گیاهان دارویی موثر برای درمان یبوست؛ آشنایی با دم‌نوش‌ها و گیاهان دارویی

گیاهان دارویی موثر برای درمان یبوست

وقتی یبوست دارید، نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید. نفخ و ناراحتی شکمی ناشی از دفع‌نکردن مدفوع می‌تواند ناراحت‌کننده باشد و زور زدن برای دفع مدفوع سفت کاملاً دردناک است. در این موقعیت شما هر کاری می‌کنید تا حرکات روده خود را به حالت عادی برگردانید. زمانی که نیاز به تسکین فوری یبوست دارید، تعدادی از داروهای بدون نسخه، عمدتاً ملین‌ها، وجود دارد. اما استفاده از گیاهان دارویی برای یبوست ایمن‌تر و کم‌ضررتر از داروهای شیمیایی و ملین‌ها می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با انواع گیاهان دارویی برای رفع یبوست تا انتهای مطلب با فیت کلاب همراه باشید.

استفاده از داروهای گیاهی؛ روشی بی‌خطر برای درمان یبوست

یافتن داروهای گیاهی برای یبوست بسیار آسان است. در واقع، بسیاری از ملین‌های بدون نسخه حاوی ترکیبات گیاهی هستند. بیشتر گیاهان ملین حاوی آنتراکینون‌ها یا موادی هستند که اثر محرکی بر روده‌ها دارند. این ملین‌ها با کشیدن مایع به روده بزرگ و افزایش پریستالسیس (پریستالسیس انقباض روده است که به حرکت مواد از طریق کولون به راست روده کمک می‌کند) عمل می‌کنند. تجه داشته باشید که افزودن فیبر و مایعات در هنگام یبوست ضروری است. در ادامه مهم‌ترین داروهای گیاهی برای رفع یبوست را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

کاسکارا ساگرادا Cascara sagrada؛ درخت خولان

این یک ملین گیاهی محبوب است که از عصاره پوست گونه‌ای از درخت خولان به دست می‌آید. این عصاره با تحریک روده بزرگ به اندازه کافی برای تقویت حرکات روده عمل می‌کند. مصرف کوتاه‌مدت معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است باعث درد شکمی یا عدم تعادل الکترولیت شود. استفاده طولانی‌مدت ممکن است باعث آسیب کبدی از نارسایی خفیف تا حاد کبد شود.

پسیلیوم Psyllium؛ گیاه چنار

یکی  از گونه گیاه چنار  پسلیوم است، یک ملین فیبر طبیعی که به ایجاد مدفوع حجیم کمک می‌کند. پسیلیوم اغلب برای درمان یبوست مزمن استفاده می‌شود. ممکن است این گیاه با سایر ملین‌ها، چه طبیعی و چه مصنوعی، ترکیب شود. ممکن است عوارض جانبی خاصی مانند واکنش آلرژیک، حالت تهوع، دل‌درد و استفراغ ایجاد کند.

ریواس Rhubarb؛ ضد اسهال

از جمله گیاهان دارویی برای یبوست ریواس است. درحالی‌که ممکن است بیشتر به عنوان یک ماده تشکیل دهنده غذا شناخته شود. این سبزی برای درمان یبوست نیز استفاده می‌شود. ریواس اثر ملین دارد. ریواس به دلیل داشتن تانن، اثرات ضد اسهالی نیز دارد. در نتیجه، از ریواس فقط باید به صورت کوتاه‌مدت استفاده کنید. مطالعه‌ای در سال 2022 روی زنان بالغ نشان داد که مصرف مکمل عصاره ریواس به مدت 30 روز قوام مدفوع را بهبود بخشیده و یبوست را کاهش می‌دهد.

سنا Senna؛ سنا الکساندرینا

سنا یکی از شناخته‌شده‌ترین ترکیبات ملین در چای است. حاوی برگ‌ها و غلاف‌های خشک شده درختچه سنا الکساندرینا است که حاوی ترکیباتی به نام گلیکوزید می‌باشد. این ترکیبات حرکت دستگاه گوارش را تحریک کرده و در نتیجه اثر ملین دارند. سنا برای درمان یبوست و پاک‌سازی روده قبل از انجام برخی اقدامات پزشکی استفاده می‌شود. بااین‌حال، فقط باید در کوتاه‌مدت و در دوزهای توصیه شده استفاده شود. چای سنا ممکن است غلظت ضعیف‌تری نسبت به قرص سنا داشته باشد. قرص سنا در برابر یبوست مؤثرتر است و می‌توان آن را در اکثر داروخانه‌ها خریداری کرد. گزارش شده است که مصرف طولانی‌مدت و دوز بالا باعث آسیب کبدی می‌شود.

نارون لغزنده Slippery elm؛ تحریک اعصاب دستگاه گوارش

این گیاه دارای سابقه مصرف برای یبوست است. اعصاب در دستگاه گوارش (GI) را تحریک می‌کند که منجر به تولید مخاط می‌شود و یبوست را تسکین می‌دهد. تحقیقات محدودی برای تعیین اثرات طولانی‌مدت انجام شده است. نارون لغزنده حاوی ماده چسبنده موسیلاژ است که دستگاه گوارش را می‌پوشاند. در نتیجه، در صورت مصرف هم‌زمان، ممکن است جذب برخی از داروها را کاهش دهد.

ریشه قاصدک نوعی فیبر محلول برای درمان یبوست است

ریشه قاصدک Dandelion root؛ نوعی فیبر محلول

ریشه قاصدک حاوی اینولین است که نوعی فیبر محلول است. طبق بررسی سال 2021، این فیبر محلول می‌تواند به عنوان یک عامل حجیم کننده، دفع مدفوع را آسان تر کند. باز هم، این تحقیق بر روی استفاده از مکمل ها متمرکز شده است نه چای، بنابراین چای ریشه قاصدک ممکن است همان اثر را نداشته باشد. با این حال، قاصدک می‌تواند به عنوان یک ادرارآور نیز عمل کند، به این معنی که از دست دادن مایعات از طریق ادرار را افزایش می‌دهد. این به طور بالقوه می‌تواند یبوست را بدتر کند، بنابراین اگر فردی این ماده را مصرف می‌کند، باید به خوبی هیدراته (رساندن آب کافی به سلول‌ها) بماند.

رازیانه Fennel؛ درمان علائم گوارشی

رازیانه یک داروی سنتی برای علائم گوارشی از جمله گاز معده، نفخ و یبوست است. یک مطالعه در سال 2022 روی 50 فرد مسن نشان داد که کسانی که چای حاوی رازیانه و گلاب می نوشند پس از 4 هفته علائم یبوست آنها بهبود پیدا می‌کند. نتایج مشابه اثرات پلی اتیلن گلیکول بود، دارویی که پزشکان گاهی اوقات از آن برای درمان یبوست استفاده می‌کنند. این نشان می دهد که رازیانه و گل رز می توانند قدرت مشابهی با این دارو داشته باشند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

زنجبیل Ginger؛ ریشه زنجفیل

بسیاری از مردم از چای زنجبیل برای کاهش گاز، نفخ و حالت تهوع استفاده می‌کنند. همچنین برخی شواهد محدود وجود دارد که ریشه زنجبیل ممکن است به یبوست کمک کند. یک مطالعه در سال 2023 با تمرکز بر افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS)، وضعیتی که باعث می‌شود سیستم ایمنی به غلاف محافظ اطراف اعصاب حمله کند، نشان داد که مکمل‌های زنجبیل یبوست را طی 3 هفته بهبود می‌بخشد.با این حال، این نتایج ممکن است برای چای زنجبیل یا بزرگسالانی که ام اس ندارند صدق نکند.

سنجد Elderberry؛ قدمت طولانی در درمان یبوست

یکی از گیاهان دارویی برای کمک به حل مشکل یبوست سنجد است. سنجد سابقه طولانی در استفاده به عنوان یک داروی گیاهی برای سرماخوردگی، آنفولانزا و یبوست دارد. گزارشی در سال 2014 توسط آژانس دارویی اروپا اشاره می‌کند که کتاب‌های درسی متعددی از قرن‌های گذشته، چای سنجد و شربت سنجد را به عنوان درمان یبوست ذکر کرده‌اند.

چای سیاه Black tea؛ داشتن کافئین بالا

چای سیاه حاوی کافئین است محرکی که می‌تواند عملکردهای بدن را تسریع کند. برخی افراد گزارش می‌دهند که مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار به تحریک حرکات روده کمک می‌کند. بااین‌حال، تحقیقات علمی کمی نشان داده است که چای سیاه تا چه حد به عنوان یک درمان یبوست عمل می‌کند. بسته به حساسیت فرد، شایان ذکر است که کافئین می‌تواند باعث ایجاد علائمی مانند اضطراب، بی‌قراری، تپش قلب و مشکل در خوابیدن شود. کافئین همچنین می‌تواند ادرار را افزایش دهد که ممکن است کم‌آبی بدن را بدتر کند. این به نوبه خود می‌تواند به یبوست کمک کند.

راه‌های پیشگیری از یبوست

راه‌حل‌های درمانی دیگر؛ راه‌های پیشگیری

گیاهان دیگری وجود دارند که یبوست را مستقیماً با تحریک حرکات روده درمان نمی‌کنند، اما ممکن است به تسکین علائم مرتبط کمک کنند. به‌عنوان‌مثال، چای نعناع به تسکین حالت تهوع و نفخ کمک می‌کند. استفاده از فندق و بابونه به صورت خارجی درد بواسیر و تحریک رکتوم را تسکین می‌دهد.

فراموش نکنید که اساسی‌ترین راه‌حل برای یبوست و پیشگیری از آن، خوردن مواد غذایی حاوی فیبر بیشتر است. غلات کامل و گیاهان به شما کمک می‌کنند نیاز روزانه خود به فیبر را تأمین کنید. این مواد غذایی از جمله میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و آجیل را جزء اصلی رژیم غذایی خود قرار دهید. نوشیدن آب به مقدار کافی در طول شبانه روز، ورزش و کاهش استرس نیز در درمان یبوست مؤثر هستند.

دریافت برنامه ورزشی مناسب برای پیشگیری و درمان یبوست از فیت کلاب

همان‌گونه که در این مطلب اشاره کردیم انواع گیاهان دارویی برای یبوست وجود دارد که می‌توانید برای رفع این مشکل از آنها استفاده کنید. اما بهترین راه، پیشگیری از ایجاد یبوست است. شما عزیزان با مصرف غذاهای حاوی فیبر، آب فراوان و ورزش کردن می‌توانید از ایجاد یبوست جلوگیری کنید.

برای دریافت برنامه غذایی و ورزشی متناسب با شرایط زندگی خود می‌توانید از متخصصین فیت کلاب کمک بگیرید. فیت کلاب از بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی در شمال تهران است که با داشتن متخصصین تغذیه و تربیت‌بدنی در کنار شما عزیزان هستند تا به هدف خود برسید. برای مشاوره نیز می‌توانید با شماره 02191090095 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا استفاده از دم‌نوش‌های گیاهی برای رفع یبوست کودکان بی‌خطر است؟

برخی از چای‌های گیاهی ممکن است برای کودکان بی‌خطر نباشند. علاوه بر این، ازآنجایی‌که مدیریت دقیق غلظت چای دشوار است، ممکن است دم‌کردن چای که دوز مناسبی برای کودک فراهم می‌کند، چالش‌برانگیز باشد.

آیا استفاده از داروهای گیاهی عوارض جانبی دارند؟

مانند ملین‌های OTC، داروهای گیاهی می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. به‌عنوان‌مثال، مصرف بیش از حد چای سنا منجر به اسهال می‌شود، درحالی‌که کافئین می‌تواند باعث تپش قلب و اضطراب شود. قبل از مصرف یک دم‌نوش گیاهی برای رفع یبوست، افراد می‌توانند از پزشک یا داروساز بپرسند که آیا ترکیبات آن مناسب هستند یا خیر.

آیا می‌توانید از داروهای گیاهی برای مدت طولانی استفاده کنید؟

داروهای گیاهی ممکن است به درمان یبوست گاه‌به‌گاه کمک کنند، اما راه‌حل طولانی‌مدتی نیستند.

آیا چای کاسکارا برای یبوست مفید است؟

بله، این ماده حاوی گلیکوزیدها است که انقباضات ماهیچه‌ای روده را تحریک می‌کند. این به شکل چای در دسترس است و معمولاً در 8 تا 12 ساعت کار می‌کند. بااین‌حال، استفاده از کاکارا برای یبوست در درازمدت خطراتی دارد. پوست تازه آن نیز سمی است.

2 Responses

    1. ممنون از همراهی و توجه شما تندرست باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه