صبحانه مناسب برای سنگ کلیه

صبحانه مناسب برای سنگ کلیه

یکی از مشکلات فراگیر در زندگی امروز، درگیری افراد با بیماری سنگ کلیه است. مشکلات کلیوی معمولا به خاطر نداشتن یک سبک زندگی و رژیم غذایی سالم و اصولی ایجاد می‌شوند. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری، بهتر است یک رژیم غذایی متناسب و سالم را پیگیری کرد. اگر به هر دلیلی به سنگ کلیه دچار شدید، برای درمان و رفع مشکل در مرحله اول باید بدانید که چه مواد غذایی ممنوع است و چه ترکیباتی را می‌توانید استفاده کنید. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب به بررسی چنین مواردی پرداخته می‌شود و صبحانه مناسب برای سنگ کلیه و بایدها و نبایدها معرفی خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه ما بمانید.

سنگ کلیه را بیشتر بشناسید

سنگ کلیه را بیشتر بشناسید
سنگ کلیه را بیشتر بشناسید

کلیه‌ها و ساختار مثانه، وظیفه دفع مواد اضافی از بدن را برعهده دارند. موادی در دستگاه ادراری ما وجود دارند که از به هم چسبدین و اتصال مولکول‌ها جلوگیری می‌کنند و به همین خاطر مشکلی پیش نمی‌آید. اما در صورتی که این مواد کم شوند یا رژیم غذایی ما بسیار نامناسب باشد، مولکول‌ها به هم می‌چسبند و بلورهایی را تشکیل می‌دهند. بلورها در کلیه‌ها رسوب می‌کنند و سنگ کلیه ایجاد می‌شود. سنگ‌های کلیه انواع مختلفی دارند که به شرح زیر است.

مواد خوراکی مناسب در وعده صبحانه افراد مبتلا به سنگ کلیه

مواد خوراکی مناسب در وعده صبحانه افراد مبتلا به سنگ کلیه
مواد خوراکی مناسب در وعده صبحانه افراد مبتلا به سنگ کلیه

صبحانه را می‌توان مهم‌ترین وعده غذایی دانست که انسان در طول روز مصرف می‌کند. به همین خاطر باید با دقت، مواد غذایی موجود در وعده غذایی خود را انتخاب کنید. بسیاری از افرادی که دچار سنگ کلیه می‌شوند، لازم است وعده صبحانه خود را بر طبق اصولی، متناسب سازی کنند. در ادامه به بررسی صبحانه مناسب برای سنگ کلیه خواهیم پرداخت.

  • نوشیدنی‌ های صبحگاهی

بسیاری از افراد عادت دارند صبح خود را با مصرف نوشیدنی‌ها آغاز کنند. نوشیدنی می‌تواند شامل انواع مواد گرم، سرد یا میوه‌ای شود. اگر شما نیز صبح خود را با نوشیدن یک لیوان قهوه یا چای آغاز می‌کنید بهتر است بدانید با داشتن سنگ کلیه، لازم است در چنین موردی با پزشک متخصص مشورت کنید. مشورت با پزشک متخصص، برای پیشگیری از بدتر شدن اوضاع بسیار مهم است. در صورتی که به نوشیدنی‌های میوه‌ای علاقه دارید، حتما از نوع 100% طبیعی آنها استفاده کنید. آبمیوه‌های صنعتی چندان برای شما مناسب نخواهند بود.

  • خوراکی‌ های مناسب

برای اینکه به صورت دقیق بدانید چه مواد خوراکی برای شما مناسب یا نامناسب است، حتما باید با یک پزشک متخصص در زمینه بیماری‌های کلیوی مشورت کنید. اما به طور کلی در وعده صبحانه بهتر است به سراغ غذاهای فرآوری نشده بروید. مواد خوراکی شامل: غلات کامل، خوراکی‌های آماده شده بر پایه جو دوسر، میوه‌های تازه، تخم مرغ و مواد خوراکی پروتئین‌دار و شیرهای گیاهی مانند شیر بادام گزینه‌های بسیار مناسبی در وعده صبحانه مناسب برای سنگ کلیه خواهند بود. مواردی که بیان شد را می‌توان دشمن سنگ کلیه دانست.

مواد خوراکی مجاز و غیر مجاز برای افراد مبتلا به سنگ کلیه کلسیمی

به جهت بررسی بیشتر مواد غذایی و اینکه چه چیزهایی برای سنگ کلیه خوب است؟ لازم است با توجه به انواع سنگ‌ها پیش برویم. هر نوعی از سنگ کلیه، بنا به مواد غذایی خاصی ایجاد می‌شود. ضروری است که رژیم غذایی با توجه به نوع سنگ طراحی شود. سنگ‌های کلسیمی زمانی ایجاد می‌شوند که ماده اگزالات و کلسیم در دستگاه ادراری به یکدیگر برخورد می‌کنند. با برخورد این مواد به یکدیگر، مولکول‌ها به هم می‌چسبند و بلورهای کلسیمی را ایجاد می‌کنند.

1.مواد غذایی که بهتر است محدود شوند

مواد غذایی دارای اگزالات بهتر است برای مدتی محدود و از رژیم غذایی حذف شوند.

  • اسفناج
  • بادام زمینی
  • چغندر
  • بامیه
  • غلات حاوی سبوس
  • سیب زمنی در حالت سرخ شده یا پخته شده با پوست
  • پودر کاکائو

همچنین لازم است مصرف نمک را کاهش دهید. سدیم تاثیر به سزایی در شکل گیری سنگ کلیه دارد. برای وعده صبحانه مناسب برای سنگ کلیه بهتر است برای مدتی از پروتئین‌های حیوانی فاصله بگیرید. برای مثال اگر عادت به مصرف تخم مرغ در وعده صبحانه دارید، برای مدتی و تا بهبودی؛ تخم مرغ را کنار بگذارید.

2.مواد غذایی که بهتر است مصرف شوند

برای درمان سنگ کلیه‌ها از نوع کلسیمی بهتر است مصرف مواد حاوی منیزیم و پتاسیم را در رژیم غذایی خود بیشتر کنید. زیرا مصرف مواد معدنی می‌تواند سطح کلسیم را تنظیم کند. همچنین مصرف مواد غذایی دارای ویتامین E می‌تواند اگزالات را در بدن کاهش دهد. به همین خاطر می‌توانید مواد خوارکی زیر را در رژیم خود جای دهید.

  • گل کلم
  • کلم بروکلی
  • موز
  • ملون
  • آووکادو
  • روغن زیتون
  • کدو حلوایی

مواد خوراکی مجاز و غیر مجاز برای افراد مبتلا به سنگ کلیه فسفاتی

فسفات موجود در بدن زمانی که با کلسیم همراه شود، می‌تواند سنگ‌های کلیه را ایجاد کند. برای پیشگیری از بروز چنین حالتی لازم است مصرف برخی از مواد غذایی را محدود و خوارکی‌های دیگری را جایگزین کنید. در ادامه به شرح مواد خوراکی مجاز و غیر مجاز می‌پردازیم.

1.مواد غذایی که بهتر است محدود شوند

برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه فسفاتی، بهتر است برای مدتی تا زمان بهبودی از مصرف برخی موارد بپرهیزید. در یک رژیم مناسب در صبحانه مناسب برای سنگ کلیه لازم است پروتئین‌های حیوانی محدود شود. از جمله تخم مرغ، لبنیات، دل و جگر که حاوی مقادیر زیادی از پروتئین هستند. همچنین مصرف سدیم را نیز به حد بسیار کمی برسانید. مواد غذایی فرآوری شده و دارای نگه‌دارنده مانند انواع کنسروها را نیز از سبد غذایی خود حذف کنید. چنین مواردی دارای فسفر هستند که شما را در معرض خطر سنگ‌های کلیوی بزرگتر قرار می‌دهند.

2.مواد غذایی که بهتر است مصرف شوند

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در رژیم غذایی خود به اندازه کافی سبزیجات و میوه‌های تازه را جای می‌دهند، کمتر از سایرین دچار بیماری‌های کلیوی می‌شوند. بهتر است در رژیم روزانه خود حتما به اندازه کافی از سبزیجاتی که در ادامه اشاره می‌شود، استفاده کنید.

  • سبزیجات با برگ سبز
  • موز
  • جوانه غلات
  • حبوبات
  • ماهی‌هایی که به طور طبیعی رشد می‌کنند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

مواد خوراکی مجاز و غیر مجاز برای افراد مبتلا به سنگ کلیه اسید اوریکی

اسید اوریک نیز مانند دیگر موارد در بدن افراد وجود دارد. اما کسانی که به چنین سنگ کلیه‌ای دچار می‌شوند، معمولا ادرار اسیدی‌تری نسبت به سایرین دارند. علت اسیدی شدن هم مربوط پروسه هضم در بدن می‌شود که برخی از مواد غذایی بعد از هضم چنین حالتی را ایجاد می‌کنند. افرادی که مبتلا به چنین سنگی می‌شوند بهتر است نکات زیر را رعایت کنند.

1.مواد غذایی که بهتر است محدود شوند

باز هم تاکید می‌شود که بهتر است وعده صبحانه مناسب برای سنگ کلیه برای مدتی خالی از پروتئین‌های حیوانی شود. پروتئین‌های حیوانی باعث می‌شوند ادرار حالت اسیدی‌تری به خود بگیرد. به همین خاطر مصرف چنین موادی را برای مدتی کاهش دهید. انواع نوشیدنی‌هایی که بر پایه شکر و شیرین کننده‌ها شکل می‌گیرند به طور کلی باید از رژیم غذایی حذف شوند. در نهایت اگر به مصرف مشروبات الکلی علاقه دارید، باید بدانید یکی از عوامل اصلی در تشکیل سنگ کلیه اسید اوریکی خواهند بود.

2.مواد غذایی که بهتر است مصرف شوند

برای رفع چنین مشکلاتی و پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه، بهتر است مواد و خوارکی‌های زیر را وارد رژیم روزانه خود کنید.

  • مصرف آبمیوه‌های طبیعی باعث بالا رفتن سیترات در بدن می‌شود. سیترات نیز اسید اوره را به خوبی کنترل می‌کند.
  • مقداری لیموترش و سرکه سیب را با آب مخلوط و به اندازه کافی مصرف کنید.

مواد خوراکی مجاز و غیر مجاز برای افراد مبتلا به سنگ کلیه از نوع سیتین

باید بدانید که چنین نوعی از سنگ کلیه بسیار نادر است و زمینه کاملا ژنتیکی و ارثی دارد. به همین خاطر رژیم غذایی چندان دخالتی در بروز مشکل ندارد. اما با رعایت نکاتی می‌توان از احتمال ایجاد چنین مشکلی تا حدودی پیشگیری کرد. 

  • مصرف نمک خود را محدود کنید.
  • مصرف پروتئین‌های حیوانی را خصوصا در صبحانه مناسب برای سنگ کلیه کاهش دهید و به جای آن سبزیجات را در سبد غذایی خود بگنجانید.
  • در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید.

میوه های مفید برای دفع سنگ کلیه

مصرف میوه‌ها در پیشگیری از بروز انواع سنگ‌های کلیوی و حتی درمان مفید خواهد بود. به همین خاطر ممکن است سوال پیش آید که چه میوه‌هایی برای پیشگیری یا رفع سنگ کلیه خوب است؟ در ادامه مطلب به بررسی موضوع پرداخته می‌شود.

  • مرکبات

یکی از مواد موجود در مرکبات، سیترات است. سیترات اثرات بسیار مثبتی بر پیشگیری از تشکیل سنگ‌ها دارد. حتی می‌تواند باعث شود سنگ‌های تشکیل شده نیز دفع شوند. به همین خاطر حتما مواردی چون لیموو پرتقال را در رژیم روزانه خود قرار دهید.

  • هندوانه

هندوانه سرشار از آب فراوان و پتاسیم است. دو موردی که برای سلامت کلیه‌ها بسیار ضروری خواهد بود. حتما مصرف هندوانه را اولویت دهید.

  • انار

مصرف انار می‌تواند بدن را سم زدایی کند و میزان اسیدی بودن ادرار را به خوبی کاهش دهد. می‌توانید با مصرف آب انار از خواصش بهره مند شوید.

  • سرکه سیب

سرکه سیب خاصیت پاکسازی کننده دارد که دستگاه ادراری را به خوبی از سموم و عوامل آسیب‌زا پاکسازی می‌کند. همچنین می‌تواند سنگ‌های تشکیل شده را به خوبی از بین ببرند.

چند ایده صبحانه برای افراد درگیر با سنگ کلیه

در ادامه مطلب به چند مورد صبحانه مناسب برای سنگ کلیه اشاره می‌شود. می‌توانید از طریق دستور العمل‌ها غذاها را درست کرده و در وعده صبحانه میل کنید.

  • مخلوط تخم مرغ با سبزیجات

اگر مصرف تخم مرغ برای شما ضروری است و نمی‌توانید از برنامه غذایی خود حذف کنید، بهتر است حتما در کنار تخم مرغ سبزیجات مفید نیز مصرف کنید. به همین خاطر می‌توانید سبزیجاتی همچون فلفل دلمه‌ای، پیاز و حتی کلم را با تخم مرغ مخلوک نمایید و سپس به حالت نیمرو درست کنید.

  • غلات صبحانه

مصرف غلات صبحانه نیز می‌تواند گزینۀ خوبی برای رژیم غذایی شما و در اصل صبحانه مناسب برای سنگ کلیه باشد. می‌توانید به جهت بالا بردن خاصیت وعدۀ غذایی خود، میوه‌هایی چون توت فرنگی، موز و زغال اخته را نیز اضافه کنید. برای تهیه مخلوط می‌توان از انواع شیرها نیز استفاده کرد. توجه کنید که غلات سبوس‌دار را استفاده نکنید.

  • جو دوسر

جو دوسر یکی از موارد مفیدی است که می‌تواند در رژیم غذایی افراد دارای سنگ کلیه قرار گیرد. برای مصرف جو بهتر است آن را با شیر مخلوط کنید. در کنار شیر می‌توانید از انواع میوه‌ها مانند موز و شیرین کننده طبیعی مانند عسل نیز استفاده کنید. همه مواد را به خوبی مخلوط نمایید و بگذارید از شب قبل در یخچال بماند. صبح می‌توانید صبحانه خوش طعمی را میل کنید.

کلام آخر

یکی از وعده‌های مهم و اساسی برای کسانی که مشکل کلیوی دارند، مصرف صبحانه مناسب برای سنگ کلیه است. بسیاری از افراد ممکن است ندانند با چه نوعی از سنگ کلیه سر و کار دارند. به همین خاطر ابتدا لازم است با انجام آزمایشات نوع سنگ را مشخص کنند. سپس باید به یک پزشک متخصص مراجعه نمایند و تحت نظر پزشک اقدام به رعایت رژیم غذایی کنند. 

مصرف یا عدم مصرف خودسرانه مواد غذایی می‌تواند مشکلات جدیدتری را ایجاد کند. پیشنهاد ما به شما بهره گیری از علم متخصصان حاضر در مجموعه تخصصی فیت کلاب است. با دریافت مشاوره از کارشناسان مجموعه بر اساس نوع مشکل، سبک زندگی و فیزیک بدنی شما یک رژیم غذایی و ورزشی شخصی سازی شده برای شما طراحی می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه