کالری آلوچه ؛ بررسی ارزش غذایی و کالری انواع آلوچه 

کالری آلوچه ؛ بررسی ارزش غذایی و کالری انواع آلوچه 

آلوچه یک میوه بسیار پرطرفدار است که انواع مختلفی دارد و به شکل‌های مختلفی مصرف می‌شود. یکی از رایج‌ترین شکل‌های مصرف آلوچه، ترشک و لواشک است. اغلب افراد ایرانی، آلوچه را با نام گوجه سبز می‌شناسند. در حالی که آلوچه دارای انواع متعددی می‌باشد. به عنوان مثال آلوچه قرمز نیز نوعی آلوچه است که معمولاً به صورت خشک شده یا تازه مصرف می‌شود. 

این میوه طعم ترش و لذیذی دارد. آلوچه قرمز و گوجه سبز در فصل‌های گرم مانند تابستان و بهار در دسترس هستند. اگر رژیم‌های غذایی سالم را دنبال می‌کنید، بهتر است از کالری مواد غذایی مانند گوجه سبز یا آلوچه قرمز اطلاع داشته باشید. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره کالری آلوچه توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

بررسی کالری آلوچه 

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که کالری آلوچه چقدر است؟ آیا این میوه باعث چاقی می‌شود؟ با توجه به اینکه بسیاری از افراد آلوچه را با نام گوجه سبز می‌شناسند، در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب کالری آلوچه قرمز و گوجه سبز را برای شما بیان می‌کنیم. البته کالری آلوچه خشک که از آلو قرمز تهیه می‌شود، با کالری آلوچه قرمز متفاوت است. 

کالری آلوچه خشک: ۲۴۰ کیلو کالری در هر ۱۰۰ گرم (منابع غیر از ویکی پدیا)

کالری آلوچه سبز: ۴۷ کیلوکالری در هر ۱۰۰ گرم (منابع غیر از ویکی پدیا)

کالری آلوچه قرمز: 46 کیلو کالری در هر 100 گرم (منابع غیر از ویکی پدیا)

انواع آلوچه 

قبل از هر چیزی، بهتر است با انواع آلوچه آشنا شوید. همانطور که گفته شد، آلوچه انواع مختلفی دارد. در ادامه انواع این میوه را به شما معرفی می‌کنیم:

  • گوجه سبز 

همانطور که می‌دانید، ایران سرزمینی چهار فصل است و دارای اقلیم‌های گیاهی فوق‌العاده می‌باشد. یکی از پرطرفدارترین میوه‌ها در کشور ایران، گوجه سبز است که با اسامی دیگری مانند آلوچه شناخته می‌شود. این میوه تا سالیان طولانی در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. اما در نهایت، یک شخص اروپایی نهال این گیاه را به کشور بریتانیا برد. 

گوجه سبز خواص بسیار زیادی دارد و سرشار از مواد معدنی و ویتامین می‌باشد. گوجه سبز نیز می‌تواند در دسته آلوها قرار گیرد. این یک میوه آبدار و لذیذ است که دارای طبیعت سرد می‌باشد و مزه ترش دارد‌. این میوه در روزهای گرم تابستان مصرف می‌شود و برای رفع تشنگی مناسب است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، گوجه سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند.

  • آلوچه قرمز 

آلوچه قرمز که از آلوی قرمز تهیه می‌شود، یکی از میوه‌های تابستانی و لذیذ است که خواص درمانی بسیار زیادی دارد. این میوه بسیار مغذی است و به شکل خشک شده یا تازه مصرف می‌شود. آلوچه قرمز پوست نرم و رنگ قرمز دارد. گوشت آن دارای طعم‌های مختلف مانند شیرین یا ترش است. فرآورده‌های آلو قرمز بسیار متعدد هستند.

 این میوه به صورت تازه، خشک شده، کمپوت، مربا، ترشی و مواردی مانند این مصرف می‌شود. یکی از مهم‌ترین خواص مغذی آلو قرمز، خواص آنتی اکسیدانی آن است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، این میوه باعث بهبود سلامت بدن می‌شود و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند. آلوچه قرمز در بسیاری از کارخانجات خشک می‌شود و به صورت بسته‌بندی شده در بازار خرید و فروش خواهد شد.

خواص گوجه سبز برای سلامتی 

خواص گوجه سبز برای سلامتی 
خواص گوجه سبز برای سلامتی

آلوچه یا گوجه سبز فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد‌. در ادامه برخی از این فواید را برای شما بیان می‌کنیم:

  • تقویت سیستم ایمنی

یکی از مهم‌ترین خواص گوجه سبز برای سلامتی، تقویت سیستم ایمنی بدن است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، آلوچه دارای مواد ضد ویروسی و ضد باکتریایی می‌باشد. همچنین دارای ترکیبات ضد قارچی است. ترکیبات موجود در این میوه، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. علاوه بر این برخی پژوهش‌ها نشان داده است، گوجه سبز حاوی مقدار زیادی ویتامین سی است‌.

 همانطور که می‌دانید، ویتامین سی نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامتی دارد. علاوه بر این برخی مطالعات نشان می‌دهد، ترکیبات موجود در آلوچه برای هضم و دفع مواد غذایی مفید هستند. ترکیبات موجود در آلوچه، به دفع مواد مضر از بدن کمک می‌کنند. در نتیجه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

  • محافظت از استخوان

جالب است بدانید یکی از مهم‌ترین خواص گوجه سبز برای بدن، محافظت از استخوان است. این میوه سرشار از کلسیم است. کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند و باعث افزایش تراکم استخوان می‌شود. توجه داشته باشید که کلسیم به تنهایی برای تقویت استخوان کافی نیست. 

بهتر است در کنار مصرف این ماده، مواد غذایی حاوی ویتامین سی مصرف شوند. همانطور که گفته شد، آلوچه دارای ویتامین سی نیز می‌باشد. بنابراین این میوه یک ترکیب غذایی عالی برای حفظ سلامت استخوان‌ها است. همچنین برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد، گوجه سبز سرشار از ویتامین‌های گروه B است. این ویتامین‌ها باعث تحریک رشد استخوان می‌شوند و بافت استخوانی را تقویت می‌کنند.

  • کاهش سوزش و رفلاکس معده

تغییر سبک زندگی و دنبال کردن رژیم‌های غذایی نامناسب، باعث افزایش بروز برخی بیماری‌ها مثل رفلاکس معده شده است. به گونه‌ای که پژوهش‌ها نشان می‌دهد، از هر سه زن یک زن به مشکلاتی مثل رفلاکس معده دچار می‌شوند. رفلاکس معده با علائم دیگری مثل سوزش سر دل همراه است و بسیار آزاردهنده می‌باشد. احتمال رفلاکس معده به خصوص در ابتدای یائسگی، بسیار بیشتر از زمان‌های دیگر است. 

زیرا سطح استروژن بدن بانوان در این بازه زمانی کاهش می‌یابد. کاهش سطح استروژن در بدن بانوان، تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد دستگاه گوارش دارد. گوجه سبز حاوی ترکیبات قلیایی مانند منیزیم، پتاسیم و کلسیم است. این ترکیبات قلیایی به کاهش اسید معده کمک می‌کنند. یعنی باعث خنثی شدن اسید معده می‌شوند. به همین دلیل علائم بیماری رفلاکس معده کاهش پیدا خواهد کرد.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • کمک به هضم غذا

یکی از مهم‌ترین ترکیبات مغذی موجود در آلوچه، فیبر است. فیبر یک ماده ضروری برای سلامت بدن است که باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود. ترکیبات غذایی حاوی فیبر، برای مدت طولانی‌تری در دستگاه گوارش باقی می‌مانند. در نتیجه باعث افزایش احساس سیری می‌شوند. البته برخی افراد معتقد هستند، گوجه سبز باعث افزایش اشتها می‌شود. 

زیرا طعم ترشی دارد و ترکیبات موجود در آن بر احساس گرسنگی تاثیر گذار هستند. با این وجود، لازم است تحقیقات بیشتری درباره این مسئله انجام شود. فیبر موجود در گوجه سبز، باعث بهبود حرکات دودی روده می‌شود و برای تغذیه باکتری‌های مفید رود مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه می‌توانید برای بهبود هضم مواد غذایی، آلوچه مصرف کنید.

  • درمان کم خونی

این میوه حاوی برخی ترکیبات معدنی مانند آهن است. آهن نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به بیماری کم خونی، کمبود آهن است. البته توجه داشته باشید که آهن در حضور ویتامین سی جذب می‌شود. آهن برای تولید گلبول‌های قرمز مورد استفاده قرار می‌گیرد و خطر کم خونی شدید را کاهش می‌دهد. علاوه بر این ویتامین سی موجود در آلوچه، باعث کاهش عفونت بدن می‌شود.

  • تنظیم قند خون

آلوچه حاوی ماده‌ای به نام نیاسین است. نیاسین باعث تجزیه و هضم مواد غذایی می‌شود. علاوه بر این، برای تجزیه و متابولیزه کردن گلوکز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف منظم نیاسین، باعث افزایش توانایی بدن برای تجزیه گلوکز می‌شود. هر چقدر گلوکز به شکل بهتری در بدن تجزیه شود، قند خون کاهش خواهد یافت.

 بنابراین بیماران دیابتی می‌توانند آلوچه را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. البته به بهتر است قبل از مصرف این ماده، با متخصصان تغذیه مشورت کنید. همانطور که گفته شد یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در گوجه سبز، فیبر است. فیبر علاوه بر اینکه باعث افزایش احساس سیری می‌شود، به تنظیم قند خون بدن کمک می‌کند.

  • تامین آنتی اکسیدان بدن

یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در گوجه سبز، آنتی اکسیدان‌ها هستند. آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که رادیکال‌های آزاد بدن را از بین می‌برند و خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را کاهش می‌دهند. رادیکال‌های آزاد باعث افزایش التهابات بدن می‌شوند. تجمع این ترکیبات در بدن، باعث بروز بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شود. ترکیبات آنتی اکسیدانی خاصیت ضد التهابی دارند و از سلول‌های بدن محافظت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در آلوچه، پلی فنول است که خطر ابتلا به بیماری‌های مفصلی و ریوی را کاهش می‌دهد.

خواص آلوچه قرمز

آلوچه قرمز نیز خواص بی‌نظیری دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین خواص آلوچه قرمز را برای شما بیان می‌کنیم: 

  • کاهش فشار خون

بر اساس مطالعاتی که در سال ۲۰۱۰ انجام شده است؛ افرادی که به صورت منظم آلوچه قرمز مصرف می‌کنند، کمتر از سایر مردم در معرض ابتلا به بیماری فشار خون بالا قرار می‌گیرند. به طور کلی میوه‌هایی که دارای رنگ قرمز هستند، تاثیر بسیار زیادی بر تنظیم فشار خون بدن دارند. این میوه‌ها به تولید خون در بدن کمک می‌کنند و باعث افزایش جریان خون می‌شوند.

  • محافظت در برابر آسیب سلولی/سرطان 

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص آلوچه قرمز، محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب سلولی است. ترکیباتی به نام آنتوسیانین در آلوچه قرمز وجود دارد که باعث از بین بردن رادیکال‌های آزاد بدن می‌شود. همانطور که گفته شد رادیکال‌های آزاد به عملکرد اندام‌های داخلی بدن آسیب می‌زنند. البته منظور این نیست که رادیکال‌های آزاد هیچ فایده‌ای برای بدن ندارند. این ترکیبات برای انجام برخی واکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

  • ایده آل برای کاهش وزن

آلوچه قرمز درست مانند گوجه سبز باعث کاهش وزن می‌شود و تاثیر بسیار زیادی بر لاغری دارد. برای اثبات این مسئله، یک پژوهش در دانشگاه لیورپول انجام شد. این پژوهش روی ۱۰۰ نفر دارای اضافه وزن شدید انجام گرفت. از شرکت کنندگان خواسته شد تا برای بازه زمانی ۱۲ هفته، به صورت روزانه آلوچه قرمز مصرف کنند. نتیجه مطالعه نشان داد، وزن شرکت کنندگان تا حد زیادی کاهش یافته بود.

حفاظت از سلامت قلب و عروق

آلوچه قرمز سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی مانند پلی فنول است که باعث تقویت سلامت قلب و عروق می‌شوند. مصرف منظم این ماده، خطر سکته قلبی را کاهش می‌دهد. زیرا سرشار از پتاسیم، فیبر و ویتامین سی است.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره کالری آلوچه توضیح داده شد. آلوچه یکی از پرطرفدارترین میوه‌ها در تمام جهان است که دارای انواع مختلفی می‌باشد. در کشور ایران، آلوچه با اسامی دیگری مانند گوجه سبز شناخته می‌شود. اما یکی از محبوب‌ترین آلوچه‌ها در تمام جهان، آلوچه قرمز است که به صورت خشک شده یا روش‌های دیگر تهیه می‌شود. به طور کلی، آلو فواید بسیار زیادی دارد و دارای انواع مختلف مثل آلو سیاه، آلوی زرد آلو قرمز و مواردی مانند این می‌باشد.

 می‌توان از آلوچه قرمز و گوجه سبز برای تهیه ترشک و لواشک نیز استفاده کرد. برخی افراد تصور می‌کنند، آلوچه کالری بالایی ندارد و می‌تواند به رژیم غذایی شما اضافه شود. البته بهتر است لواشک‌های صنعتی که با استفاده از آلوچه قرمز یا گوجه سبز تهیه شده‌اند را مصرف نکنید. زیرا برای تهیه این آلوچه‌ها، از ترکیبات افزودنی و مواد قندی استفاده می‌شود. 

در نتیجه، کالری این ترکیبات غذایی بسیار بالا است.  برای تعیین مقدار مصرف آلوچه و دریافت رژیم غذایی، پیشنهاد می‌کنیم با متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. متخصصان این مجموعه، بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بدنی سالم داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

برنامه تمرین
مقالات ویژه