کنجد مصرف کنید. البته اگر نسبت به این ماده حساسیت دارید، پیشنهاد می‌کنیم با متخصص تغذیه مشورت کنید تا مقدار مصرف آن مشخص شود.

  • خرما

از دیگر مواد مناسب برای درمان بیماری کم خونی، خرما است. مقدار زیادی پتانسیم در خرما وجود دارد که به بهبود عملکرد بدن کمک می‌کند. تاکنون مطالعات گوناگونی درباره اثر این ماده غذایی بر بدن انجام شده است. برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که به صورت ناشتا خرما مصرف می‌کنند، کمتر از سایر مردم در معرض ابتلا به بیماری فقر آهن قرار می‌گیرند. خرما نه تنها خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد، بلکه گزینه کاملا مناسبی برای بیماران مبتلا به دیابت خواهد بود.

 به جای اینکه شیرین کننده‌های مصنوعی مصرف کنید و وزن خود را افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم خرما را در برنامه غذایی خود بگنجانید. برخی تحقیقات نشان داده است که خرما بر روند تولید هموگلوبین تاثیر می‌گذارد و از این طریق، سطح گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد.

  • گزنه 

گزنه گیاهی منحصر به فرد برای درمان کم خونی است که شاید بسیاری از افراد با آن آشنایی نداشته باشند. مقدار زیادی آهن و ویتامین در این گیاه وجود دارد. علاوه بر این، گزنه سرشار از اسید چرب، آنتی اکسیدان و مواد معدنی مختلف است. پلی فنول یکی دیگر از ترکیبات موجود در این گیاه است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و اکسیژن مورد نیاز سلول‌های بدن را تامین می‌کند. همانطور که می‌دانید، اکسیژن و آهن برای تولید هموگلوبین ضروری هستند و به بهبود عملکرد سلول‌ها کمک می‌کنند.

  • چای ترش 

اگر به مصرف چای سیاه عادت دارید، پیشنهاد می‌کنیم چای ترش را جایگزین چای سیاه کنید. همانطور که می‌دانید، چای سیاه خطر ابتلا به بیماری فقر آهن را افزایش می‌دهد. اما چای ترش نتیجه معکوس دارد. این چای به عنوان چای قرمز شناخته می‌شود و یک نوشیدنی مفید برای کم خونی است. ‌‌‌ کمتر کسی پیدا می‌شود که با خواص چای ترش آشنایی نداشته باشد. 

به عنوان مثال، این چای فشار خون را کنترل می‌کند و کلسترول بدن را کاهش می‌دهد. همچنین حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و به بهبود عملکرد سلول‌ها کمک می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، چای ترش خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد و اضطراب و استرس را کنترل می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش سطح گلبول‌های قرمز خون، این چای را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

غذاهایی که خطر ابتلا به کم‌ خونی را افزایش می دهند

بسیاری از افراد به رژیم غذایی خود توجه ندارند. اغلب غذاهایی که طی روز مصرف می‌کنید، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر کاهش آهن بدن تاثیر می‌گذارند و خطر ابتلا به بیماری فقر آهن را افزایش می‌دهند. بنابراین بهتر است در کنار مصرف غذاهای خون‌ساز، غذاهایی که باعث کم خونی می‌شوند را کاهش دهید.

 برخی از غذاهای مضر برای بیمارانی که به این عارضه مبتلا هستند، شامل گندم جو و غلات می‌باشند. البته منظور این نیست که به هیچ وجه غلات یا گندم مصرف نکنید. بلکه باید به صورت متعادل غلات مصرف کنید. البته مصرف بیش از حد برخی نوشیدنی‌ها مثل نوشابه یا نسکافه نیز خطر کم خونی را افزایش می‌دهد.

 برخی مواد غذایی که برای بیماران مبتلا به این عارضه مضر هستند، شامل موارد زیر است:

  • ریواس
  • جعفری
  • پیازچه
  • خرفه
  • برگ چغندر
  • تربچه
  • کلم 
  • زردچوبه
  • جوش شیرین
  • بکینگ پودر 
  • نوشابه

بهتر است قبل از مصرف این مواد غذایی، با پزشک تغذیه مشورت کنید. تا حد امکان، مصرف این مواد غذایی را کاهش دهید تا خیلی زود به نتیجه برسید و بیماری خود را درمان کنید.

نکات مهم تغذیه ای برای درمان کم‌خونی 

برای درمان بیماری فقر آهن، پیشنهاد می‌کنیم به برخی نکات و دستورالعمل‌ها توجه داشته باشید. این نکات شامل موارد زیر هستند: 

  1. برخی نوشیدنی‌ها از جذب آهن جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل نباید این نوشیدنی‌ها را همراه با غذای سرشار از آهن مصرف کنید. به عنوان مثال قهوه، چای و تخم مرغ، حاوی مقدار زیادی اگزالات هستند و نباید همراه با غذاهای سرشار از آهن مصرف شوند. 
  2. برای اینکه جذب آهن در بدن افزایش یابد، پیشنهاد می‌کنیم غذاهای سرشار از آهن را با غذاهای سرشار از ویتامین c مثل پرتقال، گوجه یا توت فرنگی مصرف کنید. 
  3. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی آهن هستند را با غذاهای حاوی بتاکاروتن مثل زردآلو، فلفل قرمز و چغندر مصرف کنید. 
  4. میزان مصرف برخی مواد غذایی مثل دانه سویا یا پسته را افزایش دهید. پسته تاثیر بسیار زیادی بر افزایش سطح آهن بدن دارد و بهترین آجیل برای کم خونی است. پیشنهاد می‌کنیم روزانه ۱۰ عدد پسته مصرف کنید.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره درمان کم خونی و مواد غذایی مناسب برای درمان این بیماری توضیح داده شد. رژیم غذایی نامناسب و مسائل ژنتیکی، مهمترین دلایل بروز بیماری کم خونی هستند. این بیماری با شدت‌های مختلفی بروز پیدا می‌کند. می‌توان کم خونی خفیف را با تغییر رژیم غذایی و کنترل تغذیه درمان کرد. اما برای درمان کم خونی شدید، باید همزمان با تغییر برنامه غذایی دارو مصرف کنید. 

برخی مواد غذایی مثل گوشت و مرغ یا آجیل و سبزیجات، سرشار از آهن هستند و سطح گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهند. به طور کلی، پیشنهاد می‌کنیم به شکل خودسرانه برای درمان این بیماری اقدام نکنید. رژیم‌های غذایی رایگانی که در گوگل پیشنهاد می‌شوند، معمولاً با شرایط جسمانی همه افراد سازگاری ندارند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به متخصصان تغذیه مراجعه کنید. 

متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، یک برنامه غذایی کامل و عالی به شما ارائه می‌دهند که از بروز بیماری کم خونی جلوگیری می‌کند. این برنامه غذایی با کمترین هزینه به شما ارائه می‌شود و شامل غذاهای متنوع و در دسترس است. اگر به اطلاعات بیشتری درباره رژیم غذایی فیت کلاب نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه