قرص منیزیم برای چی خوبه؟ تاثیر ماده معنی منیزیم برای سلامتی

قرص منیزیم برای چی خوبه؟ تاثیر ماده معنی منیزیم برای سلامتی

مواد معدنی برای حفظ سلامتی بدن ضروری هستند. یکی از مهم‌ترین مواد معدنی درون بدن، منیزیم است. این ماده معدنی اهمیت بسیار زیادی برای حفظ سلامتی انسان دارد. معمولا می‌توان منیزیم مورد نیاز بدن را از طریق مواد غذایی دریافت کرد. مطالعات نشان می‌دهد، این ماده معدنی برای بهبود عملکرد حیاتی بدن مثل تنظیم قند خون، انقباض عضلانی، عملکرد اعصاب، حفظ فشار خون و سنتز دی ان ای ضروری است. 

بنابراین بهتر است به صورت روزانه، مقدار مشخصی منیزیم مصرف کنید. می‌توانید منیزیم مورد نیاز بدن خود را از طریق مکمل‌ها، قرص یا مواد غذایی تامین کنید. این ماده در بسیاری از مواد غذایی مثل لوبیا، سبزیجات و دانه‌ها وجود دارد. اما معمولا به صورت قرص مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا می‌تواند به صورت مستقیم در بدن تجزیه و جذب شود. این ماده فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب به طور کامل توضیح می‌دهیم قرص منیزیم برای چه چیزی خوب است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

فواید قرص منیزیم 

فواید قرص منیزیم 
فواید قرص منیزیم

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که قرص منیزیم برای چی خوب است؟ این ماده معدنی مزایای گوناگونی دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم. 

1.تنظیم قند خون 

یکی از مهم‌ترین مزایای مصرف قرص منیزیم، تنظیم قند خون است. افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، می‌توانند این قرص را برای به تعادل رساندن قند خون در بدن مصرف کنند. بر اساس پژوهش‌ها، قرص منیزیم برای بهبود متابولیسم و تجزیه کربوهیدرات در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین بر ترشح انسولین تاثیر می‌گذارد. در نتیجه، می‌تواند نقش موثری در تنظیم قند خون داشته باشد. افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، مقدار زیادی منیزیم را هنگام دفع ادرار از دست می‌دهند. 

همانطور که می‌دانید، در بیماری دیابت تعداد دفعات ادرار افزایش می‌یابد. در نتیجه، این بیماران بیشتر از سایر مردم در معرض کمبود منیزیم قرار دارند. برای اثبات این مسئله، یک پژوهش در سال ۲۰۲۱ انجام شد. در این پژوهش، تاثیر مصرف قرص منیزیم بر ۲۵ بیمار مبتلا به دیابت مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مصرف قرص‌های حاوی منیزیم، باعث کاهش سطح قند خون و حساسیت به انسولین می‌شود.

2.کاهش استرس، اضطراب و افسردگی 

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای مصرف قرص منیزیم، کاهش استرس، اضطراب و افسردگی است. بر اساس مطالعات، قرص منیزیم می‌تواند میزان اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. افرادی که به صورت مداوم تحت تنش و استرس قرار دارند، سطح منیزیم پایین‌تری نسبت به سایر افراد دارند. به همین دلیل، باید قرص یا مکمل‌های حاوی منیزیم مصرف کنند. علاوه بر این، جالب است بدانید قرص‌های منیزیم برای درمان بیماران سلامت روان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 به عنوان مثال در سال ۲۰۱۷، یک پژوهش روی ۱۱۲ بیمار مبتلا به افسردگی انجام شد. در این پژوهش، از بیماران خواسته شد تا به صورت روزانه حدود ۲۴۸ میلی‌گرم کلرید منیزیم مصرف کنند و این کار را تا بازه زمانی ۶ هفته ادامه دهند. نتایج نشان داد، علائم بیماری افسردگی بعد از گذشت ۶ هفته تا حد زیادی کاهش یافته بود.

3.حفظ سلامت استخوان

قرص منیزیم به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. حدود ۶۰ درصد استخوان‌های شما را منیزیم تشکیل می‌دهد. بنابراین اگر به اندازه کافی منیزیم مصرف نکنید، بافت استخوانی ضعیف خواهد شد. همین مسئله باعث بروز مشکلاتی مثل پوکی استخوان یا تحلیل استخوان می‌شود. منیزیم یک ماده مفید برای جذب و متابولیسم ویتامین دی است. 

همانطور که می‌دانید، ویتامین دی نقش مهمی در تراکم استخوان و بهبود قدرت مفاصل دارد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که سطح منیزیم پایینی دارند، بیشتر از سایر مردم در معرض ابتلا به بیماری‌های استخوانی مثل پوکی استخوان قرار می‌گیرند. مکمل‌های حاوی منیزیم، برای بهبود تراکم استخوان و کاهش خطرات شکستگی مفاصل کاملاً مناسب هستند. کمبود منیزیم و درد مفاصل، ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. 

4.درمان سردرد 

قرص منیزیم، بدون شک یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان سردرد است. این ماده معدنی نقش مهمی در عملکرد اعصاب دارد. همچنین می‌تواند به تنظیم التهاب و بهبود جریان خون در مغز کمک کند. افرادی که با مشکلاتی مثل سردردهای مکرر یا میگرن دست و پنجه نرم می‌کنند، به احتمال زیاد سطح منیزیم پایینی دارند.

5.بهبود فشار خون 

از دیگر مزایای مصرف قرص منیزیم، بهبود فشار خون است. این ماده معدنی باعث آزاد شدن یک مولکول به نام اکسید نیتریک می‌شود. اکسید نیتریک باعث شل شدن رگ‌های خونی شده و به بهبود جریان خون در بدن کمک می‌کند. بنابراین افرادی که فشار خون بالایی دارند، می‌توانند این مشکل را با مصرف منظم قرص منیزیم رفع کنند.

6.بهبود خواب 

یکی دیگر از مهم‌ترین فواید مصرف قرص منیزیم، بهبود خواب است. اگر سطح منیزیم در بدن شما متناسب باشد، خواب آرامی خواهید داشت. این ماده معدنی به گیرنده‌های خاصی در رشته‌های عصبی مغز متصل می‌شود. سپس وظیفه فعال کردن یکی از مهم‌ترین انتقال دهنده‌های عصبی تنظیم کننده خواب را بر عهده دارد.

 متاسفانه، تغییر سبک زندگی انسان‌ها بر ساعات خواب شبانه آن‌ها داشته است. بی‌خوابی، یکی از مهم‌ترین دلایل بروز مشکلاتی مثل افسردگی، اضطراب، بی‌اشتهایی و مواردی مانند این است. اگر یکی از افرادی هستید که از بی‌خوابی شبانه رنج می‌برند، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا با متخصص تغذیه مشورت کرده و سپس مصرف قرص منیزیم را شروع کنید. 

7.موثر بر واکنش های درون بدن 

از دیگر مزایای مصرف قرص منیزیم، بهبود واکنش‌ها و متابولیسم داخل بدن است. منیزیم تقریبا در تمامی واکنش‌های داخلی بدن نقش دارد و برای سوخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده معدنی در عضلات، استخوان و بسیاری از بخش‌های دیگر بدن وجود دارد. منیزیم نقش مهمی در واکنش‌های آنزیمی دارد و در ششصد واکنش مختلف بدن درگیر می‌شود. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن در بدن، کمک به تبدیل غذا به انرژی است.

 یعنی انرژی لازم برای سوخت و ساز بدن را تامین می‌کند. همچنین برای شکل‌گیری پروتئین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فرایند شکل‌گیری پروتئین، پروتئین از اسیدآمینه‌ها تشکیل می‌شود. علاوه بر این، منیزیم نقش مهمی در تولید و ترمیم دی ان ای دارد. می‌توان از منیزیم برای انقباض و ریلکس کردن عضلات استفاده کرد. 

8.بهبود عملکرد ورزشی 

از دیگر کاربردهای منیزیم، بهبود عملکرد ورزشی است. هنگام انجام فعالیت‌های بدنی، بدن شما به منیزیم بیشتری نیاز خواهد داشت. این ماده معدنی برای انتقال قند خون و بهبود چرخه لاکتات کمک می‌کند. در نتیجه، فرد انرژی بیشتری برای انجام فعالیت‌های ورزشی خواهد داشت. 

9.کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بانوان است که با دردهای جسمانی، مشکلات ذهنی یا حتی افسردگی کوتاه مدت همراه است. مطالعات نشان می‌دهد، منیزیم بر بهبود رفتار و خلق و خو در دوره قبل از قاعدگی موثر است. البته بهتر است به شکل خودسرانه برای مصرف قرص منیزیم جهت کاهش علائم قاعدگی اقدام نکنید. 

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای مصرف قرص منیزیم هستند؟

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای مصرف قرص منیزیم هستند؟

 

افراد مختلفی کاندیدای مصرف قرص منیزیم هستند. تمامی قرص‌ها یا مکمل‌های معدنی، باید تحت نظر متخصصان تغذیه مصرف شوند. علاوه بر این، باید توجه داشته باشید که قرص و مکمل به تنهایی برای تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن شما کافی نیست. به همین دلیل باید در کنار مصرف قرص منیزیم، از یک رژیم غذایی سالم و مناسب استفاده کنید. 

برنامه رژیم غذایی که در مجموعه فیت کلاب ارائه می‌شود، مواد معدنی یا سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند. این برنامه کاملاً با شرایط جسمانی شما سازگاری دارد و به صورت اختصاصی تعیین می‌شود.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

 در هر صورت، افراد زیر می‌توانند کاندیدای مناسبی برای مصرف قرص منیزیم باشند: 

1.بیماران کلیوی 

دسته اول افرادی هستند که به بیماری‌های کلیوی مبتلا شده‌اند. در افرادی با بیماری‌های کلیوی، میزان مواد معدنی از جمله منیزیم کاهش می‌یابد. این دسته از بیماران، می‌توانند با مصرف قرص منیزیم مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را تامین کنند. 

2.بیماری های گوارشی

افرادی که به بیماری‌های گوارشی مبتلا هستند، کاندیدای کاملاً مناسبی برای مصرف این قرص خواهند بود. معمولاً مشکلات گوارشی، باعث عدم جذب مواد معدنی و مواد مغذی در بدن می‌شوند. در نتیجه، بدن بیمار به مرور زمان ضعیف و ناتوان خواهد شد. بنابراین باید از روش‌های دیگر مثل مصرف قرص برای جلوگیری از این مشکل استفاده کرد.

3.بیمارانی با مصرف داروهای خاص

افرادی که داروهای خاص برای درمان بیماری دیابت و سرطان مصرف می‌کنند، کاندیدای مناسبی برای مصرف قرص منیزیم خواهند بود. افرادی که به بیماری سرطان مبتلا هستند، به دلایل مختلف مثل شیمی درمانی و انجام آزمایش‌های گوناگون مقدار زیادی از مواد مغذی بدن خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل، باید این مواد را از طریق قرص یا مواد غذایی تامین کنند. 

سطح مواد معدنی در افراد مسن و سالمند، پایین‌تر از افراد جوان است. به همین دلیل، این دسته از افراد گزینه کاملاً مناسبی برای مصرف قرص منیزیم خواهند بود. 

منابع غذایی برای مصرف منیزیم کدامند؟

برخی افراد به مصرف قرص علاقه‌ای ندارند و ترجیح می‌دهند مواد غذایی حاوی منیزیم مصرف کنند. برخی از منابع غذایی حاوی منیزیم شامل موارد زیر هستند: 

  • سبزی‌ها، سبزیجات برگدار مثل اسفناج
  • مغزها
  • لوبیاها، نخود و سویا
  • غلات سبوس دار

پیشنهاد می‌کنیم این مواد غذایی را به صورت تازه مصرف کنید تا منیزیم موجود در آن‌ها به سرعت جذب بدن شما شود.

عوارض مصرف بیش از حد قرص منیزیم چیست؟

با توجه به اینکه به طور کامل درباره فواید قرص منیزیم توضیح دادیم، بهتر است درباره عوارض این دارو نیز اطلاعاتی بیان کنیم. مصرف بیش از حد منیزیم، باعث بروز مشکلاتی مثل تهوع، دل‌پیچه و اسهال خواهد شد. مطالعات نشان می‌دهد، منیزیم باعث نرم شدن مدفوع می‌شود. در نتیجه اگر بیشتر از حد لزوم قرص منیزیم مصرف کنید، با مشکلاتی مثل اسهال شدید مواجه خواهید شد که آسیب بسیار زیادی به بدن وارد می‌کند.

 برخی از مهم‌ترین عوارض مصرف بیش از حد ماده معدنی، شامل موارد زیر هستند: 

1. تداخلات دارویی

اولین عارضه تداخلات دارویی است. متاسفانه قرص منیزیم با تعداد زیادی از داروها تداخل دارد. در نتیجه اگر به صورت افراطی مصرف شود، باعث بروز مشکلات گوناگون خواهد شد. به عنوان مثال، پیشنهاد می‌کنیم قرص منیزیم را همراه با داروهای قلب یا آنتی بیوتیک‌ها مصرف نکنید. اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید و داروی خاصی مصرف می‌کنید، باید حتماً این موضوع را با متخصص و پزشک در میان بگذارید. 

2. کاهش سلامتی برخی بیماران

علاوه بر این، مصرف بیش از حد منیزیم ممکن است باعث کاهش سلامتی برخی بیماران شود. به عنوان مثال افرادی که به بیماری‌های مختلف مثل دیابت، بیماری‌های قلبی یا بیماری‌های کلیوی مبتلا هستند، بهتر است قبل از مصرف مکمل یا قرص منیزیم با پزشک مشورت کنند.

3. مشکلات دیگر

مصرف بیش از حد این دارو، باعث بروز مشکلات گوناگون مثل حالت تهوع، اسهال، ضعف عضلانی، خستگی یا مواردی مانند این می‌شود.

بررسی کلی

در این مطلب به طور کامل توضیح داده شد که منیزیم برای چه چیزی خوب است. منیزیم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است. می‌توان این ماده معدنی را از طریق روش‌های گوناگون مثل قرص، مکمل یا از طریق مواد غذایی دریافت کرد. با توجه به اینکه میزان منیزیم در بسیاری از مواد غذایی پایین است، بنابراین قرص حاوی منیزیم می‌تواند مناسب‌تر باشد. افرادی که به بیماری‌های کلیوی یا گوارشی مبتلا هستند، کاندیدای کاملاً مناسبی برای مصرف این ماده معدنی خواهند بود.

 مصرف بیش از حد منیزیم، باعث بروز مشکلات گوناگون مثل تهوع و اسهال می‌شود. بنابراین باید از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کنید. رژیم غذایی که توسط متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب ارائه می‌شود، حاوی غذاهای گوناگون و متنوع است. این مواد غذایی، مواد مغذی مورد نیاز بدن شما از جمله منیزیم را تامین می‌کنند. علاوه بر این، با کمترین هزینه در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرند. قبل از دریافت برنامه رژیم غذایی، می‌توانید سایر مطالب سایت فیت کلاب را مطالعه کنید.

 

2 Responses

  1. با تشکر و احترام
    جایی که فرمودید :(( 3.حفظ سلامت استخوان

    قرص منیزیم به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. حدود ۶۰ درصد!!! استخوان‌های شما را منیزیم تشکیل می‌دهد ))
    ۶۰ درصد اشتباه است و درصد منیزیم در استخوان ۶۰ درصد نیست و بسیار بسیار کمتر از این مقدار است.

    گویا

    (( تجزیه استخوان نشان می‌دهد که 62٪ آن مواد معدنی و 38٪ مواد آلی است. 85٪ از مواد معدنی فسفات کلسیم، 10٪ آن کربنات کلسیم و 5٪ بقیه سایر املاح است.))

    صحیح تر به نظر می رسد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه