معرفی و طرز تهیه 5 غذا با سیب زمینی پخته

معرفی و طرز تهیه 5 غذا با سیب زمینی پخته

سیب زمینی پخته یک ماده غذایی ساده و خوشمزه است که به راحتی با انواع مواد غذایی دیگر ترکیب می‌شود. شما می‌توانید از سیب زمینی آب پز شده یا سرخ شده برای تهیه غذاهای مختلف استفاده کنید و یک شام سبک یا ناهار سریع داشته باشید. سیب زمینی خواص بی‌شماری دارد و باید به برنامه غذایی شما اضافه شود. 

البته مصرف بیش از حد سیب زمینی سرخ شده نه تنها برای بدن مفید نیست، بلکه آسیب‌های شدیدی به بدن وارد می‌کند. به عنوان مثال، شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، چاقی و مواردی مانند این قرار می‌دهد. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره غذا با سیب زمینی پخته توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب با ما همراه باشید.

نحوه تهیه غذا با سیب زمینی پخته

نحوه تهیه غذا با سیب زمینی پخته
نحوه تهیه غذا با سیب زمینی پخته

همانطور که گفته شد، رسپی‌های غذا با سیب زمینی پخته بسیار متنوع هستند. در ادامه برخی از بهترین دستورالعمل‌ها را به شما معرفی می‌کنیم: 

1.کوکو سیب زمینی ساده

یکی از بهترین مواد غذایی کوکو سیب زمینی ساده است. برای تهیه این غذا با سیب زمینی پخته به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

  • سیب زمینی پنج عدد
  • تخم مرغ سه عدد
  • روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه

طرز تهیه کوکو سیب زمینی ساده

برای تهیه کوکو سیب زمینی ساده، ابتدا تعدادی سیب زمینی را در یک قابلمه بریزید. سپس مقداری آب در قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. کمی صبر کنید تا سیب زمینی‌ها پخته شوند. سپس پوست سیب زمینی‌ها را جدا کرده و آن‌ها را رنده کنید. تخم مرغ‌ها را روی سیب زمینی‌ها بشکنید. سپس نمک، فلفل و ادویه‌ها را به آن اضافه کنید. در مرحله بعد تمام مواد اولیه را با یکدیگر ترکیب کنید. می‌توانید برای سرخ کردن کوکو سیب زمینی از روغن‌های گیاهی و سالم استفاده کنید.

2.دوفینوس سیب زمینی

دوفینوس سیب زمینی با اسامی دیگری مثل گراتن سیب زمینی شناخته می‌شود. این غذا به سادگی تهیه می‌شود و بسیار لذیذ است برای تهیه این غذا به مواد اولیه زیر نیاز دارید: 

  • سیب زمینی یک کیلوگرم
  • کره 50 گرم
  • پنیر پارمسان 300 گرم
  • پنیر موزارلا 200 گرم
  • شیر یک لیوان
  • ادویه (نمک، فلفل، جوز) به مقدار لازم
  • خامه پرچرب یک فنجان

طرز تهیه دوفینوس سیب زمینی

برای تهیه این غذا ابتدا سیب زمینی‌ها را حلقه حلقه کنید. ضخامت حلقه‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر حلقه‌ها بسیار نازک باشند، به ظرف می‌چسبند. اما اگر خیلی قطور باشند، غذای شما طعم خوبی پیدا نمی‌کند. در مرحله بعد، حلقه‌های سیب زمینی را در یک قابلمه بریزید. سپس مقداری آب روی سیب زمینی‌ها بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. ۳۰ دقیقه صبر کنید تا سیب زمینی‌ها به طور کامل پخته شوند.

 می‌توانید مقداری نمک به آب اضافه کنید. توجه داشته باشید که سیب زمینی‌ها نباید له شوند. برای بررسی میزان پخته بودن سیب زمینی، یک چنگال را داخل بافت سیب زمینی فرو کنید. اگر چنگال به راحتی وارد بافت سیب زمینی شد، یعنی سیب زمینی‌ها پخته شده است. حلقه‌های سیب زمینی را از آب خارج کرده و درون یک آبکش قرار دهید تا آب آن گرفته شود. کف و دیواره سینی فر را با کره چرب کنید.

 حلقه‌های سیب زمینی را روی کف سینی بچینید. توجه داشته باشید که صرفاً یک لایه حلقه سیب زمینی در کف سینی چیده شود. سپس روی حلقه‌های سیب زمینی پنیر پارمسان بریزید. در مرحله بعد، لایه بعدی حلقه‌های سیب زمینی را بچینید. روی لایه آخر پنیر موزارلا بریزید. در یک ظرف دیگر مقداری خامه بریزید. سپس شیر را به آرامی به آن اضافه کنید. 

ترکیب خامه و شیر را به خوبی هم بزنید تا با یکدیگر مخلوط شوند. در مرحله بعد، نمک و فلفل را به ترکیب شیر و خامه اضافه کنید. سپس این سس را روی حلقه‌های سیب زمینی بریزید. روی سینی فر را با فویل آلومینیومی بپوشانید. سپس سینی را در فر قرار دهید. ۲۰ دقیقه صبر کنید، سپس گریل فر را روشن کنید. توجه داشته باشید که شعله گریل باید پایین باشد. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا روی غذای شما طلایی شود. 

3.سیب زمینی شکم پر

سیب زمینی شکم پر بهترین غذا با سیب زمینی و پنیر پیتزا است که طعم بسیار لذیذی دارد. برای تهیه این غذا به مواد اولیه زیر نیاز دارید: 

  • سیب زمینی‌های بزرگ
  • گوشت چرخ‌کرده یا تکه‌های مرغ پخته
  • انواع سبزیجات مانند فلفل دلمه‌ای، پیاز، قارچ و اسفناج
  • پنیر رنده شده (چدار، موزارلا)
  • نمک، فلفل و ادویه‌جات دلخواه برای طعم‌دهی

طرز تهیه سیب زمینی شکم پر

برای تهیه سیب زمینی شکم پر، ابتدا سیب زمینی را به خوبی بشویید. سپس با استفاده از یک چنگال تعدادی سوراخ روی سیب زمینی ایجاد کنید. در مرحله بعد، فر را روشن کرده و صبر کنید تا خوب گرم شود. سپس سیب زمینی‌ها را درون فر قرار دهید. یک ساعت صبر کنید تا سیب زمینی‌ها به طور کامل پخته شوند. مقداری گوشت چرخ کرده یا مرغ در یک ماهیتابه بریزید. سپس روغن، نمک و ادویه را به آن اضافه کنید.

 تمام مواد را به خوبی تفت دهید تا گوشت و مرغ به طور کامل پخته شوند. در مرحله بعد، مقداری سبزیجات خرد شده را به باقی مواد اضافه کنید و تفت دهید. سپس سیب زمینی‌ها را از فر بیرون بیاورید. کمی صبر کنید تا خنک شود. سپس سیب زمینی‌ها را با کمک یک چاقو از وسط باز کنید. با استفاده از یک قاشق، مقداری از گوشت یا مرغ و سبزیجات را درون سیب زمینی بریزید. 

سپس مقداری پنیر به آن اضافه کنید. بهتر است بخشی از بافت سیب زمینی را بردارید تا فضای کافی برای پر کردن سیب زمینی‌ها وجود داشته باشد. مجدداً سیب زمینی‌های پر شده را برای بازه زمانی ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید تا کاملا طلایی شود. می‌توانید این غذا را همراه با سس گوجه، سس سیر یا ماست چکیده سرو کنید. 

4.سیب زمینی پخته شده با کلم بروکلی و چدار

سیب زمینی پخته شده با کلم بروکلی و پنیر چدار، بهترین غذا با سیب زمینی و آرد است. این غذا به سادگی تهیه می‌شود و بسیار مقوی است. علاوه بر این، طعم بسیار دلپذیری دارد. برای تهیه این غذا به مواد اولیه زیر نیاز دارید: 

  • چهار عدد سیب زمینی متوسط ​​
  • یک قاشق غذا خوری روغن زیتون
  • نمک و فلفل سیاه تازه آسیاب شده
  • یک عدد کلم بروکلی
  • چهار عدد نوار بیکن 
  • دو قاشق غذاخوری کره بدون نمک
  • سه قاشق غذاخوری آرد همه منظوره
  • نصف فنجان شیر کامل
  • دو فنجان پنیر چدار خرد شده

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

طرز تهیه سیب زمینی پخته شده با کلم بروکلی و چدار

برای تهیه این غذا مراحل زیر را طی کنید:

1.مرحله اول

ابتدا فر را روشن کرده و آن را روی دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت قرار دهید تا گرم شود. سپس تعدادی سیب زمینی را با چنگال سوراخ کنید. روی سیب زمینی‌ها مقداری روغن بریزید و آن‌ها را با یک قاشق چای‌خوری نمک و مقداری فلفل سیاه طعم‌دار کنید. یک فنجان آب در یک قابلمه بریزید. در مرحله بعد، سیب زمینی‌ها را در قابلمه قرار دهید. سپس قابلمه را برای بازه زمانی ۲۰ دقیقه روی حرارت زیاد قرار دهید.

2.مرحله دوم

 زمانی که سیب زمینی‌ها به طور کامل طلایی و پخته شد، آن‌ها را از قابلمه خارج کنید. مقداری کلم بروکلی را در دستگاه بخارپز قرار دهید تا پخته شود. سپس کلم بروکلی‌های پخته شده را در یک کاسه بریزید. نصف قاشق چای‌خوری نمک و مقداری فلفل سیاه به آن اضافه کنید. روی کاسه را با یک نایلون بپوشانید و آن را کنار بگذارید. یک ماهیتابه را روی حرارت متوسط قرار دهید. 

3.مرحله سوم

سپس بیکن را به آن اضافه کنید. ۷ تا ۱۰ دقیقه بیکن‌ها را تفت دهید تا کاملاً پخته شوند. این کار را تا جایی ادامه دهید که بیکن‌ها قهوه‌ای و طلایی رنگ شوند. یک دستمال کاغذی کف بشقاب قرار دهید. سپس بیکن‌ها را روی دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن کشیده شود. مجدداً یک ماهیتابه را روی حرارت متوسط قرار دهید. مقداری کره درون ماهیتابه بریزید. کمی صبر کنید تا کره کاملاً ذوب شود. حدود یک دقیقه کره را تفت دهید. سپس آرد را به آن اضافه کنید.

4.مرحله چهارم

 ۱ تا ۲ دقیقه ترکیب آرد و کره را تفت دهید تا آرد به رنگ قهوه‌ای و طلایی تبدیل شود. سپس شیر و نصف قاشق چای‌خوری نمک به آن اضافه کنید. تمام محتویات ظرف را برای بازه زمانی ۴ تا ۵ دقیقه هم بزنید تا به یک سس غلیظ تبدیل شود. سپس پنیر را به آن اضافه کنید. مجدداً محتویات ظرف را هم بزنید تا پنیر ذوب شود. سیب زمینی‌های پخته شده را از وسط نصف کنید. سپس مقداری نمک و فلفل روی آن بریزید.

5.مرحله پنجم

 در مرحله بعد، کلم بروکلی و بیکن را روی سیب زمینی‌ها قرار دهید. سس پنیر را به سیب زمینی‌ها اضافه کنید. در نهایت، سیب زمینی‌ها را در فر قرار دهید. با توجه به اینکه تمام مواد اولیه پخته شده‌اند، نیازی نیست سیب زمینی‌ها برای مدت طولانی در فر بمانند.

5.پوره سیب زمینی

پوره سیب زمینی ساده‌ترین غذا با سیب زمینی کوبیده است که در بازه زمانی کوتاهی تهیه می‌شود و محبوبیت بسیار زیادی دارد. برای تهیه این غذا به مواد اولیه زیر نیاز دارید: 

  • سیب زمینی 4 عدد متوسط
  • کره 80 گرم
  • شیر یک فنجان
  • جعفری تازه دوقاشق غذا خوری
  • ادویه (نمک، فلفل، جوز) به مقدار لازم

طرز تهیه پوره سیب زمینی

برای تهیه این غذا، ابتدا تعداد سیب زمینی را در یک قابلمه بریزید. سپس مقداری آب روی سیب‌زمینی‌ها بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. کمی صبر کنید تا سیب زمینی‌ها آب پز شوند. در مرحله بعد، سیب زمینی‌ها را از قابلمه خارج کنید. سپس پوست سیب زمینی‌ها را بگیرید. می‌توانید برای پوره کردن سیب زمینی از رنده یا گوشت‌کوب استفاده کنید. ترجیحاً از رنده استفاده کنید. 

زیرا باعث می‌شود سیب زمینی بافت لطیف و نرمی داشته باشد. هنگام رنده کردن سیب زمینی‌ها، مقداری کره را درون سیب زمینی‌های رنده شده قرار دهید. اجازه دهید تا کره با حرارت سیب زمینی‌ها آب شود. سپس مقداری نمک، فلفل و شیر را به سیب زمینی‌های رنده شده اضافه کنید. تمام مواد اولیه را با یکدیگر مخلوط کنید. در مرحله بعد، مقداری جعفری تازه به مواد اولیه اضافه کنید. توجه داشته باشید که پوره سیب زمینی رسپی‌های مختلفی دارد. در برخی مواقع، سیب زمینی پوره شده را مجدداً با مقداری کره در ماهیتابه تفت می‌دهند.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره غذا با سیب زمینی پخته توضیح داده شد. سیب زمینی پایه و اساس اغلب غذاها است. این ماده غذایی مفید، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازد. این ماده غذایی به شکل‌های مختلف مثل سرخ شده، آب پز شده و مواردی مانند این مصرف می‌شود. 

اگر علاقه‌ای به سیب زمینی سرخ شده ندارید، می‌توانید برای تهیه غذا از سیب زمینی پخته شده یا بخارپز شده استفاده کنید. می‌توان از سیب زمینی پخته برای تهیه غذاهای مختلف مثل پوره سیب زمینی، کوکو سیب زمینی و مواردی مانند این استفاده کرد.

 با این حال اگر به دستورالعمل‌های بیشتری نیاز دارید و به دنبال یک رژیم غذایی سالم هستید، پیشنهاد می‌کنیم با متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. متخصصان این مجموعه، بهترین و تخصصی‌ترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه