برای پاکسازی کبد چرب چی بخوریم؟

برای پاکسازی کبد چرب چی بخوریم؟

یکی از بیماری‌های تقریباً شایع که اغلب افراد آن را تجربه می‌کنند، بیماری کبد چرب است. چربی بدن برای تامین انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخشی از چربی که وارد بدن می‌شود، در کبد ذخیره خواهد شد تا به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد. اگر میزان تجمع چربی در کبد بیشتر از حد لزوم افزایش یابد، احتمال بروز بیماری کبد چرب افزایش خواهد یافت.

 اولین و مهم‌ترین روش درمان این بیماری، تغییر رژیم غذایی است. قبل از هر چیزی، باید نوع بیماری را مشخص کنید. بیماری کبد چرب در دو نوع اصلی یعنی بیماری کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد. همچنین نوعی بیماری کبد چرب کشف شده است که صرفاً در بانوان باردار مشاهده می‌شود. این عارضه ممکن است در سه ماهه سوم یا مدتی بعد از زایمان رخ دهد.

 متاسفانه بیماری کبد چرب آسیب بسیار زیادی به کبد وارد می‌کند. این بیماری ممکن است از دفع سم از خون یا تولید صفرا برای دستگاه گوارش جلوگیری کند. زمانی که این فرآیندها به خوبی رخ ندهد، بدن در معرض بروز آسیب‌های شدیدتر قرار خواهد گرفت. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم بهترین مواد غذایی برای پاکسازی کبد چرب را به شما پیشنهاد کنیم. 

بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب، یک بیماری تقریباً شایع است که در شدت‌های مختلف مشاهده می‌شود. در این بیماری، مقدار زیادی چربی در کبد انباشته می‌شود. کبد انسان با افزایش سن به مرور زمان چرب می‌شود. اما برخی مسائل ممکن است بر تشدید این مسئله تاثیرگذار باشد. همانطور که گفته شد، بیماری کبد چرب انواع مختلفی دارد. نوع خفیف این بیماری با علائم خاصی همراه نیست و به راحتی درمان می‌شود. اما نوع شدید آن بسیار خطرناک است. اگر میزان چربی تجمع یافته در کبد از ۳۰ درصد بیشتر شود، علائم مختلفی مشاهده خواهد شد.

 با توجه به اینکه کبد یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن انسان است، بنابراین پاکسازی این اندام اهمیت بسیار زیادی دارد. می‌توان از روش‌های مختلفی برای پاکسازی کبد استفاده کرد. قبل از اینکه برای پاکسازی کبد اقدام کنید، باید از دلیل چرب شدن کبد مطلع شوید. تنها پزشک می‌تواند اصلی‌ترین دلیل بروز این بیماری را تشخیص دهد. عوامل مختلف مثل نوشیدن الکل، ورزش نکردن و دنبال کردن رژیم‌های غذایی نامناسب، باعث چرب شدن کبد می‌شود. این بیماری به مرور زمان باعث افزایش وزن خواهد شد.

چرا پاکسازی کبد چرب مهم است؟

اگرچه می‌توان برخی علائم این بیماری را با کمک دارو کاهش داد، اما مهم‌ترین مسئله پاکسازی با استفاده از تغییر رژیم غذایی است. اگر این کار را انجام ندهید، آسیب‌ شدیدتری به بدن شما وارد خواهد شد. فراموش نکنید کبد چرب یک بیماری مزمن است و به مرور زمان تشدید می‌شود. بنابراین باید از بروز علائم شدیدتر جلوگیری کنید. برخی از رایج‌ترین علائم شامل خستگی، درد شکم و تورم شکم هستند. اگر برای درمان کبد چرب اقدام نکنید، ممکن است مشکلات زیر رخ دهد: 

  • افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی، سکته مغزی
  • خطر ابتلا به التهاب کبد 
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد
  • کاهش عملکرد کبد و ابتلا به بیماری سیروز کبدی
  • ابتلا به بیماری‌های روانی مانند افسردگی و اضطراب
  • تغییر کیفیت زندگی و عدم توانایی برای انجام دادن فعالیت‌های روزمره
  • تغییر در عملکرد جنسی و بروز مشکلات گوارشی مثل نفخ یا دل درد

علائم کبد چرب

اگر اطلاعات چندانی درباره این بیماری ندارید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا از علائم بروز بیماری کبد چرب مطلع شوید. این بیماری در ابتدا با علائم خاصی همراه نیست. بنابراین بهتر است هر ۶ ماه یک بار برای چکاپ کلی بدن به پزشک مراجعه کنید. نوع متوسط یا شدید آن ممکن است با علائم مختلفی همراه باشد. این علائم شامل موارد زیر هستند: 

  • بی اشتهایی
  • کاهش وزن
  • ضعف و خستگی
  • تهوع و استفراغ
  • زردی
  • معده درد
  • تورم در شکم

برای پاکسازی کبد چرب چه مصرف کنیم؟ 

همانطور که گفته شد، می‌توانید با کنترل رژیم غذایی علائم این بیماری را کاهش دهید. بهترین راه حل این است که به یک متخصص تغذیه مراجعه کرده و برنامه غذایی دریافت کنید. زیرا رژیم‌های غذایی رایگانی که در اینترنت به شما پیشنهاد می‌شوند، برای همه افراد مناسب نیستند. این برنامه‌ها ممکن است با شرایط جسمانی شما سازگاری نداشته باشند. در ادامه برخی از بهترین مواد غذایی برای پاکسازی کبد چرب را به شما معرفی می‌کنیم: 

  • سیر 

سیر یکی از بهترین مواد غذایی برای پاکسازی کبد چرب است که باید در برنامه غذایی شما گنجانده شود. اگر علاقه‌ای به مصرف سیر خام ندارید، می‌توانید با متخصص تغذیه مشورت کرده و آن را به شکل‌های مختلف دیگر مصرف کنید. بر اساس مطالعات انجام شده، سیر تا حد زیادی به کاهش علائم بیماری کبد چرب کمک می‌کند.

 به عنوان مثال یک پژوهش در سال ۲۰۲۲ انجام شد که تاثیر این ماده غذایی بر بیماری‌های کبدی را مورد بررسی قرار می‌داد. نتیجه این پژوهش نشان داد مواد غذایی حاوی سیر، تاثیر بسیار زیادی بر بهبود متابولیسم افراد مبتلا به بیماری کبد چرب دارند. جدا از این مسئله، سیر دارای اثرات درمانی گوناگونی است و به حفظ سلامت بدن شما کمک می‌کند. 

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • اسیدهای چرب امگا 3 

از دیگر مواد غذایی مناسب برای پاکسازی کبد چرب، اسید چرب امگا ۳ است. این ماده مغذی در بسیاری از مواد غذایی مثل ماهی وجود دارد. در سال ۲۰۲۰ یک مطالعه درباره تاثیر اسید چرب امگا ۳ در کبد چرب انجام شد. نتیجه این پژوهش نشان داد اسیدهای چرب آمگا باعث بهبود علائم این بیماری می‌شوند. همچنین سطح چربی کبد را کاهش داده و باعث کنترل سطح لیپو پروتئین با چگالی بالا می‌شوند. این کلسترول با نام کلسترول بد نیز شناخته می‌شود و باعث بروز مشکلات گوناگون خواهد شد.

  • قهوه 

اکثر افراد به نوشیدن قهوه عادت دارند. قهوه حاوی کافئین است و انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های روزمره را تامین می‌کند. با این حال، قهوه دارای اثرات درمانی نیز می‌باشد. به عنوان مثال باعث کاهش علائم بیماری کبد چرب و پاکسازی کبد می‌شود. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد، مصرف مداوم قهوه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری سیروز کبدی می‌شود. بیماری سیروز کبدی زمانی مشاهده می‌شود که مقدار زیادی از بافت کبد آسیب ببیند. یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۲۱ انجام شد که نشان داد، قهوه از پیشرفت بیماری سیروز کبدی جلوگیری می‌کند.

  • کلم بروکلی

از دیگر مواد غذایی برای پاکسازی کبد و کاهش علائم بیماری کبد چرب، کلم بروکلی است. به طور کلی اگر قصد دارید بدنی سالم داشته باشید، بهتر است مصرف سبزیجات را افزایش دهید. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، کلم بروکلی تاثیر بیشتری بر کاهش علائم بیماری کبد چرب دارد. در سال ۲۰۲۲، یک مطالعه حیوانی درباره همین مسئله انجام شد. نتیجه این مطالعه نشان داد، مصرف کلم بروکلی به درمان بیماری‌های کبدی موش‌های مبتلا به سیروز کبدی کمک می‌کند. 

در واقع کلم بروکلی باعث شده بود چربی‌ها با سرعت بیشتری تجزیه شوند. در نتیجه مقدار کمتری چربی در کبد تجمع یافته بود. البته پژوهشگران باید اطلاعات بیشتری درباره این مسئله به دست آورند. با این حال، پژوهش‌های اولیه درباره تاثیر کلم بروکلی بر کاهش علائم بیماری کبد چرب امیدوار کننده به نظر می‌رسند. 

  • چای سبز 

چای سبز قویترین چربی سوز کبد است و از دوران گذشته تا به الان برای درمان بیماری‌ها مصرف مورد استفاده قرار می‌گرفت. کافی است سری به گوگل بزنید تا متوجه فواید بی‌نظیر چای سبز شوید. این ماده حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که به درمان بیماری‌های داخلی بدن از جمله کبد چرب کمک می‌کند.

 اخیراً مطالعاتی درباره این مسئله انجام شده است که نشان می‌دهد آنتی اکسیدان باعث پاکسازی کبد چرب می‌شود. چای سبز یک ماده آرامش بخش است و از بروز استرس یا اضطراب جلوگیری می‌کند. می‌توانید با مصرف منظم این ماده، سلامتی خود را حفظ کنید. 

  • گردو 

از دیگر مواد غذایی برای پاکسازی کبد چرب، گردو است. همانطور که گفته شد، اسید چرب امگا ۳ یک ماده کاملا مناسب برای کاهش علائم بیماری کبد چرب است. گردو حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ است. از این رو برای پاکسازی کبد مناسب می‌باشد. در سال ۲۰۲۳ برخی پژوهشگران متوجه شدند، ارتباط مستقیمی بین مصرف آجیل و کاهش خطر ابتلا به بیماری سیروز کبدی وجود دارد.

  • پروتئین سویا 

پروتئین سویا و آب پنیر از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کنند. برای اثبات این مسئله، اخیرا یک مطالعه انجام شد. در این پژوهش از گروهی از زنان خواسته شد تا به صورت روزانه ۶۰ گرم آب پنیر مصرف کنند و این کار را تا ۴ هفته ادامه دهند. بعد از ۴ هفته، پژوهشگران متوجه شدند میزان چربی تجمع یافته در کبد تا ۲۰ درصد کاهش یافته بود. پروتئین سویا حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام ایزوفلاون است. این آنتی اکسیدان باعث کاهش حساسیت و انسولین می‌شود و چربی بدن را کاهش می‌دهد.

  • سیب

انتخاب دیگر برای پاکسازی کبد سیب است. به راحتی می‌توان با استفاده از برخی مواد غذایی ساده مثل سیب، از تجمع چربی در کبد جلوگیری کرد. مقدار زیادی فیبر در سیب وجود دارد که بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند. ماده‌ای به نام پکتین در سیب وجود دارد که باعث کنترل سطح کلسترول در بدن می‌شود. همچنین سطح کلسترول بد را کاهش می‌دهد. این ماده به کبد کمک می‌کند تا سموم را به راحتی دفع کند. در نتیجه سیب یک انتخاب ساده و مقرون به صرفه برای پاکسازی کبد خواهد بود.

  • آووکادو

یکی دیگر از مهم‌ترین مواد غذایی برای کاهش چربی‌های کبد و درمان کبد چرب، آووکادو است. آووکادو نه تنها به درمان این بیماری کمک می‌کند، بلکه بر حفظ زیبایی صورت و سلامت بدن موثر است. اخیراً پژوهش‌هایی درباره این مسئله انجام شده است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد، آووکادو از آسیب دیدن کبد در برابر ماده‌ای به نام گالاکتوزامین جلوگیری می‌کند.

  • لیمو

به طور کلی ترکیباتی که حاوی آنتی اکسیدان هستند، انتخاب مناسبی برای پاکسازی کبد خواهند بود. لیمو یکی دیگر از بهترین میوه‌ها است که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان می‌باشد. علاوه بر این، مقدار زیادی ویتامین سی در این میوه وجود دارد که به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند. از نظر بسیاری از کارشناسان تغذیه، لیمو باعث دفع سموم مضر از بدن می‌شود. اگر قصد دارید کبدی سالم داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم به صورت روزانه لیمو مصرف کنید.

  • زردچوبه

زردچوبه چندین سال است که برای درمان التهابات و عفونت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. طی چند سال گذشته، محققان پژوهش‌های گوناگونی روی زردچوبه و خواص آن انجام داده‌اند. نتیجه این مطالعات نشان می‌دهد، زردچوبه از بروز بیماری سرطان جلوگیری می‌کند و التهابات بدن را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، در پاکسازی کبد چرب نقش دارد. این ادویه باعث بهبود متابولیسم بدن می‌شود و از این طریق به عملکرد کبد کمک می‌کند.

  • آب فراوان 

آخرین و مهم‌ترین چیزی که برای پاکسازی و درمان صددرصد کبد چرب به آن نیاز دارید، آب است. شاید کمتر کسی به این مسئله توجه داشته باشد، اما آب مهم‌ترین ماده برای کمک به درمان کبد است. پیشنهاد می‌کنیم حداقل ۸ تا ۱۲ لیوان آب در روز مصرف کنید تا کبد عملکرد بهتری داشته باشند. مصرف آب به صورت منظم، از کم آب شدن بدن جلوگیری می‌کند و رطوبت بدن را افزایش می‌دهد. بر اساس مطالعات انجام شده، آب آشامیدنی بهترین انتخاب برای پاکسازی خون یا پاکسازی کبد است.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره مواد غذایی مناسب برای پاکسازی کبد چرب توضیح داده شد. کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های داخلی بدن است. دفع سموم و مواد زائد از طریق کبد انجام می‌شود. همچنین چربی‌های اضافی بدن در کبد ذخیره می‌شود تا انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های روزمره فراهم شود.  اگر مقدار زیادی چربی در کبد ذخیره شود، احتمال بروز بیماری کبد چرب افزایش خواهد یافت. این بیماری دارای شدت‌های مختلفی است. 

بیماری کبد چرب شدید که با نام سیروز کبدی شناخته می‌شود، بسیار خطرناک است و ممکن است باعث مرگ فرد شود. بنابراین بهتر است با تغییر رژیم غذایی و مدیریت برنامه غذایی خود، از بروز این بیماری جلوگیری کنید. برخی مواد غذایی به پاکسازی کبد کمک می‌کنند و باید در رژیم غذایی شما گنجانده شوند. برای دریافت بهترین برنامه غذایی، پیشنهاد می‌کنیم به متخصصان مجموعه فیت کلاب مراجعه کنید.

 متخصصان این مجموعه اطلاعات کاملی درباره تاثیر مواد غذایی گوناگون بر پاکسازی کبد و درمان بیماری کبد چرب دارند. این برنامه غذایی شامل تعدادی غذاهای متنوع و در دسترس است که به راحتی تهیه می‌شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه