از بین بردن نفخ شکم فوری

از بین بردن نفخ شکم فوری

کمتر کسی پیدا می‌شود که نفخ معده یا نفخ شکم را تجربه نکرده باشد. نفخ شکم یک مشکل بسیار ناخوشایند و آزاردهنده است که معمولا بعد از مصرف غذا مشاهده می‌شود. افرادی که به صورت مداوم با این مشکل درگیر هستند، باید به پزشک مراجعه کنند.

 زیرا نفخ معده به دلایل مختلفی بروز پیدا می‌کند. این مسئله تا حد زیادی به غذایی که مصرف کرده‌اید بستگی دارد. ولی گاهی اوقات، مشکلات عصبی یا مسائلی مانند این بر بروز نفخ معده تاثیرگذار هستند. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره روش‌های از بین بردن نفخ شکم فوری توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.‌

نفخ شکم چیست؟

نفخ شکم چیست؟
نفخ شکم چیست؟

قبل از هر چیزی، باید بدانید نفخ شکم چیست. تجمع گاز در داخل دستگاه گوارش، باعث نفخ شکم می‌شود. در این حالت، شخص احساس پر بودن یا سنگینی دارد. همچنین شکم از نظر ظاهری بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. هنگامی که مواد غذایی به داخل معده می‌رسند، نوعی گاز آزاد خواهد شد که به فرایند هضم کمک می‌کند. 

در برخی افراد، گاز بیشتری در معده آزاد می‌شود که در فضای داخلی شکم تجمع پیدا می‌کند. روش‌های مختلفی برای کاهش گاز اضافه معده وجود دارد. بخشی از این گاز از طریق آروغ یا باد گلو خارج می‌شود. بخش دیگر از طریق روده و سیستم گوارش خارج خواهد شد. 

در هر صورت، باید روشی برای خارج کردن گاز داخل معده وجود داشته باشد. در غیر این صورت تجمع گازها در داخل دستگاه گوارش، باعث بروز مشکلات شدیدتر مثل درد و ناراحتی می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد، اغلب مردم به صورت میانگین ۱۴ بار در روز گاز معده دفع می‌کنند. 

همانطور که گفته شد، دفع گاز معده ممکن است به روش‌های مختلف انجام شود. این گازها شامل بخارهای بدون بو مثل کربن دی اکسید، اکسیژن و نیتروژن هستند. علاوه بر این گازها، نوعی گاز حاوی گوگرد نیز در روده بزرگ تولید می‌شود که باعث ایجاد بوی بد می‌شود.

روش های کاهش نفخ شکم

روش های کاهش نفخ شکم
روش های کاهش نفخ شکم

 

روش‌های موثر و سریعی برای کاهش نفخ شکم وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم. قبل از هر چیزی، بهتر است به یک متخصص تغذیه مراجعه کرده و برنامه غذایی دریافت کنید. 

اگر یکی از آن افرادی هستید که به صورت مداوم با نفخ شکم درگیر هستند، به احتمال زیاد به برنامه غذایی یا حتی دارو نیاز دارید. روش‌های زیر معمولاً برای افرادی مناسب هستند که نفخ شکم را در برخی مواقع محدود تجربه می‌کنند. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

1.خارج کردن گاز 

یکی از روش‌های از بین بردن نفخ شکم فوری، خارج کردن گاز است. متاسفانه بسیاری از افراد با این مسئله مشکل دارند و ترجیح می‌دهند این کار را انجام ندهند. اما باید بدانید بهتر است گاز معده را خارج کنید تا میزان نفخ شکم یا احساس درد در ناحیه معده کاهش یابد.

 اگر کنترلی روی خروج گاز از معده ندارید یا حتی نمی‌توانید گاز را خارج کنید، به احتمال زیاد به یبوست مبتلا شده‌اید.  نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که هیچگاه گاز معده را برای مدت طولانی در داخل بدن نگه ندارید. این کار ممکن است آسیب‌های بسیار شدیدی به عملکرد معده وارد کند.

2.دفع مدفوع 

یکی دیگر از روش‌های از بین بردن نفخ شکم، دفع مدفوع است. زمانی که برای دفع مدفوع اقدام می‌کنید، روده شروع به حرکت می‌کند که منجر به خروج گاز از بدن می‌شود. در نتیجه، دفع مدفوع می‌تواند باعث خارج شدن گازهای محبوس شده در داخل بدن شود.  البته توجه داشته باشید که دفع مدفوع بیشتر باعث خروج گازهای روده می‌شود. در نتیجه ممکن است بخشی از گازهای معده درون آن باقی بماند. بنابراین باید در کنار اجابت مزاج، سایر روش‌های از بین بردن نفخ شکم را نیز امتحان کنید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

3.روغن گل میخک

یکی از ساده‌ترین روش‌های از بین بردن نفخ شکم فوری، استفاده از گل میخک است. روغن گل میخک کاربردهای بسیار زیادی در طب سنتی دارد و برای درمان مشکلات گوارشی مثل نفع یا سوء هاضمه مصرف می‌شود.

  تاکنون پژوهش‌های چندانی روی اثرات گل میخک بر بدن انسان انجام نشده است. اما شواهد کافی نشان می‌دهد، این گیاه دارای عوارض چندانی نیست و علائم زخم معده را نیز کاهش می‌دهد. 

برای کمک به کاهش نفخ شکم بعد از مصرف غذا، می‌توانید مقدار کمی از روغن میخک را در قاشق چای‌خوری بریزید و مصرف کنید. این روغن به محض ورود به معده، باعث افزایش تعداد آنزیم‌های گوارشی می‌شود. در نتیجه گاز معده کاهش پیدا خواهد کرد.

4.قرص نعنا

مکمل یا قرص نعنا، بهترین داروی از بین بردن نفخ شکم است. برخی افراد برای کاهش مشکلات معده مثل نفخ شکم، مشتقات گیاه نعنا مثل روغن نعنا یا قرص نعنا مصرف می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد، این گیاه تاثیر بسیار زیادی بر درمان نفخ معده شدید دارد. در حال حاضر، این قرص گیاهی به شکل‌های مختلف وارد بازار می‌شود. 

به عنوان مثال، ممکن است به صورت کپسول بدون پوشش وارد بازار شود. این کپسول‌ها گزینه کاملاً مناسبی برای از بین بردن سریع نفخ شکم هستند. زیرا با سرعت بالایی در دستگاه گوارش حل می‌شوند. البته این مسئله ممکن است منجر به بروز مشکلاتی مثل سوزش سر دل شود.

 البته قبل از مصرف این قرص، باید با متخصص تغذیه مشورت کنید. زیرا نعنا می‌تواند از جذب آهن جلوگیری کند. بنابراین نباید قرص نعنا را همراه با مکمل‌های آهن مصرف کرد. این قرص ممکن است برای افرادی که به کم خونی شدید مبتلا هستند مناسب نباشد. 

5.حرارت

یکی دیگر از روش‌های سریع از بین بردن نفخ شکم، استفاده از حرارت یا کیسه آب گرم است. برای انجام این کار، کافی است یک کیسه آب گرم یا پد گرم کننده را روی سطح شکم قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید تا احساس درد و ناراحتی در ناحیه معده کاهش یابد. گرما باعث شل شدن ماهیچه‌های روده و معده می‌شود. در نتیجه، گازهای داخل معده به آرامی به سمت بیرون حرکت می‌کنند. علاوه بر این مطالعات نشان می‌دهد، گرما نقش بسیار مهمی در کاهش احساس درد دارد. 

6.سرکه سیب 

یکی دیگر از روش‌های از بین بردن نفخ شکم فوری، مصرف سرکه سیب است. اخیراً یک مطالعه درباره همین مسئله انجام شده است. نتیجه مطالعه نشان می‌دهد، سرکه سیب باعث کاهش علائم سوهاضمه می‌شود. همانطور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین علائم سوء هاضمه نفخ شکم است. کافی است یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید. باید این ترکیب را قبل از غذا بنوشید تا از نفخ معده شدید جلوگیری شود. 

7.زغال فعال

زغال فعال نقش بسیار مهمی در کاهش نفخ شکم دارد. اخیراً زغال فعال به صورت قرص یا مکمل وارد بازار شده است که از طریق دهان مصرف می‌شود و به درمان یا جلوگیری از نفخ معده کمک می‌کند. زغال فعال می‌تواند گاز داخل معده را به دام بیندازد و آن را همراه با مدفوع از بدن خارج کند. البته بهتر است قبل از مصرف قرص زغال فعال، به یک متخصص تغذیه مراجعه کرده و با او مشورت کنید.

8.مصرف مکمل پروبیوتیک 

یکی دیگر از روش‌های کاهش نفخ معده، مصرف مکمل‌های پروبیوتیک است. مکمل‌های پروبیوتیک می‌توانند باکتری‌های مفیدی را به روده اضافه کنند. این مکمل‌ها نقش بسیار مهمی در کاهش علائم برخی بیماری‌ها مثل اسهال عفونی و نفخ معده دارند.  اخیراً مطالعات نشان داده است، مکمل‌های پروبیوتیک درد شکم و گازهای روده را کاهش می‌دهند. با این وجود، لازم است تحقیقات بیشتری درباره این مسئله انجام شود.

9.مصرف چای 

دمنوش و چای یک گزینه کاملاً مناسب برای کاهش نفخ شکم است. دمنوش‌های گیاهی مختلفی وارد بازار شده‌اند که به کاهش گازهای روده کمک می‌کنند. بهترین دمنوش برای نفخ شکم، دمنوش رازیانه، بابونه، زنجبیل و نعنا هستند. 

10.ورزش کردن 

یکی دیگر از روش‌های از بین بردن نفخ شکم به صورت فوری، ورزش کردن و انجام فعالیت‌های بدنی است. فعالیت‌های ورزشی ملایم، به ریلکس شدن عضلات معده و روده کمک می‌کنند. این ورزش‌ها حتی باعث خروج گاز از سیستم گوارش می‌شوند. البته نباید بعد از غذا خوردن فعالیت‌های ورزشی شدید انجام دهید. بهتر است به سراغ ورزش‌های مناسب مثل حرکات یوگا یا پیاده‌روی بروید.

11.ماساژ شکم 

یکی دیگر از روش‌های از بین بردن نفخ شکم، ماساژ شکم است. ماساژ شکم باعث حرکت روده‌ها و ریلکس شدن ماهیچه‌های معده می‌شود. در نتیجه، گازها به آرامی از بدن خارج خواهند شد. برای ماساژ دادن شکم، ابتدا دست‌ها را در بالای استخوان خاصره راست قرار دهید. 

سپس دست‌ها رو به صورت دایره‌ای به طرف زیر راست قفسه سینه ببرید و فشار کمی به این ناحیه وارد کنید. چند دقیقه این ناحیه را ماساژ دهید و سپس مسیر خود را به سمت بالای شکم در زیر قفسه سینه چپ ببرید. اگر هنگام ماساژ دادن شکم احساس درد و ناراحتی داشتید، باید بلافاصله فرایند ماساژ را متوقف کنید.

12.اسانس‌ ها

اخیراً یک مطالعه درباره اثرات مصرف مکمل‌های حاوی اسانس رازیانه و کپسول کورکومین بر کاهش نفخ معده و درمان سندروم روده تحریک پذیر انجام شد. این مطالعه روی ۱۱۶ نفر انجام شد. این افراد به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا بودند. 

نتیجه مطالعه نشان داد، بعد از ۳۰ روز اثرات نفخ شکم و علائم سندروم روده تحریک پذیر تا حد زیادی کاهش یافته بود. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که قبل از مصرف اسانس با متخصص تغذیه مشورت کنید. زیرا ممکن است به ترکیبات موجود در اسانس حساسیت داشته باشید. ‌‌

روش های درمان نفخ شکم طی زمان طولانی 

اگر قصد دارید نفخ شکم را به مرور زمان کاهش دهید، می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید: 

1.افزایش مصرف فیبر 

یکی از روش‌های از بین بردن نفخ شکم در بازه زمانی طولانی مدت، افزایش مصرف فیبر است. می‌توانید به مرور زمان میزان مصرف فیبر را افزایش دهید. مطالعات نشان می‌دهد، فیبر بر بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر است و از نفخ شکم جلوگیری می‌کند.

 به طور معمول بانوان باید در حدود ۲۵ گرم و آقایان در حدود ۳۸ گرم فیبر طی روز مصرف کنند. البته ممکن است این مقدار با توجه به شرایط جسمانی شما متفاوت باشد. بنابراین بهتر است ابتدا با متخصص تغذیه مشورت کنید. توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد فیبر نتیجه معکوس دارد. یعنی باعث افزایش گاز معده می‌شود.

2.جایگزینی آب با نوشابه‌ های گازدار

یکی دیگر از روش‌های از بین بردن کامل نفخ شکم در بازه زمانی طولانی مدت، جایگزین کردن آب با نوشابه‌های گازدار است. نوشابه‌های گازدار باعث افزایش تجمع گاز در معده می‌شوند. در نتیجه نفخ شکم را افزایش می‌دهند.

 عامل اصلی افزایش نفخ شکم بعد از مصرف نوشابه، کربن دی اکسید است. همچنین مقدار زیادی شکر و شیرین کننده مصنوعی در نوشابه وجود دارد که به عملکرد معده و سیستم گوارش آسیب می‌زند. بنابراین بهتر است به جای نوشابه، آب یا سایر نوشیدنی‌های مفید را مصرف کنید.

3.اجتناب از جویدن آدامس

برخی افراد به جویدن آدامس عادت دارند. آدامس دارای مواد قندی است که در نهایت باعث نفخ شکم می‌شود. همچنین هنگامی که در حال جویدن آدامس هستید، مقدار زیادی هوا بلعیده خواهد شد که منجر به نفخ و احساس درد در ناحیه شکم یا معده می‌شود‌. می‌توانید برای خوشبو کردن دهان، از قرص‌های نعنا یا زنجبیل استفاده کنید. ‌‌‌ 

4.کاهش مصرف نمک 

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، کاهش مصرف نمک است. نمک باعث تجمع آب و مایعات در بدن می‌شود. در نتیجه مشکلاتی مثل نفخ شکم، تورم دست یا پا و موارد مانند این مشاهده خواهد شد.

بررسی کلی

در این مطلب به طور کامل درباره روش‌های از بین بردن نفخ شکم فوری توضیح داده شد. نفخ شکم یک عارضه بسیار شایع است که معمولاً بعد از مصرف برخی غذاهای خاص مشاهده می‌شود. برخی مواد غذایی نفخ‌اور هستند و ممکن است میزان نفخ شکم را افزایش دهند. بنابراین بهتر است دقت بسیار زیادی هنگام مصرف مواد غذایی و انتخاب رژیم غذایی داشته باشید.

 روش‌های مختلفی برای از بین بردن نفخ شکم پیشنهاد می‌شود. ساده‌ترین روش، اجابت مزاج یا مصرف برخی مکمل‌های گیاهی است. اگر به صورت مداوم نفخ شکم را تجربه می‌کنید، باید به پزشکان و متخصصان تغذیه مراجعه کنید تا وضعیت شما مورد بررسی قرار گیرد.

 متخصصان مجموعه فیت کلاب، یک برنامه غذایی جامع و کامل در اختیار شما قرار می‌دهند که کاملا با شرایط جسمانی شما سازگاری دارد. این برنامه غذایی با کمترین هزینه در اختیار شما قرار می‌گیرد. به این ترتیب، همه افراد می‌توانند مشکلات جسمانی خود را برطرف کنند یا به تناسب اندام برسند.

2 Responses

    1. ممنون از همراهی و توجه شما تندرست باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه