آیا رایس کیک چاق کننده است؟

رایس کیک چیست؟ 

رایس کیک یک وعده غذایی رژیمی است که ارزش غذایی متوسط یا کمی دارد. اما معمولاً در برنامه غذایی بسیاری از ورزشکاران گنجانده می‌شود. رایس کیک یا کیک برنجی، معمولاً به عنوان میان وعده و همراه با سایر مواد غذایی مثل کره بادام زمینی، توت فرنگی، موز و مواردی مانند این مصرف می‌شود. برخی افراد معتقد هستند، کیک برنجی باعث افزایش وزن می‌شود.

 اما این مسئله مربوط به زمانی است که چند غذای مختلف را همراه با رایس کیک مصرف کنید. اگر این وعده غذایی رژیمی همراه با مواد غذایی شیرین یا چرب مصرف شود، قطعاً بر افزایش وزن تاثیرگذار خواهد بود. به طور کلی، کیک رایس برای لاغری و چاقی مناسب است. در ادامه قصد داریم به طور کامل بررسی کنیم که رایس کیک باعث افزایش وزن می‌شود یا خیر. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب با ما همراه باشید. 

رایس کیک چیست؟ 

کیک برنجی یکی از میان وعده‌های رژیمی است که ارزش غذایی چندان بالایی ندارد. زیرا حاوی مقدار بسیار کمی کالری، فیبر و پروتئین است. به همین دلیل انتخاب کاملا مناسبی برای کاهش وزن خواهد بود. اما توجه داشته باشید که این وعده به تنهایی نمی‌تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین کند. بنابراین باید در کنار سایر مواد مغذی مصرف شود. مصرف کیک برنجی همراه با غذاهای حاوی پروتئین و فیبر، به مرور زمان باعث کاهش وزن می‌شود. 

این ماده به تعادل قند خون در بدن کمک می‌کند. جالب است بدانید، کیک برنجی یک میان وعده بسیار پرطرفدار است که از قدیم‌الایام در کشورهای اروپایی و آمریکایی مصرف می‌شد. اما هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. کیک برنجی از برنج پف کرده ساخته می‌شود. برنج‌های پف کرده را به صورت کیک و فشرده شده در کنار یکدیگر قرار می‌دهند تا رایس کیک تولید شود. این ماده می‌تواند جایگزین تقریباً مناسبی برای نان باشد. اما بهتر است نان را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف نکنید. رایس کیک به تنهایی طعم خاصی ندارد.

ارزش غذایی رایس کیک 

از نظر بسیاری از متخصصان تغذیه، کیک برنجی صرفاً شامل برنج و هوا است و حاوی مواد مغذی چندانی نیست. در یک کیک برنجی ساده که تقریباً بین ۸ تا ۹ گرم وزن دارد و از برنج قهوه‌ای ساخته شده است، مواد مغذی زیر وجود دارد: 

  • کالری: 35
  • کربوهیدرات: 7 گرم
  • فیبر: 0 گرم
  • پروتئین: 1 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • نیاسین: 4٪ از ارزش روزانه 
  • اسید پانتوتنیک: 2٪ از ارزش روزانه 

چندین ویتامین و مواد معدنی دیگر در رایس کیک وجود دارد که با توجه به نوع و مقدار آن متفاوت است. مقدار سدیم موجود در این ماده غذایی، به نمک آن بستگی دارد. اگر روی میزان نمک خود حساس هستید، پیشنهاد می‌کنیم محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی مقدار بسیار کمی نمک هستند. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید درباره آن اطلاع داشته باشید، نحوه تهیه رایس کیک است. هنگام پف کردن برنج، خاصیت آنتی اکسیدانی آن تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل، ممکن است این مواد مغذی به راحتی جذب بدن شما نشود. ‌‌‌‌‌

فواید کیک برنجی 

کیک برنجی مزایای گوناگونی دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایای رایس یک را برای شما بیان می‌کنیم.

  • کالری کم

کیک برنجی حاوی مقدار بسیار کمی کالری است و معمولاً فاقد گلوتن می‌باشد. در ۹ گرم رایس کیک، بین ۳۰ تا ۴۰ کالری وجود دارد که عمدتاً شامل کربوهیدرات‌ها است. برخی افراد تصور می‌کنند، رایس کیک جایگزین بسیار مناسبی برای کیک برنجی است. در حالی که هر دو ماده غذایی ممکن است کالری یکسانی داشته باشند. 

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که به برنامه غذای خود پایبند باشید. به عنوان مثال اگر در برنامه غذایی شما دو عدد کیک برنجی وجود دارد، نباید مقدار بیشتری مصرف کنید. به جای اینکه مقدار زیادی رایس کیک مصرف کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقداری کمتری از این ماده غذایی را همراه با ترکیبات غذایی سیر کننده میل کنید.

 برخی مطالعات نشان داده است، رایس کیک حاوی کالری بیشتری نسبت به نان سفید می‌باشد. به همین دلیل باید هنگام مصرف آن دقت بالایی داشته باشید. برخی از رایس کیک‌ها حاوی مقدار کمی غلات هستند که باعث احساس سیری می‌شوند. رژیم غذایی سرشار از غلات، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

  • فاقد گلوتن 

رایس کیک فاقد گلوتن است. البته این مربوط به محصولاتی است که صرفاً از برنج تهیه می‌شود. برخی غلات مثل جو، حاوی گلوتن هستند که خطر ابتلا به بیماری سلیاک را افزایش می‌دهند. مصرف ترکیبات غذایی بدون گلوتن انتخاب کاملاً مناسبی برای حفظ سلامتی و کاهش خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها است. اگر در مکانی زندگی می‌کنید که محصولات بدون گلوتن در دسترس شما نیستند، پیشنهاد می‌کنیم کیک برنجی را امتحان کنید. زیرا این محصول به راحتی در هر فروشگاه بزرگی در دسترس است.

آیا رایس کیک باعث افزایش وزن می شود؟ 

آیا رایس کیک باعث افزایش وزن می شود؟ 
آیا رایس کیک باعث افزایش وزن می شود؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که کیک برنجی باعث افزایش وزن خواهد شد. با توجه به اینکه کیک برنجی از برنج تهیه می‌شود، به همین دلیل بسیاری از افراد تصور می‌کنند این ماده بر افزایش وزن موثر است. این ماده غذایی می‌تواند بر افزایش وزن موثر باشد، اما تنها زمانی که با سایر مواد غذایی چاق کننده مصرف شود. هر واحد کیک برنجی، اندازه استانداردی دارد و معمولاً به صورت دایره‌ای تولید می‌شود.

 مقدار بسیار کمی کالری در حدود ۳۵ تا ۴۰ کیلو کالری، در هر رایس کیک وجود دارد. سایر مواد مغذی موجود در کیک برنجی، شامل دانه کنجد و نمک است که باعث تغییر طعم آن می‌شود. بنابراین این ماده به تنهایی به هیچ وجه نمی‌تواند بر افزایش وزن موثر باشد. کالری پایین این ماده غذایی، در واقع یک امتیاز است. اما این غذا بهترین انتخاب برای کاهش وزن نیست. زیر معمولاً به راحتی هضم می‌شود و حاوی فیبر یا سایر مواد مغذی نمی‌باشد.

 بعد از مصرف رایس کیک، ممکن است سطح قند خون یا انسولین تا حدودی افزایش یابد. این مسئله باعث افزایش وزن می‌شود. از طرفی مصرف یک یا دو کیک برنجی، باعث احساس سیری نمی‌شود. بنابراین شخص مجبور است به سراغ خوراکی‌های دیگر برود. اخیراً برخی رایس کیک‌های طعم‌دار وارد بازار شده‌اند که حاوی ترکیبات مصنوعی، مقداری نمک و کالری هستند. 

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

مضرات کیک برنجی

اگرچه رایس کیک مزایای گوناگونی دارد، اما با برخی مضرات نیز همراه است. به عنوان مثال یکی از مضرات رایس کیک این است که قند خون را افزایش می‌دهد. به خصوص اگر این ماده غذایی را در چند وعده مختلف میل کنید، خطر افزایش قند خون بیشتر خواهد شد. برخی افراد رایس کیک را با شیرین کننده‌ها مصرف می‌کنند که بسیار خطرناک است و به مرور زمان به بدن آسیب می‌زند.

 کیک برنجی صرفاً کربوهیدرات بدن شما را تامین می‌کند. در حالی که مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان، پروتئین و فیبر است. فیبر نقش مهمی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارد و سلامتی انسان را افزایش می‌دهد. پروتئین نیز یکی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن است که نقش مهمی در بسیاری از واکنش‌های شیمیایی داخل بدن دارد.

 این ماده حتی بر افزایش حجم سلول‌های عضلانی و رشد ماهیچه‌ها موثر است. بنابراین باید به مقدار کافی مصرف شود. برای اینکه کیک برنجی تاثیر کمتری بر افزایش قند خون داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را با مواد غذایی سرشار از پروتئین مثل گوشت، پنیر، کره بادام زمینی، آجیل و مواردی مانند این میل کنید. همچنین می‌توانید رایس کیک را با مواد غذایی سرشار از فیبر مثل سبزیجات مصرف کنید.

آیا افراد دیابتی می توانند رایس کیک مصرف کنند؟

آیا افراد دیابتی می توانند رایس کیک مصرف کنند؟
آیا افراد دیابتی می توانند رایس کیک مصرف کنند؟

کربوهیدرات‌های موجود در کیک برنجی به سرعت جذب بدن می‌شوند.. یعنی بلافاصله بعد از مصرف این ماده غذایی، سطح قند خون افزایش می‌یابد. همین مسئله باعث افزایش ترشح انسولین به داخل خون خواهد شد. بنابراین رایس کیک به تنهایی انتخاب چندان مناسبی برای بیماران دیابتی نیست. این افراد می‌توانند کیک برنجی را همراه با وعده‌های سالم سرشار از چربی و فیبر مصرف کنند. 

همچنین بهتر است قبل از مصرف این ماده، با متخصص تغذیه مشورت کنند. زیرا افزایش شدید قند خون در بیماران دیابتی، خطرات بسیار گوناگونی را در پی دارد و حتی ممکن است جان فرد را در خطر قرار دهد. افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، می‌توانند مواد غذایی دیگری را جایگزین رایس کیک کنند. برخی مواد غذایی سالم‌تر در بازار وجود دارند که انتخاب مناسب‌تری برای بیماران دیابتی هستند.

چگونه وزن خود را با استفاده از رایس کیک افزایش دهیم؟

این ماده غذایی با بسیاری از ترکیبات غذایی دیگر سازگاری دارند. زیرا طعم خاصی ندارد و حاوی مقدار بسیار کمی نمک است. نان نیز دقیقاً به همین شکل است. یعنی حاوی مقدار بسیار کمی نمک می‌باشد. بنابراین برای اینکه وزن خود را با استفاده رایس کیک افزایش دهید، باید به سراغ مواد غذایی با کالری بالا بروید. 

البته توجه داشته باشید که کیک برنجی به تنهایی کربوهیدرات مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند‌. بنابراین اگر با سایر مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات ادغام شود، ممکن است به بدن شما آسیب برساند. به عنوان مثال ترکیباتی مانند شکلات، موز، شیر پرچرب، گوشت و مواردی مانند این، باید به مقدار کافی همراه با کیک برنجی مصرف شوند.

چه مواد غذایی را در کنار رایس کیک مصرف کنیم؟ 

 ابتدا بهتراست که به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا درباره مقدار مصرف این ماده و نحوه مصرف آن به شما مشاوره دهد. افزایش وزن باید به صورت اصولی انجام شود. دو روش ساده برای افزایش وزن وجود دارد. روش اول دنبال کردن برنامه‌های غذایی سالم و روش دوم انجام تمرینات ورزشی است. پیشنهاد می‌کنیم به شکل خودسرانه برای چاق شدن اقدام نکنید. مواد غذایی زیر به راحتی با این ماده ترکیب می‌شوند و انتخاب کاملاً مناسبی برای رژیم غذایی هستند: 

  • کره بادام زمینی و موز 
  • کره بادام یا هر کره آجیلی دیگری، ساده و یا با عسل
  • آووکادو و فلفل تازه آسیاب شده
  • تخم مرغ آب پز برش خورده
  • پنیر کوتاژ
  • پستو ریحان و مرغ کبابی تکه شده
  • سس پاستا و پنیر موزارلا و ریحان تازه
  • ماهی تن و آووکادو

نکات مهم هنگام مصرف رایس کیک 

قبل از خرید این ماده غذایی، پیشنهاد می‌کنیم به برخی نکات مهم توجه داشته باشید. در ادامه این نکات را برای شما بیان می‌کنیم: 

  • خرید رایس کیک حاوی برنج قهوه ای 

یکی از مهم‌ترین نکات این است که به دنبال رایس‌ کیک‌های حاوی برنج قهوه‌ای و غلات کامل باشید. این محصولات فیبر بیشتری نسبت به سایر نمونه‌های کیک برنجی دارند و مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کنند. علاوه بر این، بر احساس سیری موثر هستند.

  • خرید رایس کیک بدون طعم

اگر رژیم‌های غذایی سالم را دنبال می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم رایس کیک‌های بدون طعم را انتخاب کنید. نمونه‌های طعم‌دار ممکن است حاوی مواد افزودنی و نگهدارنده باشند که چندان سالم نیست.

  • توجه به مقدار نمک

هنگام خرید این محصول، به مقدار نمک توجه داشته باشید. معمولا مقدار نمک رایس کیک روی بسته‌بندی آن درج می‌شود. سعی کنید نمونه‌های بدون نمک یا کم نمک را خریداری کنید.بهتر است محصولاتی که حاوی مواد افزودنی هستند را خریداری نکنید.

 این ترکیبات کالری یا قند بیشتری نسبت به سایر نمونه‌های ساده‌تر دارند و به بدن آسیب می‌رسانند. به عنوان مثال یک رایس کیک شکلاتی ساده، حاوی ۴ گرم قند و ۶۰ کالری است. در حالی که یک رایس کیک ساده بدون شکلات، حاوی صفر گرم قند و ۳۵ کالری است.

سخن پایانی 

در این مطلب توضیح داده شد که رایس کیک باعث افزایش وزن می‌شود یا خیر. همچنین اطلاعاتی درباره این ماده غذایی و ارزش تغذیه آن بیان شد. طی چند سال گذشته، کیک برنجی مجدداً به برنامه غذایی ورزشکاران و بدنسازان راه پیدا کرده است. به همین دلیل، این افراد باید اطلاعات کافی درباره ترکیبات موجود در این ماده داشته باشند. کیک برنجی به تنهایی وزن چندانی ندارد و حاوی مواد مغذی متعددی نیست. بخش زیادی از آن شامل کربوهیدرات است که به تنهایی برای بدن کافی می‌باشد.

 بنابراین به خودی خود تاثیری بر افزایش وزن نمی‌گذارد. اما اگر همراه با سایر مواد مغذی چاق کننده مثل شکلات یا کره بادام زمینی مصرف شود، به مرور زمان باعث افزایش وزن خواهد شد. به طور کلی این ماده نه تنها بر چاقی، بلکه بر لاغری نیز موثر است. همه چیز به نحوه مصرف رایس کیک و مقدار مصرف آن بستگی دارد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف این ماده، با کارشناسان و متخصصان مجموعه فیت کلاب مشورت کنید.

 متخصصان این مجموعه، بهترین مواد غذایی برای رسیدن به تناسب اندام یا افزایش و کاهش وزن را به شما پیشنهاد می‌دهند. اگر درباره طریقه مصرف رایس کیک به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان فیت کلاب تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه