قرص بیوتین چاق کننده است؟

قرص بیوتین چاق کننده است؟

بیوتین یک ویتامین بسیار پرطرفدار است که طی سال‌های اخیر به دلیل اثرات مختلف خود بر بدن از جمله کاهش وزن، محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. یک باور بسیار غلط وجود دارد که بیوتین می‌تواند باعث افزایش وزن شود و میزان تجمع چربی در نواحی مختلف بدن را افزایش دهد.

 به همین دلیل افرادی که اهمیت بسیار زیادی برای سلامتی خود قائل هستند، نگرانی شدیدی نسبت به مصرف بیوتین دارند. بنابراین سوال مهمی که در ادامه قصد داریم درباره آن توضیح دهیم، این است که قرص بیوتین برای چاقی صورت یا بدن مناسب است؟ در ادامه این مطلب ازمجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره این مسئله توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

قرص بیوتین چیست؟

بیوتین نوعی ویتامین است که با نام ویتامین H شناخته می‌شود. این ماده یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های گروه B کمپلکس است و نقش مهمی در سوخت و ساز و فرایندهای متابولیک داخل بدن ایفا می‌کند. قرص بیوتین برای متابولیسم بسیاری از مواد مغذی داخل بدن مثل چربی‌ها، کربوهیدرات و پروتئین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 همچنین نقش بسیار مهمی در سنتز گلوکز، اسید چرب و اسید آمینه دارد. همانطور که می‌دانید، این ترکیبات اهمیت بسیار زیادی برای تولید انرژی دارند. یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای قرص بیوتین، کمک به حفظ سلامت پوست، مو و ناخن است. در نتیجه، این ماده می‌تواند یک مکمل غذایی عالی برای افرادی که به دنبال حفظ سلامتی خود هستند باشد.

آیا بیوتین باعث چاقی می شود؟

آیا بیوتین باعث چاقی می شود؟
آیا بیوتین باعث چاقی می شود؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که بیوتین باعث افزایش وزن خواهد شد؟ در ادامه قصد داریم این مسئله را به طور کامل ارزیابی کنیم. 

  • تولید انسولین در بدن

همانطور که گفته شد، بیوتین نقش بسیار مهمی در فرایندهای متابولیک داخل بدن دارد. یکی از مهم‌ترین فریندهای بیولوژیکی داخل بدن، تولید انسولین است. هورمون انسولین زمانی ترشح می‌شود که سطح گلوکز خون افزایش یابد. این هورمون می‌تواند گلوکز اضافی خون را جمع آوری کند و بر تنظیم قند خون موثر باشد.

 این هورمون نقش بسیار مهمی در ذخیره چربی دارد. گاهی اوقات ممکن است قرص بیوتین بر میزان ترشح هورمون انسولین تاثیرگذار باشد. یعنی میزان ترشح این هورمون را افزایش دهد. در نتیجه، چربی بیشتری در نواحی مختلف بدن تجمع پیدا خواهد کرد که منجر به افزایش وزن می‌شود. با این حال، تاکنون هیچ نظریه‌ای در رابطه با این مسئله مطرح نشده است. 

حتی برعکس این موضوع نیز اثبات شده است. یعنی برخی پژوهشگران ثابت کرده‌اند که قرص بیوتین تاثیری بر سطح ترشح انسولین یا متابولیسم گلوکز ندارد. در این مطالعه، میزان مصرف بیوتین بر افراد چاق مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که این مکمل روی مسائل مختلف مثل میزان حساسیت به انسولین یا تحمل گلوکز کاملاً بی‌تاثیر است. 

  • افزایش تولید اسید چرب 

برخی پزشکان معتقد هستند، قرص بیوتین باعث با افزایش تولید اسید چرب باعث چاق شدن می‌شود. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یکی از مهم‌ترین منابع تامین انرژی در بدن، اسیدهای چرب هستند. اگر این ماده به مقدار بسیار زیاد در بدن تولید شود، مقدار اضافی آن به عنوان چربی در بخش‌های مختلف بدن ذخیره خواهد شد. به همین دلیل برخی محققان معتقد هستند، قرص بیوتین وزن را با افزایش تولید اسید چرب افزایش می‌دهد.

 با این وجود، هنوز شواهد علمی در رابطه با این مسئله وجود ندارد. اخیراً یک مطالعه روی موش‌ها انجام شد تا تاثیر قرص بیوتین بر تولید اسید چرب مورد بررسی قرار گیرد. نتیجه مطالعه نشان داد که مکمل‌های بیوتین تاثیر چندانی بر افزایش تولید اسیدهای چرب ندارند. 

بلکه در مکانیسم تولید آن نقش دارند و مقدار تولید آن را افزایش نمی‌دهند. متاسفانه اکثر پژوهش‌هایی که روی مکمل بیوتین انجام شده است قابل اعتماد نیستند یا تعداد آن‌ها محدود است. به همین دلیل، لازم است پژوهشگران مطالعات گسترده‌تر و کامل‌تری انجام دهند.

  • جذب بهتر مواد غذایی 

یکی از دلایل منطقی برای بررسی اثر قرص بیوتین بر چاقی، جذب بهتر مواد مغذی است. به طور کلی، قرص بیوتین سلامت بدن شما را افزایش می‌دهد. زمانی که بدن شما سالم باشد و اندام‌های داخلی بدن به خوبی کار کنند، مواد مغذی راحت‌تر جذب بدن خواهند شد.

 هر چقدر جذب مواد مغذی موجود در مواد غذایی افزایش یابد، وزن شخص نیز افزایش خواهد یافت. با این حال، این مسئله نباید شما را از مصرف قرص بیوتین منع کند. زیرا این مکمل تاثیر بسیار زیادی بر بهبود سلامت و حتی تقویت اعتماد به نفس یا عزت نفس دارد. زیرا به صورت مستقیم بر سلامت پوست مو و ناخن تاثیر می‌گذارد.

مطالعات انجام شده برای بررسی اثر بیوتین بر افزایش وزن 

اخیرا پژوهش‌های گوناگونی برای بررسی اثر بیوتین بر افزایش وزن انجام شده است. به عنوان نثال، یک پژوهش در مجله دیابت و اختلالات متابولیک انجام شد که این مسئله را به طور دقیق مورد بررسی قرار داد. در این پژوهش، مصرف مکمل بیوتین به مدت ۹۰ روز مورد بررسی قرار گرفت. 

نتیجه این پژوهش نشان داد، مصرف طولانی مدت بیوتین تاثیری بر شاخص توده بدنی یا وزن شخص ندارد. یک مطالعه دیگر در مجله آمریکایی تغذیه بالینی انجام شد. نتیجه این پژوهش نشان داد، مصرف بیوتین تاثیری بر مصرف انرژی ندارد. البته در موارد بسیار نادر، اشتها و متابولیسم بدن شخص بعد از مصرف بیوتین دستخوش تغییر شد. 

مزایای مصرف بیوتین چیست؟ 

مصرف این مکمل مزایای گوناگونی دارد. در ادامه برخی از این مزایا را برای شما بیان می‌کنیم. 

  • کمک به متابولیسم 

یکی از مهم‌ترین مزایای مصرف قرص بیوتین، کمک به متابولیسم بدن است. همین حالا که در حال مطالعه این مطلب هستید، واکنش‌های شیمیایی گوناگونی درون بدن شما رخ می‌دهند. تمامی این واکنش‌ها برای انجام شدن به انرژی و مواد مغذی نیاز دارند. ‌ بیوتین یک ماده ضروری و مغذی برای بهبود متابولیسم چربی، کربوهیدرات و پروتئین است که سلامتی کلی بدن شما را افزایش می‌دهد.

  • تقویت ناخن، مو و پوست سالم

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای مصرف قرص بیوتین، تقویت ناخن، مو و پوست است. سلامت پوست و مو تا حد زیادی به تغذیه شما بستگی دارد. گاهی اوقات ممکن است رژیم غذایی شما حاوی مواد مغذی کافی نباشد. در این حالت، سلامت پوست مو یا ناخن به خطر خواهد افتاد. به عنوان مثال، ممکن است ریزش موی شدیدی را تجربه کنید یا پوست شما شدیداً آسیب ببیند. می‌توانید از بیوتین برای رفع این مشکلات استفاده کنید.

  • تنظیم سطح گلوکز 

برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف قرص بیوتین باعث تنظیم سطح گلوکز می‌شود و میزان حساسیت به انسولین را کاهش می‌دهد. در نتیجه افرادی که به بیماری دیابت نوع دو مبتلا هستند، می‌توانند برای کاهش میزان حساسیت به انسولین برای مصرف مکمل بیوتین اقدام کنند.

  • سنتز انتقال دهنده عصبی 

مطالعات نشان می‌دهد بیوتین نقش بسیار مهمی در سنتز انتقال دهنده‌های عصبی دارد و از این طریق، بر خلق و خو تاثیر می‌گذارد. این ماده به مرور زمان باعث مثبت شدن خلق و خو می‌شود و روحیه شما را تغییر می‌دهد. 

معایب مصرف قرص بیوتین 

برخی از مهم‌ترین معایب مصرف قرص بیوتین شامل موارد زیر هستند: 

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • تداخل با داروها

یکی از مهم‌ترین معایب مصرف این قرص، تداخل با داروها است. مطالعات نشان می‌دهد بیوتین با برخی داروها مثل آنتی بیوتیک و داروهای ضد تشنج تداخل دارد. در نتیجه، ممکن است اثربخشی این داروها تحت تاثیر قرار بگیرد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف این قرص با پزشک مشورت کنید.

  • خطرات مصرف زیاد 

اگر بیوتین به مقدار بیش از حد مصرف شود، باعث بروز علائم مختلف مثل بثورات پوستی، مشکلات گوارشی و نامنظم شدن ضربان قلب می‌شود.

  • خطر پنهان کردن کمبود ویتامین B12

اگر مقدار زیادی بیوتین مصرف کنید، کمبود ویتامین B ۱۲ به راحتی قابل شناسایی نخواهد بود‌. به همین دلیل، ممکن است سلامتی بدن شما در اثر کمبود این ویتامین تحت تاثیر قرار بگیرد.

  • تحقیقات محدود

یکی از مهم‌ترین معایب این قرص، تحقیقات محدود است. تاکنون پژوهش‌های چندانی روی اثربخشی این دارو انجام نشده است. بنابراین لازم است دانشمندان پژوهش‌های بیشتری برای درک کامل اثر قرص بیوتین بر بدن انجام دهند.

چقدر بیوتین مصرف کنیم تا چاق شویم؟

همانطور که گفته شد، اثربخشی بیوتین بر افزایش وزن یک نظریه اثبات نشده است. بعضی از خواص بیوتین باعث شده است تا محققان تصور کنند این ماده بر افزایش وزن موثر است. در حالی که این یک باور کاملاً غلط می‌باشد. اگرچه ممکن است این ماده با افزایش جذب مواد مغذی باعث افزایش وزن شود، اما از طریق مکانیزم‌های دیگر بر چاق شدن تاثیر نمی‌گذارد. 

بنابراین مهم نیست چقدر قرص بیوتین مصرف می‌کنید. در هر صورت، افزایش وزن چندانی نخواهید داشت. این مکمل معمولاً برای کنترل وزن یا حفظ سلامتی بدن مصرف می‌شود. بنابراین اگر قصد دارید وزن خود را افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم به متخصصان تغذیه مراجعه کرده و رژیم غذایی دریافت کنید.

 رژیم‌های غذایی مناسب، به شما کمک می‌کنند تا وزن خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن افزایش دهید یا به تناسب اندام برسید. فراموش نکنید که افزایش وزن از طریق رژیم غذایی، بسیار راحت‌تر از چاق شدن از طریق مصرف داروها است. 

نکات مهم برای جلوگیری از افزایش وزن هنگام مصرف بیوتین 

هنگام مصرف قرص بیوتین، بهتر است به برخی نکات مهم توجه داشته باشید تا از افزایش وزن جلوگیری شود. این نکات شامل موارد زیر هستند: 

  • پایبند بودن به دوز تجویز شده 

یکی از مهم‌ترین نکات هنگام مصرف قرص بیوتین برای جلوگیری از افزایش وزن، پایبند بودن به دوز توصیه شده است. مصرف بیش از حد این ماده، باعث دریافت کالری اضافی می‌شود و ممکن است اشتهای شما را افزایش دهد. در نتیجه وزن شما افزایش پیدا خواهد کرد. 

  • مصرف بیوتین در کنار رژیم غذایی 

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات هنگام مصرف قرص بیوتین، دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب است. بهتر است یک رژیم غذایی سالم و متعادل را انتخاب کنید تا از افزایش وزن جلوگیری شود. به عنوان مثال، رژیم شما باید میزان پرخوری را کاهش دهد یا اشتها را کنترل کند.

 لازم است مقدار کافی پروتئین، سبزیجات، میوه و سایر غذاهای سالم در برنامه غذایی شما گنجانده شوند. علاوه بر این، بهتر است یک برنامه ورزشی مناسب را نیز دنبال کنید. همچنین به برند قرص بیوتین توجه داشته باشید. برخی برندها از اعتبار کافی برخوردار نیستند و ممکن است به بدن شما آسیب برسانند.

  • جهت استفاده از بیوتین بدون افزایش وزن

به دوز توصیه شده پایبند باشید: پیروی از دوز توصیه شده روزانه مکمل‌های بیوتین بسیار مهم است، زیرا مصرف بیش از آنچه بدن شما به آن نیاز دارد، می‌تواند منجر به دریافت کالری اضافی و افزایش وزن شود. بیوتین را با یک رژیم غذایی سالم همراه کنید: بیوتین به‌تنهایی نمی‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند، بنابراین مهم است که آن را با یک رژیم غذایی متعادل و سالم همراه کنید. مطمئن شوید که مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم مصرف کنید.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره تاثیر قرص بیوتین بر افزایش وزن توضیح داده شد. این قرص یکی از بهترین مکمل‌ها برای کمک به سلامتی بدن است و در بسیاری از فرایندهای متابولیک داخل بدن نقش دارد. تصور برخی افراد این است که قرص بیوتین بر افزایش وزن تاثیر می‌گذارد. این مکمل ممکن است در موارد بسیار نادر باعث افزایش اشتها شود. 

این مسئله به دلیل افزایش جذب مواد مغذی است. اما بیوتین نمی‌تواند از طریق روش‌های دیگر مثل افزایش تولید اسید چرب یا انسولین باعث چاقی شود. اگر قصد دارید وزن خود را افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم به شکل خودسرانه برای مصرف این ماده اقدام نکنید. به جای آن می‌توانید سایر روش‌ها را امتحان کنید. 

یکی از بهترین روش‌ها برای چاق شدن، دریافت برنامه غذایی است. برنامه رژیم غذایی که توسط متخصصان مجموعه فیت کلاب ارائه می‌شود، به شما کمک می‌کند تا وزن خود را در مدت زمان بسیار کوتاه افزایش دهید و به فرم ایده‌آل خود برسید.

 این برنامه غذایی با کمترین هزینه در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد تا همه افراد توانایی رسیدن به تناسب اندام داشته باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا آگاهی از بهترین زمان مصرف قرص بیوتین در روز، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه