گودی کمر چیست؟ روش های درمان گودی کمر

گودی کمر چیست؟

لوردوز یا گودی کمر، یک عارضه تقریباً شایع است که به شکل‌های خفیف و شدید بروز پیدا می‌کند. در اکثر موارد، گودی کمر آنقدر شدید نیست که باعث بروز علائم خطرناک شود یا نیاز به درمان داشته باشد. اما در برخی موارد، بر انجام فعالیت‌های روزمره تاثیرگذار است و بسیار آزاردهنده خواهد بود. به عنوان مثال زمانی که بیش از حد روی پاهای خود بایستید، درد شدیدی را در ناحیه کمر و ستون فقرات احساس می‌کنید.

 این درد معمولاً با احساس سوزش در انتهای ستون فقرات همراه است. در برخی موارد، گودی کمر آنقدر شدید است که شما را مجبور می‌کند چند لحظه روی زمین بنشینید تا احساس درد کمتر شود. افرادی که گودی کمر دارند، معمولاً به سختی می‌توانند فعالیت‌های ورزشی انجام دهند. به همین دلیل اگر یکی از علاقه‌مندان ورزش و تناسب اندام هستید، ابتدا باید گودی کمر را درمان کنید. 

در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره گودی کمر توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

گودی کمر چیست؟

قبل از هر چیزی، باید بدانید گودی کمر چیست؟ از نظر پزشکی، گودی کمر به معنی خمیدگی ستون فقرات به سمت جلو در ناحیه گردن یا کمر است. ستون فقرات به دو بخش ستون فقرات ناحیه گردن و ستون فقرات ناحیه کمر تقسیم می‌شوند. ستون فقرات ناحیه کمر، به صورت طبیعی کمی به سمت جلو خمیده شده است. این خمیدگی طبیعی، به شما کمک می‌کند تا وضعیت بدن خود را حفظ کنید.

 به عنوان مثال، می‌توانید به راحتی سر جای خود بایستید یا روی زمین بنشینید. عوامل مختلفی بر بروز گودی کمر نقش دارند. معمولاً عوامل ژنتیکی یا ایستادن به شکل نامناسب، باعث خمیدگی بیش از حد ستون فقرات و گود شدن کمر می‌شوند. در صورتی که ستون فقرات بیشتر از حد معمول انحنا پیدا کند، فشار بسیار زیادی بدن وارد خواهد شد. سوال مهم این است که از کجا متوجه شویم ستون فقرات بیشتر از حد لزوم خمیده شده است؟ 

برای پاسخ دادن به این سوال، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و معاینه شوید. در کل اگر انحنای ستون فقرات ناحیه گردن بین ۳۰ تا ۴۰ درجه باشد، یعنی بدن شما در وضعیت طبیعی قرار دارد این انحنا در ناحیه ستون فقرات کمر، باید بین ۴۰ تا ۶۰ درجه باشد.

گودی کمر چه افرادی را تحت تاثیر قرار می دهد؟ 

گودی کمر چه افرادی را تحت تاثیر قرار می دهد؟ 
گودی کمر چه افرادی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

هر کسی ممکن است عارضه گودی کمر را تجربه کند. برخی افراد بیشتر از سایر مردم تحت تاثیر قرار می‌گیرند. این افراد شامل موارد زیر هستند:

1.افراد بالای ۵۰ سال 

گروه اول افراد بالای ۵۰ سال هستند. هر چقدر سن انسان بالاتر می‌رود، مفاصل و استخوان‌های بدن ضعیف می‌شوند. همچنین وضعیت بدن در سنین بالای ۵۰ سال، نسبت به سنین جوانی کاملاً متفاوت است. به عنوان مثال ممکن است هنگام راه رفتن، کمر و گردن خود را خم کنید. به همین دلیل احتمال بروز گودی کمر در میانسالی بیشتر از سنین جوانی است. بسیاری از افراد در بازه سنی بین ۵۰ تا ۷۰ سال، گودی کمر شدید را تجربه می‌کنند که فعالیت‌های روزمره آن‌ها را مختل می‌کند. 

2.نوجوانان در سن رشد

علاوه بر افراد میانسال، نوجوانانی که در سن رشد قرار دارند نیز گودی کمر را تجربه می‌کنند. ستون فقرات نوجوانان در سنین رشد، پیوسته در حال تغییر شکل است. اگر در بازه سنی بین ۹ تا ۱۵ سال فشار زیادی به ستون فقرات وارد شود، ممکن است استخوان‌های این ناحیه به سمت جلو خمیده شوند. 

3.بانوان باردار 

دسته دیگر بانوان باردار هستند. با افزایش وزن نوزاد، ستون فقرات مادر به سمت جلو خم می‌شود. 

گودی کمر چگونه بر بدن تاثیر می گذارد؟ 

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که گودی کمر چگونه باعث تغییر فرم بدن می‌شود یا چگونه بر بدن تاثیر می‌گذارد؟ همانطور که گفته شد، در این عارضه ستون فقرات ناحیه گردن و کمر تغییر شکل می‌دهند یا به سمت جلو خم می‌شوند. اگر مفاصل ناحیه گردن بیشتر از حد لزوم به سمت جلو خم شوند، ممکن است شخص هنگام صحبت کردن یا بلعیدن با مشکل مواجه شود. 

اگر گودی کمر به علت خمیدگی ستون فقرات ناحیه کمر به سمت جلو اتفاق بیافتد، تاثیر بسیار بدی بر فرم ظاهری بدن می‌گذارد. در چنین حالتی، شکم شما بیش از حد به سمت جلو می‌آید. در نتیجه، این گونه به نظر می‌رسد که شکم بزرگی دارید. همچنین باسن به صورت غیر طبیعی به سمت عقب هدایت می‌شود.

 اگر صاف روی زمین دراز بکشید، فضای خالی زیادی زیر کمر شما ایجاد خواهد شد که کاملاً غیر طبیعی است. انحراف غیر طبیعی ستون فقرات کمر، بر عملکرد دستگاه گوارش مثل مثانه و روده نیز تاثیر می‌گذارد.

علائم گودی کمر چیست؟ 

علائم گودی کمر چیست؟ 
علائم گودی کمر چیست؟

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که باید درباره آن اطلاع داشته باشید، علائم گودی کمر است. معمولاً گودی کمر با توجه به تغییرات ظاهری شخص تشخیص داده می‌شود. به همین دلیل، شناسایی گودی کمر خفیف کار چندان ساده‌ای نیست و باید توسط پزشک انجام شود. برخی افراد هرگز متوجه نمی‌شوند که به عارضه گودی کمر مبتلا هستند. 

برخی از علائم شایع این عارضه شامل موارد زیر می‌باشند: 

  • سر و گردن شما بیشتر از حد معمول به سمت جلو خم شده است.
  • باسن به شکل غیر طبیعی به سمت عقب هدایت شده یا اصطلاحاً بیرون زده باشد.
  • زمانی که برای مدت طولانی روی پاهای خود می‌ایستید، درد شدیدی را در ناحیه کمر و گردن احساس کنید.

لوردوز چگونه تشخیص داده می شود؟

معمولاً پزشک عارضه گودی کمر را با معاینه فیزیکی تشخیص می‌دهد. در ابتدا، پزشک از شما می‌خواهد سر جای خود بایستید تا وضعیت ایستادن شما را مورد بررسی قرار دهد. سپس ستون فقرات و هرگونه انحنای غیر طبیعی در ناحیه کمر، ارزیابی می‌شود. در صورتی که عارضه گودی کمر به شکل شدیدی بروز پیدا کند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. برای بررسی دقیق‌تر، پزشک آزمایشات تصویربرداری مثل اشعه ایکس یا ام آر آی را برای شما تجویز می‌کند.

انواع گودی کمر

گودی کمر انواع مختلفی دارد که در ادامه برای شما بیان می‌شود: 

1.مرتبط با وضعیت بدن

یکی از شکل‌های گودی کمر، لوردوز مرتبط با وضعیت بدن است. معمولا عوامل محیطی باعث بروز این عارضه می‌شود. به عنوان مثال اضافه وزن و چاق شدن، یکی از مهم‌ترین دلایل بروز این نوع گودی کمر می‌باشد. همچنین همچنین عادت‌های نامناسب هنگام خوابیدن یا ضعف عضلات پشت کمر و شکم، از دیگر دلایل بروز لوردوز هستند. 

2.لوردوز مادرزادی

عوامل ژنتیکی نیز بر بروز این مسئله تاثیرگذار هستند. گودی کمر ممکن است به شکل مازرزادی از والدین به فرزندان منتقل شود. در این نوع عارضه، آسیب بسیار شدیدی به بدن شخص وارد می‌شود. زیرا استخوان ستون فقرات کمر و گردن، از زمان کودکی به سمت جلو خم هستند. همین مسئله باعث تحلیل مفاصل این ناحیه و ضعیف شدن عضلات پشت کمر می‌شود. همچنین فرم ظاهری بدن با افزایش سن تغییر خواهد کرد. 

3.لوردوز ناشی از جراحی لامینکتومی

یکی از عوارض احتمالی جراحی دیسک کمر، بروز مشکلاتی مثل گودی کمر است. البته این عارضه بسیار نادر می‌باشد و معمولاً در همه افراد مشاهده نمی‌شود. اما اگر جراحی به شکل درستی انجام نگیرد، احتمال بروز این عارضه افزایش خواهد یافت.

روش های درمان گودی کمر 

با توجه به نوع و شدت گودی کمر، نحوه درمان کاملاً متفاوت خواهد بود. اکثر مردم به این عارضه مبتلا هستند و نیازی به درمان ندارند. زیرا شدت گودی کمر به حدی نیست که فعالیت‌های روزمره شخص را مختل کند یا تاثیر ناهنجاری بر ظاهر شخص داشته باشد. 

در صورتی که در ناحیه گردن یا کمر احساس درد داشته باشید، ممکن است پزشک برای شما آسپرین تجویز کند. احتمالاً باید هر چند ماه یکبار به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت بدنی شما ارزیابی شود. در ادامه، روش‌های مختلف درمان گودی کمر را برای شما بیان می‌کنیم:

1.ورزش 

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان گودی کمر، انجام فعالیت‌های ورزشی است. از نظر مربیان ورزشی، برخی تمرینات ترکیبی بر بهبود وضعیت بدن و طرز ایستادن تاثیر می‌گذارند. در نتیجه، به مرور زمان گودی کمر را درمان می‌کنند. البته انتخاب نوع تمرین ورزشی و نحوه انجام دادن آن اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر به شکل خودسرانه برای درمان گودی کمر با ورزش اقدام کنید، ممکن است آسیب شدیدتری به بدن شما وارد شود یا شدت گودی کمر افزایش یابد. 

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای دستیابی به نتایج بهتر، به یک مجموعه حرفه‌ای مراجعه کرده و برنامه تمرینات ورزشی دریافت کنید. برنامه‌ای که توسط مربیان مجموعه فیت کلاب ارائه می‌شود، کوچک‌ترین آسیبی به بدن شما وارد نخواهد کرد. از طرفی، این برنامه شامل مجموعه تمرینات ساده است که به راحتی انجام می‌شوند و گودی کمر را درمان می‌کنند. 

2.فیزیوتراپی 

یکی دیگر از روش‌های درمان گودی کمر، شرکت در جلسات فیزیوتراپی است. ممکن است تعدادی تمرینات کششی و قدرتی برای تقویت عضلات اطراف ستون فقرات توسط پزشک تجویز شود. می‌توانید برای انجام دادن این حرکات ساده، در جلسات فیزیوتراپی شرکت کنید. بر اساس مطالعات، تمرینات ورزشی تاثیر چندانی بر انحنای گودی کمر ندارند. 

اما علائمی مثل احساس درد در ناحیه گردن یا کمر را کاهش می‌دهند. همچنین باعث تقویت عضلات باسن و شکم خواهند شد. این عضلات به صورت مستقیم به ستون فقرات متصل هستند. بنابراین اگر ماهیچه‌های اطراف شکمی باسن را تقویت کنید، قدرت ستون فقرات نیز افزایش خواهد یافت.

3.بریس

یکی دیگر از روش‌های درمان گودی کمر، استفاده از بریس است. بریس که با اسامی دیگری مثل ارتوز نیز شناخته می‌شود، شامل مجموعه وسایلی است که اطراف اندام‌های خاص بدن را پوشش داده و حرکت عضلات یا مفاصل را کنترل می‌کنند. شما می‌توانید از یک بریس مخصوص برای پشتیبانی از مفاصل و ستون فقرات استفاده کنید. 

در نتیجه، از افزایش انحنای ستون فقرات جلوگیری خواهد شد. مدت زمان استفاده از بریس طی روز اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین بهتر است با مربیان یا پزشکان مشورت کنید. افرادی با گودی کمر شدید، ممکن است مجبور شوند ۲۰ ساعت در روز از بریس استفاده کنند.

4.جراحی 

جراحی یکی دیگر از روش‌های درمان سریع گودی کمر است. اگر این عارضه به شکل شدیدی بروز کند، به مرور زمان علائم آن تشدید شده و مشکلات شدیدی را ایجاد خواهد کرد. دردهای ناشی از گودی کمر شدید، بسیار آزاردهنده هستند و ممکن است بر روحیه یا سبک زندگی شما تاثیر بگذارند. در چنین حالتی، جراحی بهترین روش درمان خواهد بود. همچنین ممکن است برای درمان کامل به پیوند استخوان نیاز داشته باشید. 

دلایل بروز گودی کمر

عوامل مختلفی باعث بروز گودی کمر می‌شوند. در ادامه این عوامل را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

1.شکستگی

یکی از دلایل گودی کمر، شکستگی ستون فقرات است. برخی حوادث مانند تصادف با اتومبیل یا سقوط از هواپیما، باعث شکسته شدن ستون فقرات می‌شوند. اگر حین شکستگی مهره‌های پایین ستون فقرات به سمت جلو خم شوند، کمر حالت گود و فرو رفته پیدا خواهد کرد. 

2.مشکلات دیسک

دیسک‌های صفحات کوچکی هستند که در بین مهره‌های ستون فقرات قرار گرفته‌اند. کوچک‌ترین آسیبی که دیسک ستون فقرات وارد شود، بر طرز ایستادن و شکل مهره‌ها تاثیر خواهد گذاشت. 

بررسی کلی 

در این مطلب به طور کامل درباره گودی کمر و کمر درد ناشی از آن توضیح داده شد. گودی کمر یک عارضه تقریباً شایع است که به علت خمیدگی ستون فقرات گردن و کمر به سمت جلو مشاهده می‌شود. این عارضه با شدت‌های مختلفی بروز پیدا می‌کند. نوع خفیف آن معمولاً باعث بروز درد و ناراحتی نمی‌شود. تشخیص گودی کمر خفیف بسیار سخت است. 

زیرا باعث تغییر فرم ظاهری بدن نمی‌شود. اما گودی کمر شدید معمولاً با دردهای آزاردهنده همراه است. در این عارضه، ستون فقرات گردن و کمر به سمت جلو هدایت می‌شوند و فرم بدن را تغییر می‌دهند. روش‌های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد. یکی از بهترین روش‌ها انجام تمرینات ورزشی است. اگر طبق یک برنامه مناسب و اصولی پیش بروید، خیلی زود درمان خواهید شد.

 می‌توانید برای دریافت برنامه ورزشی به یک مجموعه حرفه‌ای مانند فیت کلاب مراجعه کنید. برنامه ورزشی که توسط مربیان این مجموعه ارائه می‌شود، بر کاهش علائم گودی کمر شدید موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه