قلیان فشار را بالا می‌برد یا پایین؟

قلیان فشار را بالا می‌برد یا پایین؟

امروزه استفاده از قلیان، تبدیل به یک تفریح شده است. عدۀ زیادی تصور می‌کنند استفاده از قلیان، ضررهای کمتری نسبت به سیگار دارد. این افراد ممکن است از قلیان برای ترک سیگار استفاده کنند. لازم است بدانید جایگزین کردن قلیان به جای سیگار، به هیچ وجه یک تصمیم درست نیست. زیرا استفاده از قلیان نیز ضررهای بی شماری را برای بدن انسان در پی دارد. اگر تصمیم به ترک سیگار گرفته‌اید، بهتر است هیچ کدام از سایر دخانیات را جایگزین آن نکنید.

یکی از مشکلاتی که جامعه امروزی به شدت به آن درگیر است، افزایش فشار خون می‌باشد. بالا رفتن فشار خون، دلایل مختلفی دارد. ترکیبات سمی موجود در دود قلیان، یکی از دلایل مهم افزایش ناگهانی فشار خون در یک شخص هستند. مضر بودن قلیان برای بدن و تاثیر منفی آن روی فشار خون، یک امر اثبات شده است. اما سوال مهم این است که قلیان موجب کاهش فشار خون می‌شود یا افزایش آن؟ در این مطلب از مجموعه تخصصی فیت کلاب، به بررسی تاثیر قلیان روی فشار خون می‌پردازیم.

دلایل افزایش ناگهانی فشار خون کدام‌ اند؟

قبل از بررسی تاثیر قلیان روی فشار خون، ابتدا دلایل بالا رفتن ناگهانی فشار خون را معرفی می‌کنیم. آشنایی با دلایل بروز این عارضه، می‌تواند شما را از خطرات استفاده از قلیان آگاه کند. توجه داشته باشید بالا رفتن غیر طبیعی فشار خون، موجب بروز عارضه‌های دیگری نیز در بدن انسان می‌شود. یکی از خطرناک‌ترین عارضه‌های بالا رفتن فشار خون، افزایش احتمال بروز سکته است. برخی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل افزایش فشار خون، شامل موارد زیر می‌شود.

  • چاقی و اضافه وزن
  • مصرف بیش از حد نمک
  • ژنتیک (داشتن سابقه خانوادگی در ابتلا به فشار خون)
  • دیابت
  • بروز اختلال در عملکرد تیروئید
  • نداشتن فعالیت بدنی به مقدار لازم
  • افزایش سن
  • سیگار کشیدن
  • استفاده از قلیان

همان طور که مشاهده می‌شود استفاده از انواع دخانیات (مانند سیگار وقلیان)، موجب افزایش فشار خون می‌شود. دقت داشته باشید استفاده از قلیان و سیگار، از اصلی‌ترین دلایل افزایش ناگهانی فشار خون به شمار می‌روند. تاثیرات قلیان روی فشار خون، به شکل قابل توجهی برای بدن انسان مضر است. یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش احتمال بالا رفتن ناگهانی فشار خون، دوری از انواع دخانیات است.

  

 آیا قلیان موجب افزایش فشار خون می ‌شود؟

 آیا قلیان موجب افزایش فشار خون می ‌شود؟
آیا قلیان موجب افزایش فشار خون می ‌شود؟

با توجه به نکات ذکر شده در بخش قبل، پاسخ این سوال مثبت است. ترکیبات سمی موجود در قلیان، موجب افزایش فشار خون می‌شوند. تاثیرات قلیان روی فشار خون، با گذشت زمان به راحتی قابل مشاهده هستند. زمان بالا رفتن فشار خون در افرادی که از قلیان استفاده می‌کنند، متفاوت است. برخی از افراد دچار بیماری فشار خون هستند. مواد سمی موجود در قلیان، به شدت برای این افراد خطرناک است. عوارض استفاده از قلیان، در افرادی که دچار بیماری فشار خون هستند، با شدت و سرعت بیشتری مشاهده می‌شود.

لازم است بدانید حتی افرادی که مبتلا به بیماری فشار خون نیستند هم با اثر استفاده از قلیان، عارضه‌های مختلف استفاده از قلیان را تجربه می‌کنند. تاثیرات قلیان روی فشار خون، حتی در افرادی که در معرض دود قلیان قرار می‌گیرند نیز قابل مشاهده است. ترکیبات سمی موجود در دود قلیان بسیار خطرناک هستند. این ترکیبات حتی روی کسانی که دود قلیان را استنشاق می‌کنند نیز تاثیرات منفی مختلفی بر جای می‌گذارند. 

استفاده از قلیان چگونه موجب افزایش فشار خون می ‌شود؟

ممکن است این پرسش در ذهن شما ایجاد شده باشد که دود قلیان چگونه ممکن است بتواند فشار خون را افزایش دهد؟ در این بخش، به بررسی پاسخ این سوال می‌پردازیم.

  • نیکوتین

علت اصلی بالا رفتن فشار خون در اثر استفاده از قلیان، وجود نیکوتین در تنباکوی قلیان است. نیکوتین یک ماده اعتیاد آور و بسیار خطرناک است. این ماده می‌تواند موجب انقباض رگ‌های خونی انسان شود. در اثر انقباض غیر طبیعی رگ‌های خونی، فشار خون بالا می‌رود. البته دلایل موثر بودن قلیان در افزایش فشار خون، تنها محدود به نیکوتین موجود در تنباکو نمی‌شود. نیکوتین تنها یکی از مواد سمی موجود در قلیان است. لازم است بدانید انواع بسیار زیادی از ترکیبات سمی خطرناک (مانند کربن مونوکسید)، در دود قلیان وجود دارند.

  • ترکیبات آلی فرار

این نوع از ترکیبات، می‌توانند موجب تحریک شدن دیواره رگ‌های خونی بدن شوند. نتیجۀ بروز این اتفاق، افزایش غیر طبیعی فشار خون است.

  • قطران

قطران، یکی دیگر از مواد سمی خطرناکی است که در قلیان وجود دارد. این ماده نیز بر روی فشار خون انسان تاثیر گذار است. قطران می‌تواند موجب ملتهب شدن عروق خونی بدن شود. این التهاب می‌تواند موجب آسیب دیدن عروق خونی شود. نتیجۀ بروز این اتفاق، افزایش فشار خون است.

  • مونوکسید کربن

این گاز سمی نیز در دود قلیان وجود دارد. دلیل وجود داشتن مونوکسید کربن در دود قلیان، زغالی است که برای گرم کردن تنباکوی قلیان استفاده می‌شود. یکی از اجزای جدایی ناپذیر قلیان‌های سنتی، تنباکو است. برای گرم کردن تنباکو در قلیان، از زغال‌های چوبی استفاده می‌شود. در اثر سوختن زغال‌های چوبی، گاز کربن مونوکسید نیز تولید می‌شود.

البته علاوه بر کربن مونوکسید، مواد خطرناک دیگری (مانند انواع فلزات سنگین) نیز در اثر سوخته شدن زغال چوبی ایجاد می‌شوند. گاز کربن مونوکسید، موجب ایجاد اختلال در فرآیند اکسیژن رسانی خون می‌شود. این گاز سمی، میزان اکسیژن موجود در خون را کاهش می‌دهد. در اثر کاهش اکسیژن خون، میزان فشار خون بالا می‌رود.

چه مدت پس از استفاده از قلیان، با افزایش فشار خون مواجه می ‌شویم؟

همان طور که در بخش‌های قبل ذکر شد، زمان بالا رفتن فشار خون در افراد مختلف، متفاوت است. به صورت کلی، چند دقیقه پس از شروع استفاده از قلیان، فشار خون شما بالا می‌رود. افرادی که عادت به استفاده از قلیان دارند، با گذشت زمان ممکن است دیرتر دچار این عارضه شوند. زیرا بدن این افراد، مواد سمی زیادی در طول زمان دریافت کرده است. در نتیجه، بدن آنها نسبت به برخی مواد مقاوم می‌شود.

شاید فکر کنید این اتفاق، یک خبر خوب است، اما اصلاً این طور نیست. همان طور که ذکر شد، نیکوتین یک ماده اعتیاد آور و سمی است. در صورت استفاده از قلیان، با گذشت زمان، بدن شما نسبت به این ماده مقاوم می‌شود. در نتیجه، شما نیاز به استفاده بیشتری از قلیان خواهید داشت. زیرا حجم کم نیکوتین، دیگر نمی‌تواند پاسخگوی بدن شما باشد. بنابراین شما مجبور می‌شوید استفاده از قلیان را افزایش دهید. این امر، آسیب‌های شدیدتری را برای بدن شما به همراه خواهد داشت.

با استفادۀ مکرر از قلیان، به مرور زمان عوارض موقت قلیان (مانند افزایش فشار خون به صورت مقطعی)، دیرتر نمایان می‌شود. اما احتمال بروزعوارض دائمی استفاده از قلیان، به شدت افزایش پیدا می‌کند. افزایش فشار خون (به صورت مقطعی) در اثر استفاده از قلیان، می‌تواند تا چندین ساعت پس از استفاده از قلیان ادامه داشته باشد.   

عوامل تاثیر گذار روی شدت افزایش فشار خون پس از استفاده از قلیان

عوارض استفاده از قلیان، در برخی شرایط به شکل شدیدتری نمایان می‌شوند. شدت عوارض استفاده از قلیان، به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل، وضعیت سلامت و سن شخص مصرف کننده است. در این بخش، به برخی از عوامل تاثیر گذار روی شدت عوارض استفاده از قلیان، اشاره می‌شود.

  • نوع تنباکو استفاده شده در قلیان

 امروزه تنباکوهای بسیار متنوعی در بازارهای مصرفی وجود دارد. این تنباکوها، دارای طعم‌های مختلفی هستند. برخی تنباکوهای موجود در بازار، حاوی نیکوتین بیشتری نسبت به سایر تنباکوها هستند. هر چه نیکوتین موجود در تنباکو بیشتر باشد، شدت افزایش فشار خون را نیز افزایش پیدا می‌کند.

  • مقدار نیکوتین موجود در قلیان

 تمامی تنباکوهای قلیان‌های سنتی، دارای درصدهای متفاوتی از نیکوتین هستند. بنابراین هر نوع تنباکویی که برای قلیان خود استفاده کنید، منجر به ورود نیکوتین به بدن شما می‌شود.

  • مدت زمان استفاده از قلیان

 برخی از افراد به شکل بی رویه‌ای از قلیان استفاده می‌کنند. لازم است بدانید اینگونه افراد، به شکل شدیدتری با عوارض استفاده از قلیان مواجه می‌شوند. حتی استفاده کوتاه مدت از قلیان نیز نمی‌تواند جلوی ضررهای قلیان را بگیرد. 

  • تعداد دفعات کام گرفتن از قلیان در هر بار استفاده

 در طول استفاده از قلیان، اگر از این وسیله زیاد کام بگیرید، دچار عوارض شدیدتری خواهید شد. هر چه قدر تعداد کام‌های شما از قلیان بیشتر باشد، احتمال بروز عوارض مختلف استفاده از قلیان نیز برای شما افزایش پیدا می‌کند.

  • وضعیت سلامت

وضعیت جسمانی شما تاثیر بسیار زیادی در میزان تاثیرگذاری عوارض قلیان دارد. به عنوان مثال شخصی که دچار بیماری‌های مربوط به ریه است، به شکل بسیار شدیدی با عوارض استفاده از قلیان مواجه خواهد شد. البته حتی اگر بدن کاملاً سالمی هم داشته باشید، همچنان از عوارض استفاده از قلیان در امان نخواهید بود.

  • سن

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در شدت ضررهای قلیان، سن فرد استفاده کننده است. اگر در یک جمع در حال قلیان کشیدن هستید، باید کودکان را از آن محدوده دور کنید. چرا که دود قلیان برای کودکان بسیار خطرناک است. زیرا اندام‌ها کودکان (به ویژه ریه‌ها)، حساسیت بیشتری نسبت مواد سمی مانند نیکوتین دارند.

آیا استفاده از قلیان می ‌تواند موجب کاهش فشار خون شود؟

تاثیرات قلیان روی فشار خون، تنها محدود به افزایش فشار خون نمی‌شود. شاید تعجب کنید ولی استفاده از قلیان، در برخی از موارد می‌تواند منجر به کاهش فشار خون شود. سردرد و سرگیجه از مهم‌ترین نشانه‌های کاهش فشار خون هستند که پس از استفاده از قلیان ممکن است با آنها مواجه شوید. البته این علائم در برخی از افراد، ممکن است شدیدتر از یک سردرد یا سرگیجه گذرا و ساده باشد.

حالت تهوع و حتی غش کردن نیز از نشانه‌های کاهش فشار خون در اثر استفاده از قلیان هستند. یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش فشار خون پس از استفاده از قلیان، خالی بودن معده است. اگر با معده خالی شروع به استفاده از قلیان کنید، به احتمال زیاد با عارضه‌های ذکر شده مواجه خواهید شد. برای جلوگیری یا کاهش شدت عارضه‌های ذکر شده، قبل از استفاده از قلیان، بهتر است غذا بخورید.

با توجه به تاثیرات قلیان روی فشار خون، آیا ورزشکاران می‌ توانند از قلیان استفاده کنند؟

پاسخ این سوال منفی است. تاثیرات قلیان روی فشار خون، شامل مواردی مانند سرگیجه، سردرد، حالت تهوع و سایر موارد ذکر شده می‌شود. یک ورزشکار برای انجام حرکات ورزشی و فعالیت‌های بدنی خود، نیاز به داشتن یک بدن سالم و سرحال دارد. تمامی عوارض ذکر شده برای استفاده از قلیان، موجب مختل شدن روند زندگی ورزشی شما می‌شوند. هم کاهش و هم افزایش فشار خون، می‌تواند مشکلات مختلفی را برای شما ایجاد کند.

در این مطلب تنها به برخی از عوارض استفاده از قلیان اشاره شد. لازم است بدانید افزایش یا کاهش فشار خون، می‌تواند آسیب‌های مختلفی برای بدن انسان داشته باشد. بنابراین اگر ورزشکار هستید، استفاده از قلیان را باید هر چه سریع‌تر متوقف کنید. ضررهای قلیان حتی برای افرادی که ورزش نمی‌کنند نیز همچنان پابرجا است.

بررسی کلی

با نگاهی به موارد ذکر شده در این مطلب، می‌توان به این نتیجه رسید تاثیرات قلیان روی فشار خون، شامل کاهش و افزایش خون می‌شود. البته مواد سمی موجود در قلیان می‌توانند موجب بروز عارضه‌های دیگری نیز بشوند. مشکلات مربوط به فشار خون، تنها موارد محدودی از عارضه‌های مربوط به استفاده از قلیان هستند. اگر دچار بیماری فشار خون هستید بهتر از به طور جدی از قلیان دوری کنید.

شما می‌توانید با داشتن یک رژیم غذایی اصولی و در کنار آن یک برنامه ورزشی مناسب خود، به بهترین شکل ممکن و بدون مشکلی، قلیان را کنار گذاشته و به حفظ سلامت خود کمک کنید. از این رو می‌توانید با کارشناسان متبحر مجموعه فیت کلاب در ارتباط بوده و برنامه‌ای متناسب با شرایط خود دریافت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه