ورزش برای کاهش وزن | 6 ورزش عالی برای اینکه وزن کم کنید!

ورزش برای کاهش وزن

بسیاری از افراد، نسبت به نتایج لاغری با ورزش مایوس هستند. این دسته از افراد تصور می‌کنند، به هیچ وجه نمی‌توان با ورزش، وزن کم کرد. احتمالاً برای شما نیز اتفاق افتاده است که برای مدت طولانی ورزش کنید، اما به نتیجه نرسید. به عنوان مثال ممکن است بعد از توقف فعالیت‌های ورزشی، مجدداً افزایش وزن داشته باشید. دلایل مختلفی باعث بروز این اتفاق می‌شود. 

ممکن است حرکات ورزشی را به درستی انجام نداده باشید، تمرینات ورزشی در زمان درستی انجام نشده باشند یا شاید از یک رژیم غذایی درست در کنار تمرینات ورزشی استفاده نکرده‌اید. بنابراین برای کاهش وزن، باید تحت نظر یک مربی ورزشی حرفه‌ای قرار بگیرید. در میان تمامی روش‌های مختلفی که برای لاغری وجود دارد، ورزش بهترین و سالم‌ترین روش است. به همین دلیل، در ادامه این مطلب از وب‌سایت فیت کلاب قصد داریم بهترین ورزش برای کاهش وزن را به شما معرفی کنیم. 

آیا می توان با ورزش لاغر شد؟

آیا می توان با ورزش لاغر شد؟

 

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که آیا می‌توان با ورزش لاغر شد؟ ورزش مهم‌ترین عامل برای کاهش وزن است. فعالیت‌های ورزشی می‌توانند متابولیسم بدن شما را افزایش داده  و بر چربی سوزی موثر باشند. شاید بتوانید با استفاده از روش‌های دیگر مثل جراحی و پیکر تراشی وزن خود را کاهش دهید، اما بعد از مدتی مجدداً به حالت اول باز خواهید گشت.

 حتی بعد از انجام جراحی پیکرتراشی، باز هم به تمرینات ورزشی و رژیم غذایی نیاز خواهید داشت. همانطور که گفته شد، ورزش سالم‌ترین روش برای کاهش وزن است و استقامت یا چابکی بدن را افزایش می‌دهد. زمانی که فعالیت‌های بدنی افزایش یابد، کالری بیشتری در بدن مصرف خواهد شد. مصرف کالری برای تامین انرژی بدن، به مرور زمان منجر به کاهش وزن می‌شود. 

برای اینکه زودتر به نتیجه دلخواه برسید، باید از تمرینات هوازی و قدرتی استفاده کنید. علاوه بر این، نباید تمرینات ورزشی را متوقف کنید. نظم و برنامه‌ریزی اهمیت بسیار زیادی برای رسیدن به هدف دارد. در ادامه انواع ورزش برای کاهش وزن را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع ورزش برای کاهش وزن

انواع ورزش برای کاهش وزن
انواع ورزش برای کاهش وزن

ورزش‌های مختلفی برای کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه برخی از بهترین انواع ورزش برای کاهش وزن را بیان خواهیم کرد. 

1.پیلاتس

پیلاتس یک ورزش بسیار عالی برای ورزشکاران مبتدی است و به کاهش وزن کمک می‌کند. این رشته ورزشی، شامل انواعی از تمرینات مختلف است که بر چربی سوزی موثر هستند. اخیراً یک مطالعه در کشور آمریکا نشان داد که پیلاتس تاثیر بسیار زیادی بر مصرف کالری بدن دارد. این تحقیق روی یک فرد با حدود ۶۴ کیلوگرم وزن انجام شد. از این فرد خواسته شد تا برای حدود نیم ساعت، در یک کلاس مبتدی پیلاتس شرکت کند. بر اساس نتایج، شخص طی بازه زمانی ۳۰ دقیقه حدود ۱۰۸ کالری از دست داد. 

اگرچه میزان مصرف کالری در پیلاتس مانند سایر ورزش‌های هوازی مثل دویدن نیست، اما به مرور زمان بر کاهش وزن تاثیر می‌گذارد. شرکت در کلاس‌های گروهی پیلاتس، برای افرادی که به ورزش تیمی علاقه‌مند هستند کاملا مناسب است. برای بررسی میزان کاهش وزن با استفاده از ورزش پیلاتس، یک مطالعه ۸ هفته‌ای روی ۳۷ زن مسن انجام شد. در این مطالعه، افراد مسن به صورت روزانه یک و نیم ساعت تمرینات پیلاتس انجام می‌دادند و این کار سه بار در هفته تکرار می‌شد. 

 

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

 

نتیجه پژوهش نشان داد که تمرینات پیلاتس، می‌توانند باعث کاهش چربی‌های تجمع یافته دور کمر، دور شکم و دور باسن شوند. ورزش پیلاتس صرفاً روی کاهش وزن تاثیر نمی‌گذارد. مهم‌ترین اثرات این ورزش، شامل کاهش درد کمر، بهبود تعادل بدن، افزایش انعطاف پذیری، افزایش استقامت و تناسب اندام است. می‌توان تمرینات پیلاتس را در خانه نیز انجام داد. اگر علاقه به ورزش‌های گروهی دارید، در کلاس‌های تمرینی پیلاتس شرکت کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که تمرینات پیلاتس باید در کنار رژیم غذایی و سایر برنامه‌های ورزشی انجام شوند.

2.بدنسازی

بدنسازی بهترین ورزش برای کاهش وزن است. این ورزش علاوه بر چربی سوزی، تاثیر بسیار زیادی بر افزایش حجم عضلات دارد. بنابراین اگر قصد دارید با یک تیر دو نشان بزنید، می‌توانید از بدنسازی برای کاهش وزن و افزایش حجم عضلات استفاده کنید. به طور کلی، بدنسازی بر افزایش قدرت بدن تاثیر می‌گذارد‌. اما اگر از یک برنامه ورزشی حرفه‌ای استفاده کنید، کاهش وزن را نیز تجربه خواهید کرد. زمانی که فرایند عضله سازی و چربی سوزی همراه با یکدیگر انجام شوند، متابولیسم کلی بدن افزایش پیدا خواهد کرد. 

بنابراین حتی زمانی که در حال استراحت هستید یا تمرینات ورزشی انجام نمی‌دهید، باز هم کاهش وزن خواهید داشت. جالب است بدانید بدنسازی به صورت مستقیم بر چربی‌ سوزی موثر است. البته میزان چربی سوزی در بدنسازی، بسیار کمتر از ورزش‌های هوازی است. مربیان بدنسازی از ورزشکاران می‌خواهند در کنار انجام تمرینات ورزشی، از مکمل‌ها نیز استفاده کنند. به عنوان مثال مکمل‌های حاوی پروتئین، سرعت عضله سازی را افزایش می‌دهند و تاثیر بسیار زیادی بر چربی سوزی خواهند داشت. 

زمانی که مقدار پروتئین موجود در رژیم غذایی شما افزایش یابد، متابولیسم بدن نیز افزایش خواهد یافت. در مقابل، کربوهیدرات‌ها قرار دارند که باید مصرف آن‌ها در رژیم غذایی کاهش یابد. به طور کلی، کربوهیدرات برای تولید انرژی در بدن استفاده می‌شود‌ دو نوع کربوهیدرات ساده و پیچیده وجود دارد که برای چربی سوزی، باید از نوع پیچیده آن استفاده کنید. بنابراین مصرف مکمل و استفاده از یک رژیم غذایی درست، اهمیت بسیار زیادی برای چربی سوزی حین انجام تمرینات بدنسازی دارد. 

3.تمرینات HIIT

یکی دیگر از انواع ورزش برای لاغری، تمرینات (HIIT) هستند. این تمرینات شدت بالایی دارند و در بازه زمانی کوتاهی انجام می‌شوند. اکثر تمرینات (HIIT) به طور معمول طی بازه زمانی ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت انجام می‌شود. طی این بازه زمانی، مقدار زیادی کالری تجزیه خواهد شد. اخیراً یک پژوهش روی ۹ مرد ورزشکار انجام شد. از این افراد خواسته شد تا به صورت مداوم، تمرینات (HIIT) را انجام دهند. 

نتایج پژوهش نشان داد که این ورزش، حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد بیشتر از سایر ورزش‌ها بر تجزیه کالری تاثیرگذار است. بنابراین، این تمرینات می‌توانند به شما کمک کنند تا کالری بیشتری از دست دهید و در مدت زمان کوتاه‌تری به اندام ایده‌آل خود برسید.‌ برخی مطالعات نشان دادند که این ورزش، تاثیر بسیار زیادی بر چربی سوزی شکم دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای این تمرینات، این است که سرعت تجزیه کالری را در بدن افزایش می‌دهند. 

علاوه بر این، بر افزایش ظرفیت قلب عروقی بدن تاثیرگذار هستند. جالب است بدانید برخی از تمرینات (HIT)، طی بازه زمانی ۲ یا  دقیقه انجام می‌شوند. به عنوان مثال پرش از یک ارتفاع بلند یا شیرجه زدن در استخر، نمونه‌هایی از تمرینات (HIIT) هستند. اگرچه این تمرینات در بازه زمانی کوتاهی انجام می‌شوند، ولی تاثیر فوق‌العاده‌ای بر سوخت و ساز بدن شما خواهند داشت. زیرا تا ساعت‌های طولانی بعد از انجام تمرین، بدن شما همچنان در حال از دست دادن کالری است.

 

 

4.ایروبیک و رقص

یکی دیگر از انواع ورزش برای لاغری، ایروبیک و رقص است. ایروبیک یک ورزش هوازی است که با حرکات موزون انجام می‌شود و تاثیر بسیار زیادی بر سوخت و ساز بدن دارد. برای انجام ورزش ایروبیک، باید از موسیقی شاد استفاده کنید. ایروبیک بهترین نوع ورزش برای لاغری است و در بین بانوان طرفداران بسیار زیادی دارد. ورزش ایروبیک نه تنها بر کاهش وزن موثر است، بلکه آمادگی جسمانی شما را نیز افزایش می‌دهد. تمامی اندام‌های بدن در این ورزش درگیر می‌شوند. بعد از به پایان رسیدن ایروبیک، مقدار زیادی اکسیژن وارد سلول‌های شما خواهد شد. 

همین مسئله بر افزایش متابولیسم بدن تاثیر می‌گذارد. به طور کلی، ورزش‌های هوازی تاثیر بسیار بهتری نسبت به سایر ورزش‌ها دارند و سرعت چربی سوزی را افزایش می‌دهند. همچنین پژوهش‌ها نشان داده است که ایروبیک، می‌تواند بر بهبود سلامت قلبی عروقی نیز تاثیرگذار باشد. افرادی که به صورت مداوم این ورزش را انجام دهند، به مرور زمان می‌توانند قند خون و فشار خون خود را به حد اعتدال برسانند و کاهش وزن مفیدی داشته باشند. تجربه بسیاری از ورزشکاران نشان می‌دهد که ایروبیک، بر سلامت ذهن نیز تاثیر می‌گذارد و از افسردگی جلوگیری می‌کند. 

زمانی که مشغول انجام ورزش ایروبیک هستید، مقدار زیادی اندروفین در بدن شما ترشح می‌شود. این هورمون، باعث ایجاد شادابی و احساس خوشحالی در بدن شده و بر بهبود روحیه موثر است. اگر به ورزش ایروبیک علاقه‌مند هستید، بهتر است ابتدا با یک مربی ورزشی حرفه‌ای مشورت کنید. مربی ورزشی می‌تواند بهترین بازه زمانی برای انجام ورزش ایروبیک را به شما پیشنهاد دهد. همچنین لازم است از رژیم غذایی سالم در کنار این ورزش استفاده کنید تا زودتر به نتیجه دلخواه خود برسید.

5.دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یک ورزش هوازی است که تاثیر بسیار زیادی بر کاهش وزن دارد. این ورزش می‌تواند بر اندام‌های مختلف بدن مثل عضلات باسن و مفاصل پا، تاثیر بگذارد. همانطور که می‌دانید، دوچرخه سواری فعالیتی است که معمولاً در فضای آزاد انجام می‌شود. اما اگر علاقه‌ای به ورزش کردن در فضای آزاد ندارید، می‌توانید به باشگاه‌های بدنسازی مراجعه کنید. در این باشگاه‌ها، دستگاه‌هایی شبیه به دوچرخه وجود دارد که ثابت است و به شما اجازه می‌دهد ساعت‌ها دوچرخه سواری کنید.

 اخیراً یک پژوهش در دانشگاه هاروارد انجام شد که نشان می‌دهد یک فرد ۷۰ کیلوگرمی در هر نیم ساعت دوچرخه سواری، نزدیک به ۲۵۰ کالری از دست می‌دهد. این مقدار مربوط به دوچرخه سواری با سرعت ثابت است. هر چقدر سرعت دوچرخه سواری افزایش یابد، کالری بیشتری از دست خواهید داد. دوچرخه سواری نه تنها می‌تواند بر کاهش وزن تاثیر بگذارد، بلکه بر آمادگی جسمانی نیز تاثیرگذار خواهد بود. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به صورت منظم دوچرخه سواری می‌کنند، در مقایسه با سایر افراد، آمادگی جسمانی بهتری دارند‌.

حتی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان، در این دسته از افراد کمتر است. تمامی ورزشکاران مبتدی و حرفه‌ای، می‌توانند از این ورزش برای کاهش وزن و تقویت عضلات استفاده کنند. نکته مهمی که باید با توجه داشته باشید، این است که دوچرخه سواری نیاز به آمادگی جسمانی دارد‌. اگر در روزهای اول با شدت بالا دوچرخه سواری کنید، آسیب بسیار زیادی به عضلات و مفاصل بدن شما وارد خواهد شد. بهترین راه حل این است که در روزهای اول با سرعت پایین دوچرخه سواری کنید و به مرور زمان، مدت زمان دوچرخه سواری را افزایش دهید. 

6. پیاده روی

پیاده‌روی نیز می‌تواند یکی از بهترین ورزش‌ها برای لاغری باشد. یکی از مهم‌ترین مزایای پیاده‌روی، این است که بدون نیاز به تجهیزات و دستگاه‌های خاص انجام می‌شود. هر زمان از روز که بخواهید، می‌توانید برای پیاده‌روی اقدام کنید. البته نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که پیاده‌روی باید در کنار رژیم غذایی انجام شود‌. در غیر این صورت، فایده‌ای برای شما نخواهد داشت. این ورزش به خصوص برای افراد مبتدی که به تازگی ورزش را شروع کرده‌اند، کاملاً مناسب است. زیرا آمادگی جسمانی شما را تقویت می‌کند و با خستگی شدید همراه نیست.

 این ورزش، فشار زیادی به مفاصل شما وارد نمی‌کند و به راحتی انجام می‌شود. پژوهش‌های اخیر دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که یک فرد ۷۰ کیلوگرمی در هر نیم ساعت پیاده‌روی، حدود ۱۷۵ کالری از دست می‌دهد. علاوه بر این، یک پژوهش روی ۲۰ زن دارای اضافه وزن انجام شد. این پژوهش طی بازه زمانی ۱۲ هفته صورت گرفت. در این تحقیق، از زنان خواسته شد تا سه بار در هفته به مدت ۵۰ تا ۷۰ دقیقه پیاده روی داشته باشند. نتیجه پژوهش نشان داد که بعد از گذشت ۱۲ هفته، حدود ۳ سانتی‌متر از دور کمر بانوان کم شده بود. 

بنابراین می‌توانید پیاده‌روی را به عنوان یک روتین روزمره در برنامه ورزشی خود قرار دهید. برای اینکه ساعت پیاده‌روی در روز افزایش پیدا کند، از تمامی فرصت‌ها برای از دست دادن کالری استفاده کنید. به عنوان مثال به جای سوار شدن به آسانسور، از پله‌ها بالا بروید. در ابتدا بهتر است حدود نیم ساعت در روز پیاده‌روی کنید. به مرور زمان، می‌توانید ساعات پیاده‌روی را افزایش دهید.

 

 

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره ورزش برای کاهش وزن صحبت شد. انواع مختلفی از ورزش وجود دارد که بر فرایند چربی سوزی و کاهش وزن موثر است. انتخاب بهترین ورزش برای کاهش وزن، کار چندان ساده‌ای نیست. پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش وزن و انتخاب ورزش، به یک مربی ورزشی مراجعه کنید. مربیان ورزشی ابتدا شاخص توده بدنی و متابولیسم بدن شما را مورد بررسی قرار می‌دهند. سپس بهترین نوع ورزش را به شما پیشنهاد خواهند کرد.

 در کنار انجام تمرینات ورزشی، از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید تا زودتر به نتیجه دلخواه خود برسید. اگر برای دریافت برنامه غذایی یا انتخاب ورزش برای لاغری به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم به سایر مقالات وب‌سایت فیت کلاب مراجعه کرده و با کارشناسان با تجربه این مجموعه در ارتباط باشید.

3 Responses

    1. سلام وقت بخیر بله با طناب زدن هم نتیجه میگیرید ولی در کنار تمرین باید تغذیه اصولی هم داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه