میوه های مضر برای کبد چرب

میوه های مضر برای کبد چرب

انقدر کلافه‌ام که حتی نمی‌خوام جلوی آینه وایسم و خودمو نگاه کنم. تقریبا هر کاری که به ذهن شما برسه برای رفع مشکلات پوستم انجام دادم. اما هنوزم جوش می‌زنم. هنوز هم آکنه و چربی بیش از حد پوستم داره آزارم میده. جدا از اون خیلی وقته که موهام کم پشت شده و ریزش موی شدیدی دارم. تا الان چند بار دکتر رفتم ولی فایده‌ای نداشت. 

چون همه دکترها معتقد بودن تا زمانی که مشکلات داخلی من برطرف نشه، مشکلات پوستی یا بقیه مشکلاتم برطرف نمی‌شه. آزمایش‌ها نشون دادن که من به بیماری کبد چرب مبتلا شدم. اوایل خیلی مراعات می‌کردم و می‌گفتم نه! من باید زندگی خودمو تغییر بدم و کبد چربمو درمان کنم. به همین دلیل همه خوراکی‌های چرب و شیرین رو از برنامه غذایی خودم حذف کردم.

 اما مشکل اینجاست که من تمایل زیادی برای پرخوری و مصرف میان وعده‌های شیرین و چرب دارم. بخاطر همین بعد از چند روز مجدداً به سمت خوراکی‌ها می‌رفتم و رژیمم رو متوقف می‌کردم. واقعیت اینه که برای درمان بیماری‌های مزمن یا حتی کنترل این بیماری‌ها، باید همیشه تحت نظر یه متخصص تغذیه قرار بگیریم. 

پزشک من همیشه از من درخواست می‌کرد تا بعضی از میوه‌ها رو به رژیم غذایی خودم اضافه کنم. چون معتقد بود این میوه‌ها تاثیر بسیار زیادی بر سلامت و پاکسازی کبد من دارن. در ادامه می‌خوام اطلاعاتی که پزشکم در اختیار من قرار داده رو به شما منتقل کنم. امیدوارم به درمان بیماری شما کمک کنه.

بیماری کبد چرب چیست؟

قبل از هر چیزی، بهتر است ببینیم بیماری کبد چرب چیست و چرا تا این اندازه باعث نگرانی شده است. این بیماری زمانی بروز پیدا می‌کند که سلول‌های چربی در کبد تجمع پیدا کنند. در حالت عادی مقداری سلول چربی در کبد وجود دارد. ولی تجمع بیش از حد این سلول‌ها باعث بروز مشکلات گوناگون می‌شود. کبد یکی از مهم‌ترین اعضای داخلی بدن است که برای انجام فرایندهای مختلف و پاکسازی بدن از سموم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 آسیب دیدن این اندام، عملکرد طبیعی بدن شما را مختل می‌سازد. اگر نارسایی و التهاب کبد بسیار شدید باشد، بیمار مجبور است از روش‌هایی مانند پیوند کبد یا دیالیز کمک بگیرد. بیماری کبد چرب گریدهای مختلفی دارد. کبد چرب گرید ۱ بیماری بسیار خفیف است و با علائم خاصی همراه نیست. اما کبد چرب گرید ۳ و ۴ بسیار خطرناک است و باعث آسیب دیدن یا زخم شدن بافت کبد می‌شود. 

میوه هایی که برای کبد چرب ضرر دارند

میوه هایی که برای کبد چرب ضرر دارند
میوه هایی که برای کبد چرب ضرر دارند

با توجه به اینکه کبد برای پاکسازی بدن و دفع مواد زائد مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین عملکرد آن اهمیت بسیار زیادی برای بدن دارد. سلامتی کبد تا حد زیادی به رژیم غذایی و سبک زندگی شما بستگی دارد. برخی میوه‌ها یا مواد غذایی برای کبد مفید نیستند. در ادامه بعضی از میوه‌ های مضر برای کبد چرب را به شما معرفی می‌کنیم: 

  • گریپ فروت

یکی از میوه‌ های مضر برای کبد چرب گریپ فروت است. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، گریپ فروت باعث مختل شدن عملکرد کبد می‌شود. همانطور که می‌دانید، کبد برای متابولیسم و تجزیه داروها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گریپ فروت می‌تواند باعث کاهش توانایی کبد برای متابولیسم بعضی از داروها شود. در نتیجه ممکن است داروها در جریان خون تجمع پیدا کنند و آسیب شدیدی به بدن وارد کنند.

  • پاپایا

پاپایا دشمن کبد چرب است. مقدار زیادی قند طبیعی در این میوه وجود دارد. متاسفانه پردازش این مقدار قند برای کبد چندان ساده نیست. به همین دلیل افرادی که به بیماری‌های کبدی مثل کبد چرب مبتلا هستند، باید توجه بسیار زیادی به این مسئله داشته باشند. تا حد امکان، بهتر است مصرف این مواد غذایی را کاهش دهند.

  • آناناس

ترکیبی به نام بروملین در آناناس وجود دارد. این ماده نوعی آنزیم است که باعث کاهش غلظت خون می‌شود و از لخته شدن خون در بدن جلوگیری می‌کند. این مسئله برای افرادی که به بیماری‌های کبدی مبتلا هستند و داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است. این دسته از بیماران باید مصرف مواد غذایی غلیظ کننده خون را کاهش دهند.

  • انبه

یکی دیگر از میوه‌های مضر برای کبد چرب انبه است. این میوه شاخص گلیسمی بسیار بالایی دارد. یعنی باعث افزایش یا کاهش ناگهانی قند خون می‌شود. افزایش سریع قند خون فشار زیادی به کبد وارد می‌کند و باعث بروز مشکلاتی مثل مقاومت به انسولین می‌شود. بیماری‌های کبدی و دیابت، به صورت مستقیم با یکدیگر مرتبط هستند. مقاومت به انسولین برای بازه زمانی طولانی مدت، آسیب شدیدی به کبد وارد خواهد کرد.

  • نارگیل

پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، نارگیل حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است. چربی اشباع شده باعث افزایش سطح کلسترول بد بدن می‌شود و عملکرد کبد را مختل می‌سازد. مصرف بیش از حد نارگیل، باعث بروز بیماری‌های کبدی مثل کبد چرب خواهد شد. 

  • خرما

شاید با خود بگویید خرما یک میوه بسیار مفید و مغذی است و تاثیر بدی بر عملکرد کبد ندارد. اما واقعیت این است که خرما حاوی مقدار زیادی قند است و باعث افزایش ناگهانی سطح قند خون می‌شود. بنابراین ممکن است باعث اختلال در عملکرد کبد شود و خطر مقاومت به انسولین را افزایش دهد. البته منظور این نیست که خرما را به طور کامل از رژیم خود حذف کنید. این میوه فواید گوناگونی برای سلامتی بدن دارد. اما بهتر است قبل از مصرف خرما با متخصصان تغذیه مشورت کنید.

  • گیلاس

مقدار زیادی فروکتوز در گیلاس وجود دارد. به همین دلیل افرادی که به بیماری‌های دیابتی یا بیماری‌های کبدی مبتلا هستند، باید مصرف گیلاس را به حداقل برسانند. در صد گرم گیلاس طبیعی، بین ۱۲ تا ۱۳ گرم فروکتوز وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم این میوه را به صورت تازه و با پوست مصرف کنید. به این ترتیب تمام مواد مغذی و آنتی اکسیدان موجود در گیلاس، جذب بدن شما خواهد شد. 

  • انار و هندوانه

برخی از ترکیبات موجود در انار، بر توانایی کبد برای متابولیسم داروها تاثیرگذار هستند. همانطور که گفته شد تجمع این داروها در بدن باعث بروز عوارض جانبی خطرناک می‌شود. علاوه بر انار، هندوانه نیز حاوی مقدار زیادی فروکتوز است. بنابراین بهتر است به مقدار مصرف آن توجه داشته باشید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

میوه های مفید برای درمان کبد چرب

اگرچه برخی میوه‌ها برای بیماری کبد چرب مناسب نیستند، اما برخی دیگر از بروز این بیماری جلوگیری می‌کنند یا باعث کاهش علائم کبد چرب می‌شوند. اگر به این بیماری مبتلا هستید، پیشنهاد می‌کنیم بعضی از میوه‌ها را به رژیم خود اضافه کنید. میوه‌های مفید برای درمان کبد چرب شامل موارد زیر هستند: 

  • آووکادو

یکی از بهترین میوه‌ها برای کاهش علائم بیماری کبد چرب، آووکادو است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، این میوه حاوی مقدار زیادی کلسترول مفید است. بنابراین می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی یا سایر اندام‌های داخلی بدن کمک کند. مصرف منظم آووکادو باعث کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب بدن می‌شود. علاوه بر این، این میوه از تجمع چربی در شریان‌های خونی اطراف قلب و کبد جلوگیری می‌کند.

  • زغال اخته

اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، زغال اخته یک میوه کاملا مناسب برای شما خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم این میوه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. زیرا زغال اخته حاوی مقدار زیادی ترکیبات آنتی اکسیدانی است. یکی از مهم‌ترین ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در این میوه، آنتوسیانین نام دارد. این ماده برای درمان بیماری‌های کبدی مثل کبد چرب مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

  • موز

موز بهترین میوه برای پاکسازی کبد است. این میوه نقش مهمی در کنترل و تنظیم میزان چربی کبد دارد. زیرا سرشار از ویتامین‌هایی مانند ویتامین C و ویتامین A است. علاوه بر این مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، موز حاوی مقدار زیادی نشاسته مقاوم است. نشاسته مقاوم می‌تواند به بهبود سلامت کبد کمک کند.

  • انگور

ماده‌ای به نام رسوراترول در انگور وجود دارد. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، این ماده به بهبود سلامت کبد کمک می‌کند. انگور در برخی از فصول سال در بازار موجود است. پیشنهاد می‌کنیم این میوه را به صورت تازه میل کنید. مصرف چند عدد انگور تازه به صورت روزانه، تاثیر بسیار زیادی بر بهبود سلامتی بدن دارد.

  • لیمو و لیمو ترش

لیمو طعم ملس و لذیذی دارد. لیمو و لیمو ترش هر دو حاوی مقدار قابل توجهی سیتریک، پتاسیم، ویتامین C و بیوفلاونوئیدها هستند. این ترکیبات نقش مهمی در پاکسازی سموم بدن دارند. علاوه بر این التهابات بدن را کاهش می‌دهند و به کاهش چربی کبد کمک می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم به صورت روزانه یک لیوان آب ولرم و لیمو ترش تازه و عسل میل کنید.

  • توت خشک

پیشنهاد می‌کنیم به جای مصرف قند یا شکلات، توت مصرف کنید. مصرف چند عدد توت به صورت روزانه و به شکل ناشتا، باعث کاهش علائم بیماری کبد چرب می‌شود. بهتر است این میوه را در وعده صبحانه مصرف کنید.

مواد غذایی مضر برای کبد 

جدا از برخی میوه‌ها، بهتر است از مصرف برخی مواد غذایی نیز اجتناب کنید. به خصوص غذاهایی که باعث افزایش سطح قند خون می‌شوند، تاثیر بسیار نامطلوبی بر عملکرد کبد دارند. بعضی مواد غذایی مضر برای کبد شامل موارد زیر هستند: 

  • آب میوه، نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین باید از برنامه‌های غذایی شما حذف شوند. زیرا حاوی مقدار زیادی قند و کربوهیدرات هستند. همچنین بهتر است مصرف نوشیدنی‌های رژیمی را کاهش دهید. اگرچه این نوشیدنی‌ها کالری کمی دارند، اما نباید بیش از حد مصرف شوند. 
  • علاوه بر این برخی افراد برای کاهش علائم بیماری دیابت، قندهای رژیمی مصرف می‌کنند.‌ جالب است بدانید این ترکیبات قندی نیز به مرور زمان به کبد آسیب می‌رسانند. بنابراین بهتر است صرفاً قندهای سالم مثل توت خشک و مواردی مانند این را مصرف کنید.
  • کره یا روغن حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است. این چربی‌های اشباع شده باعث افزایش سطح چربی خون می‌شوند. 
  • کیک‌های پخته شده شیرین، بستنی و دسرها
  • بیکن، سوسیس، گوشت‌های پخته شده و گوشت‌های چرب
  • نوشیدنی الکلی
  • غذاهای شور
  • غذاهای سرخ شده

مواد غذایی مفید برای کبد چرب

بعضی مواد غذایی مفید برای کبد چرب شامل موارد زیر هستند: 

  • ماهی و غذاهای دریایی
  • انواع میوه‌ها 
  • غلات کامل
  • آجیل
  • روغن‌زیتون
  • سبزیجات
  • آووکادو
  • حبوبات

سخن پایانی

سعی کردم بهترین میوه‌ها برای کبد چرب رو به شما معرفی کنم. میوه‌هایی که حاوی مقدار زیادی قند اضافه هستن، ممکنه باعث تشدید علائم بیماری کبد چرب بشن. بنابراین قبل از مصرف هر میوه، به درصد قند موجود در میوه یا مابقی مواد مغذی توجه داشته باشین. میزان مصرف میوه‌هایی مانند خرما، آناناس، گیلاس و میوه‌هایی مثل این رو به حداقل برسونین. 

به جای اینها، می‌تونین میوه‌هایی مثل آووکادو یا لیمو مصرف کنین. اگر اعتیاد شدیدی به مصرف غذاهای فست فودی یا نوشیدنی‌های الکلی دارین، بهتره سبک زندگی خودتون رو تغییر بدین. چون این غذاها بزرگترین دشمن کبد چرب هستن. 

اما همونطور که اول گفتم، هیچ چیز بهتر از این نیست که تحت نظر متخصص و تغذیه قرار بگیرین. متخصص‌های تغذیه مجموعه فیت کلاب تا زمان کنترل و درمان این بیماری در کنار شما هستن. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر، بهتره با کارشناس‌های مجموعه تماس بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه