لایف استایل چیست؟ چگونه سبک زندگی سالم یا فعال داشته باشیم؟

لایف استایل چیست؟ چگونه سبک زندگی سالم یا فعال داشته باشیم؟

لایف استایل یا سبک زندگی، یک شیوه زندگی است که انواع مختلفی دارد. هر کس سبک زندگی خاص خود را دارد. لایف استایل بهترین روش برای برقراری ارتباط با تفاوت‌ها و علایق یکدیگر است. همانطور که می‌دانید، نظرات و نگرش افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل، سبک زندگی آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود. 

این مسئله در سال ۱۹۲۹ توسط یک روانشناس اتریشی مورد بررسی قرار گرفت. این روانشناس در کتاب خود اشاره کرد که دوران کودکی، تاثیر بسیار زیادی بر سبک زندگی آینده آن‌ها دارد. در واقع، عوامل واقعی و انتزاعی هر دو بر لایف استایل مردم تاثیرگذار هستند. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره لایف استایل و ویژگی‌های آن توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. ‌‌‌

انواع لایف استایل 

همانطور که گفته شد، لایف استایل انواع مختلفی دارد و در دسته‌های متنوع طبقه‌بندی می‌شود. می‌توان انسان‌ها را بر اساس سبک زندگی، از یکدیگر جدا کرد. هر فردی بر اساس فرهنگ، شغل و ترجیحات خود لایف استایل متفاوتی را انتخاب می‌کند. انواع لایف استایل شامل موارد زیر هستند:

1.سبک زندگی فعال

یکی از انواع لایف استایل، لایف استایل فعال است. اگر شخصیتی برونگرا دارید، به احتمال زیاد این سبک زندگی را انتخاب می‌کنید. در این سبک از زندگی، شخص علاقه زیادی برای انجام فعالیت‌های مختلف مثل ورزش کردن دارد.

 افرادی که این سبک از زندگی را انتخاب می‌کنند، روابط اجتماعی بالایی دارند و معمولاً شغلی که به آن علاقه دارند را انتخاب می‌کنند. زیرا این مسائل احساس خوبی به آن‌ها منتقل می‌کند. البته منظور این نیست که این افراد در تمام طول روز پر انرژی و با انگیزه هستند. اما حتی از انرژی محدود خود به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کنند.

2.سبک زندگی سالم

از دیگر انواع لایف استایل، سبک زندگی سالم است. برخی افراد ممکن است سبک زندگی سالم را با لایف استایل فعال اشتباه بگیرند. در حالی که تفاوت‌های چشمگیری بین این دو نوع سبک زندگی وجود دارد. در لایف استایل سالم، شخص تمایل زیادی برای مصرف غذاهای مغذی دارد. همچنین از مصرف غذاهای ناسالم و فست فود خودداری می‌کند.

 افرادی که لایف استایل سالم دارند، معمولاً رژیم‌های غذایی سالم را دنبال می‌کنند و اهمیت بسیار زیادی برای سلامت بدن خود قائل هستند. زمانی که این لایف استایل را انتخاب کنید، به صورت ناخودآگاه به سمت سبک زندگی فعال کشیده خواهید شد. زیرا عامل تکمیل کننده تغذیه، ورزش است.

3.سبک زندگی انفرادی

سبک زندگی انفرادی، یکی دیگر از انواع لایف استایل است. افرادی که سبک زندگی انفرادی دارند، تمایل زیادی برای تنهایی دارند و کاملاً مستقل هستند. این افراد تمایل دارند به تنهایی درآمد بالایی داشته باشند، به تنهایی سفر کنند، به تنهایی غذا میل کنند و تمامی فعالیت‌های روزمره خود را به صورت انفرادی انجام دهند. البته این افراد نباید با افراد منزوی اشتباه گرفته شوند. اشخاص منزوی افرادی هستند که تمایلی برای برقراری ارتباط با دیگران ندارند.

 اما اشخاصی که سبک زندگی انفرادی دارند، می‌توانند با محدوده کوچکی از اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند. این سبک زندگی باعث می‌شود، شخص احساس مسئولیت بیشتری داشته باشد. در این لایف استایل، فرد مورد قضاوت کسی قرار نمی‌گیرد و می‌تواند به هر خواسته‌ای برسد. همچنین تمایل زیادی برای نظم دادن به امور زندگی خود دارد و تحت کنترل کسی قرار نمی‌گیرد.

4.سبک زندگی روستایی

لایف استایل روستایی، نوعی سبک زندگی است که در روستا دنبال می‌شود. افرادی که این لایف استایل را دنبال می‌کنند، به انجام دادن کارهایی مثل نگهداری از مزرعه و نگهداری از حیوانات علاقه دارند. این دسته از افراد تمایل زیادی به طبیعت دارند و مکان‌های بکر و طبیعی را به مکان‌های شلوغ و پر زرق و برق ترجیح می‌دهند.

5.سبک زندگی شهری

سبک زندگی شهری، مربوط به افرادی است که به زندگی در شهر علاقه دارند. افرادی که این لایف استایل را دنبال می‌کنند، به اکتشاف مسائل ناشناخته علاقه دارند و اهمیت بیشتری برای اهداف مادی خود قائل هستند. اگرچه زندگی شهری بسیار سخت است، اما هیجان بالایی برای این دسته از اشخاص دارد. در این لایف استایل، مردم به زندگی سریع و ماشینی علاقه‌مند هستند.

6.سبک زندگی عشایری

مردم عشایر نشین به صورت دائم در یک محل مستقر نیستند و محل زندگی خود را تغییر می‌دهند. برخی مردم در آسیای مرکزی به این سبک زندگی علاقه دارند. این افراد در عشایر زندگی می‌کنند و بعد از مدتی به محل دیگری جابجا می‌شوند. 

افرادی که لایف استایل عشایری دارند، به هیچ چیز وابستگی ندارند. محل زندگی و تمام وسایل مورد علاقه خود را به صورت مداوم تغییر می‌دهند. بسیاری از مردم به این سبک زندگی علاقه‌ای ندارند. زیرا امنیت و ثبات لایف استایل عشایر بسیار پایین است.

7.سبک زندگی دیجیتال

متاسفانه طی چند سال گذشته، بسیاری از افراد این سبک زندگی را انتخاب کرده‌اند. بیشتر از نیمی از مردم، در اکثر ساعات روز از فضای مجازی استفاده می‌کنند. بر اساس مطالعات انجام شده، سبک زندگی دیجیتالی روز به روز بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرد و محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. نمی‌توان به صورت دقیق درباره خوب یا بد بودن این لایف استایل اظهار نظر کرد.

 لایف استایل دیجیتال از بسیاری از جهات برای انسان مفید است. زیرا شما را با افراد بیشتری آشنا می‌کند و اطلاعات یا دانش انسان را افزایش می‌دهد. با این حال، دارای معایبی نیز می‌باشد. به عنوان مثال، ممکن است شما را از زندگی واقعی دور کند. 

چگونه سبک زندگی سالم یا فعال داشته باشیم؟

چگونه سبک زندگی سالم یا فعال داشته باشیم؟
چگونه سبک زندگی سالم یا فعال داشته باشیم؟

 

با توجه به اینکه بسیاری از افراد به این دو نوع لایف استایل علاقه دارند، بهتر است اطلاعاتی را درباره آن‌ها بیان کنیم. در ادامه بهترین روش‌ها برای داشتن لایف استایل سالم یا فعال را توضیح خواهیم داد.

1.توجه به تغذیه 

مهم‌ترین مسئله در لایف استایل سالم، توجه به تغذیه است. یک رژیم غذایی سالم، تاثیر بسیار زیادی بر سلامت کلی بدن شما دارد. برخی راهکارها برای داشتن این سبک زندگی شامل موارد زیر هستند: 

  • نوشیدن آب 

افرادی که لایف استایل سالم دارند، آب بیشتری نسبت به سایر مردم می‌نوشند. آن‌ها به خوبی می‌دانند که آب تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی بدن دارد و به حفظ تعادل الکترولیت‌ها در بدن کمک می‌کند. هیدراته بودن برای کاهش وزن مناسب است و حتی بر بهبود عملکرد ورزشی تاثیر می‌گذارد. برای اینکه مغز سالم و هوشیار داشته باشید، باید به اندازه کافی آب بنوشید. همچنین بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید.

  • غذا های فرآوری شده را کاهش دهید

اگر به سبک زندگی سالم علاقه دارید، باید مصرف غذاهای فراوری شده را کاهش دهید. مواد غذایی مانند سوسیس یا کالباس، به هیچ وجه نباید در برنامه غذایی شما گنجانده شوند. می‌توانید تمام مواد غذایی مورد علاقه خود را در خانه تهیه کنید. غذاهای فرآوری شده، خطر بروز بیماری‌هایی مثل بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند و باعث افزایش وزن می‌شوند.

 به جای آن، سبزیجات و کربوهیدرات را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. به جای اینکه یک بسته چیپس بخرید، یک کیسه اسفناج خریداری کنید و ویتامین بیشتری در اختیار بدن خود قرار دهید. یکی از مهم‌ترین دلایل کمبود ویتامین بدن، کاهش مصرف سبزیجات است.

  • کاهش مصرف شکر و نمک

افرادی که لایف استایل سالم را دنبال می‌کنند، تمایل زیادی برای مصرف شکر یا نمک ندارند. مصرف بیش از حد قند، ارتباط مستقیمی با پیری یا افزایش وزن دارد. این مواد غذایی، خطر چاقی یا بروز برخی بیماری‌ها را افزایش می‌دهند.  سازمان بهداشت جهانی، به افراد بزرگسال توصیه می‌کند که طی روز کمتر از یک قاشق چای‌خوری نمک مصرف کنند. همچنین بهتر است مصرف نوشیدنی‌های شیرین یا میوه‌های کنسرو شده را تا حد امکان کاهش دهند. ‌

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

2.توجه به ورزش 

همانطور که گفته شد، انجام فعالیت‌های ورزشی اهمیت بسیار زیادی در لایف استایل فعال دارد. اخیراً یک پژوهش در مجله بین‌المللی فیزیولوژی ورزشی انجام شد. این پژوهش روی ۲۳۳ دانشجوی سال اول انجام گرفت. این افراد از نظر سلامت جسم و ذهن مورد بررسی قرار گرفتند. حدود ۹۶ درصد آن‌ها معتقد بودند که فعالیت‌های ورزشی، بخشی از یک زندگی سالم است. 

وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا توصیه می‌کند، افراد بزرگسال باید حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت‌های ورزشی در هفته انجام دهند. برخی از مهم‌ترین اقدامات برای داشتن سبک زندگی فعال شامل موارد زیر هستند: 

  • روی تمرینات ترکیبی تمرکز کنید

اگر اطلاعات چندانی درباره تناسب اندام ندارید، به احتمال زیاد انتخاب بهترین تمرین‌های ورزشی کار بسیار دشواری خواهد بود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتماً با مربیان ورزشی مشورت کرده و تمرینات ترکیبی را امتحان کنید. تمریناتی را انجام دهید که عضلات مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

  • از تمرینات قدرتی استفاده کنید

پیشنهاد می‌کنیم تمرینات قدرتی را در برنامه ورزشی خود بگنجانید. برخی تمرینات ساده مثل بلند کردن وزنه یا دراز و نشست تاثیر بسیار زیادی بر سلامت بدن شما دارند و به افزایش حجم عضلات کمک می‌کنند. ‌

  • یک سرگرمی فعال داشته باشید

افرادی که لایف استایل فعال دارند، به ورزش کردن به عنوان یک سرگرمی نگاه می‌کنند. برخی افراد تمایل دارند به باشگاه بروند و تمرینات قدرتی با شدت بالا انجام دهند. اما برخی دیگر به ورزش‌های سبک‌تر مثل یوگا علاقه دارند. بهتر است سایر سرگرمی‌ها مثل شرکت در کلاس رقص یا والیبال را امتحان کنید. شرکت در این کلاس‌ها، باعث می‌شود از زندگی خود لذت ببرید. 

هر روز پیاده روی کنید

برای داشتن یک سبک زندگی سالم یا فعال، نیازی نیست تمام تایم خود را در باشگاه سپری کنید. می‌توانید از تغییرات کوچک مثل پیاده‌روی روزانه شروع کنید. کوهنوردی یا حتی انجام فعالیت‌های کششی نیز تاثیر بسیار زیادی بر تغییر لایف استایل شما دارد. ‌‌ نکته مهم این است که اهداف بلند مدت داشته باشید. اما از اقدامات کوچک برای رسیدن به یک سبک زندگی سالم و فعال استفاده کنید.

فعالیت‌ هایی برای ساخت زندگی ایده‌آل

برای اینکه زندگی ایده‌آلی داشته باشید و بهترین لایف استایل را انتخاب کنید، بهتر است برخی فعالیت‌ها را انجام دهید. این فعالیت‌ها برای برنامه لایف استایل مناسب هستند: 

  1. در قدم اول باید سبک زندگی ایده‌آل خود را شناسایی کنید. پیشنهاد می‌کنیم به لایف استایل افراد موفق توجه داشته باشید. به چه مسائلی علاقه دارید؟ از انجام دادن چه کارهایی لذت می‌برید؟ اهداف زندگی شما چیست؟ قصد دارید به چه چیزی برسید؟ پاسخ دادن به این سوال‌ها، به شما کمک می‌کند تا لایف استایل بهتری را انتخاب کنید. 
  2. یکی دیگر از فعالیت‌هایی که باید برای داشتن سبک زندگی ایده‌آل انجام دهید، حذف موارد غیر ضروری است. افرادی که دارای انرژی منفی هستند یا مسائلی که مانع از رسیدن به اهداف می‌شوند را از زندگی خود حذف کنید. 
  3. به دنبال عادات مثبت باشید. به عنوان مثال، از امروز تصمیم بگیرید مصرف شکر را به حداقل برسانید. به مرور زمان، این مسئله به یک روتین روزمره تبدیل خواهد شد.
  4. اهمیت بسیار زیادی برای علایق خود قائل باشید و زمان مشخصی را برای رسیدگی به آن‌ها اختصاص دهید. به عنوان مثال اگر به داشتن پوست سالم علاقه دارید، زمانی را به شستشوی پوست یا انجام دادن روتین پوستی اختصاص دهید.
  5. به مسافرت بروید و کارهای سالم انجام دهید. از کم تحرکی یا نشستن در خانه خودداری کنید.

سخن پایانی 

سبک زندگی یا لایف استایل، مجموعه‌ای از عادت‌ها و الگوهای انتخاب شده توسط شخص است که بر پیشبرد مسیر زندگی تاثیرگذار می‌باشد. هر فردی لایف استایل خاص خود را دارد. سبک زندگی، برای رسیدن به اهداف یا تجربه کردن بسیاری از مسائل ضروری است. لایف استایل افراد مختلف، از نظر تغذیه، ورزش، کار، روابط اجتماعی، تفریح، پوشش و مواردی مانند این با یکدیگر تفاوت دارد. 

سبک زندگی یک شخص، نشان دهنده شخصیت آن فرد و الگوی فکری او می‌باشد. این ارزش‌ها، اولویت‌های فرد را تعیین می‌کنند. بسیاری از افراد به دنبال بهترین لایف استایل هستند. واقعیت این است که هیچکس نمی‌تواند بهترین سبک زندگی را برای شما انتخاب کند. بلکه خود شما هستید که باید این کار را بر اساس علایق خود انجام دهید. 

اما در میان تمامی سبک‌های زندگی، لایف استایل سالم یا لایف استایل فعال طرفداران بیشتری دارد. درصد بالایی از جوامع، این دو لایف استایل را برای ادامه زندگی خود انتخاب می‌کنند. اگر لایف استایل سالم را انتخاب کنید، باید توجه بسیار زیادی به تغذیه یا برنامه غذایی خود داشته باشید. در لایف استایل فعال، برنامه ورزشی اهمیت بسیار زیادی دارد. 

پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت یک برنامه غذایی، مناسب دنبال کردن برنامه‌های ورزشی به مجموعه فیت کلاب مراجعه کنید. مربیان این مجموعه بهترین برنامه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تناسب اندام برسید و زندگی سالمی داشته باشید ‌‌ برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه