نوروبیون در بدنسازی

نوروبیون در بدنسازی

تقریباً همه افراد با آمپول نوروبیون آشنا هستند. این آمپول معمولاً برای تقویت بدن تجویز می‌شود و برای افرادی که ضعف بدنی شدیدی دارند، مناسب است. نوروبیون نوعی مکمل ورزشی است که به صورت آمپول یا قرص در بازار وجود دارد. این ماده در واقع یک مولتی ویتامین است که شامل انواعی از ویتامین‌های گروه B می‌باشد.

 همانطور که می‌دانید، ویتامین‌های گروه B برای انجام متابولیسم بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، به کاهش درد مفاصل و بهبود عملکرد ذهنی کمک می‌کنند. همچنین نقش مهمی در تامین انرژی بدن و بهبود استقامت بدنی دارند. با این حال مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، اثر نوروبیون در بدن افراد مختلف با توجه به جنسیت و سن آن‌ها متفاوت است.

 برخی از بدنسازان و ورزشکاران، این آمپول را برای بهبود عملکرد ورزشی خود تزریق می‌کنند. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره نوروبیون در بدنسازی عوارض و مزایای مصرف آن توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب با ما همراه باشید.

نوروبیون چیست؟ 

قبل از هر چیزی، بهتر است ببینید نوروبیون چیست. نوروبیون نوعی مکمل است که شامل ویتامین‌های گروه B می‌باشد. مکمل‌های نوروبیون به دو صورت در بازار وجود دارند که شامل نوروبیون و نوروبیون فورته است. ترکیبات فعال موجود در این محصولات شبیه به یکدیگر هستند. 

اما برخی از اجزای تشکیل دهنده مکمل‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. این مکمل به صورت آمپول و قرص وجود دارد. قرص نوروبیون معمولاً همراه با غذا مصرف می‌شود. متخصصان تغذیه معتقد هستند، این قرص باید هر روز در یک ساعت مشخص مصرف شود.

عوارض جانبی نوروبیون در بدنسازی

عوارض جانبی نوروبیون در بدنسازی
عوارض جانبی نوروبیون در بدنسازی

 

اگرچه نوروبیون فواید گوناگونی برای بدنسازی دارد، اما دارای برخی عوارض جانبی می‌باشد. این عوارض جانبی شامل موارد زیر هستند: 

  • اسهال
  • یبوست
  • تهوع و استفراغ
  • گرفتگی شکم
  • سردرد
  • کسالت
  • سرگیجه
  • تنگی نفس (تنگی نفس)
  • تاری دید
  • درد قفسه سینه
  • خارش
  • بثورات پوستی
  • احساس تورم در کل بدن
  • اگزما
  • دهان خشک
  • تشنگی بیش از حد
  • گرگرفتگی
  • تکرر ادرار
  • واکنش‌های آلرژیک در موارد نادر
  • کهیر
  • دشواری در تنفس
  • تورم در صورت یا دهان

اگرچه، همه افراد این عوارض جانبی را تجربه نمی‌کنند. به همین دلیل، مکمل نوروبیون معمولاً در دسته مکمل‌های ایمن و بی‌خطر قرار می‌گیرد. با این حال، ممکن است بعضی افراد نسبت به این مکمل حساسیت نشان دهند. در صورت بروز هر یک از این علائم، باید با پزشک مشورت کنید. دوز مصرف مکمل نوروبیون نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. 

زیرا ویتامین B محلول در آب است. اگر این ویتامین بیشتر از نیاز روزانه مصرف شود، بدن قادر به جذب آن نخواهد بود.‌در نتیجه بخش قابل توجهی از ویتامین‌های گروه B از طریق ادرار از بدن دفع خواهند شد. به هیچ وجه به شکل خودسرانه برای مصرف مکمل نوروبیون اقدام نکنید. قبل از تزریق آمپول نوروبیون به کودک خود، باید با پزشک مشورت کنید. زیرا دوز این آمپول‌ها و مکمل‌ها معمولاً برای افراد بزرگسال مناسب است. 

چرا بدنسازان نوروبیون مصرف می کنند؟

چرا بدنسازان نوروبیون مصرف می کنند؟
چرا بدنسازان نوروبیون مصرف می کنند؟

همانطور که گفته شد، مکمل نوروبیون سرشار از ویتامین‌های گروه B است. این ویتامین‌ها برای انجام فرایندهای متابولیک درون بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند و به عنوان کوانزیم‌های ضروری بدن شناخته می‌شوند. مهم‌ترین کاربرد نوروبیون در بدنسازی، کاهش دردهای عصبی و عضلانی است.

 این مکمل می‌تواند انرژی بدن شما را فراهم سازد و به حفظ سلامت سیستم عصبی کمک کند. به همین دلیل اهمیت بسیار زیادی برای ورزشکاران و بدنسازان دارد. در ادامه توضیح خواهیم داد چرا ورزشکاران نوروبیون مصرف می‌کنند: 

  • نوروبیون اسید فولیک بدن را تامین می کند

معمولاً بدنسازان در کنار تزریق آمپول نوروبیون، مکمل‌های حاوی اسید فولیک مصرف می‌کنند. زیرا مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، اسید فولیک و نوروبیون به بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی کمک می‌کنند(البته زمانی که همزمان با یکدیگر مصرف شوند). اسید فولیک می‌تواند سطح هموسیستئین موجود در بدن را کاهش دهد و از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کند. هموسیستئین نوعی آمینواسید است که عملکردی شبیه به متیونین و سیستئین دارد. 

  • ویتامین B-6 (پیروکسیدین) بدن را فراهم می سازد

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل مصرف نوروبیون توسط بدنسازان، این است که ویتامین B6 یا پیروکسیدین بدن تامین می‌شود. پژوهش‌های انجام شده نشان داده است، مکمل نوروبیون حاوی مقدار زیادی ویتامین B6 است. این ویتامین نقش مهمی در ترمیم آسیب‌های دی‌ان‌ای دارد. در نتیجه، می‌تواند از آسیب‌های جسمانی جلوگیری کند. این مسئله به خصوص برای بدنسازانی که پارگی بافت ماهیچه یا خون مردگی را تجربه کرده‌اند، اهمیت بیشتری دارد.

  • ویتامین B-12 بدن را تامین می کند

یکی دیگر از مهم‌ترین ویتامین‌های موجود در مکمل نوروبیون، ویتامین B12 است. این ویتامین بر بهبود عملکرد مغزی تاثیر می‌گذارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، ویتامین B12 از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند. همچنین یک مطالعه نشان داده است، ۴۲ درصد از افراد مسن دارای کمبود این ویتامین هستند. بدنسازان می‌توانند از نوروبیون برای تقویت هوشیاری و تمرکز خود استفاده کنند.

  • کمک به سنتز پروتئین

ترکیبات موجود در این مکمل به سنتز پروتئین کمک می‌کنند.  این مکمل حاوی آمینواسیدهای زنجیره‌ای است. بر اساس مطالعات انجام شده، آمینواسیدهای زنجیره‌ای به تقویت سنتز پروتئین و کاهش سرعت تجزیه پروتئین کمک می‌کنند. حتی ممکن است هر دو فرایند را به صورت همزمان انجام دهند.

دوز مصرف مناسب نوروبیون در بدنسازی

سوال مهمی که برای بسیاری از بدنسازان ایجاد می‌شود، این است که دوز مصرف مناسب نوروبیون در بدنسازی چقدر است؟ در هر قرص روکش‌دار نوروبیون، ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین B1 (تیامین دی سولفید)، ۲۰۰ میلی‌گرم ویتامین B6 (پیریدوکسین هیدروکلراید) و ۲۰۰ میکروگرم ویتامین B12 (سیانوکوبالامین) وجود دارد. همچنین ممکن است برخی مواد فعال و کمکی مانند موم مونتان گلیکول، ژلاتین، متیل سلولز، استئارات منیزیم در نوروبیون وجود داشته باشد. 

بدنسازان می‌توانند به صورت روزانه یک عدد قرص نوروبیون مصرف کنند. اما مشروط به اینکه به ترکیبات فعال موجود در مکمل حساسیت نداشته باشند. در صورت بروز حساسیت، باید مصرف مکمل را متوقف کنید و با پزشک مشورت کنید دوز تزریق آمپول نوروبیون متفاوت است و به عوامل مختلفی مثل سن و سال ورزشکار و جنسیت او بستگی دارد. 

بنابراین بهتر است قبل از تزریق آمپول با پزشک مشورت کنید. توجه داشته باشید که تزریق آمپول بدون فعالیت فایده‌ای ندارد. زیرا در نهایت ترکیبات موجود در آمپول از بدن شما دفع خواهد شد. این آمپول در افراد بزرگسال، حداقل یک الی دو بار به صورت عضلانی و عمیق تزریق می‌شود. اما بدنسازان به دوزهای متفاوتی نیاز دارند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

تاثیر نوروبیون در بدنسازی

نوروبیون اثرات مختلفی بر بدن دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین تاثیرات این مکمل در بدنسازی را برای شما بیان می‌کنیم: 

  • بهبود عملکرد عضلانی

یکی از مهم‌ترین تاثیرات مصرف این مکمل، بهبود عملکرد عضلانی است. نوروبیون می‌تواند باعث تقویت عضلات شود و به ایجاد هماهنگی بین عصب و عضله کمک کند. هر چقدر این هماهنگی بیشتر باشد، ورزشکار راحت‌تر می‌تواند فعالیت‌های بدنی را انجام دهد.

  • تقویت ذهن

بر اساس مطالعات انجام شده، نوروبیون تاثیر بسیار زیادی بر ایجاد هماهنگی در سیستم عصبی مرکزی دارد. علاوه بر این باعث تقویت ذهن و تمرکز می‌شود. این مکمل به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌های ورزشی را با تمرکز بیشتری انجام دهید و عملکرد ورزشی بهتری داشته باشید.

  • افزایش مقاومت بدنی

این ماده به استقامت و مقاومت بدن کمک می‌کند. زیرا به صورت مستقیم روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد و میزان تحمل یا مقاومت ورزشکاران را افزایش می‌دهد. با استفاده از نوروبیون، می‌توانید تمرینات ورزشی پیچیده‌تر و دشوارتر را انجام دهید.

  • کاهش خستگی و افزایش ریکاوری عضلانی

اگر هنگام انجام دادن فعالیت‌های ورزشی احساس خستگی شدیدی دارید، پیشنهاد می‌کنیم نوروبیون مصرف کنید. زیرا این ماده باعث کاهش خستگی حین تمرین می‌شود و به بازیابی یا ریکاوری عضلات کمک می‌کند. 

  • افزایش حجم عضلات

نوروبیون می‌تواند باعث افزایش حجم توده‌های عضلانی شود. ترکیبات موجود در این مکمل به بهبود فعالیت سلولی و سنتز پروتئین کمک می‌کنند. در نتیجه باعث رشد و افزایش حجم توده‌های عضلانی می‌شوند.

مناسب ترین زمان تزریق نوروبیون در بدنسازان

برای تعیین بهترین زمان تزریق نوروبیون در روز، باید با مربیان ورزشی و متخصصان تغذیه مشورت کنید. اغلب مربیان ورزشی معتقد هستند، این آمپول باید حداقل دو روز قبل از انجام تمرینات ورزشی سنگین تزریق شود. علاوه بر این، بهتر است فرایند تزریق این ماده هنگام صبح انجام شود.

 زیرا تزریق نوروبیون هنگام شب باعث بروز عوارضی مثل بی‌خوابی خواهد شد. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، فاصله زمانی بین دو جلسه تزریق است. معمولاً بین هر جلسه تزریق با جلسه بعدی، باید حداقل ۱۰ روز فاصله زمانی وجود داشته باشد.

مواد منع مصرف نوروبیون در بدنسازی

همه بدنسازان و ورزشکاران نمی‌توانند این مکمل را مصرف کنند. افراد زیر کاندیدای مناسبی برای تزریق نوروبیون یا مصرف قرص نوروبیون نیستند: 

  • بانوان باردار

بر اساس مطالعات انجام شده، قرص نوروبیون تاثیر نامطلوبی بر بانوان باردار ندارد. با این حال اگر در دوره بارداری قرار دارید، بهتر است قبل از مصرف این قرص با پزشک مشورت کنید.

  • بانوان شیرده

 از تزریق این آمپول در دوره شیردهی خودداری کنید. اگرچه تاکنون عوارضی مبنی بر مصرف نوروبیون در دوران شیردهی دریافت نشده است. با این حال، لازم است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید. زیرا ممکن است نوزاد شما به ترکیبات موجود در این مکمل حساسیت داشته باشد.

  • افرادی که الکل مصرف می کنند

 مصرف این مکمل به افرادی که نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند، توصیه نمی‌شود. بهتر است ابتدا برای ترک نوشیدنی‌های الکلی اقدام کنید.

  • افراد مبتلا به بیماری های کبدی

افرادی که به بیماری‌های کبدی مبتلا هستند، باید قبل از تزریق آمپول نوروبیون با پزشک مشورت کنند. زیرا ممکن است برخی از ترکیبات موجود در مکمل، به عملکرد کبد آسیب برساند. همچنین افرادی که به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستند، باید به این مسئله توجه داشته باشند. اگرچه این قرص برای کلیه‌ها بی‌خطر است، اما ممکن است باعث تکرر ادرار و مسائلی مانند این شود.

  • رانندگان

برخی پژوهش‌ها نشان داده است، قرص نوروبیون باعث سرگیجه یا احساس خواب آلودگی می‌شود. بنابراین ورزشکارانی که شغل آنها رانندگی است و چندین ساعت در روز مشغول رانندگی هستند، باید از مصرف این قرص خودداری کنند. 

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره نوروبیون در بدنسازی توضیح داده شد. این مکمل به صورت قرص و آمپول مصرف می‌شود و یکی از بهترین مکمل‌ها برای بهبود عملکرد بدنسازان و ورزشکاران است. البته نوروبیون صرفاً برای بدنسازان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

 این ماده نوعی مولتی ویتامین است. بنابراین برای همه افرادی که دارای ضعف بدنی هستند، مناسب می‌باشد. این مکمل فواید گوناگونی برای بدنسازان دارد. به عنوان مثال به بهبود عملکرد ورزشی، تقویت انرژی، بهبود تمرکز و تقویت ذهن کمک می‌کند. البته دوز مصرف و زمان مصرف این مکمل‌ها دارای اهمیت است. 

بنابراین بهتر است قبل از مصرف این ماده، با متخصصان تغذیه یا مربیان ورزشی مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. متخصصان این مجموعه، بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند و زمان مصرف قرص نوروبیون را به شما اطلاع خواهند داد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بهترین زمان مصرف قرص نوروبیون، با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه