تستوسترون چیست ؟ فواید تستوسترون در بدنسازی چیست؟

تستوسترون چیست ؟ فواید تستوسترون در بدنسازی چیست؟

تستوسترون را می‌توان یکی از هورمون‌های مهم بدن دانست. به طوری که تستوسترون یک جنین در شکم مادر، پیش از 2 ماهگی در بدنش ترشح می‌شود. همین مسئله میزان اهمیت وجود این هورمون را به خوبی مشخص می‌کند. همچنین وجود تستوسترون در بدنسازی یک مسئله بسیار ضروری است. به طوری که ساخت عضلات و بخش‌های مختلف بدن، به طور مستقیم به سطح تستوسترون بدن بستگی دارد. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب به بررسی تمام زوایا و موارد درباره هورمون مردانه پرداخته می‌شود.

تستوسترون چگونه در بدن تولید می ‌شود؟

در بدن آقایان و بانوان تستوسترون ترشح می‌شود، اما میزان ترشح در هر کدام متفاوت است. بدن مردان 10 برابر بیشتر از زنان هورمون مردانه ترشح می‌کند و به همین خاطر تستوسترون به چنین نامی ملقب شد. محل تولید هورمون در بدن آقایان بیضه‌ها است و در مکانیزم بدنی بانوان تخمدان‌ها و غدد کلیوی کار تولید و ترشح را بر عهده دارند. چه در جسم خانم‌ها چه در آقایان وجود هورمون مردانه خاصیت‌های ویژه‌ای دارد و اثرات متفاوتی را برای هر کدام به دنبال می‌آورد. در ادامه به شکل مفصل هر یک از خواص مورد بررسی قرار می‌گیرد.

میزان تستوسترون نرمال در بدن

سطح هورمون تستوسترون در طول شبانه روز یک محدوده ثابت را نشان نمی‌دهد و در حال نوسان است. به عوان مثال آقایان در ابتدای صبح، میزان زیادی از هورمون تستوسترون را در بدن خود تجربه می‌کنند که در طول زمان رفته رفته سطح تستوسترون کم می‌شود. باید بیان کرد میزان متعادل تستوسترون در بدنسازی نیز می‌تواند نسبت به یک فرد عادی متفاوت باشد. به همین خاطر شاید مشخص کردن یک سطح برای همه زمان‌ها چندان قابل تخمین نباشد. اما به طور معمول یک آقای بالغ بین سن 20 تا 40 سال در طول زندگی خود محدوده‌ای بین اعداد  264 تا 916 نانو گرم از سطح تستوسترون را تجربه می‌کند که محدوده نرمال است. در حالی که میزان این هورمون برای یک خانم بالغ بالای 20 سال عددی بین 8 تا 60 نانو گرم است. 

مزیت ‌های افزایش سطح تستوسترون در بدن چیست؟

مزیت ‌های افزایش سطح تستوسترون در بدن چیست؟
مزیت ‌های افزایش سطح تستوسترون در بدن چیست؟

با افزایش سطح تستوسترون در بدن و آوردن هورمون در محدوده نرمال، می‌توان تغییرات بسیاری را در بدن شاهد بود. وجود هورمون تستوسترون به شکل درست و به اندازه برای همه افراد ضروری است. در ادامه مهم‌ترین مزیت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • حفظ سلامت قلب

زمانی که قلب در سلامت کامل قرار بگیرد، خون رسانی تمام اندام‌های بدن در بهترین حالت خود صورت می‌گیرد. همچنین اکسیژن لازم از طریق خون به همه بخش‌های بدن منتقل می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد با نرمال بودن سطح تستوسترون در بدن، ریسک سکته‌ها قلبی پایین آمده و شریان‌های در بهترین حالت خود قرار می‌گیرند که در نتیجه خون رسانی بهتر اتفاق می‌افتد.

  • گردش خون بهتر

یکی از مهم‌ترین مزایای وجود تستوسترون در بدنسازی قطعا افزایش سطح گردش خون است. اگر گردش خون در بدن فرد به خوبی صورت نگیرد، اکسیژن و مواد ضروری به میزان کافی به بافت‌ها نمی‌رسد. در نتیجه ورزشکار نتایج مطلوبی را به دست نمی‌آورد. با قراردادن هورمون تستوسترون در حد نرمال و کافی، شریان‌ها کاملا باز می‌شوند و عملیات خون رسانی با بهترین شرایط صورت می‌گیرد.

  • تقویت بافت استخوان

تحقیقات نشان می‌دهد با افزایش سن، میزان تستوسترون در بدن به خصوص در آقایان کاهش چشمگیری می‌یابد. همین مسئله باعث می‌شود تراکم استخوانی مردان سیر نزولی به خود بگیرد. برای پیشگیری از چنین پیش آمدی، لازم است با تمهیداتی میزان هورمون تستوسترون را در سطح متناسبی نگه داشت. با آمدن تستوسترون در سطح نرمال، مواد معدنی موجود در استخوان و تراکم مورد نظر حفظ می‌شود و ریسک مشکلات پایین می‌آید.

  • تقویت حافظه و قدرت تفکر

آقایانی که در سنین بالاتر میزان بیشتری تستوسترون در بدن خود دارند، نسبت به سایرین بسیار کمتر به آلزایمر دچار می‌شوند. به همین صورت نتایج تحقیقات نشان می‌دهدپ مردانی که سطح تستوسترون نرمالی دارند از قدرت مغزی بیشتری در زمینه استدلال‌ها و پردازش اطلاعات دارند.

  • افزایش میل جنسی و قدرت باروری

هورمون تستوسترون در بدنسازی علاوه بر مواردی که بیان شد، در زمینه تقویت میل و قوای جنسی نیز بسیار اثر گذار است. به گونه‌ای که افراد ورزشکار و کسانی که هورمون مردانه بالایی دارند، معمولا میل جنسی بیشتری را تجربه می‌کنند. آقایانی که در سنین بالا سطح تستوسترون خوبی دارند، همواره تمایل زیادی برای برقراری رابطه از خود نشان می‌دهند.

  • بهبود حالات روحی

باید توجه داشت که تستوسترون می‌تواند میل جنسی فرد را بهبود ببخشد. با رفع نیاز فرد معمولا احساس رضایت را تجربه می‌کند. همین مسئله می‌تواند در بهبود خلق و خوی افراد تاثیر به سزایی بگذارد.

فواید تستوسترون در بدنسازی چیست؟

فواید تستوسترون در بدنسازی چیست؟
فواید تستوسترون در بدنسازی چیست؟

2 فایده بسیار مهم برای حفظ سطح تستوسترون وجود دارد که ورزشکاران بدان بسیار اهمیت می‌دهند. در واقع دو مزیتی است که به خاطر وجود هورمون مردانه، برای افراد اثرات مفیدی را با خود به همراه دارد. در ادامه به بررسی 2 فایده مهم می‌پردازیم.

  • کاهش بافت چربی

زمانی که تستوسترون در بدن آقایان پایین آید، باعث بالا رفتن توده چربی در بدن می‌شود و به همان اندازه متابولیسم نیز کاهش پیدا می‌کند. به طور کلی کاهش هورمون تستوسترون می‌تواند تاثیرات بسیار منفی را در بدن آقایان به نمایش بگذارد. همین مسئله در جسم بانوان تاثیر عکس دارد. بالا رفتن سطح تستوسترون می‌تواند اثرات منفی از خود برجای بگذارد.

 تحقیقات نشان می‌دهد فرد غیر ورزشکار با افزایش سطح تستوسترون حجم قابل توجهی از توده چربی خود را از دست می‌دهد و به حجم بافت عضلانی اضافه می‌شود. در حالی که اگر فرد ورزش کند و به ساخت عضلات خود بپردازد، با بالا رفتن سطح تستوسترون در بدنسازی متابولیسم هم بالا می‌رود و حجم بسیار بیشتری چربی از دست می‌دهد. در طرف دیگر با افزایش حجم توده عضلانی مواجه می‌شود.

  • افزایش بافت ماهیچه

باید بیان کرد تستوسترون سلول‌هایی به نام سلول‌های ماهواره‌ای را در بدن فعال می‌کند. پس از فعال شدن، سلول‌ها پیوند‌های جدید تشکیل می‌دهند که در نهایت به افزایش حجم بافت عضلانی منجر می‌شود. با نگه داشتن تستوسترون در سطح مناسب و داشتن یک تغذیه اصولی و کامل از همه مواد مورد نیاز بدن در طول دوره تمرین، می‌توان به سرعت یک بدن عضلانی را ساخت. همچنین وجود هورمون تستوسترون در بدن باعث می‌شود کلسیم بیشتری برای سلول‌ها در بدن آزاد شود. نتیجه چنین اتفاقی تقویت بافت عضلانی و قوی‌تر شدن ماهیچه‌ها است.

عوارض آمپول تستوسترون در بدنسازی چیست؟

بسیاری از ورزشکاران تمایل بالایی برای دریافت میزان تستوسترون بیشتر از طریق دارو دارند. این ورزشکاران به دنبال کسب نتایج سریع و بالا رفتن میزان هورمون تستوسترون در بدن خود هستند تا عضلات خود را بیشتر و با سرعت بالاتر تقویت کنند. به همین خاطر به سراغ مصرف داروهای هورمونی به خصوص در شکل آمپول می‌روند. باید بیان کرد که اگر تزریق تستوسترون در بدنسازی به صورت خود سرانه باشد، عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد. در ادامه برخی از عوارض تزریق خودسرانه تستوسترون را بیان می‌کنیم.

  • خواب غیر عادی
  • ریزش مو
  • عصبانیت و بهم ریختگی در خلق و خو
  • اضطراب
  • سردرد
  • حالات گر گرفتگی
  • بالا رفتن فشار خون
  • تغییرات در عملکرد کبد
  • لخته خون

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

راهکارهای طبیعی برای افزایش سطح تستوسترون

معمولا همگی ورزشکاران به خصوص بدنسازان همواره به دنبال راه حلی برای افزایش سطح تستوسترون خود هستند. باید بیان کرد که در گام اول نیاز به مصرف هیچ دارو و درمان شیمیایی نیست. بلکه با رعایت نکاتی و اصلاح سبک زندگی می‌توان تا حد زیادی سطح هورمون تستوسترون را در حد متعادل نگه داشت.

  • کنترل استرس و اضطراب

اولین گامی که همواره همه پزشکان و متخصصان ورزشی به افراد توصیه می‌کنند، کنترل میزان استرس و فشار عصبی است. وجود استرس همیشگی، به صورت مستقیم بر میزان ترشح هورمون تستوسترون تاثیر دارد. هر چه میزان اضطراب بالاتر رود، به همان اندازه ترشح هورمون در بدن کم می‌شود. به همین خاطر کنترل استرس مهم‌ترین قدم در افزایش سطح تستوسترون است.

  • سبک زندگی سالم

برای افزایش تستوسترون در بدنسازی لازم است ورزشکار از یک سبک زندگی درست و سالم برخوردار باشد. یکی از شاخصه‌های مهم در سبک زندگی سالم، داشتن خواب باکیفیت است. افرادی که خواب خوبی ندارند در مقایسه با دیگران، ترشح تستوسترون در بدن را 15% کمتر از دیگران تجربه می‌کنند. برای افزایش سطح هورمون حتما به اندازه کافی و باکیفیت بخوابید.

  • دوری از مشروبات الکلی

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به شکل افراطی مشروبات الکلی را در برنامه روزانه خود دارند، نسبت به سایر افراد 50% کمتر ترشح هورمون مردانه را تجربه می‌کنند. مصرف الکل به صورت مستقیم روی غدد داخل بیضه که وظیفه ترشح تستوسترون را دارند، اثر منفی می‌گذارد.

  • رژیم غذایی مناسب

در رژیم غذایی یک ورزشکار، مواد مغذی در حجم کافی باید به بدن برسند. در بین همگی مواد، مصرف میزان کافی از پروتئین به صورت روزانه بسیار اهمیت دارد. همان اندازه که تستوسترون در ساخت عضلات نقش دارد، پروتئین نیز موثر است و سطح هورمون مردانه را نیز در حد متعادل نگه می‌دارد. 

  • انجام تمرینات قدرتی

انجام تمرینات ورزشی مستمر و درست می‌تواند هورمون تستوسترون در بدنسازی را در سطح خوبی نگه دارد. برای انجام ورزش بهتر است یک برنامه اصولی و حرفه‌ای را پیگیری کنید. در برنامه باید تمرکز بر انجام تمرینات قدرتی قرار گیرد. به صورتی که بیشترین تعداد عضلات در تمرین درگیر شوند.

مواد خوراکی افزایش دهنده سطح تستوسترون

برخی از مواد خوراکی هستند که می‌توانند به شما در تقویت سطح هورمون مردانه کمک کنند. بهتر است مصرف مواد غذایی که در ادامه می‌آید را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. ترکیب برخی از خوراکی‌ها را می‌توان معجون افزایش تستوسترون دانست.

  • بادام

بادام ماده‌ای سرشار از زینک است. آقایان و بانوان برای حفظ و تقویت قدرت جنسی خود و بالا بردن سطح تستوسترون خود بهتر است روزانه چند عدد بادام را میل کنند.

  • ماهی قزل آلا، تن و میگو

بسیاری از افراد در طول زندگی خود چندان در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند. همین مسئله باعث می‌شود با کمبود سطح ویتامین D مواجه شوند. از آنجا که ویتامین D می‌تواند تا سطح بسیار بالایی تستوسترون را در بدن افزایش دهد، حتما در برنامه غذایی خود مصرف ماهی را جای دهید. ماهی سرشار از مواد مغذی و معدنی مورد نیاز بدن است.

  • پنیر کم چرب

در صورت دسترسی به پنیر بدون چربی، نوع فاقد چربی را مصرف کنید. پروتئین موجود در پنیر می‌تواند به تقویت سطح تستوسترون در بدنسازی کمک شایانی نماید.

  • ویتامین D

اگر دوز مناسبی از ویتامین D را به صورت روزانه دریافت کنید، سطح هورمون مردانه شما به خوبی تقویت می‌شود. البته توجه کنید که مصرف مکمل تحت نظر پزشک صورت گیرد. چرا که مصرف بیش از حد مجاز نیز می‌تواند مشکلات جسمی را به وجود آورد.

کلام آخر

بسیاری از افراد به خاطر افزایش سطح هورمون مردانه خود و رسیدن به تناسب اندام دلخواه در حیطه ورزشی، دست به مصرف قرص‌ها و داروهای هورمونی به صورت خود سرانه می‌زنند. متاسفانه با عوارض فراوانی نیز مواجه می‌شوند. مصرف هرگونه مواد شیمیایی باید حتما تحت نظر پزشک متخصص صورت بگیرد. بسیاری از کمبودهای موجود در سطح تستوسترون با اصلاح سبک زندگی رفع می‌شود و در بسیاری از موارد نیاز به مصرف دارو نیست. 

مجموعه تخصصی فیت کلاب خدماتی را به افراد ارائه می‌دهد که می‌توانید تحت نظر پزشکان متخصص و مربیان حرفه‌ای برنامه غذایی و ورزشی مخصوص به خود را دریافت کنید. این برنامه‌ها به صورت شخصی سازی شده هستند و برای شخص شما و به تناسب با زندگی و شرایط بدنی فرد طراحی و اجرا می‌شوند. سطح تستوسترون در بدنسازی در برنامه غذایی و ورزشی متناسب با نیاز شما تقویت می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه