درمان پوکی استخوان با ۳ روش پیشگیری، دارو درمانی و ورزش

درمان پوکی استخوان

درمان پوکی استخوان شامل ترکیبی از پیشگیری، استفاده از دارو و ورزش است. همان‌طور که می‌دانید برای پوکی استخوان درمان قطعی وجود ندارد. اما می‌توان تا حد زیادی آن را کنترل کرد. بنابراین اهمیت زیادی دارد که در صورت مشکوک بودن و داشتن علائم پوکی استخوان بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. در این مقاله از فیت کلاب می‌خواهیم در مورد درمان پوکی استخوان با شما صحبت کنیم. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بررسی روش‌های درمان پوکی استخوان

پوکی استخوان را به وسیله آزمایشات تراکم استخوان تشخیص می‌دهند. البته گاهی بعد از شکستگی استخوان متوجه می‌شوید پوکی استخوان دارید. در این حالت هم باید درمان را جدی بگیرید. عوامل زیادی در انتخاب شیوه درمان این بیماری موثر هستند. برخی از مهمترین عواملی که تاثیر زیادی در انتخاب روش درمان پوکی استخوان دارند به شرح زیر هستند:

  • سن
  • ارتباط جنسی
  • خطر شکستن استخوان
  • سابقه مصدومیت قبلی

در ادامه روش‌های درمان پوکی استخوان را با هم بررسی می‌کنیم.

استفاده از دارو برای درمان پوکی استخوان

داروهای زیادی برای درمان پوکی استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این داروها به شرح زیر هستند.

تاثیر بیس فسفونات ها در درمان پوکی استخوان

تاثیر بیس فسفونات ها در درمان پوکی استخوان

بیس فسفونا‌ت‌ها موجب کاهش سرعت شکستگی استخوان در بدن می‌شوند. این دارو موجب حفظ تراکم استخوان می‌شود و خطر شکستگی را کاهش می‌دهد. بیس فسفونات‌ها دارای انواع مختلفی به شرح زیر هستند:

  • اسید آلندرونیک
  • ایباندرونیک اسید
  • ریزدرونات
  • زولدرونیک اسید

بیس فسفونات‌ها را می توان در انواع قرص، شربت یا داروهای تزریقی یافت. این دارو را باید با معده خالی و یک لیوان آب مصر ف کنید و بعد از مصرف آن ۳۰ دقیقه صاف بنشینید. همچنین ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت قبل از مصرف این دارو نباید چیزی بخورید. اثربخشی بیس فسفونات‌ها حدود ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد و گاهی نیاز است سال‌ها مصرف آن را ادامه دهید. همچنین باید مکمل‌های کلسیم و ویتامین D را در زمان‌های با فاصله مشخص از این دارو مصرف نمایید.

عوارض جانبی مصرف بیس فسفونات‌ها عبارتند از:

  • تحریک لوله غذا
  • مشکلات بلع
  • دل درد

توجه کنید کخ استئونکروز فک عارضه‌ای جانبی و نادر است که در اثر استفاده بیس فسفونات وریدی برای درمان سرطان به وجود می‌آید.

تعدیل کننده‌های انتخابی گیرنده استروژن (SERMs)

SERM ها داروهایی با اثر مشابه هورمون استروژن روی استخوان هستند. این تعدیل کننده‌ها به حفظ تراکم استخوان و کاهش خطر شکستگی به خصوص در قسمت ستون فقرات کمک می کنند. رالوکسیفن تنها تعدیل کننده‌ای است که برای درمان پوکی استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف این دارو در زنان بهتر است بعد از یائسگی باشد. عوارض جانبی مرتبط با رالوکسیفن عبارتند از:

  • گرگرفتگی
  • گرفتگی عضلات پا
  • احتمال افزایش خطر لخته شدن خون
  • هورمون پاراتیروئید

استفاده از هورمون پاتیروئید به صورت تزریقی و روزانه است و برای تحریک سلول‌هایی است که استخوان جدید می‌سازند. این هورمون تراکم استخوان را افزایش می‌ده. تهوع، سردرد و سرگیجه از عوارض جانبی رایج این درمان هستند.

درمان پوکی استخوان با داروهای بیولوژیکی

پروتئین‌ها و سایر مواد موجود در بدن را برای تهیه داروهای بیولوژیکی مورد استفاده قرار می‌دهند. داروهای بیولوژیکی مناسب برای درمان پوکی استخوان شامل دنوزوماب و روموسوزوماب هستند. این دارو انتخاب مناسبی برای افرادی است که نمی‌توانند از سایر داروها برای درمان پوکی استخوان استفاده کنند. این دارو باعث کاهش سرعت شکستگی استخوان‌ها و افزایش استخوان سازی سلول‌ها می شود. عوارض جانبی رایج داروهای بیولوژیکی شامل موارد زیر است:

  • درد ماهیچه یا مفاصل
  • بثورات پوستی
  • یبوست
  • علائم شبیه سرماخوردگی

مکمل‌های کلسیم و ویتامین Dیک درمان مناسب برای پوکی استخوان

همان‌طور که می‌دانید کلسیم ماده معدنی اصلی استخوان‌ها است. مصرف کلسیم کافی بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم برای حفاظت از استخوان‌ها است. بزرگسالان باید روزانه ۷۰۰ میلی گرم کلسیم در روز مصرف کنند. اما در صورتی که پوکی استخوان دارید بدن شما به کلسیم بیشتری نیاز دارد. بنابراین باید به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات مقدار کلسیمی که باید به صورت روزانه مصرف نمایید را مشخص کند.

ویتامین D یکی از ویتامین‌هایی است که به جذب کلسیم کمک می‌کند. همه بزرگسالان باید روزانه ۱۰ میکروگرم ویتامین D دریافت نمایند. اگر امکان دریافت روزانه این ویتامین را از نور خورشید ندارید، باید از مکمل‌های آن استفاده کنید.

HRT (هورمون درمان جایگزین) و درمان پوکی استخوان

HRT (هورمون درمان جایگزین) و درمان پوکی استخوان

زنانی که در دوران یائسگی هستند برای کنترل علائم می‌توانند HRT مصرف کنند. این هورمون استخوان‌ها را قوی نگه می‌دارد و خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. همچنین در صورت ابتلا به پوکی استخوان نیز خطر شکستگی استخوان را کاهش می‌دهد.

زنانی که قبل از ۴۵ سالگی یائسه می‌شوند باید تا سن ۵۱ سالگی هورمون HRT یا قرص ضدبارداری مصرف کنند تا با افزایش سطح استروژن از پوکی استخوان پیشگیری کنند. HRT‌ها می‌توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند.

تاثیر ورزش بر پوکی استخوان

انجام فعالیت‌های ورزشی منظم می‌تواند راندمان بدن را بالا ببرد و از ابتلا به بسیاری بیماری‌ها جلوگیری کند. تغذیه سالم و ورزش در کنار هم به شما کمک می‌کنند، استخوان‌های سالمی داشته باشید و از پوکی استخوان جلوگیری کنید. وعده‌های غذایی خود را به شکلی تعیین کنید که حاوی تمام ویتامین‌های مورد نیاز بدن باشد و به صورت منظم ورزش کنید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

تقویت استخوان و ماهیچه‌ها با انجام فعالیت ورزشی؛ درمان و پیشگیری از پوکی استخوان

در ادامه تمریناتی که برای درمان پوکی استخوان مفید هستند را باهم بررسی می‌کنیم. یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین روش‌ها برای درمان پوکی استخوان انجام تمریناتی است که در آن بدن باید وزن خودش را تحمل کند. در این تمرینات استخوان ها و ماهیچه‌ها در مقابل نیروی گرانش و به صورت ایستاده مقاومت می‌کنند. برخی از تمرینات شامل پیاده‌روی، دویدن، تنیس و رقص است. در ادامه سایر ورز‌ش‌های مناسب برای درمان پوکی استخوان را با هم بررسی می‌کنیم.

اثرگذاری یوگا بر درمان پوکی استخوان

افراد دارای پوکی استخوان باید قبل از انجام فعالیت‌های سنگین و ورز‌های قدرتی با پزشک خود مشورت کنند. احتمالا برای چنین افرادی با استخوان آسیب‌دیده انجام ورزش‌های زیر توصیه خواهد شد:

  • پیاده روی
  • ایروبیک آرام
  • تایچی
  • استفاده از استپ یا دستگاه پله برای تمرین
  • ایستادن و نشستن روی صندلی
  • وزش بلند کردن پا، چمباتمه زدن و ایستادن انگشتان پا در حالی که به یک جسم محکم چسبیده‌اید
  • پیاده روی

البته افرادی که توانایی ایستادن را ندارند، باید با استفاده از وزنه‌های سبک و درحالت نشسته تمرینات ورزشی خود را انجام دهند که برای دست یابی به نتایج بهتر، باید روی یک صندلی بنشینند.

انجام تمرینات تعادلی برای درمان پوکی استخوان

انجام تمریناتی که پاها و مچ‌های شما را درگیر می‌کند برای بهبود تعادل و سلامتی شما مفید است. پیلاتس یکی از این ورزش‌ها است. زنان مبتلا به پوکی استخوان معمولا به تمرینات پیلاتس روی می‌آورند.

درمان پوکی استخوان با انجام ورزش تای چی

تای چی شامل مجموعه‌ای از تمرینات به همراه تنفس عمیق و مدیتیشن است. در سطوح پیشرفته تای چی حرکات سریع یا لانژهای عمیق را هم شامل می‌شود. اما افرادی که برای درمان پوکی استخوان از این ورزش استفاده می‌کنند باید از روتین‌های سطح مبتدی استفاده نمایند. برای انجام تمرینات تای چی باید حتما از یک مربی و متخصص ورزش کمک بگیرید. تمرینات دیگری هم برای افزایش استحکام استخوان‌های پا وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • بالا بردن ساق پا
  • تمرین نشستن و ایستادن
  • انجام لانژهای جانبی به این صورت که پا را به سمت پهلو مخالف می برید و زانو را کمی خم می‌کنید.
  • بالا بردن پاشنه و پنجه پا
  • رکاب زدن و تمرین دوچرخه

تمرین‌های ورزشی در پیشگیری و درمان پوکی استخوان نقش مهمی دارند. اما به خاطر داشته باشید که اگر پوکی استخوان دارید نباید تمرینات زیر را انجام دهید:

  • حرکات کششی یا تمریناتی که شامل چرخاندن ستون فقرات یا چرخاندن تنه است.
  • حرکات یوگا و پیلاتس
  • حرکات کششی یا تمریناتی که شامل گرد کردن ستون فقرات یا خم شدن به جلو هستند.
  • ورزش‌هایی که به قفسه سینه فشار وارد می‌کنند.
  • حرکات با ضربه زیاد، مانند پریدن
  • ورزش هایی که احتمال سقوط یا برخورد به ورزشکاران دیگر وجود دارد

در صورتی که نمیدانید کدام تمرین ورزشی برای شما مناسب است، نباید ریسک کنید و خود را به خطر بیندازید. در چنین حالتی توصیه می‌کنیم از یک پزشک، فیزیوتراپیست یا مربی‌های حرفه‌ای کمک بگیرید. علاوه بر این شما می‌توانید با متخصصان ورزشی فیت کلاب در ارتباط باشید و مشکلات جسمی خود را با آن‌ها در میان بگذارید. متخصصان حرفه‌ای فیت کلاب می‌توانند یک برنامه ورزشی ایمن و منحصربه فرد برای شما طراحی نمایند تا با خیال راحت برای درمان پوکی استخوان خود ورزش نمایید. می‌توانید از طریق شماره تماس ۰۲۱-۰۹۱۰۹۰۰۹۵ یا سایت Fitclub.com  با متخصصان حرفه‌ای ما در فیت کلاب در ارتباط باشید و در سریع‌ترین زمان و بدون اتلاف وقت برنامه ورزشی شخصی خود را از آن‌ها دریافت کنید.

همه چیز در مورد درمان پوکی استخوان

درمان پوکی استخوان و داشتن بدنی سالم، دغدغه افراد زیادی است. برای درمان پوکی استخوان باید به پزشک مراجعه نمایید تا با در نظر گرفتن شرایط، بهترین گزینه درمانی را برای شما تجویز نماید. دقت داشته باشید که تغذیه صحیح و ورزش اصولی به شما کمک می‌کند خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهید. در این مقاله از فیت کلاب در مورد درمان‌ پوکی استخوان با شما صحبت کردیم. در صورتی که بعد از مطالعه این مقاله به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز داشتید، حتما از قسمت نظرات این مقاله با کارشناسان فیت کلاب در ارتباط باشید.

سوالات متداول

مصرف کلسیم می‌تواند یک درمان برای پوکی استخوان باشد؟

خیر؛ مصرف کلسیم به تنهایی برای درمان پوکی استخوان موثر نیست.

بهترین روش درمان پوکی استخوان چیست؟

بهترین روش درمانی برای این بیماری با توجه به شرایط افراد متفاوت است.

آیا مصرف داروهای موثر برای درمان پوکی استخوان به پیشگیری از آن کمک می‌کند؟

خیر؛ برای پیشگیری از پوکی استخوان باید ویتامین D، کلسیم، تغذیه سالم و ورزش را در برنامه روزمره خود قرار دهید.

آیا می‌توان از تمرین زومبا برای درمان پوکی استخوان استفاده کرد؟

خیر؛ انجام ورز‌ش‌هایی که شدت و قدرت زیادی می‌خواهند، به استخوان های آسیب می‌زنند و می توانند موجب شکستگی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه