شام چی درست کنم؟ معرفی و نحوه پخت 8 مدل شام سالم و آسان

شام چی درست کنم؟

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از بانوان، پیدا کردن ایده برای پختن شام یا ناهار است. اگر مجبور هستید در تمامی روزهای هفته آشپزی کنید، به احتمال زیاد برخی روزها هیچ ایده‌ای برای پختن وعده‌های غذایی نخواهید داشت.

 بسیاری از غذاهای لذیذ و خوشمزه در جهان وجود دارند که با چند ماده اولیه ساده تهیه شده و در مدت زمان کوتاهی طبخ می‌شوند. وعده غذایی شام باید کاملاً سبک و مفید باشد. بهتر است از مصرف فست فود یا غذاهای حاوی چربی اشباع شده در وعده غذایی شام خودداری کنید. 

زیرا این مواد غذایی تناسب اندام شما را به هم می‌ریزند و به سلامتی آسیب می‌رسانند. بنابراین اگر درست کردن شام به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های شما تبدیل شده است، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب را تا انتها مطالعه کنید. زیرا در ادامه قصد داریم بهترین غذاها برای شام را به شما پیشنهاد کنیم.

انواع غذاهای لذیذ برای شام 

در ادامه قصد داریم بهترین وعده‌های غذایی برای شام را به شما معرفی کنیم. برخی از این مواد غذایی به راحتی تهیه می‌شوند و برای افرادی که شاغل هستند یا مشغله‌های زیادی دارند کاملاً مناسب می‌باشند. مواد غذایی مناسب برای شام، شامل موارد زیر هستند: 

1.کوکو سبزی 

کوکو سبزی یک غذای ساده و ارزان برای شام است. کوکو سبزی یک خوراک خوشمزه ایرانی است که طرفداران بسیار زیادی در سراسر کشور دارد. این غذا به عنوان یک وعده غذایی سبک و آسان شناخته می‌شود. زیرا مواد اولیه آن شامل تخم مرغ و سبزی کوکویی است و به راحتی تهیه می‌شود. البته پخت این غذا مانند بسیاری از غذاهای ایرانی، رمز و رازها و تکنیک‌های خاص خود را دارد. 

اگر رژیم‌های غذایی کتوژنیک را دنبال می‌کنید و علاقه‌ای به مصرف گوشت در وعده غذایی شام ندارید، کوکو سبزی گزینه کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود. ابتدا لازم است مواد اولیه کوکو را در یک کاسه آماده کنید. سپس آن را در ماهیتابه بریزید تا سرخ شود.  افرادی که رژیم‌های غذایی بدون گوشت را دنبال می‌کنند، می‌توانند کوکو سبزی را در فر بپزند تا بدون روغن طبخ شود و کاملا رژیمی باشد. 

  • نحوه پخت کوکو سبزی 

برای تهیه این غذا، کافی است سبزی کوکویی را مدتی بیرون از فریزر بگذارید تا یخ آن کاملاً آب شود. سپس مقداری از آن را در داخل ظرف بریزید و با تخم مرغ و زرشک و سایر ادویه‌ها هم بزنید.  همچنین می‌توانید مقدار کمی نعنا به آن اضافه کنید تا طعم لذیذی پیدا کند. سپس لازم است مواد را در ماهیتابه سرخ کنید. می‌توان کوکوسبزی را با سبزی خوردن، سالاد شیرازی یا تربچه سرو کرد. 

2.شامی گیلانی 

شام گیلانی یکی دیگر از آن غذاهای لذیذ است که باید در لیست غذا برای شام گنجانده شود. شامی گیلانی با اسامی دیگری مثل شامی پوک شناخته می‌شود. این غذا یکی از مشهورترین غذاهای استان گیلان است که در مدت زمان کوتاهی تهیه می‌شود و بسیار خوش طعم است. می‌توانید شامی گیلانی را همراه با نان لواش یا نان بربری میل کنید. 

‌ در مناطق روستایی گیلان، این غذا همراه با پنیر لیقوان و سبزی خوردن مصرف می‌شود. اگر به وعده‌های غذایی نونی برای شام علاقه دارید، این غذا گزینه کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود. می‌توانید از گوشت قرمز یا گوشت مرغ برای پخت این شامی استفاده کنید. البته شامی گیلانی رسپی‌های مختلفی دارد. 

  • نحوه پخت شامی گیلانی 

برای پخت این غذا، باید مقداری لپه را به خوبی بخیسانید. سپس آن را در قابلمه بریزید و همراه با مقداری گوشت و پیاز تفت دهید تا کاملاً نرم شود. در صورت لزوم، می‌توانید به آن ادویه یا سبزی‌های محلی اضافه کنید. سپس لپه‌ها را با گوشتکوب کوبیده و گوشت‌ها را ریش ریش کنید. در مرحله بعد، تخم مرغ و زعفران را به آن اضافه کنید و تمامی محتویات ظرف را به خوبی ورز دهید. چند دقیقه به مواد استراحت دهید و سپس آن را سرخ کنید. ‌‌

3.خورش دال عدس 

خورش دال عدس یک غذای بسیار محبوب خوزستانی است. این غذای رژیمی، یک خورشت آبدار نونی است و نیاز به تخم مرغ یا گوشت ندارد. این غذا نه تنها برای وعده شام مناسب است، بلکه برای وعده ناهار نیز انتخاب کاملا مناسب خواهد بود. البته خوزستانی‌ها عادت دارند این غذا را همراه با فلفل تند بپزند. خورش دال عدس نیازی به سبزی ندارد و با استفاده از چند ماده اولیه ساده تهیه می‌شود. بعضی از خوزستانی‌ها عادت دارند این غذا را همراه با کته میل کنند. اما اگر به شام نونی علاقه بیشتری دارید، می‌توانید این خورش را بدون برنج میل کنید.

  • نحوه پخت خورش دال عدس 

 برای تهیه این غذا، ابتدا باید پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. سپس پیازها را در روغن تفت داده و به آن نمک و فلفل زردچوبه اضافه کنید. می‌توانید یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به پیاز تفت داده شده اضافه کنید. سپس مقداری عدس را همراه با دو یا سه لیوان آب بخیسانید. مقداری تمر هندی را نیز در آب بخیساند. مقداری سیر را به پیاز و ربع تفت داده شده اضافه کنید. سپس عدس‌ها و تمر هندی را به محتویات داخل ظرف اضافه کنید و تفت دهید. سپس روی آن آب بریزید و زیر گاز را کم کنید تا به آرامی بپزد. 

4.تاکوی مرغ پخته شده با سس سالسا

اگر به دنبال یک وعده غذایی منحصر به فرد برای شام هستید، تاکوی مرغ پخته شده با سس سالسا گزینه کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود. این وعده غذایی، برای زمانی مناسب است که مهمان دارید. زیرا در مدت زمان کوتاهی تهیه می‌شود و طعم بسیار لذیذی دارد. تاکوی مرغ پخته شده با سس سالسا، شامل تعدادی لقمه‌های کوچک است که با مواد گوناگون مثل مرغ و سس سالسا پر شده‌اند. این وعده غذایی به سرعت شما را سیر می‌کند. بنابراین می‌توانید با یک ماهیتابه، همه اعضای خانواده را سیر کنید.

  • نحوه پخت تاکوی مرغ پخته شده با سس سالسا

نحوه پخت تاکوی مرغ پخته شده با سس سالسا
نحوه پخت تاکوی مرغ پخته شده با سس سالسا

برای پخت این غذا به یک فنجان مرغ پخته شده یا رنده شده نیاز دارید. این وعده غذایی با استفاده از مواد اولیه متعددی تهیه می‌شود. شما می‌توانید بنابر آنچه که در دسترس دارید، فرایند پخت غذا را آغاز کنید. برای پخت غذا باید ابتدا فر را از قبل گرم کنید. سپس در یک کاسه مقداری مرغ خرد شده، خامه ترش، سالسا، زیره، پاپریکا، پودر سیر، نمک و سایر ادویه‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید. 

تعدادی نان تورتیلا را برای چند ثانیه در فر قرار دهید تا کاملاً گرم شود. سپس لای نان را با استفاده از مواد گفته شده پر کنید و آن را در سینی فر بچینید. می‌توانید روی سطح نان مقداری روغن زیتون اسپری کنید. کافی است صبر کنید تا تاکوها سرخ شوند. سپس آن‌ها را همراه با ترشی یا پیاز طعم‌دار شده سرو کنید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

 

5.اشکنه 

کمتر ایرانی پیدا می‌شود که با اشکنه آشنایی نداشته باشد .اگر به دنبال یک غذای ساده و مقوی برای شام هستید، اشکنه گزینه کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود. این غذا یک وعده غذایی اصیل ایرانی است که همراه با نان سرو می‌شود و طرفداران بسیار زیادی در بین مردم ایران دارد. برای تهیه این غذا، به تعدادی مواد اولیه ساده مثل تخم مرغ، شنبلیله و ادویه و آرد نیاز دارید.

  • نحوه پخت اشکنه

 ابتدا پیازها را خرد کرده و در یک ماهیتابه سرخ کنید. سپس باید آرد و شنبلیله را به محتویات داخل ماهیتابه اضافه کنید و به خوبی تفت دهید. در مرحله بعد، به آن زردچوبه اضافه کرده و مقدار کمی آب به ظرف اضافه کنید. مدتی صبر کنید تا محتویات ظرف به طور کامل بپزد. سپس یک عدد تخم مرغ را در یک کاسه بریزید و به خوبی هم بزنید.

 در مرحله بعد، تخم مرغ را به آرامی به باقی مواد اضافه کنید. هنگام اضافه کردن تخم مرغ، محتویات ظرف را هم بزنید تا تخم مرغ سفت نشود. در نهایت می‌توانید مقدار کمی نمک یا سایر ادویه‌ها را به آن اضافه کنید. این غذا همراه با سیب زمینی نیز سرو می‌شود و رسپی متفاوتی دارد. افرادی که رژیم‌های غذایی را دنبال می‌کنند، بهتر است اشکنه بدون سیب زمینی را امتحان کنند. 

6.خوراک مرغ و قارچ

خوراک‌ها بهترین انتخاب برای وعده غذایی شام هستند. زیرا به راحتی تهیه می‌شوند. افرادی که مشغله‌های گوناگونی دارند و فرصتی برای ایستادن پای گاز ندارند، بهتر است این خوراک را برای وعده غذایی شام انتخاب کنند. در میان تمامی خوراک‌ها، خوراک مرغ و قارچ طرفداران بسیار زیادی دارد. 

  • نحوه پخت خوراک مرغ و قارچ

برای تهیه این غذا، به چند ماده اولیه ساده مثل هویج، مرغ و قارچ نیاز دارید. ابتدا مقداری پیاز را خرد کرده و با مقدار بسیار کم روغن زیتون یا روغن آفتابگردان تفت دهید. سپس قارچ را به صورت اسلایسی برش بزنید و به پیاز اضافه کنید. می‌توانید مقدار کمی سیر به محتویات ظرف اضافه کنید. صبر کنید تا قارچ کاملاً سرخ شود، سپس مقداری جعفری و پنیر به آن اضافه کنید.

 سینه مرغ را با ابعاد دلخواه برش بزنید و با مقداری نمک، فلفل، پودر سیر یا پاپریکا مزه‌دار کنید. در مرحله بعد، باید محتویات ظرف مثل پنیر و قارچ را به داخل سینی مرغ بریزید. سپس لبه‌های سینه مرغ برش داده شده را ببندید و هر دو طرف آن را با مقدار کمی کره سرخ کنید. 

در یک ظرف دیگر، مقداری سیر و کره را تفت دهید و با آرد شیر و خامه ترکیب کنید تا یک سس خوش طعم تهیه شود. سپس مرغ‌ها را در سس قرار دهید تا کاملاً پخته شوند. می‌توانید این غذا را همراه با هویج پخته شده میل کنید. 

7.آش رشته 

آش رشته یک غذای بسیار خوش طعم است که رسپی ساده‌ای دارد و در میان یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی قرار می‌گیرد. این غذا با استفاده از چند ماده اولیه ساده مثل نخود، لوبیا، عدس، سبزی، رشته و کشک تهیه می‌شود. آش رشته برای افرادی که رژیم‌های غذایی بدون گوشت را دنبال می‌کنند کاملاً مناسب است. البته توجه داشته باشید که اگر آش رشته به درستی پخته نشود، می‌تواند نفخ آور باشد. بنابراین بهتر است حتماً طبق رسپی عمل کنید. 

  • نخوه پخت آش رشته 

ابتدا حبوبات را به مدت یک روز در آب ولرم خیس کنید. سپس هر کدام را به صورت جداگانه بپزید و آبکش کنید. یک قابلمه بزرگ را آماده کرده و مقداری آب در آن بریزید. سپس صبر کنید تا آب کاملاً جوش بیاید. در یک ظرف دیگر، مقداری پیاز خلالی را با روغن تفت دهید. در مرحله بعد، حبوبات را به پیاز اضافه کرده و کاملاً تفت دهید.

 سپس سبزی آش را به آن اضافه کنید. آب جوش را روی سبزی بریزید و صبر کنید تا محتویات قابلمه به طور کامل بپزد. در مرحله بعد، به آن رشته و کشک اضافه کنید. می‌توانید این غذای لذیذ را همراه با پیاز داغ یا سیرداغ میل کنید.

توجه: غذاهایی که به شما معرفی شد، ممکن است هر کدام با رسپی‌های مختلف دیگری تهیه شوند که در این مطلب ساده‌ترین و سریع‌ترین رسپی در اختیار شما قرار گرفت. 

8.سالاد سیب زمینی آلمانی

این سالاد طعم بسیار لذیذی دارد و به راحتی تهیه می‌شود. شاید تصور کنید سالاد صرفا به عنوان پیش غذا سرو می‌شود و نمی‌تواند جایگزین غذای اصلی باشد. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است. برخی سالادها کاملا رژیمی هستند ‌و مواد مغذی مورد نیاز شما را تامین می‌کنند. سالاد سیب زمینی، به راحتی کربوهیدرات و فیبر بدن را تامین می‌کند و انتخاب کاملا مناسبی برای شام است. 

  • نحوه پخت سالاد سیب زمینی آلمانی

برای تهیه این غذا، ابتدا تعدادی سیب زمینی را به طور کامل بشویید. سپس آن‌ها را در یک قابلمه پر آب بیاندازید و آب‌پز کنید. چند دقیقه صبر کنید تا سیب زمینی‌ها سرد شوند. سپس پوست سیب زمینی پخته شده را جدا کرده و به صورت مکعبی خرد کنید. سپس تعدادی سوسیس را حلقه‌ای خرد کرده و سرخ کنید. 

در مرحله بعد، پیاز، جعفری، روغن زیتون، سرکه سیب، نمک، فلفل، پاپریکا و شکر را با یکدیگر ترکیب کنید تا سس تهیه شود. سس را به مخلوط سیب زمینی و سوسیس اضافه کنید. سپس ظرف را برای چند ساعت در یخچال بگذارید و بعد میل کنید.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره غذاهای مناسب برای وعده شام توضیح داده شد. ممکن است برخی دستورالعمل‌هایی که در ذهن ما قرار دارند، تکراری به نظر برسند. در این حالت، بهترین راه حل این است که سری به گوگل بزنید و رسپی‌های جدیدی که برای وعده شام سرو می‌شوند را امتحان کنید.

 در این مطلب سعی شد تا برخی از غذاهای ساده به شما معرفی شود تا بتوانید پخت آن‌ها را امتحان کنید. افرادی که رژیم‌های غذایی خاصی را دنبال می‌کنند، بهتر است از رسپی‌های رایگانی که در اینترنت وجود دارد استفاده نکنند.

 زیرا باید مقدار دقیق کالری مواد غذایی مشخص شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت برنامه غذایی، به مجموعه فیت کلاب مراجعه کنید. کارشناسان این مجموعه، بهترین و متنوع‌ترین وعده‌های غذایی را به شما معرفی می‌کنند. کالری تمامی این مواد غذایی از قبل مشخص می‌شود تا تناسب اندام شما حفظ شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید با کارشناسان مجموعه فیت کلاب تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه