داروهایی که برای درمان فشار خون پایین توصیه می‌شوند

بهترین داروهای موثر برای کاهش فشار خون

یکی از پرخطرترین بیماری‌های زمینه‌ای، فشار خون بالا است. به همین دلیل داروهای موثر برای کاهش فشار خون تولید و روانه داروخانه‌ها می‌شوند. هر دارویی با توجه به علت فشار خون، شدت و دیگر مشکلات جسمی که بیمار دارد، توصیه و تجویز خواهند شد. انتخاب نوع دارو برای فشار خون بسیار مهم است. زیرا نامناسب بودن نوع و دوز دارو باعث بروز مشکلات سلامتی خواهد شد.

باید اشاره کنیم فشار خون کنترل نشده منجر به حمله یا نارسایی قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی می‌شود. به همین دلیل نیاز است که در مورد انواع داروهای موثر برای کاهش فشار خون اطلاعاتی داشته باشیم. در این مطلب از فیت کلاب به بررسی اطلاعاتی در زمینه داروهای فشار خون خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

لیست داروهای فشار خون و عوارض جانبی آن‌ها

لیستی از مهم‌ترین دسته از داروهای فشار خون شامل موارد زیر است:

نام دارو نوع استفاده اثرات جانبی

دیورتیک‌ها (Diuretics)

خط اول درمان، به ویژه نوع تیازید بستگی به نوع دارد، اما ممکن است منجر به عدم تعادل پتاسیم یا سایر الکترولیت‌ها شود.

آلفا بلوکرها

درمان اضافی یا ترکیب با سایر داروها سر درد، حالت تهوع، لرزش و علائم دیگر.

آگونیست‌های گیرنده آلفا-2

در درجه اول برای اختلال نقص توجه بیش فعالی تجویز می‌شوند. اما موارد خاص نیز برای فشار خون استفاده خواهند شد. خواب آلودگی و سرگیجه

مسدود کننده‌های بتا

در مواردی که سایر داروها مانند دیورتیک‌ها جواب ندهد، از این دسته استفاده می‌شود. ضربان قلب آهسته، سردی اندام‌ها، بی خوابی و افزایش وزن

مهار کننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین

این داروها برای درمان نارسایی قلبی یا پس از حمله قلبی تجویز می‌شوند. سرفه خشک، بثورات، از دست دادن چشایی و به ندرت آسیب کلیه

مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II

این داروها برای درمان نارسایی قلبی یا پس از حمله قلبی تجویز می‌شوند. سرگیجه، سردرد و خستگی

مسدودکننده‌های کانال کلسیم

به عنوان درمان اضافی یا در ترکیب با سایر داروها مصرف می‌شوند. بستگی به نوع دارد، اما ممکن است منجر به تورم مچ پا، برافروختگی، یبوست، کندی ضربان قلب یا تپش قلب شود.

وازودیلاتورها

زمانی که فشار خون سیستولیک بیشتر از 180 میلی‌متر جیوه یا فشار خون دیاستولیک بیشتر از 120 میلی‌متر جیوه باشد یا برای درمان پره اکلامپسی این داروها تجویز می‌شوند. سردرد، تورم چشم، درد مفاصل، تپش قلب و افزایش وزن

آنتاگونیست‌های گیرنده آلدوسترون

برای نارسایی یا نگرانی از بروز نارسایی قلبی استفاده می‌شود. پتاسیم بالا و اختلال در عملکرد کلیه

مهار کننده‌های مستقیم رنین

داروی آلیسکیرن (aliskiren) برای درمان فشار خون بالا تایید شده است. اسهال، سرفه، بثورات پوستی، سردرد، سرگیجه و عدم تعادل متابولیک مختلف

مهار کننده‌های آدرنرژیک محیطی

این داروها تنها زمانی که داروهای دیگر موثر نباشد، تجویز می‌شود. اسهال، سوزش سر دل، سرگیجه و ضعف

باید اشاره کنیم که پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی یکی از بیماری‌های خطرناک دوران بارداری است. در ادامه با جزئیات بیشتر هر کدام از این داروهای موثر برای کاهش فشار خون را به شما معرفی کنیم.

1. دیورتیک‌ها؛ بهترین قرص برای فشار خون عصبی

دیورتیک‌ها از رایج‌ترین داروهای مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا به شمار می‌روند. این داروها به کلیه‌ها کمک می‌کنند تا از شر آب و سدیم اضافی یا نمک خلاص شوند. این فرایند باعث کاهش حجم خونی می‌شود که باید از رگ‌ها عبور کند. در نتیجه این عمل فشار خون کاهش خواهد یافت.

سه نوع اصلی دیورتیک وجود دارد که عبارتند از:

  • تیازید
  • نگهدارنده پتاسیم
  • دیورتیک‌های حلقه

انتخاب نوع هر کدام از این داروهای دیورتیکی به تشخیص پزشک بستگی دارد.

آلفا بلوکرها از داروهای فشار خون

2. آلفا بلوکرها، مهمترین عضو در لیست داروهای فشار خون

در شرایط خاص، بدن هورمون‌هایی به نام کاتکول آمین (catecholamines) تولید می‌کند. این هورمون‌ها می‌توانند به بخش‌هایی از سلول‌ها به نام گیرنده‌های آلفا متصل شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، رگ‌های خونی باریک شده و قلب سریع‌تر و با قدرت بیشتری می‌تپد. این اقدامات باعث افزایش فشار خون می‌شوند.

داروهای آلفا بلوکرها با مسدود کردن کاتکول آمین‌ها از اتصال به گیرنده‌های آلفا کار می‌کنند. در نتیجه، خون  آزادانه‌تر در رگ‌ها جریان خواهد داشت و قلب به طور طبیعی می‌تپد. به همین دلیل مصرف آلفا بلوکرها به کاهش فشار خون کمک می‌کند. رایج‌ترین آلفا بلوکرها عبارتند از:

  • دوکسازوسین (کاردورا، کاردورا ایکس ال)
  • پرازوسین
  • ترازوسین (هیترین)

هر کدام از این داروها با توجه به شرایط بیمار و تشخیص پزشک تجویز می‌شوند.

3. آگونیست‌های گیرنده آلفا، بهترین دارو برای پایین آوردن سریع فشار خون بالا در منزل

آگونیست‌های گیرنده آلفا عملکردی مخالف آلفا بلوکرها انجام می‌دهند. مسدود کننده (آنتاگونیست) دارویی است که به گیرنده متصل می‌شود و از ایجاد هرگونه پاسخی در آن جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر، آگونیست دارویی است که به همان گیرنده متصل می‌شود و آن را به روشی شبیه به ماده شیمیایی اولیه تحریک می‌کند. در این موارد، مواد شیمیایی اولیه به کار رفته، پروتئین‌های آلفا-1 یا آلفا-2 خواهند بود. این کار سیستم عصبی سمپاتیک را آرام می‌کند و منجر به تولید کمتر آدرنالین و کاهش فشار خون می‌شود.

  • نمونه آگونیست آلفا 2: متیل دوپا (methyldopa)
  • نمونه آگونیست آلفا 1: فنیل افرین- phenylephrine  (Sudafed PE) و سودوافدرین (Sudafed)

باید اشاره کنیم که نوع دیگری از آگونیست گیرنده آلفا، گاهی به صورت جداگانه به عنوان آگونیست مرکزی طبقه بندی می‌شوند. داروهای آگونیست مرکزی مغز را از ارسال پیام‌هایی به سیستم عصبی که به آن دستور می‌دهد کاتکول آمین‌ها را آزاد کند، باز می‌دارند. در نتیجه قلب به سختی پمپاژ خون را انجام نمی‌دهد و خون راحت‌تر جریان می‌یابد و فشار خون را کاهش خواهد یافت. باید اشاره کنیم که متیل دوپا (آلدومت) نیز مانند کلونیدین (کاتاپرس) و گوانفاسین (Tenex) نوعی آگونیست مرکزی در نظر گرفته می‌شوند.

4. مسدود کننده‌های بتا، داروی کاهش فشار خون مینیمم

مسدودکننده‌های بتا با مسدود کردن عملکرد هورمون‌های خاصی در بدن که قلب را تحریک می‌کنند، کار خواهند کرد. این روند به قلب اجازه می‌دهد تا با سرعت و نیروی کمتری ضربان داشته باشد. همین امر منجر به کاهش فشار خون می‌شود.

بتا بلاکرها را می‌توان به صورت زیر تقسیم کرد:

  • انتخابی: این نمونه فقط گیرنده‌های بتا-1 موجود در عضله قلب را مسدود می‌کنند.
  • غیرانتخابی: این نمونه گیرنده‌های بتا-1 و بتا-2 که در ریه‌ها و سایر عضلات صاف یافت می‌شوند را مسدود می‌کنند.

برخی از بتا بلوکرها اثر ترکیبی دارند. بلوکرهای ترکیبی آلفا و بتا اتصال هورمون‌های کاتکولامین (catecholamine) به گیرنده‌های آلفا و بتا را مسدود می‌کنند.

5. مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) بهترین داروهای فشار خون

مهارکننده‌های ACE (Angiotensin converting enzyme) بدن را از تولید هورمونی به نام آنژیوتانسین II که باعث باریک شدن رگ‌های خونی می شود، باز می‌دارند. این داروها فشار خون را با کمک انبساط عروق خونی منقبض، برای عبور خون بیشتر کاهش می‌دهند. باید اشاره کنیم که مصرف مهارکننده‌های ACE در دوران بارداری ایمن نیست.

6. مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II ؛ بهترین داروهای موثر برای کاهش فشار خون

داروهای مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین II (Angiotensin II receptor blockers)، از رگ‌های خونی در برابر آنژیوتانسین II محافظت می‌کنند. به منظور سفت شدن رگ‌های خونی، آنژیوتانسین II باید به محل گیرنده متصل شود. با مصرف داروهای ARB از روند سفت شدن رگ‌ها جلوگیری خواهد شد و در نتیجه فشار خون کاهش می‌یابد.

لازم به ذکر است که مصرف مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین II، مانند مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین در دوران بارداری بی خطر است.

7. مسدود کننده‌های کانال کلسیم، بهترین و جدیدترین داروی فشار خون بالا

برای حرکت، همه عضلات به کلسیم نیاز دارند تا این ماده در درون و بیرون سلول‌های عضلانی جریان یابد. مسدود کننده‌های کانال کلسیم به جلوگیری از ورود کلسیم به سلول‌های عضلانی صاف قلب و عروق خونی کمک می‌کنند. مسدود کردن این روند باعث می‌شود قلب با نیروی کمتری ضربان داشته باشد. در نتیجه این فرایند فشار خون کاهش می‌یابد.

2 دسته مسدود کننده کانال کلسیم وجود دارد:

  • Non-dihydropyridine: این داروها تاثیر مستقیمی بر سیگنال‌های الکتریکی به عضله قلب دارند.
  • Dihydropyridine: این داروها بر رگ‌های خونی بدن اثر می‌گذارند.

برای تعیین بهترین نوع از داروهای فشار خون با پزشک خود مشورت کنید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

8. وازودیلاتورها؛ بهترین قاتل فشار خون بالا

داروهای وازودیلاتور (Vasodilator) عضلات دیواره رگ‌های خونی، به ویژه شریان‌های کوچک را شل می‌کنند. این شلی در رگ‌ها و عضلات باعث گشاد شدن رگ‌های خونی خواهند شد. در این حالت خون به راحتی در رگ‌ها جریان خواهد یافت و فشار خون کاهش می‌یابد.

آنتاگونیست‌های گیرنده آلدوسترون برای کاهش فشار خون

9. آنتاگونیست‌های گیرنده آلدوسترون، بهترین داروهای موثر برای کاهش فشار خون

آنتاگونیست‌های گیرنده آلدوسترون با مسدود کردن ماده شیمیایی به نام آلدوسترون در بدن تاثیر می‌گذارند. این عمل مقدار مایعی را که بدن حفظ می‌کند کاهش می‌دهد و همین موضوع باعث کاهش فشار خون خواهد شد. بهترین آنتاگونیست‌های گیرنده آلدوسترون عبارتند از:

  • Eplerenone (Inspra)
  • اسپیرونولاکتون (Aldactone)

تعیین دوز این داروها با توجه به میزان فشار خون و شرایط جسمانی بیمار مشخص خواهد شد.

10. مهارکننده‌های مستقیم رنین بهترین قاتل فشار خون بالا

نوع دیگری از داروهای فشار خون به نام مهارکننده مستقیم رنین (Direct renin inhibitors) یا DRI وجود دارند. داروهای مهار کننده مستقیم رنین ماده شیمیایی در بدن به نام رنین را مسدود می‌کنند. مهار این ماده به گشاد شدن رگ‌های خونی برای کاهش فشار خون کمک خواهد کرد. لازم به ذکر است که تنها نوع DRI آلیسکیرن است.

11. مهارکننده‌های آدرنرژیک محیطی، جدیدترین داروی فشار خون بالا

مهارکننده‌های آدرنرژیک محیطی انتقال دهنده‌های عصبی در مغز را از انتقال سیگنالی که باعث انقباض عضله قلب می‌شود، متوقف می‌کنند. این فرایند به کاهش فشار خون کمک خواهد کرد. چند نمونه از بهترین مهارکننده‌های آدرنرژیک محیطی عبارتند از:

  • گوانادرل
  • گوانتیدین مونوسولفات
  • رزرپین

هر کدام از داروهای معرفی شده در دوزهای مختلفی در دسترس قرار دارند که مطابق با شرایط بیمار تجویز خواهند شد.

سبک زندگی سالم در کنار مصرف داروهای موثر برای کاهش فشار خون در فیت کلاب

داروهای فشار خون باید درست و به موقع مصرف شوند. زیرا تغییرات ناگهانی فشار خون خطرات جدی به همراه دارد. اما برای تعداد زیادی از افراد مصرف مداوم و طولانی مدت داروهای فشار خون سخت است. به همین دلیل استفاده از راهکارهایی که به بهبود وضعیت بدنی و کاهش فشار خون کمک کند اهمیت بالایی دارند. یکی از راهکارهای موثر بر فشار خون، ورزش و رژیم غذایی سالم است. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود برای ورزش و رژیم غذایی مناسب به مجموعه‌های تخصصی در این زمینه مراجعه کنید.

یکی از مجموعه‌های سلامتی محور، فیت کلاب است. این مجموعه با کمک مربی‌های ورزشی و کارشناسان تغذیه، بهترین برنامه ورزشی و غذایی را تنظیم خواهد کرد. برای ارتباط با مشاورین فیت کلاب با شماره 02191090095 تماس بگیرید. در فیت کلاب برای هر شخصی با هر وضعیتی، از بیماری‌های جسمانی تا زمینه‌ای مانند فشار خون، برنامه ورزشی و تغذیه تنظیم خواهد شد. کافی است به کارشناس فیت کلاب در مورد داروهای موثر برای کاهش فشار خون خود اطلاع دهید.

سوالات متداول در مورد داروهای موثر برای کاهش فشار خون

آیا ورزش به کاهش فشار خون من کمک می‌کند؟

ورزش منظم قلب را تقویت می‌کند و باعث می‌شود که کارآمدتر و بهتر کار کند. وقتی قلب خوب کار کند، فشار خون کاهش خواهد یافت. پس می‌توان گفت که تغییر سبک زندگی و ورزش به بهبود روند سلامتی کمک خواهد کرد.

رایج‌ترین داروی فشار خون چیست؟

دیورتیک‌های تیازیدی یا شبه تیازیدی اغلب به عنوان خط اول درمان فشار خون بالا تجویز می‌شوند.

بهترین داروی فشار خون با کمترین عوارض جانبی کدام است؟

بهترین داروی فشار خون با کمترین عوارض جانبی برای هر فردی متفاوت است. زیرا عوامل زیادی وجود دارد که در تعیین نوع دارو دخیل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه