فواید مصرف قرص بیوتین برای کاهش وزن و سلامت پوست و مو + زمان و نحوه مصرف قرص بیوتین

فواید مصرف قرص بیوتین برای سلامتی، کاهش وزن، مو

بیوتین می‌تواند بر سلامت پوست مو و چشم تاثیرگذار باشد. این قرص حاوی مواد مفیدی است که باعث بهبود عملکرد بدن می‌شود. حتی مادران باردار نیز می‌توانند تحت نظر پزشک بیوتین مصرف کنند. این ماده به صورت طبیعی در برخی مواد غذایی مثل تخم مرغ، آجیل و قارچ وجود دارد. همچنین به صورت سنتزی و به شکل قرص در بازار خرید و فروش می‌شود. بیوتین در واقع یکی از ویتامین‌های ب کمپلکس است که به عنوان ویتامین H شناخته می‌شود.

 این ویتامین نقش تبدیل غذا به انرژی را بر عهده دارد. کاهش بیوتین در بدن، بر بسیاری از فعالیت‌های روزمره شما تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، ممکن است عملکرد سیستم عصبی یا کبد را مختل کند. افرادی که دچار کمبود بیوتین هستند، می‌توانند این ماده را از طریق قرص یا منابع غذایی جذب کنند. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم قصد داریم به طور کامل درباره قرص بیوتین توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ویتامین B7 یا بیوتین چیست؟

ویتامین B7 یا بیوتین چیست؟
ویتامین B7 یا بیوتین چیست؟

قبل از اینکه با این قرص آشنا شوید، ابتدا باید بدانید ویتامین بیوتین چیست. به طور کلی، ویتامین‌های گروه B کمپلکس شامل ۸ ویتامین مختلف هستند که بیوتین یکی از آن‌ها است. تمامی این ویتامین‌ها محلول در آب هستند و نقش مهمی در تولید انرژی بدن دارند. این ویتامین‌ها همچنین بر تنظیم متابولیسم و سوخت و ساز بدن تاثیر می‌گذارند. بیوتین به صورت طبیعی در بدن ذخیره نمی‌شود و برای انجام واکنش‌های داخل بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقدار مصرف قرص بیوتین 

تعیین دوز مصرف یا زمان مصرف قرص بیوتین کار چندان ساده‌ای نیست. باید برای مصرف این قرص به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا مقدار دقیق آن مشخص شود. به طور کلی اکثر متخصصان تغذیه معتقد هستند، مقدار بیوتین مورد نیاز افراد نوجوان و بزرگسال بین ۳۰ تا ۱۰۰ میکروگرم در روز است. این ماده کاملاً محلول در آب است. 

بنابراین بخش اضافی آن از طریق ادرار از بدن شما خارج می‌شود. اکثر افراد از مکمل‌های بیوتین برای کمک به سلامت پوست و مو استفاده می‌کنند. با این حال برخی از آن‌ها نسبت به قرص بیوتین حساسیت نشان می‌دهند. این حساسیت ممکن است به صورت حالت تهوع یا مشکلات گوارشی باشد. البته تاکنون گزارشی مبنی بر سمیت دارویی بعد از مصرف بیوتین دریافت نشده است.

منابع طبیعی بیوتین 

قبل از اینکه به سراغ قرص و مکمل بروید، پیشنهاد می‌کنیم منابع طبیعی بیوتین را مصرف کنید. بعضی از منابع طبیعی شامل موارد زیر هستند: 

  • زرده تخم مرغ
  • گوشت بعضی حیوانات مثل مرغ
  • آجیل، مانند بادام، بادام زمینی، گردو 
  • سویا و سایر حبوبات
  • غلات کامل و غلات
  • گل كلم
  • موز
  • قارچ

این ماده مغذی ممکن است بعد از پخت و پز از بین برود یا اثر آن بر بدن کاهش یابد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم مواد غذایی که به صورت خام مصرف می‌شوند را برای جذب بیوتین انتخاب کنید. به عنوان مثال موز یا گل کلم، گزینه کاملاً مناسبی برای کمک به حفظ بیوتین بدن هستند. بهترین راه حل این است که بیوتین را از منابع طبیعی دریافت کنید. اما برخی افراد به صورت طبیعی با جذب بیوتین مشکل دارند. در این حالت باید قرص یا مکمل مصرف کنند. در غیر این صورت، ممکن است عملکرد بدن آن‌ها مختل شود.

فواید مصرف قرص بیوتین 

فواید مصرف قرص بیوتین 
فواید مصرف قرص بیوتین

مصرف این قرص مزایای گوناگونی دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم:

  • کنترل دیابت 

یکی از مهم‌ترین فواید مصرف قرص بیوتین، کمک به کنترل دیابت است. اخیراً یک مطالعه حیوانی درباره همین مسئله انجام شد. نتیجه مطالعه نشان داد، علائم بیماری دیابت نوع ۲ بعد از مصرف مکمل‌های بیوتین تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. این مکمل باعث تنظیم سطح گلوکز خون می‌شود. با این حال، این تحقیقات بسیار محدود هستند. بنابراین لازم است پژوهش‌های بیشتری درباره این مسئله انجام شود. 

مطالعه دیگری روی حیوانات انجام شد که اثر مکمل بیوتین روی جلوگیری از آسیب کلیه را مورد بررسی قرار می‌داد. نتیجه مطالعه نشان داد که مصرف مکمل بیوتین، از آسیب رسیدن به کلیه جلوگیری می‌کند. افرادی که به بیماری دیابت نوع یک وابسته به انسولین مبتلا هستند، در معرض آسیب‌های کلیوی قرار می‌گیرند. این افراد می‌توانند با مصرف بیوتین، آسیب‌های وارد شده به کلیه را کاهش دهند.

  • رفع ریزش مو 

یکی از مهم‌ترین خواص قرص بیوتین برای مو، کمک به بهبود رشد مو است. کمبود بیوتین طبیعی بدن یک مسئله بسیار نادر است. اما برخی افراد ممکن است این مسئله را تجربه کنند. در این افراد، ریزش مو تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین برای جلوگیری از ریزش مو و کمک به رشد مو، باید قرص بیوتین مصرف کرد. مطالعات نشان داده است، مصرف مکرر قرص بیوتین باعث کمک به رشد مجدد مو می‌شود. 

البته بسیاری از متخصصان به این مطالعات اعتماد نمی‌کنند. زیرا شواهد و پژوهش‌های انجام شده بسیار محدود هستند و نمی‌توان به تمامی نتایج اعتماد کرد. با این حال نتایج پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، ریزش مو در بسیاری از افراد بعد از مصرف قرص بیوتین کاهش یافته است. این قرص باعث افزایش ضخامت و پرپشتی موهای سر می‌شود. همچنین بر درخشندگی مو تاثیرگذار است.

  • حفظ سلامت پوست و ناخن

حفظ سلامت پوست و ناخن، از دیگر مزایای مصرف بیوتین است. مطالعات نشان می‌دهد، این ویتامین باعث حفظ غشاهای مخاطی پوست می‌شود و از پوسته پوسته شدن سطح پوست بدن جلوگیری می‌کند. این ماده با کنترل متابولیسم چربی، به سلامت پوست شما کمک خواهد کرد. از طرفی اگر ناخن‌های ضعیف و شکننده دارید، بیوتین گزینه کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود. مهم‌ترین عامل برای حفظ سلامت ناخن‌ها کراتین است. مطالعات نشان می‌دهد، بیوتین به حفظ کراتین بدن کمک می‌کند سلامت مو را افزایش می‌دهد.

  • درماتیت سبورئیک 

درماتیت سبوروئیک یک بیماری تقریباً خطرناک است که نوزادان را درگیر می‌کند. این بیماری زمانی بروز پیدا می‌کند که بیوتین کافی در بدن نوزاد وجود نداشته باشد. در این حالت، پوست بدن نوزاد پوسته پوسته می‌شود. برخی پزشکان معتقد هستند، مصرف مکمل بیوتین باعث انتقال این ماده از طریق شیر به نوزاد می‌شود. با این‌ حال، هیچ پژوهش دقیقی درباره این مسئله انجام نشده است بنابراین بهتر است قبل از مصرف مکمل در دوران شیردهی، با متخصص مشورت کنید. زیرا ممکن است نوزاد به مواد موجود در قرص بیوتین حساسیت داشته باشد.

  • رشد جنین

ممکن است زنان باردار کمبود بیوتین را تجربه کنند. بانوان باردار می‌توانند برای کمک به رشد کودک، ویتامین‌های حاوی بیوتین و اسید فولیک مصرف کنند. با این حال، دوز بالای بیوتین ممکن است برای نوزاد خطرناک باشد و به سلامتی او آسیب بزند. بنابراین بهتر است قبل از مصرف این قرص با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

  • تنظیم متابولیسم و کمک به کاهش وزن

برخی مطالعات نشان می‌دهد که بیوتین بر متابولیسم و کاهش وزن موثر است. بیوتین چربی، پروتئین و کربوهیدرات‌های اضافی بدن را تجزیه کرده و به انرژی تبدیل می‌کند. اگر این ماده مفید را به صورت منظم مصرف کنید، وزن شما کاهش پیدا خواهد کرد. البته این نتایج ممکن است چندان دقیق نباشد. بررسی اثر بیوتین بر کاهش یا افزایش وزن، باید بیشتر ارزیابی شود.

  • تقویت عملکرد مغز

بیوتین باعث تقویت عملکرد مغز می‌شود. به طور کلی برای تشکیل غلاف میلین در مغز، از این ماده استفاده می‌شود. میلین نوعی چربی است که وظیفه محافظت از مغز را بر عهده دارد. اگر این ماده در بدن وجود نداشته باشد، عملکرد مغز مختل خواهد شد.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • بیماری گانگلیون و ام اس

بیوتین می‌تواند بر درمان بیماری گانگلیون و ام اس تاثیرگذار باشد. بیماری گانگلیون یک بیماری ژنتیکی است که از والدین به فرزندان منتقل می‌شود و بسیار نادر است. این بیماری عملکرد سیستم عصبی حرکتی را مختل می‌کند. برخی از مهم‌ترین علائم این بیماری، کشش غیر ارادی عضلات، سفتی عضلات، ضعف عضلات و مشکلاتی مانند این هستند. برخی پژوهشگران معتقد هستند، قرص بیوتین می‌تواند بر درمان بیماری گانگلیون تاثیرگذار باشد. این قرص حتی بر درمان بیماری ام اس تاثیر می‌گذارد. ام اس یک بیماری خود ایمنی است که سیستم عصبی را درگیر می‌کند و باعث ضعف عضلانی می‌شود.

  • کمبود بیوتین در بدن

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که از کجا متوجه شویم بدن ما دچار کمبود بیوتین شده است؟ برای تشخیص دقیق این مسئله، بهتر است به متخصصان مربوطه مراجعه کنید. اما برخی عوامل نشان دهنده کمبود بیوتین در بدن هستند که در شناسایی این مسئله به شما کمک می‌کنند. قبل از هر چیزی، بهتر است علت کمبود بیوتین در بدن را برای شما بیان کنیم و سپس به علائم آن بپردازیم. برخی از مهم‌ترین دلایل کمبود بیوتین در بدن شامل موارد زیر هستند: 

  • اختلالات روده
  • اختلالات ژنتیکی
  • همچنین برخی از علائم کمبود بیوتین شامل موارد زیر هستند: 
  • ریزش مو و داشتن موهای ضعیف و شکننده
  • راش پوستی قرمز در اطراف چشم، بینی و دهان
  • افسردگی
  • بی حالی
  • بی حسی
  • خستگی
  • سوزن سوزن شدن اندام‌ها
  • بی خوابی
  • از دست دادن اشتها
  • خشکی چشم
  • عفونت‌های قارچی

قرص بیوتین چاق کننده است؟

عوارض مصرف بیش از حد بیوتین چیست؟

تاکنون گزارشی مبنی بر عوارض مصرف قرص بیوتین دریافت نشده است. این مکمل کاملاً بی‌خطر است و باعث بروز مشکل خاصی نمی‌شود. با این حال، توجه داشته باشید که نباید به شکل خودسرانه برای مصرف بیوتین اقدام کنید. این ماده باید توسط پزشک معتبر تجویز شود. برخی افراد نسبت به مکمل بیوتین حساسیت دارند. مصرف بیش از حد این مکمل، ممکن است باعث بروز مشکلاتی مثل راش پوستی، اختلال در عملکرد سیستم گوارش، اختلال در تنظیم انسولین و مشکلات گوارشی شود.

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای مصرف بیوتین هستند؟

برخی افراد کاندیدای کاملاً مناسبی برای مصرف این قرص هستند. در ادامه این افراد را به شما معرفی می‌کنیم: 

  • افراد مبتلا به نقص بیوتینیداز 

این یک بیماری است که منجر به اختلال در تولید آنزیم آزادسازی بیوتین از پروتئین‌های موجود در مواد غذایی می‌شود. این آنزیم‌ها هنگام هضم یا گردش پروتئین در سلول، به آزاد شدن بیوتین کمک می‌کنند.

  • افراد مبتلا به کرون

دسته دیگر افرادی هستند که به بیماری کرون مبتلا شده‌اند. در این بیماری، مواد مغذی به سختی جذب بدن بیمار می‌شوند. در نتیجه ممکن است بیمار مشکلاتی مثل کمبود بیوتین را تجربه کند.

  • زنان باردار 

احتمال کمبود بیوتین در زنان باردار بسیار بالا است. این مسئله منجر به اختلال در رشد جنین می‌شود. بنابراین بانوان باردار باید حتماً در رابطه با این مسئله با پزشک مشورت کنند.

  • افراد دیالیزی‌

دسته دیگر افراد دیالیزی هستند. ممکن است میزان بیوتین در این افراد کمتر از افراد سالم باشد. این بیماران کلیه آسیب پذیری دارند و باید برای بهبود گردش خون و حفظ سلامت بدن هر چند وقت یکبار دیالیز کنند. به همین دلیل ممکن است برخی از مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را از دست دهند. جدا از مواردی که برای شما بیان شد، ممکن است افراد سیگاری نیز به این مکمل نیاز داشته باشند.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره قرص بیوتین توضیح داده شد. این قرص یک مکمل عالی برای تقویت بدن و حفظ سلامتی است. بیوتین به صورت طبیعی در بدن وجود دارد و از طریق برخی مواد غذایی مثل تخم مرغ یا موز تامین می‌شود. افرادی که کمبود بیوتین دارند، می‌توانند این ماده را از طریق قرص یا مکمل جذب کنند. 

مطالعات نشان می‌دهد، این قرص تاثیر بسیار زیادی بر تقویت ‌ پوست مو و بهبود عملکرد اندام‌های داخلی بدن دارد. با این حال نباید به شکل خودسرانه برای مصرف این قرص اقدام کنید. بهتر است ابتدا به یک متخصص تغذیه مراجعه کرده و مشاوره دریافت کنید. متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، درباره مصرف این قرص و عوارض آن به شما مشاوره می‌دهند. 

همچنین بهترین دوز مصرف را به شما پیشنهاد خواهند داد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره درباره انتخاب بهترین قرص بیوتین موجود در بازار، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. همچنین می‌توانید برای بهبود تناسب اندام و حفظ سلامتی بدن خود، برنامه غذایی دریافت کنید.

2 Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه