گلوتاتین چیست؟

گلوتاتین چیست؟

اغلب افراد تصور می‌کنند گلوتاتیون برای سفیدی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که سفید کردن پوست تنها یکی از کاربردهای این ماده است. این ماده یکی از قوی‌ترین آنتی اکسیدان‌های جهان است که برای تولید انواع آمپول، مکمل و مواردی مانند این مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 گلوتاتیون معمولاً به صورت قرص، کرم یا آمپول تولید می‌شود و باعث کاهش ملانین در سطح پوست خواهد شد. البته توجه داشته باشید که این ماده به صورت ناگهانی و طی یک شب اثر نمی‌کند. برای دستیابی به نتایج دلخواه، باید حداقل یک الی دو دوره قرص یا کرم گلوتاتیون مصرف کنید. 

در حال حاضر، این ماده برای تولید انواع محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته همانطور که گفته شد، سفید کردن پوست تنها فایده و کاربرد گلوتاتیون برای سلامتی نیست. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره گلوتاتیون و مزایای آن توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مقدار مصرف گلوتاتیون چقدر است؟

پژوهش‌های کافی برای تعیین دوز مصرف گلوتاتیون انجام نشده است. بنابراین بهتر است قبل از مصرف این ماده، با متخصصان تغذیه مشورت کنید. دوز مصرف گلوتاتیون با توجه به هدف مصرف و نوع محصول مصرفی شما متفاوت است. همچنین عواملی مانند سن، جنسیت و سابقه پزشکی بر دوز مصرف این ماده تاثیرگذار هستند. در اغلب مطالعات انجام شده، دوز استاندارد این ماده بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز است. 

نتیجه یک مطالعه نشان داد مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم گلاتاتیون طی روز برای بازه زمانی دو هفته، تاثیرات مطلوبی بر بدن دارد. اگر نمی‌توانید این ماده را به صورت قرص یا مکمل مصرف کنید، پیشنهاد می‌کنیم آمپول گلوتاتیون را تزریق کنید. در حال حاضر، اطلاعات کافی برای بررسی تداخلات این ماده با سایر داروها و مکمل‌ها وجود ندارد. بنابراین لازم است پژوهش‌های بیشتری در مقیاس انسانی و حیوانی انجام شود.

معرفی گلوتاتیون 

قبل از هر چیزی، بهتر است این ماده را به شما معرفی کنیم. گلوتاتیون یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز تمامی موجودات زنده شامل حیوانات و انسان‌ها است. این ماده آنتی اکسیدانی شامل سه اسید آمینه غیر ضروری یعنی سیستئین، گلیسین و اسید گلوتامیک است. این اسید آمینه‌ها بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها هستند و وظایف مختلفی در بدن بر عهده دارند. 

به عنوان مثال اسید گلوتامیک در بدن به گلوتامات تبدیل می‌شود و برای انتقال پیام‌های عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید، گلوتاتیون در تمامی سلول‌های بدن تولید می‌شود.

 سپس از بروز عارضه‌هایی مانند استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند. این ماده به عنوان مشهورترین آنتی اکسیدان طبیعی، وظایف مختلفی در بدن دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر هستند: 

  • به تنظیم تکثیر سلولی یا مرگ سلولی کمک می‌کند.
  • برای خارج کردن جیوه از سلول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • به بازسازی بسیاری از ویتامین‌ها کمک می‌کند.
  • به عنوان یک عامل سم‌زدا شناخته می‌شود و التهابات بدن را کاهش می‌دهد. 
  • باعث بهبود متابولیسم مواد مغذی می‌شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

مزایای گلوتاتیون چیست؟

گلوتاتیون مزایای گوناگونی برای بدن و سلامتی دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایا را برای شما بیان می‌کنیم: 

  • کاهش استرس اکسیداتیو

همانطور که گفته شد؛ یکی از مهم‌ترین کاربردهای این ماده، کاهش استرس اکسیداتیو است. فرایند اکسیداسیون همیشه در بدن در حال انجام است. اکسیداسیون برای انجام بسیاری از فرایندهای طبیعی مانند تنفس مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگام فرایند اکسیداسیون، الکترون‌ها بین مولکول‌های مختلف انتقال پیدا می‌کنند و ساختار یا عملکرد مولکول را تغییر می‌دهند. بنابراین اکسیداسیون بیش از حد، آسیب شدیدی به بدن وارد می‌کند. 

ترکیبات آنتی اکسیدانی از اکسیداسیون بیش از حد جلوگیری می‌کنند. در واقع، گلوتاتیون از سلول‌های بدن شما در برابر التهابات و استرس اکسیداتیو حفاظت می‌کند.  برای انجام این کار، گلوتاتیون از حالت احیا شده به فرم اکسید شده تبدیل می‌شود.  استرس اکسیداتیو زمانی رخ می‌دهد که تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها به هم بریزد. برای جلوگیری از این فرایند، باید گلوتاتیون کافی در دسترس سلول‌ها قرار داشته باشد.

  • کاهش آسیب سلولی کبد

کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های داخلی بدن است که برای پاکسازی و بهبود متابولیسم بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. عوامل مختلفی بر عملکرد کبد تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال مصرف برخی داروها، دنبال کردن رژیم‌های غذایی نامناسب و استرس اکسیداتیو، باعث آسیب رسیدن به کبد می‌شوند. هنگام آسیب رسیدن به کبد، میزان تولید گلوتوتیون در این اندام افزایش پیدا می‌کند.

 در واقع گلوتاتیون می‌تواند از سلول‌های کبدی در برابر واکنش‌های اکسیداتیو محافظت کند. برای اثبات این مسئله، چندین مطالعه در مقیاس حیوانی انجام شده است. به عنوان مثال کاهش سطح گلوتاتیون در موش‌ها، باعث تشدید بیماری‌های کبدی می‌شود. در انسان‌ها، گلوتاتیون برای درمان بیماری‌های کبدی مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۱۷، یک مطالعه بالینی درباره مصرف خوراکی گلوتاتیون انجام شد. نتیجه مطالعه نشان داد، این ماده به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند.

  • بهبود حساسیت به انسولین 

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای مصرف گلوتاتیون، بهبود حساسیت به انسولین است. زمانی که انسولین کافی در بدن تولید نشود یا بدن قادر به استفاده از انسولین نباشد، فرد به بیماری دیابت مبتلا خواهد شد. بر اساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۹، دیابت باعث مرگ بیشتر از یک و نیم میلیون نفر شده است.

 افزایش سطح قند خون یا مقاومت به انسولین، باعث استرس اکسیداتیو  می‌شود. همانطور که گفته شد، کاهش سطح گلوتاتیون خطر استرس اکسیداتیو و مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد. بنابراین مصرف گلوتاتیون یکی از بهترین روش‌های بهبود حساسیت به انسولین است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، مکمل‌های غذایی حاوی گلوتاتیون به تنظیم سطح قند خون در بدن کمک می‌کنند.

  • کاهش علائم بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون یک بیماری خطرناک است که باعث اختلال در عملکرد حرکتی و سیستم عصبی می‌شود. علت بروز این بیماری چندان شناخته شده نیست. تشدید این بیماری باعث از بین رفتن نورون‌های مغزی و افزایش استرس اکسیداتیو می‌شود.

 متاسفانه میزان تولید گلوتاتیون در مغز بسیار کمتر از سایر بخش‌های بدن است. مصرف مکمل‌های حاوی گلوتاتیون، به درمان این بیماری و بهبود عملکرد حرکتی بیماران کمک می‌کند. با این حال، لازم است پژوهش‌های بیشتری در مقیاس حیوانی و انسانی انجام شود.

  • درمان اوتیسم

بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف مکمل گلوتاتیون توسط کودکان باعث کاهش علائم بیماری اوتیسم می‌شود. همانطور که می‌دانید، خطر ابتلا به این بیماری در کودکان بسیار بالا است. در سال ۲۰۱۱، پژوهش‌هایی درباره تاثیر مکمل‌های خوراکی یا آمپول گلوتاتیون بر بیماری اوتیسم انجام شد. نتیجه مطالعه نشان داد، گلوتاتیون تاثیرات مثبتی بر این بیماری دارد. البته پژوهش‌های انجام شده چندان موثق نیستند. بنابراین لازم است مطالعات بیشتری در این باره انجام شود.

  • سفید شدن پوست

اگر پوست تیره‌ای دارید، گلوتاتیون بهترین ماده برای شما خواهد بود. اسید آمینه‌های موجود در این ماده، به حفظ سلامتی بدن شما کمک می‌کند. از طرفی ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در گلوتاتیون باعث کاهش تولید ملانین می‌شوند. قرص یا مکمل گلوتاتیون، حاوی رادیکال‌های آزاد یا سموم نیست. در نتیجه آسیبی به پوست شما وارد نمی‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده، این ماده باعث روشن‌تر شدن پوست صورت و بدن می‌شود.

 همچنین به بهبود فعالیت آنزیم‌های از بین برنده سموم بدن کمک می‌کند. تعداد محصولات سفید کننده حاوی گلوتاتیون بسیار زیاد است. به همین دلیل، ممکن است برای خرید این محصولات و انتخاب آن‌ها با مشکل مواجه شوید. بهترین راه حل این است که با متخصصان و پزشکان مشورت کنید. علاوه بر این، از مصرف گلوتاتیون‌های طبیعی غافل نشوید. بسیاری از مواد غذایی، حاوی این ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند.

  • کاهش علائم کولیت اولسروز

بیماری کولیت اولسروز یک بیماری است که به عملکرد سیستم گوارشی آسیب می‌رساند. در این بیماری، شخص علائم خطرناکی مثل اسهال خونی را مشاهده می‌کند. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، بیماری کولیت اولسروز به صورت مستقیم با استرس اکسیداتیو مرتبط است. یک پژوهش حیوانی در سال ۲۰۰۳ نشان داد، قرص‌های گلوتاتیون از آسیب رسیدن به روده بزرگ در موش‌ها جلوگیری می‌کنند. با این حال، لازم است پژوهش‌های روی انسان‌ها انجام شود.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

روش های افزایش سطح گلوتاتیون 

بهترین روش برای افزایش سطح گلوتاتیون، تغییر رژیم غذایی و مصرف غذاهای مناسب است. در ادامه مواد غذایی مناسب باری افزایش سطح گلوتاتیون با استفاده از تغییر رژیم غذایی و بهترین گلوتاتیون خانگی را به شما معرفی می‌کنیم: 

  • یکی از بهترین مواد غذایی، اسید آمینه‌ها و پروتئین‌ها هستند. مواد غذایی پروتئینی مانند گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی، سرشار از گلوتاتیون هستند و آنتی اکسیدان‌ها یا ویتامین‌های مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازند. یک منبع پروتئینی دیگر، آب پنیر است.
  • مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، آب پنیر حاوی آمینواسیدهایی به نام سیستئین است. در سال ۲۰۱۹، یک پژوهش درباره تاثیر کاهش سطح پروتئین بر سطح گلوتاتیون بدن انجام شد. نتیجه مطالعه نشان داد، کاهش سطح پروتئین باعث کاهش میزان گلوتاتیون و آنتی اکسیدان‌های بدن می‌شود.
  • یکی دیگر از بهترین ترکیبات برای افزایش سطح گلوتاتیون، اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. در سال ۲۰۱۷ یک پژوهش درباره این مسئله انجام شد. نتیجه پژوهش نشان داد، ترکیبی از اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین E باعث افزایش گلوتاتیون بدن می‌شود. اسیدهای چرب امگا ۳ در مواد غذایی مختلف مثل ماهی، آجیل، دانه‌ها و روغن‌های گیاهی وجود دارند.
  • سبزیجاتی که رنگ سبز رنگ دارند، بهترین مواد غذایی برای تامین گلوتاتیون بدن هستند. علاوه بر این، غلات کامل نیز به افزایش سطح این ماده کمک می‌کنند. غلات حاوی ویتامین‌هایی مانند ریبوفلاوین هستند که برای تبدیل گلوتاتیون به شکل فعال و آنتی اکسیدانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
  • دسته دیگر غذاهای سرشار از ویتامین E هستند، این ترکیبات به حفظ سطح گلوتاتیون بدن کمک می‌کنند. برخی از مواد غذایی حاوی ویتامین E شامل بادام، بادام زمینی، اسفناج، کدو تنبل و فلفل دلمه‌ای قرمز هستند.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره گلوتاتیون توضیح داده شد. این ماده یکی از مهم‌ترین ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود. اما در برخی غذاها نیز وجود دارد. گلوتاتیون کاربردهای مختلفی در بدن دارد. به عنوان مثال، برای پاکسازی کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد و به سفید شدن پوست یا کاهش تولید ملانین در سطح پوست کمک می‌کند.

 همانطور که می‌دانید، ترکیبات آنتی اکسیدانی وظایف مختلفی در بدن بر عهده دارند. به عنوان مثال رادیکال‌های آزاد بدن را از بین می‌برند و از بروز بیماری سرطان یا بیماری‌های التهابی جلوگیری می‌کنند. گلوتاتیون به عنوان قوی‌ترین ترکیب آنتی اکسیدانی، می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های التهابی را کاهش دهد و تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی داشته باشد.

 این ماده به شکل‌های مختلف مثل قرص، مکمل یا آمپول مصرف می‌شود. برای تعیین دوز مصرف یا میزان مصرف این ماده، بهتر است با متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. متخصصان این مجموعه، بهترین مکمل‌ها و برنامه‌های غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بدنی خوش فرم و سالم داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه