ماساژ و تکنیک‌های موثر در درمان خانگی قوز؛ به‌عنوان یک درمان مکمل

ماساژ و تکنیک‌های موثر در درمان خانگی قوز

کیفوز با یک تغییر شکل کم و بیش قابل‌توجه در پشت ظاهر می‌شود که اغلب با درد همراه است. یک مطالعه اخیر گزارش داده که بیشتر از  38٪ از افراد 20 تا 50 ساله با توجه به قرار گرفتن بیش از حد آنها در معرض رایانه، تبلت و تلفن‌های هوشمند در معرض خطر بالای ابتلا به هایپرکیفوز هستند. هایپرکیفوز اغلب با محدودیت‌های عملکردی، کاهش کیفیت زندگی، افزایش مرگ و میر و تغییرات اسکلتی عضلانی همراه است.

آیا ماساژدرمانی می‌تواند به افرادی که با این شرایط زندگی می‌کنند کمک کند؟ ماساژ و تکنیک‌های موثر در درمان خانگی قوز، درد را کاهش می‌دهند. گردش خون را بهبود می‌بخشند. تراز ستون فقرات را اصلاح می‌کنند و حرکات مفصل را تسهیل می‌کنند. عضلات کوتاه شده را کشیده و چسبندگی‌های مفصلی را آزاد می‌کنند. برای آشنایی با ماساژ و تکنیک‌های موثر در درمان خانگی قوز تا انتهای مطلب همراه فیت کلاب باشید.

انحنا در ستون فقرات؛ کیفوز چیست؟

کیفوز یک اختلال ستون فقرات است که باعث می‌شود قسمت بالای کمر گردتر از حد طبیعی به نظر برسد. قوز کمر به عنوان انحنای ستون فقرات 50 درجه یا بیشتر در عکس‌برداری با اشعه ایکس تعریف می‌شود. کیفوز گاهی اوقات پشت گرد یا قوز نیز نامیده می‌شود. درحالی‌که ممکن است در هر سنی رخ دهد، در دوران نوجوانی شایع است.

قوز در قسمت فوقانی پشت مشخص می‌شود. این عارضه به دلیل وضعیت نامناسب یا تخریب دیسک‌های بین مهره‌ای ایجاد شود. در برخی موارد، کیفوز ناشی از نوعی آرتریت به نام اسپوندیلیت آنکیلوزان است. کمردرد شایع‌ترین علامت کیفوز است. لازم به ذکر است که در شدیدترین موارد انحراف نخاع در کیفوز، انحنای شدید در کمر می‌تواند درد ایجاد کند. همچنین یکپارچگی قفسه سینه را نیز به خطر بیندازد. در حالت حاد منجر به مشکلات تنفسی می‌شود و بر عزت‌نفس فرد تأثیر می‌گذارد.

راه‌های شناسایی پزشکی کیفوز

تشخیص کیفوز؛ راه‌های شناسایی پزشکی

برای تشخیص کیفوز، پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و نحوه راه رفتن و حرکت شما را مشاهده می‌کند. ممکن است از شما خواسته شود که در جهات مختلف خم شوید تا انعطاف‌پذیری شما را آزمایش کند. پزشک شما همچنین ممکن است رفلکس‌ها، احساسات و قدرت عضلانی شما را مورد آزمایش قرار دهد. آزمایش‌های اضافی می‌توانند کیفوز ستون فقرات را تأیید کنند:

  • اسکن‌های ام‌آرآی (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) و سی تی (توموگرافی کامپیوتری) اعصاب و هرگونه ناهنجاری در نخاع شما را نشان می‌دهد.
  • آزمایش‌ها عصبی نشان می‌دهد که آیا اعصاب شما تحت فشار قرار گرفته یا تحریک شده است.
  • اشعه ایکس میزان انحنای ستون فقرات شما را نشان می‌دهد. درحالی‌که شما در موقعیت‌های مختلف هستید، ممکن است تعدادی اشعه ایکس انجام شود.

اگر اخیراً با هر روشی، تجویز کیفور گرفته‌اید سریع‌تر اقدام کنید. با گذشت زمان، این وضعیت نامناسب می‌تواند منجر به کمردرد، گردن درد و سایر عوارض شود. درمان این عوارض برای شما می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. خوشبختانه، برای اصلاح وضعیت بدن هرگز دیر نیست. حتی چند تغییر کوچک می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. نگران نباشید شما در این مسیر تنها نیستید.

در بیشتر موارد اگر قوز کمر در حالت خفیف تا متوسط باشد با اصلاح عادت‌های غلط و حرکات اصلاحی، این مشکل حل می‌شود. ورزش‌هایی مثل بدنسازی و پیلاتس و یوگا می‌تواند فرم بدن شما را اصلاح کند. در کنار تمرینات اصلاحی مخصوص باید وضعیت بدن خود را هنگام ایستادن، نشستن، خوابیدن و انجام کارهای روزمره اصلاح کنید تا فشار اضافه از روی ستون مهره‌های کمری و گردنی شما برداشته شود.

ماساژدرمانی؛ رویکرد مؤثر برای افراد مبتلا به کیفوز

در صورت وجود انحراف نخاع، عضلات پشت، گردن و قفسه سینه همه به یک شکل تحریک نمی‌شوند. به دلیل انحنای بیش از حد مهره‌ها، برخی از ماهیچه‌ها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. درحالی‌که برخی دیگر بیش از حد تحریک می‌شوند تا انحراف را جبران کنند. در میان درمان‌های گوناگون، ماساژدرمانی می‌تواند یک رویکرد مؤثر برای افراد مبتلا به اسکولیوز، لوردوز یا کیفوز باشد.

ماساژدرمانی در حال حاضر یک روش مؤثر برای انحراف نخاع شناخته شده است. مزایای ماساژدرمانی را می‌توان در چندین سطح مشاهده کرد. ماساژدرمانی باعث کاهش درد، بهبود گردش خون، اصلاح تراز نخاعی، سهولت بیشتر حرکت در مفاصل، طولانی شدن عضلات و شکستگی چسبندگی می‌شوند. علاوه بر این، ماساژ می‌تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد تنفسی و عزت‌نفس داشته باشد، دو جنبه‌ای که در صورت وجود انحراف نخاع باید در نظر گرفته شود.

ماساژدرمانی به عنوان یک درمان مکمل عمل می‌کند که می‌تواند به تسکین علائم تعدادی از بیماری‌ها از جمله اسکولیوز، لوردوز و کیفوز کمک کند. میزان تاثیر آن به این بستگی دارد که با شرایط پزشکی فرد تطبیق داده شود. ماساژ و تکنیک‌های موثر در درمان خانگی قوز باید توسط یک ماساژ درمانگر ماهر و آموزش دیده انجام شود. ماساژدرمانی جایگزین درمان پزشکی نمی‌شود، بلکه بخشی از یک رویکرد چند رشته‌ای است؛ بنابراین باید در ارتباط با سایر رشته‌ها (پزشکی، علوم پرستاری، فیزیوتراپی، کایروپراکتیک و غیره) ارائه شود.

تکنیک‌های موثر ماساژ برای قوز؛ معرفی رایج‌ترین روش‌ها

باتوجه‌به اهداف درمانی موردنظر تکنیک‌های متفاوتی از ماساژ برای کمر وجود دارد. هر نوع ماساژ بافت مشخصی را دست‌کاری می‌کند تا موثر واقع شود. برخی از روش‌های ماساژ از فشار و ضربه برای درمان استفاده می‌کنند. بعضی دیگر با ورز دادن عمیق بافت‌های داخلی و گرما به هدف موردنظر می‌رسند. توجه داشته باشید که تکنیک‌های ماساژ جهت درمان کیفوز باید توسط متخصص انجام شود.

ماساژ سوئدی؛ تکنیکی برای کمردرد

ماساژ سوئدی از جمله روش‌های ماساژ و تکنیک‌های موثر در درمان خانگی قوز برای کمردرد است. در این تکنیک از ضربات مکرر، ورز دادن عضلات و تکنیک‌های فشار عمیق برای تسکین درد استفاده می‌شود. همچنین این نوع ماساژ برای کاهش درد، التهاب، بهبود استرس، اصلاح عضلات و افزایش انعطاف عضلات کاربرد دارد. تحقیقات متعدد نشان داده است که ماساژ سوئدی در بهبود کمردرد مزمن با منشأ نخاعی تکنیکی سودمند خواهد بود.

ماساژ نقاط ماشه‌ای

ماساژ نقاط ماشه‌ای؛ شل کردن عضلات منقبض شده

به نوارهای کشیده از بافت‌های عضلانی حساس که هنگام تحریک، درد ایجاد می‌کنند نقاط ماشه‌ای گفته می‌شود. این نقاط در درمان کمردرد، درد باسن و ران بسیار موثر است. ماساژ نقاط ماشه‌ای عضلات منقبض شده را شل می‌کند که عاملی برای تسکین درد خواهد بود. به عبارت دقیق‌تر ماساژ نقاط ماشه‌ای برای درمان کمردرد ناشی از گرفتگی و دیسک موثر است.

ماساژ شیاتسو؛ تکنیک ژاپنی

ماساژ شیاتسو همان گونه که از نامش پیداست؛ تکنیکی ژاپنی است. در این روش با اعمال فشار عمیق روی نواحی انرژی بدن، سعی در رفع خستگی، بهبود تنش و کاهش دردهای عضلانی دارد. این نوع ماساژ برای کمردرد بسیار مفید است و استفاده از آن احساس خوبی به افراد می‌دهد. از این تکنیک بیشتر برای کمردرد یا سیاتیک، کمردرد مزمن، کمردردهای ناشی از آرتروز و کاهش خستگی استفاده می‌شود.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

حرکات کششی ساده؛ استراحت دادن به عضلات

چگونه می‌توان وضعیت بدن و میزان کیفوز را بهبود بخشید؟ شما می‌توانید تعدادی حرکت کششی برای بهبود وضعیت بدن خود انجام دهید. با انجام این تکنیک‌ها می‌توانید درد را کاهش دهید. شما عزیزان باید از موقعیت‌هایی که منجر به توزیع ناکارآمد وزن بدن و فشار بیش از حد بر عضلات و مفاصل کمر می‌شود، دوری کنید. این حرکات کششی ساده را انجام دهید تا به عضلات خود استراحت دهید.

  • به آرامی سر خود را از این طرف به سمت دیگر بچرخانید تا تنش در گردن خود را از بین ببرید.
  • دستان خود را پشت سر خود ببندید و به آرامی بازوهای خود را بالا بیاورید تا قفسه سینه خود را کشیده کنید.
  • مچ دست چپ خود را با دست راست بگیرید و به آرامی بازوی چپ خود را روی سینه خود بکشید. این کار را با بازوی دیگر خود این کار را تکرار کنید.

با استراحت و گنجاندن حرکات کششی در برنامه روزانه خود، می‌توانید وضعیت خود را بهبود بخشیده و خطر ابتلا به کمردرد را کاهش دهید. طبیعی است که تغییر برخی عادات برای شما دشوار است. تغییر کردن احتیاج به زمان دارد. استراحت‌های منظم و تمرینات تقویتی به شما کمک می‌کند تا در مسیر وضعیت بهتر قرار بگیرید. در ادامه به معرفی تعدادی تمرینات تقویتی پرداخته شده است.

تمرینات تقویتی؛ 5 تکنیک‌ موثر در درمان خانگی قوز

در ابتدا، اصلاح وضعیت بدن ممکن است ناراحت‌کننده باشد؛ زیرا وضعیت نامناسب منجر به ضعیف‌شدن بخش از عضلات می‌شود. ورزش و حرکات اصلاحی به تقویت این گروه‌های عضلانی کمک می‌کند تا به طور کامل از بدن شما در موقعیت‌های وضعیتی خوب حمایت شود. با تمرین کافی، هوشیاری بهتری نسبت به بدن خود به دست می‌آورید. زمانی که متوجه خمیدگی پشت میز یا خم شدن به جلو در حین انجام کارهای خانه شدید؛ خودتان را اصلاح کنید. وضعیت بدنی خوب به پیشگیری یا کاهش درد کمر و گردن کمک می‌کند. تمرینات تقویتی که می‌توانید در خانه نیز انجام دهید عبارت‌اند از:

وضعیت کودک؛ رها شدن فشار از روی ستون فقرات

این حرکت عضلات پایین‌تنه مثل سرینی و همسترینگ را تقویت می‌کند. روی زمین بنشینید و نوک پاهای خود را به صورت نوک تیز و صاف روی زمین قرار دهید. بازوهای خود به سمت جلو بکشید و کف دست‌ها را صاف روی زمین قرار دهید. درحالی‌که بازوهای خود را کاملاً دراز کرده‌اید، باسن خود را روی پاشنه پاهای خود قرار دهید. دستان خود را به سمت جلو تا جایی که می‌توانید بکشید تا در صورت لزوم کشش را گسترش دهید. این حالت کشیده را برای چند ثانیه نگه دارید و به موقعیت شروع بازگردید.

پلانک کامل برای کاهش قوز کمر

پلانک کامل؛ کاهش سفتی و خشکی بدن

پلانک علاوه بر درمان قوز کمر، برای ایجاد تعادل و قدرت مفید است. ابتدا در حالت پلانک قرار بگیرید. در پلانک کامل به جای ساعد، وزن بدنتان را روی کف دست‌ها بیندازید. باسن خود را بالا بیاورید، روی پنجه پا قرار بگیرید. حتماً کمر خود را صاف نگه دارید و عضلات شکم، بازو و پا را درگیر کنید. زاویه نگاه شما باید به سمت زمین باشد. برای کمک به درمان قوز سینه خود را باز و شانه‌ها را عقب نگه دارید.

پلانک از پهلو؛ حفظ تراز ستون فقرات

برای درمان قوز کمر، تقویت و حفظ تراز ستون فقرات و پاها پلانک پهلو بسیار موثر است. در پلانک پهلو آرنج‌تان باید دقیقاً زیر شانه‌ها قرار گیرد. مچ پاهای خود را به بچسبانید. روی آرنج دست، کل بدن خود را به بالا بکشید. دست دیگر را روی پهلو قرار دهید. اگر برای حفظ تعادل مشکل دارید دستتان را بلند کنید. در این تمرین باید تمام بدنتان از گردن تا مچ پای شما در یک امتداد مستقیم قرار دهید و به روبه‌رو نگاه کنید.

حرکت سوپرمن؛ تقویت عضلات کمر

تمرین سوپرمن یک تمرین تقویتی و کششی با شدت کم است که می‌توان آن را به سادگی در خانه روزانه انجام داد. با صورت روی زمین دراز بکشید. بازوهای خود را کاملاً در مقابل خود دراز کنید. هم‌زمان دست‌ها، پاها و سینه‌تان را از زمین بلند کرده و در وضعیت نگه دارید. به‌آرامی دست‌ها، پاها و سینه خود را به حالت اولیه برگردانید. برای تاثیر بیشتر، این حرکت را چند بار در روز انجام دهید.

حرکت صبح بخیر؛ بهبود قوز کمر

انجام این حرکت چون شبیه گفتن صبح بخیر است به این نام معروف شده است. بایستید و پاهای خود را کمی بیشتر از عرض شانه باز کنید. دست‌های خود را پشت سر خود قرار دهید. پشت خود را صاف نگه دارید. باسن خود را به سمت عقب بکشید تا شانه‌های خود را به سمت زمین پایین بیاورید. هنگامی که سینه شما موازی با زمین شد، توقف کنید.

دریافت بهترین برنامه ماساژ و تکنیک‌های موثر در درمان خانگی قوز

قوز یک عارضه‌ای است که افراد زیادی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. قوز به هر علتی که در شما ایجاد شود باید جهت درمان، هرچه سریع‌تر اقدام نمایید. در این مطلب از فیت کلاب به تعریف قوز، راه‌های شناسایی و علت آن پرداخته شد. جهت درمان و اصلاح کیفوز روش‌های زیادی وجود دارد. مؤثرترین روش استفاده از ماساژ و تمرینات اصلاحی است. برنامه‌های اصلاحی ساده‌ای وجود دارد که شما عزیزان آنها را در خانه می‌توانید انجام دهید. جهت دریافت بهترین برنامه ماساژ و تکنیک‌های موثر در درمان خانگی قوز می‌توانید از متخصصین فیت کلاب کمک بگیرید.

فیت کلاب از بزرگ‌ترین مجموعه‌های ورزشی در شمال تهران است. در این مجموعه متخصصین زیادی در زمینه ورزش و تغذیه وجود دارد. شما عزیزان می‌توانید برنامه ورزشی و تغذیه‌ای متناسب با شرایط زندگی و مخصوص خود را از کارشناسان دریافت نمایید. برای دریافت برنامه ورزشی و تغذیه‌ای وارد سایت فیت کلاب شوید. بعد از ثبت‌نام می‌توانید برنامه خود را دریافت نمایید و در نزدیک‌ترین باشگاه ورزشی به خود آنها را انجام دهید. جهت مشورت با کارشناسان می‌توانید با شماره 02191090095 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

از چه تمریناتی جهت درمان قوز در خانه می‌توان استفاده کرد؟

برای درمان قوز باید در منزل و در ساعات مختلفی از روز تمرینات اصلاحی انجام دهید. جهت درمان قوز در خانه حرکاتی مانند انواع پلانک، سوپرمن، حرکات کششی کمر، گربه گاو و غیره را به‌راحتی می‌توانید انجام دهید.

آیا ماساژ باعث درمان قوز می‌شود؟

ازآنجایی‌که ماساژ باعث کاهش درد، بهبود گردش خون، اصلاح تراز نخاعی، سهولت بیشتر حرکت در مفاصل، طولانی‌شدن عضلات و شکستگی چسبندگی می‌شوند به کاهش درد و بهبود قوز کمک خواهد کرد.

آیا درمان کیفوز در یک هفته ممکن است؟

کیفوز یا قوز کمر را با هیچ یک از روش‌های درمانی؛ مانند ورزش، فیزیوتراپی یا استفاده از قوز بند نمی‌توان در یک هفته درمان کرد. جراحی تنها راه تغییر سریع در وضعیت ستون فقرات است. اما این روش برای همه افراد توصیه نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه