فواید و مضرات ماست

فواید و مضرات ماست

در دنیای امروز و با توجه به سبک زندگی افراد به هیچ وجه نباید از سلامت خود غافل شد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و اصولی در کنار ورزش می‌تواند فرد را به بهترین شرایط بدنی و روحی برساند. یکی از مهم‌ترین مسائل برای داشتن شرایط جسمانی مناسب، مصرف میان‌وعده‌ها و خوراکی‌های سالم در طول شبانه روز است. یکی از مسائل مهم در همین رابطه، بررسی فواید و مضرات ماست خواهد بود. ماست به عنوان یکی از پر مصرف‌ترین خوراکی‌ها در دنیا، می‌تواند گزینه خوبی در رژیم غذایی باشد یا خیر؟ اگر می‌خواهید به پاسخ دست پیدا کنید تا انتهای این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب با همراه ما بمانید.

ماست را بیشتر بشناسید

ماست از زمان‌های بسیار قدیم در سفره افراد وجود دارد. مدت زمان مصرف ماست را می‌توان از هزاران سال قبل تا به حال دانست. به این دلیل که در زمان‌های گذشته شیر را در مشک‌های پوستی نگهداری می‌کردند، فعل و انفعالاتی روی آن صورت می‌‌گرفت و شیر به ماده‌ای دیگر تبدیل می‌شد. ماده جدید بافتی غلیظ و طعمی ترش مزه داشت. ماست از نظر ارزش غذایی ماده‌ای سرشار از پروتئین، کلسیم و فسفر است. در نوع حیوانی ماست نیز شامل ویتامین‌های خانواده B می‌شود. با توجه به مصرف بیشتر شیر به صورت کارخانه‌ای در عصر حاضر، ممکن است ماست‌ها را در اشکال، رنگ‌ها و طعم‌های گوناگون ببینیم که در نتیجه فواید و مضرات ماست در شکل جدید متفاوت خواهد بود.

انواع ماست کدام است؟

باید گفت که دسته بندی‌های فراوانی را برای ماست‌ها می‌توان در نظر گرفت. از یک نظر می‌توان به لبنی و غیر لبنی ماست را تقسیم کرد. در مدل لبنی از شیر حیواناتی چون گاو، گوسفند و بز برای درست کردن ماست استفاده می‌شود. در نوع غیر لبنی با بهره گیری از شیرهای گیاهی چون سویا و شیر نارگیل، شیر تهیه خواهد شد.

 در یک نگاه دیگر می‌توان بر اساس درصد چربی موجود، ماست را دسته بندی نمود. در چنین حالتی 3 نوع کم چرب، پر چرب و چکیده مدنظر خواهند بود. با توجه به مصرف بالای چنین لبنیاتی بین افراد، در انواع جدید چون طعم دار، یونانی، ایسلندی و کفیر نیز تولید می‌شوند که هر کدام به نوبه خود ارزش غذایی متفاوتی را دارد.

فواید مصرف ماست کدام است؟

فواید مصرف ماست کدام است؟
فواید مصرف ماست کدام است؟

اگر اطلاعاتی جامع و کامل در زمینه فواید و مضرات ماست را می‌خواهید، حتما تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید. با توجه به مواد مغذی و ارزش غذایی بالای ماست، می‌تواند فواید بسیاری را برای بدن با خود به همراه آورد. در ادامه مهم‌ترین فواید ماست مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • سلامت استخوان‌ها

تحقیقات نشان می‌دهد با مصرف یک فنجان ماست در طول روز می‌توان 40% از نیاز بدن به کلسیم را رفع کرد. این میزان از کلسیم دریافتی برای سلامت استخوان‌های انسان، بسیار ضروری خواهد بود. بیشتر اوقات درباره فواید کلسیم تنها به تاثیرات در بخش تقویت استخوان‌ها اشاره می‌شود. در حالی که چنین مادۀ استخوان سازی، می‌تواند در عملکرد بهتر پروتئین در بدن نیز اثر گذار واقع شود. همچنین با استفاده از کلسیم می‌توان کارکرد عضلات قلبی را نیز بهبود بخشید. برای دستیابی به چنین فوایدی مصرف روزانه ماست را در رژیم غذایی خود جای دهید.

  • دارای پروتئین بالا

در ادامه مبحث فواید و مضرات ماست باید به میزان مواد مغذی دریافتی از ماست اشاره کرد. 12 گرم پروتئین را می‌توان از 200 گرم ماست معمولی دریافت نمود. چنانچه نوع ماست یونانی باشد، میزان پروئین آن به 20 گرم نیز می‌رسد و دریافت چنین حجمی از پروتئین، اثرات بسیار مفیدی را با خود به همراه می‌آورد. 

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در طول روز ماست را به عنوان یک میان وعده مصرف می‌کنند، در طول روز و وعده شام احساس سیری بیشتری دارند و کالری کمتری را وارد بدن می‌کنند. احساس سیری بیشتر به خاطر وجود پروتئین است. همچنین با مصرف ماست می‌توانید متابولیسم بدن خود را افزایش دهید و به سلامت بیشتر خود کمک کنید. 

  • سلامت قلب و عروق

تا پیش از این متخصصان گمان می‌کردند ماست به خاطر میزان چربی که دارد، برای افراد مناسب نیست و می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های قلبی و عروقی شود. تحقیقات جدید در زمینه سلامتی نشان می‌دهد که برخلاف تصور، چربی موجود در لبنیات برای بدن مضر نیست، بلکه تاثیرات مفیدی نیز دارد. کسانی که در طول روز ماست مصرف می‌کنند از نظر سلامتی از سایر افراد سالم‌تر خواهند بود. همچنین مصرف ماست تاثیر مستقیمی بر فشار خون بالا دارد و سطح فشار را کنترل می‌کند. ابتلا به فشار خون یکی از عوامل بروز مشکلات قلبی و عروقی است.

  • تقویت سیستم ایمنی

بسیاری از افراد هنوز هم نمی‌توانند به خاطر فواید و مضرات ماست تصمیم بگیرند در رژیم روزانه خود از ماست استفاده کنند یا بهتر است حذف شود؟ به همین منظور لازم است که یک فایده دیگر بیان شود. جالب است بدانید ماست‌هایی که دارای پروبیوتیک هستند، می‌توانند بدن شما و سیستم ایمنی را تا حد زیادی تقویت کنند. از تاثیرات مفید پروبیوتیک‌ها می‌توان به مقابله با التهابات و عفونت‌ها در بدن اشاره کرد. حتی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ماست پروبیوتیک به صورت منظم می‌تواند از سرماخوردگی و آنفولانزا نیز پیشگیری کند و در صورت بروز در بهبود سریع‌تر موثر واقع شود.

  • سلامت دستگاه گوارش و روده‌ ها

تحقیقات گسترده‌ای روی افراد دارای مشکلات گوارشی و روده‌ای انجام شد. نتایج تحقیقات بسیار جالب توجه است. در یک دسته از پژوهش‌ها که روی نوزادان دچار اسهال شکل گرفت، با اضافه کردن ماست به وعده‌های غذایی آنها به صورت منظم، مشکل اسهال این نوزادان به خوبی کنترل و برطرف شد. بزرگسالانی که درگیر سندروم روده تحریک پذیر هستند با مصرف ماست پروبیوتیک‌دار به خوبی می‌توانند عوارض بیماری را کنترل کنند. همچنین در پژوهش دیگری یافته‌ها مشخص کرد که مصرف منظم محصولات پروبیوتیک می‌تواند به افراد چاق در کاهش اثرات چاقی کمک شایانی کند. 

  • پیشگیری از دیابت نوع 2

تحقیقات جالبی در زمینه بررسی فواید و مضرات ماست وجود دارد. در یک پژوهش به منظور بررسی میزان اثر گذاری مصرف ماست پروبیوتیک بر دیابت نوع 2 مشخص شد که تاثیرات بسیار مفیدی بر پایین آمدن سطح قند خون ناشتا دارد. تحقیقات حتی روی بانوان در دوره حاملگی که به دیابت بارداری مبتلا بودند نیز صورت گرفت. باز هم نتایج خبر از تاثیرات مثبت می‌داد. محققین کاهش قابل توجهی از مقاومت به انسولین را در بدن افراد مورد آزمایش، مشاهده کردند. به همین خاطر جای دادن ماست در رژیم غذایی روزانه می‌تواند اثرات مثبت زیادی را با خود به ارمغان آورد.

  • خواص ماست برای اعصاب

ماده لاکتوباسیلوس در روده وجود دارد و زمانی که از بین برود می‌تواند علائم افسردگی و ناراحتی‌های عصبی را تشدید کند. محققان به تازگی دریافتند که با مصرف ماست دارای پروبیوتیک می‌توان باکتری مفید روده را تقویت کرد و علائم افسردگی و مشکلات عصبی را تا حد زیادی کنترل نمود.

مضرات مصرف ماست کدام است؟

مضرات مصرف ماست کدام است؟
مضرات مصرف ماست کدام است؟

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

در رابطه با فواید و مضرات ماست بهتر است نگاهی نیز به ضررهای احتمالی بیندازیم. با توجه به خواص بی‌شماری که مصرف ماست در پی دارد، باید گفت که برای برخی از افراد مناسب نخواهد بود و می‌تواند آسیب‌هایی را نیز در پی آورد. برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل بهتر است نسبت به مشکلات آگاهی کسب شود.

  • عدم توانایی بدن در تحمل لاکتوز

اولین عامل مهم برای عدم مصرف ماست همین عدم تحمل لاکتوز است. در بدن برخی از افراد آنزیمی که باید قند موجود در لبنیات را تجزیه کند، وجود ندارد. به همین خاطر به محض مصرف ماست، دستگاه گوارش فرد بهم می‌ریزد و مشکلاتی مانند اسهال را تجربه می‌کنند. بعضی دیگر نیز ممکن است همین مشکل را دارا باشند، اما با مصرف ماست مشکل چندانی برای آنان ایجاد نشود. چرا که ماست‌های پروبیوتیک می‌توانند در امر هضم کمک شایانی کنند. بهتر است در چنین مواردی برای مصرف یا عدم مصرف لبنیات با پزشک متخصص مشورت کنید.

  • داشتن حساسیت به شیر

در برخی موارد مشاهده می‌شود که افراد به پروتئین موجود در شیر حساسیت دارند به طوری که به محض مصرف علائمی مانند کهیر و تورم را در بدن خود تجربه می‌کنند. چنین علائمی می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن وارد کند. به همین خاطر بهتر است در صورت حساسیت به شیر از مصرف لبنیات دیگر مانند ماست نیز صرف نظر کنید.

  • وجود شکر

در ادامه بررسی فواید و مضرات ماست باید بیان کرد در هر ماستی درصد قابل توجهی از قند وجود دارد. همچنین با توجه به خواص بی‌نظیر دارای کالری بالایی است. پس اگر قصد لاغری دارید یا نگران اضافه وزن خود خواهید بود، مصرف ماست چندان به شما توصیه نمی‌شود. مگر از ماست‌های بدون قند و بدون چربی استفاده کنید..

  • مضرات ماست برای استخوان

جالب است که بدانید با وجود خواص بسیار در مورد ماست، مصرف بی رویه و بدون توجه می‌تواند آسیب‌هایی را به بدن وارد کند. همانطور که بیان شد ماست دارای کلسیم است و برای استخوان‌ها بسیار مفید خواهد بود. اما به خاطر طبع سردی که دارد، با مصرف بیش از اندازه می‌تواند به سلامت استخوان‌ها ضربه بزند. برای در امان ماندن از مشکلات بهتر است توصیه‌های زیر را جدی بگیرید.

  • حتما در زمان مصرف برای تعادل طبع به ماست موادی چون: آویشن، پونه، نعنا، موسیر یا گل محمدی اضافه کنید.
  • به هیچ وجه ماست را به همراه خوراکی‌هایی مانند: ماهی، اسفناج و ترشیجات مصرف نکنید.
  • در زمان مصرف غذاهای گوشتی از خوردن ماست بپرهیزید.

بهترین زمان خوردن ماست کدام است؟

حال با آشنایی کامل نسبت به فواید و مضرات ماست باید گفت که مصرف در چه زمانی بهتر است؟ بسیاری از افراد عادت غلطی دارند و ماست را همراه وعده غذایی مصرف می‌کنند. در حالی که مصرف ماست با بسیاری از مواد غذایی می‌تواند مشکل ساز واقع شود. در قدیم بیشتر لبنیات را به عنوان میان وعده مصرف می‌کردند. بهتر است ما نیز همین رسم خوب را ادامه دهیم. می‌توانید ماست را به همراه متعادل کننده‌های طبع یا خوراکی‌هایی چون گردو و کشمش به عنوان عصرانه یا یک میان وعده قبل از خواب میل کنید. 

بهترین زمان مصرف ماست قبل از خواب است. چرا که بدن در طول خواب به فعالیت می‌پردازد و ممکن است عضلات به دلیل نبود پروتئین تحلیل روند. با مصرف ماست می‌توان از عضله سوزی جلوگیری کرد و بدن را تقویت نمود. همچنین پزشکان عقیده دارند مصرف ماست با معده خالی می‌تواند بسیار مفید واقع شود. چرا که جذب کلسیم را به شکل خوبی بالا می‌برد، اما ورزشکاران توجه کننده که می‌توانند از لبنیات به عنوان یک وعده قبل یا بعد از تمرین استفاده کنند. به خاطر پروتئین مناسب ماست می‌تواند به ساخت عضلات کمک ویژه‌ای کند.

کلام پایانی

با توجه به بررسی که در رابطه با فواید و مضرات ماست انجام شد، متوجه شدیم که چه مزایا و خواص بی‌نظیری در مصرف ماست وجود دارد. اما نباید از موارد ممنوع هم غافل شد. کسانی که به لاکتوز یا پروتئین موجود در لبنیات حساسیت دارند، بهتر است تحت نظر یک پزشک متخصص اقدام به مصرف ماست کنند. مجموعه تخصصی فیت کلاب چنین امکانی را برای شما فراهم آورده است. با مراجعه به مجموعه می‌توانید از خدمات ویژه برای مراجعین استفاده کنید. در مجموعه تخصصی فیت کلاب می‌توانید تحت نظر پزشک متخصص یک برنامه غذایی مناسب با شرایط خود را دریافت کنید. در برنامه غذایی همه موارد، مشکلات و بیماری‌های شما لحاظ می‌شود و بر طبق شرایط زندگی شما رژیم طراحی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه