آمپول متوکاربامول برای کمردرد؛ تسکین درد در کمتر از 30 دقیقه

آمپول متوکاربامول برای کمردرد

یکی از راه‌های تسکین دردهای عضلانی کمر، تزریق آمپول‌های شل کننده عضلات است. آمپول متوکاربامول برای کمر درد از جمله این داروهای شل کننده عضلانی است که مانند آب روی آتش عمل می‌کند. با تزریق این داروی قوی گرفتگی‌ها رفع، درد تسکین و محدودیت حرکتی از بین خواهد رفت. آمپول متوکاربامول از جمله داروهای شل کننده عضلانی است که برای رفع اسپاسم‌های شدید و تسکین درد استفاده می‌شوند. پس با این حساب برای رفع درد دیگر انواع کمردرد مناسب نیست. در این مطلب از سایت فیت کلاب به بررسی آمپول متوکاربامول برای کمر درد خواهیم پرداخت. ما را همراهی کنید.

آمپول متوکاربامول برای چیست؟ نحوه اثرگذاری آن به چه صورتی است؟

متوکاربامول از جمله داروهای شل کننده عضلانی است که به صورت قرص و آمپول در دسترس قرار دارد. این دارو برای درمان اسپاسم‌های عضلانی تجویز می‌شود. متوکاربامول از حدود سال 1957 میلادی تاییده سازمان غذا و داروی آمریکا را به دست آورده است و از آن زمان مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد.

طبق تحقیقات محققین هنوز نحوه اثرگذاری دقیق این دارو بر بدن مشخص نشده‌است. اما احتمال می‌رود که متوکاربامول بر مغز اثر بگذارد. در این حالت با تزریق یا مصرف قرص متوکاربامول، احتمالا انتقال دهنده عصبی استیل کولین در بخش ساقه مغز مسدود می‌شود. با انسداد این انتقال دهنده عصبی، پیام درد و گرفتگی عضلات دیگر به مغز ارسال نمی‌شود و بیمار احساس کاهش درد و رفع اسپاسم خواهد کرد.

متوکاربامول، بهترین و قویترین آمپول شل کننده عضلات کمر 

موارد استفاده از آمپول متوکاربامول برای کمر درد و دیگر مشکلات عضلانی

از آمپول متوکاربامول بیشتر برای درمان دردها و گرفتگی‌های عضلانی استفاده می‌شود. اما این دارو در تسکین دردهایی با ریشه عصبی بی‌تاثیر است. رایج‌ترین موارد مصرف آمپول متوکاربامول عبارتند از:

  • کمردرد حاد یا مزمن با ریشه غیرعصبی
  • گرفتگی عضلات شکم در افراد مبتلا به سیروز
  • درد در گروه‌های عضلانی خاص
  • تعویض مفصل ران یا زانو
  • فیبرومیالژیا
  • آرتریت التهابی
  • شکستگی دنده

باید اشاره کنیم که یکی از رایج‌‌ترین موارد استفاده از آمپول متوکاربامول در مدیریت کمردرد است. آمپول متوکاربامول معمولا به تنهایی استفاده نمی‌شود، بلکه باید در ترکیب با سایر درمان‌ها از جمله فیزیوتراپی یا آب درمانی استفاده شود.

آیا استفاده از متوکاربامول برای دیسک کمر مناسب است؟

در موردی که آسیب دیسک کمر به اعصاب و عضلات اطراف خود فشار وارد می‌کند، گرفتگی‌های عضلانی ایجاد خواهد شد. در این موارد استفاده از قرص یا آمپول متوکاربامول برای دیسک کمر مناسب خواهد بود.

آیا استفاده از متوکاربامول برای سیاتیک مناسب است؟

در حالتی که گرفتگی سیاتیک باعث اسپاسم عضلانی در ناحیه کمر، باسن و پاها شود، تزریق آمپول متوکاربامول تاثیر بالایی دارد. اما توجه داشته باشید که استفاده از متوکاربامول و دیگر داروهای شل کننده یک راهکار موقتی برای تسکین درد است. شما باید به فکر درمان مشکل اصلی باشید.

نحوه تزریق آمپول متوکاربامول برای تسکین کمر درد و دیگر دردهای عضلانی شدید

آمپول متوکاربامول باید طبق دستور پزشک استفاده و تزریق شود. معمولا این دارو به صورت تزریق عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای این کار بیمار باید به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کند. همچنین باید اشاره کنیم که گاهی این دارو به صورت وریدی از تزریق سرم به بدن تزریق خواهد شد.

توجه داشته باشید که تزریق آمپول متوکاربامول تنها بخشی از روند درمان است. بعد از تزریق این دارو، مصرف داروهای شل کننده عضلانی، مسکن و شروع روند درمانی مانند فیزیوتراپی یا آب درمانی آغاز خواهد شد. البته باید اشاره کنیم که نوع درمان بستگی به شدت آسیب و درد بیمار دارد.

قویترین آمپول شل کننده عضلات کمر 

بررسی دوز مصرفی متوکاربامول، بهترین و قویترین آمپول شل کننده عضلات کمر

تزریق آمپول متوکاربامول برای رفع گرفتگی‌های عضلانی و کمر درد در افراد بالای 18 سال به صورت زیر است:

نوع درد و شدت آن میزان دوز تزریق عضلانی یا وریدی
گرفتگی‌های عضلانی با دردهای متوسط 1000 میلی‌گرم در روز
اسپاسم عضلانی شدید 1000 میلی‌گرم هر 8 ساعت
کاهش درد بعد از جراحی 1000 میلی‌گرم هر 8 ساعت

توجه داشته باشید که تزریق هر 8 ساعت، نباید بیش از 3 مرتبه در یک روز انجام شود.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

مزایا و عوارض استفاده از آمپول شل کننده عضلات؛ متوکاربامول با اثرگذاری بالا

آمپول متوکاربامول از جمله بهترین داروهای شل کننده عضلانی به شمار می‌رود. اما متوکاربامول نیز مانند سایر داروهای شیمیایی دارای مزایا و عوارضی است. با ما همراه باشید تا با برخی از مهمترین مزایا و عوارض این دارو آشنا شویم.

مزایای متوکاربامول برای تسکین دردهای عضلانی و کمردرد ناشی از آن

از مزایای ناشی از استفاده متوکاربامول برای کمردرد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • حدود 30 دقیقه بعد از تزریق اثرگذاری آن شروع می‌شود.
  • داروی با قیمت مناسب و نسبتا ارزان در اختیار عموم قرار دارد.
  • نسبت به سایر داروهای شل کننده عوارض کمتری دارد.
  • تداخلات دارویی متوکاربامول نسبت به سایر داروها کمتر است.

با این اوصاف استفاده از متوکاربامول برای تسکین درد کمر مناسب خواهد بود. حال بیایید با عوارض این دارو نیز آشنا شویم.

عوارض آمپول متوکاربامول در زمان استفاده از آن برای کمر درد 

عوارض آمپول متوکاربامول در زمان استفاده از آن برای کمر درد

از اشکال مختلف متوکاربامول (قرص و آمپول) برای دردهای اسکلتی و عضلانی استفاده می‌شود. شایع‌ترین عوارض جانبی متوکاربامول عبارتند از:

  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • بثورات پوستی
  • سبکی سر

عوارض جدی‌تر این دارو عبارتند از:

  • تب
  • تاری دید و دوبینی
  • حالت تهوع
  • ناراحتی گوارشی
  • طعم فلزی در دهان
  • برافروختگی پوست
  • حرکات غیر ارادی چشم
  • عدم هماهنگی عضلانی
  • از دست دادن موقتی هوشیاری
  • فشار خون پایین
  • کاهش ضربان قلب

معمولا این عوارض بعد از تزریق آمپول متوکاربامول شایع نیستند. اما در صورت بروز این نوع از عوارض، حتما به پزشک مراجعه کنید.

جمع‌بندی نهایی آمپول متوکاربامول برای کمر درد از فیت کلاب

دردهای عضلانی از جمله شایع‌ترین آسیب‌ها در ناحیه کمر، پاها و دست‌ها هستند. این نوع گرفتگی‌ها درد و محدودیت حرکتی زیادی ایجاد می‌کنند که برای فرد آزاردهنده است.

یکی از راه‌های درمان گرفتگی عضلانی، استفاده از داروهای شل کننده عضلانی مانند متوکاربامول است. تزریق آمپول متوکاربامول برای کمر درد به راحتی درد و اسپاسم را از بین می‌برد. اما یکی دیگر از راهکارهای درمانی و حتی پیشگیری از آسیب‌های عضلانی و اسپاسم، ورزش کردن و داشتن تغذیه‌ای مناسب است. اما برای افرادی که دچار کمردرد، مشکلات سیاتیک، اضافه وزن یا کاهش وزن هستند، کدام ورزش و چه رژیمی مناسب است؟

مجموعه فیت کلاب با تکیه بر تجربه و علم کارشناسان تغذیه و مربی‌های ورزشی خود، به شما در زمینه‌های مختلف ورزشی و رژیم غذایی مشاوره خواهد داد. با ارتباط با کارشناسان فیت کلاب از طریق شماره 02191090095 می‌توانید برنامه‌ای مختص خود را دریافت کنید.

باید اشاره کنیم که با ورزش مناسب عضلات و مفاصل شما قوی می‌شود. از طرفی دیگر با داشتن رژیم غذایی درست، بدنی سالم و وزنی متعادل خواهید داشت. فیت کلاب آماده خدمت‌رسانی به شما برای رسیدن به زندگی سالم است. ‏

سوالات متداول در مورد آمپول متوکاربامول برای کمر درد

1- آیا متوکاربامول یک ماده مخدر است؟

خیر. متوکاربامول از دسته داروهای مخدری نیست. اما در مواردی مصرف آن باعث بروز عوارضی مانند سرگیجه و خواب آلودگی خواهد شد.

2- اگر متوکاربامول را بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل حالت تهوع، خواب‌آلودگی شدید، غش، تشنج یا کما باشد.

3- بعد از تزریق متوکاربامول از چه کارهایی باید اجتناب کرد؟

بعد از مصرف این داروی شل کننده عضلانی از رانندگی یا فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز دارد خودداری کنید. سرگیجه یا خواب آلودگی باعث افتادن، تصادف یا صدمات شدید می‌شود.

4- آیا متوکاربامول باعث خواب آلودگی می شود؟

بله. متوکاربامول باعث خواب آلودگی می‌شود. همچنین امکان دارد بر توانایی شما در تفکر یا انجام توانایی‌های فیزیکی مانند کار با ماشین‌آلات یا رانندگی وسیله نقلیه موتوری تاثیر بگذارد.

5- آیا می توان متوکاربامول را با دیکلوفناک مصرف کرد؟

هیچ تداخل دارویی ثابت شده‌ای بین متوکاربامول و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند دیکلوفناک وجود ندارد. اما بهتر است با نظر پزشک متوکاربامول و دیکلوفناک را با هم مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه