ایکس بادی در ورزش: تنوع و کارآیی تمرینات

ایکس بادی در ورزش

ایکس بادی در ورزش یک دستگاه تحریک الکتریکی عضلانی (EMS) است که به شما امکان می‌دهد بدن را به روشی کارآمد و بهینه ترمیم کنید. یک جلسه تمرین 20 دقیقه‌ای با ایکس بادی برای بدن شما با یک تمرین ورزشی فشرده 2 تا 4 ساعته برابری می‌کند.

تمرین XBody برای زنان و مردانی مناسب است که می‌خواهند شکل ظاهری بدن خود را شکل دهند. ساختار ماهیچه‌های خود را دوباره ترسیم کنند. بدن خود را تقویت کنند و توده چربی خود را کاهش دهند. از این دستگاه می‌توان جهت اصلاح یا تقویت ران‌ها، سفت کردن شکم، سفت یا افزایش حجم عضلات سرینی و باریک کردن ساق پا استفاده کرد. جهت آشنایی بیشتر با این نوع ورزش تا انتهای مطلب همراه فیت کلاب باشید.

EMS چیست؟ تحریک الکتریکی عضلات

تحریک الکتریکی عضلات (EMS) یا تحریک میوالکتریک شامل تحریک انقباض عضلانی با استفاده از تکانه‌های الکتریکی است. پالس‌های الکتریکی توسط الکترودهایی که روی پوست در مجاورت ماهیچه‌هایی قرار می‌گیرند که نیاز به تحریک دارند، ارسال می‌شود. تکانه‌ها فرایندهای دخیل در انقباض عضلانی منظم (کنترل شده توسط مغز ما) را بازتولید می‌کنند. شاید برای شما جالب باشد که با تمرین EMS، فیبرهای عضلانی بیشتری نسبت به تمرینات معمولی جذب می‌شوند.

ماهیچه‌ها تفاوت انقباض ارادی و انقباض القایی الکتریکی را درک نمی‌کنند؛ بنابراین نتیجه انقباض هر دو روش یکسان و بهینه است. شدت انقباضات ناشی از EMS، 30 درصد بیشتر از انقباضات ارادی است. از 40 سال پیش از این روش برای فرم‌دهی به بدن استفاده می‌کردند. مدتهاست که توسط ورزشکاران برتر برای بهبود عملکرد و بهینه‌سازی ریکاوری و همچنین فیزیوتراپیست‌ها برای توانبخشی عضلانی از EMS استفاده می‌کنند.

پروتکل XBody؛ جلسات تمرینی ایکس بادی

پروتکل XBody حاصل 10 سال تحقیق و توسعه است که تحریک الکتریکی عضلات را با یک جلسه تمرینی روان، ترکیب می‌کند. XBody در فرانسه توسط فیزیوتراپیست متخصص در ورزشکاران حرفه ای سطح بالا ساخته شده است. با کمک آن پروتکل‌های ریکاوری پیاده سازی شده است و می‌تواند متناسب با همه افراد طراحی شود.

جلسات تمرینی ایکس بادی برای ورزشکاران آموزش دیده شدیدتر می‌باشد. این جلسات تمرینی را می‌توان برای حرکات خاصی طراحی کرد تا به نتایج بهتری دست یافت. به‌عنوان‌مثال از این روش ورزشی برای تقویت بیشترعضلات درگیر در ورزشکارانی که وزنه بلند می‌کنند استفاده می‌شود. دستگاه XBody به شکل یک ترکیب سازگار و ارگونومیک و مجهز به یک سیستم الکترونیکی 18 تا 22 الکترود در سراسر بدن توزیع می‌شود. این ترکیب، تکانه‌های الکتریکی برنامه‌ریزی‌شده را پخش و گروه‌های عضلانی مورد نظر را با توجه به هدف کاری تقویت می‌کند.

ایکس بادی و مزایای آن

ایکس بادی و مزایای آن؛ فواید این نوع ورزش

ایکس بادی در ورزش را هر شخصی می‌تواند انجام دهد. افراد برای اهداف متفاوتی این روش ورزشی را به کار می‌گیرند. حتماً توجه داشته باشید که این تمرینات را زیر نظر مربی حاذق انجام دهید. تمرین XBody برای زنان و مردانی که مایلند چربی و وزن خود را کاهش دهند و عضلات خود را تقویت کنند کاربرد فراوانی دارد.

این ورزش همچنین قدرت و استقامت افراد را افزایش می‌دهد و وضعیت آنها را اصلاح می‌کند. افرادی که می‌خواهند شکم خود را سفت و حجم عضلات گلوتئال را افزایش دهند نیز کاربرد دارد. ایکس بادی ران‌ها را صاف و مخروطی و سلولیت را کاهش می‌دهد. همچنین معماری عضلانی بین طرف غالب و غیرغالب (راست دست / چپ دست) را متعادل می‌کند.

فواید چربی سوزی شکم آموزش EMS؛ کاهش دور کمر

مطالعات علمی متعدد اثربخشی باورنکردنی تمرین EMS را برای کاهش وزن از جمله کاهش چربی شکم نشان داده است. نشان داده شده است که تمرینات تحریک ماهیچه‌های الکتریکی باعث کاهش چاقی شکمی و همچنین کاهش دور کمر، توده چربی زیر جلدی و درصد چربی بدن می‌شود. لباس تمرین EMS بپوشید و از مزایای کاهش چربی معده ناشی از فعال کردن بیش از 90 درصد فیبرهای عضلانی خود در هر تمرین بهره ببرید. نه تنها می‌توانید منتظر کاهش قابل توجه سایز کمر و چربی شکم باشید، بلکه بافت هم‌بند شما نیز سفت می‌شود تا پوستی صاف‌تر و کاهش سلولیت داشته باشید.

فواید کالری سوزی آموزش EMS

فواید کالری سوزی آموزش EMS؛ افزایش سرعت متابولیسم

در طول تمرین EMS، شدت و فرکانس تکانه‌های الکتریکی را می‌توان برای هدف قرار دادن گروه‌های عضلانی خاص و تغییر شدت تمرین تنظیم کرد. امکان تغییر نوع و شدت تمرینات می‌تواند سرعت متابولیسم بدن در حالت استراحت را افزایش دهد. در اینجا چندین روش وجود دارد که آموزش EMS می‌تواند به سوزاندن کالری کمک کند.

تمرینات EMS شامل تمرینات هوازی مانند پرش یا دویدن در محل است که می تواند به بهبود سلامت قلب، عروق و سوزاندن کالری کمک کند.این نوع ورزش می‌تواند به فعال کردن فیبرهای عضلانی بیشتری نسبت به تمرینات قدرتی سنتی کمک کند، که منجر به افزایش مصرف انرژی در طول و بعد از تمرین می‌شود.

بدن بعد از تمرین EMS به دلیل پدیده ای به نام مصرف بیش از حد اکسیژن پس از ورزش (EPOC) کالری می سوزاند. این افزایش سرعت متابولیسم می‌تواند تا چند ساعت بعد از تمرین ادامه داشته باشد. به این معنی که بدن حتی پس از پایان تمرین نیز به سوزاندن کالری ادامه می‌دهد. توجه به این نکته مهم است که اثرات کالری سوزی تمرین EMS ممکن است بسته به عواملی مانند شدت و مدت تمرین، سطح آمادگی جسمانی فرد و رژیم غذایی متفاوت باشد.

شرح یک جلسه آموزشی XBody؛ 20 دقیقه ورزش

هر جلسه ایکس بادی در ورزش با توجه به آناتومی و اهداف شما شخصی‌سازی می‌شود. مربی شما را همراهی می‌کند تا پروتکل کار را توسعه دهد. مربی ضربه، شدت و عمق دستگاه EMS را با توجه به اهداف تناسب‌اندام، سن و سطح آمادگی فعلی شما تنظیم می‌کند. برای مدت 20 دقیقه، یک جلسه XBody از سکانس‌های ریز تشکیل شده است.

در واقع جلسات ایکس بادی تمرینات ژیمناستیک را با تحریک نواحی عضلانی مورد نظر و دوره استراحت بسیار کوتاه، جایگزین می‌کند. این جلسه بدون درد است. ممکن است احساس سوزن سوزن شدن در تحریک الکتریکی داشته باشید که طبیعی است. یک تا دو جلسه در هفته به مدت چند هفته می‌تواند نتایج چشمگیری را در مقایسه با چندین ماه تمرین ورزشی فشرده نشان دهد. XBody نسبت به زمان، کارایی بی نظیری دارد.

آیا انجام تمرین EMS بی خطر است؟ بررسی خطرات ایکس بادی

همه دستگاه‌هایEMS  صددرصد ایمن نیستند. اگر تحت درمان EMS توسط فیزیوتراپیست هستید، آن‌ها در استفاده از این روش خاص آموزش‌ دیده‌اند و از واحدهای تنظیم‌شده و مورد تأیید FDA استفاده می‌کنند. به گفته FDA، اگرچه استفاده از یک محصول کنترل نشده لزوماً ناامن یا خطرناک نیست، اما به طور بالقوه می‌تواند باعث سوختگی، کبودی، تحریک پوست و درد شود. این سازمان همچنین هشدار می‌دهد که تمام آن سیم‌ها و کابل‌ها ممکن است منجر به برق‌گرفتگی شود. بنابراین، ضروری است که از مربی یا باشگاه در مورد دستگاه‌های آن‌ها بپرسید و در صورت خرید دستگاه، تحقیقات کافی انجام دهید.

اگر دفیبریلاتور (دستگاه کنترل‌کننده ریتم قلب) یا پیس میکر (ضربان ساز قلب) دارید، دوری از EMS توسط FDA توصیه می‌شود. افراد باردار همچنین باید از این روش ورزشی به ویژه در ناحیه کمر یا گردن خود اجتناب کنند. این ورزش می‌تواند به نوزاد آسیب برساند. همچنین ذکر این نکته مهم است که مطالعات، EMS را با افزایش خطر رابدومیولیز (واپاشی ماهیچه مخطط) یا آسیب ماهیچه‌ها که منجر به آزاد شدن محتویات فیبر عضلانی در خون می‌شود، مرتبط می‌دانند. این خطر می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند نارسایی کلیه شود. رابدومیولیز اگرچه جدی است؛ ولی نادر است.

تعداد جلسات ایکس بادی

تعداد جلسات ایکس بادی؛ دو جلسه در هفته

تمرین EMS به جای هدف قرار دادن گروه‌های عضلانی خاص، کل بدن شما را هدف قرار می‌دهد. در مقایسه با تمرینات سنتی، EMS می‌تواند عضلات بیشتری را در مدت زمان کوتاه‌تری تحریک کند. این بدان معناست که 20 دقیقه تمرین EMS شبیه به 4 ساعت تمرین در یک باشگاه سنتی است.

کارشناسان توصیه می‌کنند که در طول 3 تا 5 هفته اول آموزش، شرکت کنندگان نباید بیش از یک یا دو جلسه در هفته شرکت کنند. از آنجایی که بدن شما هنوز در حال سازگاری با شکل جدید ورزش است، توصیه می شود حداقل سه روز بین جلسات تمرینی خود را حفظ کنید. این به این دلیل است که پس از هر جلسه تمرین EMS، بدن شما تقریباً 36 تا 48 ساعت به بازیابی و بازسازی نیاز دارد. به یاد داشته باشید که مانند هر ورزش یا تمرین دیگری، قبل از انجام به تمرین EMS باید از وضعیت تناسب‌اندام فعلی و سلامت کلی خود آگاه باشید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

بعد از یک جلسه چه انتظاری دارید؟ متناسب با شرایط بدنی شما

سفتی عضلات پس از اولین جلسه تمرین EMS انتظار می‌رود. این یک واکنش فیزیولوژیکی طبیعی است زیرا EMS روی آن ماهیچه‌هایی کار می‌کند که به سختی قابل دسترسی هستند. اگر فراموش کرده‌اید که کشش بعد از تمرین خود را انجام دهید، سفتی عضلانی به طور معمول دو تا سه روز بعد از جلسه تمرین EMS شما طول می‌کشد.

اکثر مردم به طور معمول پس از چهار جلسه آموزش EMS نتایج قابل مشاهده را مشاهده می‌کنند. زمان لازم برای دیدن نتایج ممکن است با توجه به سطح تناسب‌اندام فعلی، سبک زندگی، نوع بدن و وزن بدن شما متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است تنها پس از چند جلسه نتایج را نشان دهند، درحالی‌که ممکن است برای برخی دیگر بیشتر طول بکشد. به یاد داشته باشید که بعد از تمرین EMS خود حرکات کششی انجام دهید. این جریان خون را بهبود می‌بخشد. همچنین به عضلات شما کمک می‌کند تا سریع‌تر بهبود پیدا کنند. دردی را که بعد از یک جلسه تمرین شدید EMS احساس می‌کنید، کاهش می‌دهد.

دریافت برنامه تمرینی ایکس بادی در ورزش از فیت کلاب

تمرین ایکس بادی در ورزش یک شکل ایمن و موثر از تمرین تناسب‌اندام است. در حالی که بسیاری از گرایش‌ها و فناوری‌های جدید در زمینه آموزش EMS در حال ظهور هستند، انتخاب یک مربی یا باشگاه معتبر که از تجهیزات ایمن و موثر استفاده می‌کند، مهم است. با راهنمایی مناسب و یک روال تمرینی مداوم، تمرین EMS به افراد کمک می‌کند تا به اهداف تناسب‌اندام خود دست یابند. همچنین سلامت و تندرستی کلی را بهبود می‌بخشند.

در این زمینه می‌توانید از متخصصین تربیت‌بدنی فیت کلاب کمک بگیرید. آیا می‌دانید فیت کلاب کجاست؟ فیت کلاب بزرگترین مجموعه ورزشی در شمال تهران است که با داشتن متخصصین تغذیه و تناسب‌اندام در خدمت شما عزیزان می‌باشد. برای مشاوره نیز می‌توانید با شماره 02191090095 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

تحریک ماهیچه‌ای الکتریکی (EMS) چیست؟

EMS ایجاد انقباض عضلانی با استفاده از تکانه‌های الکتریکی است. تکانه‌ها توسط یک دستگاه تولید می‌شوند و از طریق الکترودها به سطح پوست بالای ماهیچه‌ها منتقل می‌شوند.

آموزش EMS برای چه هدفی مناسب نیست؟

تمرین EMS یک راه حل جادویی برای دستیابی به اهداف تناسب اندام به تنهایی نیست. این جایگزینی برای تمرینات قدرتی سنتی نیست. اما می‌تواند یک مکمل مفید از جمله وزنه یا نوارهای مقاومتی برای تقویت قدرت و توده عضلانی باشد.

فواید ایکس بادی چیست؟

فواید ایکس بادی شامل عضله سازی، تسکین درد مفاصل، بهبود وضعیت بدن، بهبود تعادل و صرفه جویی در زمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه