رژیم گیاه خواری 40 روزه برای کاهش وزن و پاکسازی بدن

رژیم گیاه خواری 40 روزه

دنیای بدون گوشت را تصور کنید. چگونه بنظر می‌رسد؟ (واقعا تصور آن برای من سخت است!) بدون شک زمانی که «رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه» را در اینترنت جستجو می‌کردید، به دنبال یک رژیم غذایی بدون گوشت بودید. افرادی هستند که به گوشت و سایر مشتقات آن علاقه بسیار زیادی دارند. در مقابل برخی افراد نیز به رژیم گیاهخواری علاقه‌مند هستند. این دسته از افراد، از رژیم گیاهی خاصی استفاده می‌کنند.

این نوع رژیم غذایی نه تنها به نفع خود فرد است، بلکه از جنبه‌های اقتصادی و محیط زیستی نیز سود بسیار زیادی دارد. بسیاری از بیماری‌های خطرناک، از طریق گوشت به مردم منتقل می‌شوند. علاوه بر این، مصرف بیش از حد گوشت و چربی، تناسب اندام شما را بهم می‌ریزد.

بنابراین رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه، فواید بسیار زیادی دارد. اما سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که چرا چهل روز؟ در ادامه قصد داریم به طور کامل در رابطه با رژیم گیاهخواری ۴۰ روزه صحبت کنیم و به تمامی سوالات شما در رابطه با این نوع رژیم غذایی پاسخ دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب از فیت کلاب با ما همراه باشید.

رژیم گیاه خواری چهل روزه چیست و واقعیت دارد؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه چیست و آیا واقعیت دارد؟ بله، این نوع رژیم یکی از انواع رژیم غذایی است که در بازه زمانی ۴۰ روز انجام می‌شود. در این چهل روز، باید از تمامی مواد غذایی گیاهی که در گروه اصلی قرار داشته و ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن شما را تامین می‌کنند، استفاده کنید. البته اگر بخواهیم بدون اغراق صحبت کنیم، رژیم گیاهخواری ۴۰ روزه کمی دهن پر کن است! به بیان واضح‌تر، این رژیم با رژیم گیاهخواری ۵۰ روزه یا سی روزه هیچ تفاوتی ندارد.

در هر صورت اگر یک برنامه غذایی صحیح داشته باشید، طی مدت زمان یک ماه یا بیشتر به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید. انتخاب چهل روز برای رژیم غذایی گیاهخواری، به شما کمک می‌کند تا انگیزه بیشتری برای پایبندی به رژیم غذایی داشته باشید و روحیه خود را حفظ کنید. قبل از اینکه رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه را شروع کنید، باید اطلاعاتی در رابطه با مفهوم رژیم گیاهخواری داشته باشید. در این نوع رژیم غذایی (همان طور که از نام آن مشخص است)، باید با خوردن گوشت و مرغ و ماهی خداحافظی کنید!

در این حالت، تمامی منابع غذایی مورد نیاز شما گیاهی هستند. بسیاری از افراد از این رژیم غذایی برای لاغر شدن و کاهش وزن استفاده می‌کنند. زیرا باید به جای مصرف گوشت، مرغ، ماهی و پروتئین‌های حیوانی، از سبزیجات، غلات و میوه‌ها استفاده کنید. هیچ تفاوت خاصی بین این نوع رژیم و رژیم گیاهخواری معمولی وجود ندارد. تنها تفاوت، بازه زمانی است که در صورت علاقه می‌توانید آن را نیز تغییر دهید. یعنی طول این نوع رژیم خود را به ۶۰ روز یا بیشتر افزایش دهید.

چند نوع رژیم غذایی چهل روزه وجود دارد؟

چند نوع رژیم گیاهخواری چهل روزه وجود دار؟
چند نوع رژیم گیاهخواری چهل روزه وجود دار؟

رژیم گیاهخواری را دست کم نگیرید! گیاه خواران نیز انواع مختلفی از رژیم غذایی دارند. در ادامه تنها برخی از انواع رژیم غذایی گیاهخواری که می‌توانید در بازه زمانی ۴۰ روز یا بیشتر به آن پایبند باشید را برای شما معرفی می‌کنیم.

1.رژیم لاکتو گیاه خواری

رژیم لاکتو گیاهخواری، نوعی رژیم غذایی گیاه خواری است که بسیاری از افراد به آن توجه دارند. این نوع رژیم غذایی، گیاهخواران را کمتر محدود می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد به راحتی از تخم مرغ یا لبنیات استفاده کنند. با این وجود، به هیچ وجه نباید از گوشت، ماهی یا مرغ مصرف شود.

2.رژیم لاکتو اوو گیاه خواری

یکی دیگر از انواع رژیم گیاهخواری ۴۰ روزه یا بیشتر، رژیم لاکتو اوو گیاهخواری است. در این نوع رژیم غذایی، گیاهخواران می‌توانند از محصولات لبنی استفاده کنند. ولی اجازه استفاده از گوشت، ماهی، مرغ و تخم مرغ را ندارند.

3.رژیم اوو گیاه خواری

از دیگر انواع رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه، رژیم اوو گیاه خواری است. در این نوع رژیم غذایی، گیاهخواران اجازه مصرف گوشت، ماهی مرغ و لبنیات را ندارند. اما می‌توانند از تخم مرغ استفاده کنند.

4.رژیم گیاه خواری پستربن

افرادی که به رژیم گیاهخواری پستربن پایبند هستند، در واقع نیمه گیاهخوار به حساب می‌آیند. این دسته از افراد تمایلی برای مصرف گوشت و مرغ ندارند. اما به راحتی از ماهی، تخم مرغ و لبنیات استفاده می‌کنند.

5.رژیم غذایی وگان

یکی از بهترین انواع رژیم گیاهخواری ۴۰ روزه، رژیم غذایی وگان است که در عصر امروز محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. در این نوع رژیم غذایی، گیاهخواران تمایلی برای استفاده از گوشت، ماهی، مرغ و تخم مرغ و سایر محصولات لبنی ندارند و صرفاً از مواد گیاهی استفاده می‌کنند.

6.رژیم انعطاف پذیر

رژیم غذایی انعطاف پذیر، یکی دیگر از انواع رژیم گیاه خواری است که دستورالعمل خاصی ندارد. در این نوع رژیم غذایی، گیاه خواران در برخی مواقع از مرغ و گوشت یا ماهی استفاده می‌کنند.

مزایای رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه

این نوع رژیم مزایای بیشماری دارد. در ادامه برخی از این مزایا را برای شما بیان می‌کنیم. ‌

1.لاغری و کاهش وزن 

یکی از مهم‌ترین مزایای رژیم چهل روزه، کاهش وزن و لاغری است. این نوع رژیم گیاهی برای افرادی که در نواحی مختلف بدن مثل باسن، شکم و پهلو دارای اضافه وزن هستند، کاملاً مناسب است. مصرف بیش از حد پروتئین و گوشت، منجر به تجمع سلول‌های چربی در تمامی نقاط بدن می‌شود. در چنین حالتی، کاهش وزن و لاغر شدن کار چندان ساده‌ای نخواهد بود. رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه بدون اینکه به بدن شما آسیب برساند یا با سختی و مشقت همراه باشد، سلول‌های چربی اضافی بدن شما را می‌سوزاند.

2.درمان بیماری ها 

در این چهل روز، صرفا مواد گیاهی مفید و مغذی وارد بدن شما خواهد شد. بنابراین باید از مصرف چربی اضافی، پروتئین اضافی و مواردی مانند این خودداری کنید. همین مسئله بر درمان بسیاری از بیماری‌های بدن مثل سرطان روده، سرطان معده و مواردی مانند این موثر است.

در چهل روزی که به رژیم گیاه خواری پایبند هستید، بدن شما از سموم و چربی‌های اضافی پاکسازی خواهد شد. حتی اگر به رژیم گیاهخواری اعتقادی ندارید و به مصرف گوشت، مرغ یا ماهی علاقه‌مند هستید، می‌توانید برای چهل روز این رژیم غذای فوق العاده را امتحان کنید و از نتایج بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

3.متعادل سازی سطح قند خون 

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که بسیاری از افراد با اضافه وزن شدید درگیر آن هستند، افزایش سطح قند خون یا خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت است. رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه، به راحتی به متعادل‌سازی سطح قند خون کمک می‌کند.

4.کاهش خطر سکته قلبی

اضافه وزن شدید، خطر تجمع سلول‌های چربی را در اطراف قلب افزایش می‌دهد. همین مسئله ممکن است منجر به بروز سکته قلبی شود. افرادی که دارای اضافه وزن شدیدی هستند، باید برای مدتی مصرف چربی یا فست فود را کنار بگذارند و مصرف گوشت و مرغ را کاهش دهند. اما اگر به دنبال یک نتیجه عالی هستید، پیشنهاد می‌کنیم رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه را امتحان کنید.

 

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

 

معایب رژیم گیاهخواری ۴۰ روزه

اگرچه این نوع رژیم مزایای فوق‌العاده‌ای دارد، ولی ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد. در ادامه برخی معایب این نوع رژیم را برای شما بیان می‌کنیم.

1.کمبود برخی مواد معدنی 

یکی از مهم‌ترین معایب رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه، کمبود برخی مواد معدنی در بدن انسان است. البته این خطر صرفا مربوط به این نوع رژیم نیست. به طور کلی، رژیم غذایی گیاهخواری ممکن است میزان برخی پروتئین‌ها و ویتامین‌ها را در بدن شما کاهش دهد. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که این ویتامین‌ها و مواد معدنی از دست رفته را با برخی مواد گیاهی مفید جایگزین کنید.

با این حال، هیچ کدام نمی‌توانند به اندازه پروتئین‌های گوشت، مرغ یا ماهی مفید واقع شوند‌. افرادی که برای مدت زمان طولانی به رژیم غذایی گیاهخواری پایبند هستند، ممکن است با کمبود برخی پروتئین‌ها یا مواد معدنی مثل کلسیم، آهن یا ویتامین b۱۲ مواجه شوند.

2.ضعف و خستگی 

رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه باید به درستی انتخاب شود. در غیر این صورت، شخص در معرض خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مثل کم خونی قرار می‌گیرد. همچنین امکان بروز ضعف، خستگی و تحلیل استخوان در این دسته از افراد بسیار زیاد است. بنابراین بهتر است از انتخاب خود سرانه این نوع رژیم خودداری کنید. پیشنهاد می‌کنیم به یک مربی ورزشی یا متخصص تغذیه مراجعه کرده و رژیم گیاهخواری متناسب با بدن خود دریافت کنید.

در رژیم گیاهخواری ۴۰ روزه چه بخوریم؟

در رژیم گیاهخواری ۴۰ روزه چه بخوریم؟
در رژیم گیاهخواری ۴۰ روزه چه بخوریم؟

هیچ‌کس به جز مربی ورزشی و متخصص تغذیه، نمی‌تواند برای شما تعیین کند که در رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه چه بخورید. با این حال اگر به مربی ورزشی یا متخصص حرفه‌ای دسترسی ندارید، در ادامه برخی مواد غذایی که می‌توانید در این نوع رژیم مصرف کنید را برای شما بیان می‌کنیم. (باز هم تاکید می‌کنیم برای نحوه مصرف بهتر است به متخصص مراجعه کنید).

  • هر روز انواع میوه و سبزیجات مصرف کنید

به طور کلی در رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه، باید هر روز انواعی از میوه و سبزیجات مصرف کنید تا ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن شما تامین شوند. پیشنهاد می‌کنیم به صورت روزانه، پنج وعده ۸۰ گرمی (تعیین مقدار دقیق بر عهده مربی یا متخصص است) میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید. حتی می‌توان از سبزیجات و میوه‌های منجمد شده، کنسرو شده، خشک شده یا آبمیوه استفاده کرد.

میوه‌ها و سبزیجات نقش موثری در تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن شما دارند. همچنین فیبر بدن را تامین می‌کنند و به عملکرد روده کمک خواهند کرد. عدم استفاده از میوه‌ها و سبزیجات در این نوع رژیم، شما را در معرض برخی بیماری‌ها مثل یبوست یا بیماری‌های گوارشی قرار می‌دهد.

  • وعده های غذایی بر پایه کربوهیدرات بخورید

مصرف مواد غذایی که حاوی کربوهیدرات هستند، در رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه الزامی است. بسیاری از مواد غذایی گیاهی حاوی نشاسته و کربوهیدرات هستند. به عنوان مثال سیب زمینی، نان، غلات، برنج و ماکارانی، بیش از یک سوم کربوهیدرات غذاهایی که مصرف می‌کنید را تشکیل می‌دهند. بنابراین بهتر است به صورت روزانه، از مواد غذایی که حاوی کربوهیدرات هستند استفاده کنید.

اما سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که کربوهیدرات چه فایده‌ای برای بدن دارد و چرا باید در این نوع رژیم مورد استفاده قرار بگیرد؟ برای اینکه از بروز ضعف و خستگی در رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه جلوگیری شود، باید از غذاهایی که حاوی نشاسته هستند استفاده کنید. این غذاها سرشار از انرژی بوده و مواد مغذی بدن شما را تامین می‌کنند. همچنین مقدار زیادی فیبر، کلسیم، آهن و ویتامین‌های گروه b در این دسته از مواد غذایی وجود دارند.

  • لبنیات یا جایگزین های لبنی

با توجه به نوع رژیم گیاهخواری خود، می‌توانید از لبنیات یا جایگزین‌های لبنی استفاده کنید. بنابراین مصرف لبنیات در رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه الزامی نیست. به جای آن، بهتر است از ترکیباتی که دارای کلسیم و ویتامین A یا B12 هستند استفاده کنید. به طور کلی، شیر و سایر محصولات لبنی مثل پنیر و ماست، سرشار از پروتئین کلسیم و ویتامین آ یا b۱۲ هستند.

جایگزین مناسب برای این دسته از مواد غذایی، شامل سویای غنی شده، برنج و نوشیدنی‌های جو دوسر هستند. علاوه بر این، می‌توان از سبزیجات سبز رنگ، توفو کلسیم دار و نان استفاده کرد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم از شیر و لبنیات کم چرب استفاده کنید.

  • لوبیا، حبوبات، تخم مرغ و سایر منابع پروتئینی

از دیگر مواد غذایی که باید در رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه مورد استفاده قرار گیرد، لوبیا و حبوبات، تخم مرغ و سایر منابع پروتئینی هستند. البته همانطور که گفته شد، برخی افراد تمایلی به مصرف تخم مرغ در این نوع رژیم ندارند. این دسته از افراد، باید مصرف حبوبات مثل لوبیا، نخود و عدس را افزایش دهند.

این حبوبات سرشار از پروتئین، فیبر و ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. آجیل و خشکبار نیز سرشار از پروتئین بوده و مواد مغذی بدن شما را تامین می‌کنند. مصرف حبوبات برای افرادی که دارای رژیم گیاهخواری وگان هستند، اهمیت بیشتری دارد. این افراد به هیچ وجه گوشت، ماهی، تخم مرغ یا لبنیات مصرف نمی‌کنند. به همین دلیل، باید پروتئین مورد نیاز بدن خود را از طریق مواد گیاهی مثل حبوبات به دست آورند.

علاوه بر مواردی که برای شما بیان شد، پیشنهاد می‌کنیم به جای استفاده از روغن‌های اشباع شده از روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون برای پخت و پز استفاده کنید. همچنین، مصرف غذاهایی که دارای چربی و نمک بیش از حد هستند را کاهش دهید. به عنوان مثال، انواعی از خوراکی‌ها مثل چیپس، پفک، چوب شور و برخی خوراکی‌های شیرین مثل بستنی، بیسکویت، کیک و پودینگ، نباید به مقدار زیاد در رژیم گیاهخواری ۴۰ روزه مورد استفاده قرار بگیرند.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه صحبت شد. این نوع رژیم گیاهخواری، در بازه زمانی چهل روز انجام می‌شود و دستورالعمل آن با رژیم گیاه خواری معمولی هیچ تفاوتی ندارد. حتی می‌توانید بر اساس علاقه خود، مدت زمان رژیم خود را افزایش دهید. با این حال، برنامه رژیم غذایی گیاهخواری نباید به صورت خودسرانه انتخاب شود.

اطلاعاتی که در اینترنت وجود دارند، بسیار متنوع هستند و بسیاری از آن‌ها ممکن است با متابولیسم بدنی شما سازگار نباشند. علاوه بر این، بهتر است میزان مصرف مواد غذایی گیاهی که دارای پروتئین و ویتامین هستند را افزایش دهید. زیرا لازم است مواد مغذی مورد نیاز خود را از انواعی از مواد گیاهی مختلف دریافت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم حتما برای شروع هر گونه رژیم غذایی با یک متخصص مشورت کرده و سپس اقدام کنید. این کار بهترین اقدام برای جلوگیری از بروز هر گونه آسیب به بدن است. از این رو می‌توانید برای دریافت رژیم غذایی مناسب، با کارشناسان متبحر مجموعه تخصصی فیت کلاب در ارتباط بوده و با توجه به شرایط خود، رژیم مناسب با بدن خود را دریافت نمایید.

5 Responses

  1. کسی را سراغ دارم پنجاه سال خام گیاهخوار هستند نه مریض شدند نه کمبود چند بار آزمایش دادند

  2. من خودم ویگانم ببین تو صددرصد باید قرص آهن …… بخوری مگه نه کم خونی ……. می گیری
    خام گیاه خواری افتضاح هست نابودت میکنه ولی وگان ها اگه قرص بخورند عالی
    ولی غیر ممکن هست خام گیاهخوار ها مریضی نداشته باشند وزنشون افتضاع پایینه و معده داغون و فشار پایین و هزار مشکل دیگه

  3. درود بر شما .من گروه وگان۵۰ روزه خامگیاه خواری را شروع کردم ودارای توده ای در معده بودم که به لطف دکترحق پرست تا به الان فشار خون. ناراحتی قولنج زانو درد .وکمردرد .وقبلا من خیلی سرمای بودم والان گرمایشدم الان تب بدنم هم عوض شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه