رژیم لاغری سریع؛ انواع رژیم های لاغری سریع

رژیم لاغری سریع؛ انواع رژیم های لاغری سریع

اگر همین حالا از شما بخواهیم بین رژیم لاغری سریع و رژیم لاغری کُند یکی را انتخاب کنید، کدام را انتخاب می‌کنید؟ اکثر افراد در چنین شرایطی رژیم لاغری سریع را انتخاب می‌کنند. زیرا تاب و تحمل دنبال کردن رژیم‌های غذایی سخت را ندارند. اغلب افراد تصور می‌کنند برای لاغر شدن باید رژیم‌های غذایی طاقت فرسا را دنبال کنند و ساعت‌ها فعالیت‌های ورزشی انجام دهند. این یک تصور کاملاً اشتباه است. 

همین تصور اشتباه باعث شده است بسیاری از افراد به دنبال رژیم‌های لاغری سریع برای کاهش وزن باشند. بسیاری از کارشناسان و متخصصان معتقد هستند، کاهش وزن باید به تدریج انجام شود. اگر یک برنامه غذایی سالم و مناسب را دنبال کنید، وزن شما به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند. در این حالت، نتایج آن ماندگارتر خواهد بود. یعنی به سرعت بازگشت وزن نخواهید داشت.

 رژیم‌های لاغری سریع، بدن شما را مجبور می‌کنند از ذخایر ماهیچه‌ای برای تامین انرژی استفاده کند. در نتیجه، بافت‌های چربی سر جای خود باقی خواهند ماند و تجزیه نخواهند شد. با این حال اگر علاقه زیادی به برنامه‌های غذایی سریع دارید، در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره رژیم لاغری سریع توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چرا رژیم لاغری سریع؟ 

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در ابتدا ایجاد می‌شود، این است که چرا باید رژیم لاغری سریع را انتخاب کرد؟ آیا این رژیم گزینه مناسبی برای کاهش وزن است؟ متخصصان تغذیه معتقد هستند، کاهش وزن ۱ تا ۲ کیلو در هفته یا در ماه مناسب است. اما کاهش وزن ۷ تا ۸ کیلو در هفته یا در ماه، به هیچ وجه مورد تایید متخصصان تغذیه نیست. در برخی مواقع، شرایط به گونه‌ای است که شخص مجبور می‌شود رژیم‌های لاغری سریع را انتخاب کند. کاهش وزن سریع نیز باید به صورت اصولی انجام شود.

 در چنین شرایطی، آسیب چندانی به بدن وارد نخواهد شد. علاوه بر این، باید از رژیم‌های لاغری سریع انتظارات واقع بینانه داشته باشید. به عنوان مثال اگر در حال حاضر ۹۰ کیلو وزن دارید، نباید انتظار داشته باشید که در بازه زمانی ۱ تا دو هفته به ۷۰ کیلو برسید! با این وجود بسیاری از افراد به این مسئله توجهی ندارند. این دسته از افراد، رژیم‌های غیر اصولی و تهاجمی را انتخاب می‌کنند تا کاهش وزن سریعی داشته باشند. این رژیم‌های تهاجمی آسیب شدیدی به بدن وارد می‌کنند و باعث مختل شدن عملکرد اندام‌های داخلی بدن می‌شوند.

انواع رژیم های لاغری سریع 

انواع رژیم های لاغری سریع 
انواع رژیم های لاغری سریع

رژیم‌های لاغری سریع انواع مختلفی دارند. به طور کلی زمانی که بخواهید در بازه زمانی کوتاهی وزن کم کنید، باید رژیم‌های سریع را دنبال کنید. برنامه‌های غذایی بلند مدت، به مرور زمان بر عملکرد بدن تاثیر می‌گذارند. یعنی سلول‌های چربی به آرامی و طی بازه‌های زمانی مشخص از بین می‌روند. بنابراین احتمال بازگشت وزن بسیار کم است. در ادامه انواع رژیم‌های لاغری سریع را به شما معرفی می‌کنیم: 

1.رژیم کتو

رژیم کتوژنیک یا رژیم کتو، نوعی برنامه غذایی لاغری سریع است که میزان مصرف کربوهیدرات را کاهش می‌دهد. در این برنامه غذایی، باید میزان مصرف چربی‌های سالم را افزایش دهید تا بدن در حالت کتوز قرار گیرد. افرادی که رژیم‌های کتو را دنبال می‌کنند، در بازه زمانی کوتاهی وزن از دست می‌دهند. در حال حاضر، بسیاری از افراد رژیم کتوژنیک را برای لاغری انتخاب می‌کنند.

2.رژیم اتکینز

رژیم اتکینز رژیم لاغری سریع شکم و پهلو در سه روز یا بیشتر است که میزان مصرف کربوهیدرات را کاهش می‌دهد. در این برنامه غذایی، باید مقدار بیشتری پروتئین مصرف کنید. رژیم اتکینز انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال در رژیم اتکینز 20: 20، شخص باید صرفاً ۲۰ گرم کربوهیدرات طی روز مصرف کند. این رژیم برای افرادی که به دنبال کاهش وزن در بازه زمانی کوتاه مدت هستند، مناسب است. 

3.رژیم پالئو یا سرخ‌پوشان

 مشهورترین رژیم لاغری 7 روزه و سریع، رژیم پالئو یا سرخ پوشان است. این رژیم غذایی شما را مجبور می‌کند تا مانند اجداد خود غذا میل کنید! در این رژیم، باید میزان مصرف کربوهیدرات را به حداقل برسانید و مقدار بیشتری پروتئین مصرف کنید. این برنامه غذایی شباهت زیادی به رژیم اتکینز دارد. اما در برخی دستورالعمل‌ها با آن متفاوت است. به عنوان مثال شخص باید تا ۷ روز غذاهایی مانند پروتئین بدون چربی، سبزیجات، میوه، آجیل و مواردی مانند این مصرف کند. 

همچنین باید از مصرف غذاهایی مانند شکر، لبنیات و غلات خودداری کند. مطالعات نشان داده است، این برنامه غذایی باعث کاهش وزن سریع می‌شود. اما با این وجود، نمی‌تواند در دسته رژیم‌های اصولی و سالم قرار گیرد. زیرا برخی گروه‌های غذایی را از رژیم غذایی شما حذف می‌کند. در یک رژیم سالم و اصولی، شخص باید تمامی مواد مغذی را دریافت کند و هیچ گروه غذایی نباید حذف شود.

4.رژیم وگان

جالب است بدانید رژیم وگان نیز در دسته رژیم‌های لاغری سریع قرار می‌گیرد و پرطرفدارترین رژیم لاغری است. در این رژیم، میزان مصرف محصولات جانوری و حیوانی به حداقل می‌رسد. البته رژیم‌های گیاهخواری انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال در برخی انواع رژیم‌های گیاهی، محصولات جانوری و حیوانی به طور کامل از برنامه غذایی حذف می‌شوند.

 در برخی دیگر از رژیم‌های گیاهی، مواد غذایی مانند گوشت، لبنیات، تخم مرغ و هر نوع محصولات حیوانی مانند عسل، آب پنیر و مواردی مانند این هضم می‌شوند. به همین دلیل ممکن است بخش زیادی از مواد غذایی مورد نیاز بدن انسان تامین نشود. افرادی که رژیم‌های وگان را دنبال می‌کنند، باید تحت نظر متخصصان تغذیه قرار گیرند و به دنبال جایگزین‌های مناسب باشند.

 در غیر این صورت، با مشکلاتی مثل سوء تغذیه شدید مواجه خواهند شد. مطالعات نشان می‌دهد محدود کردن میزان مصرف گوشت و پروتئین، خطر بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر یا بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، روی و اسیدهای چرب امگا ۳، جذب بدن نخواهند شد.

توجه:

علاوه بر مواردی که بیان شد، رژیم‌های دیگری وجود دارند که برای کاهش وزن سریع مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکثر متخصصان امتیاز پایینی به این رژیم‌های غذایی داده‌اند. زیرا این برنامه‌های غذایی، سبک زندگی شما را تغییر نمی‌دهند. بلکه به دنبال راه حلی برای لاغری سریع هستند.

چند نکته برای لاغری سریع 

چند نکته برای لاغری سریع 
چند نکته برای لاغری سریع

فرقی نمی‌کند که رژیم‌های لاغری سریع را دنبال می‌کنید یا خیر. در هر صورت می‌توانید با استفاده از چند نکته، کاهش وزن سریعی داشته باشید. در ادامه برخی از این نکات را برای شما بیان می‌کنیم: 

  • صبحانه با پروتئین زیاد مصرف کنید 

یکی از مهم‌ترین نکات برای لاغری سریع، این است که صبحانه سرشار از پروتئین مصرف کنید. پروتئین به شما کمک می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید. احساس گرسنگی شدید، شخص را مجبور می‌کند تا به سراغ میان وعده‌های نامناسب برود. 

برخی از وعده‌های ناسالم شامل خوراکی‌های چرب و شیرین هستند. این خوراکی‌ها حاوی مواد مغذی مورد نیاز بدن نیستند و ارزش غذایی کمی دارند. به همین دلیل باید از برنامه غذایی شما حذف شوند. برخی مواد غذایی مانند تخم مرغ و حبوبات، بخش زیادی از پروتئین بدن را فراهم می‌کنند و جایگزین مناسبی برای کربوهیدرات و چربی هستند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • نوشابه و آب‌میوه‌ های شیرین را حذف کنید

یکی دیگر از بهترین نکات برای لاغری سریع، حذف نوشابه و آبمیوه از رژیم غذایی است. نوشابه حاوی مقدار زیاد کالری و قند است. به همین دلیل باعث افزایش وزن می‌شود. علاوه بر این، آبمیوه‌های شیرین صنعتی حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی و مواد افزودنی هستند.

 در نتیجه ممکن است برنامه غذایی شما را مختل کنند. این نوشیدنی‌ها هیچ فایده‌ای برای بدن ندارند و صرفاً باعث افزایش وزن می‌شوند. به جای آن، می‌توانید مصرف آب را افزایش دهید. مصرف آب به حفظ تعادل الکترولیت‌ها در بدن کمک می‌کند. اگر فعالیت‌های ورزشی دارید، بین ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب تا یه روز مصرف کنید.

  • مصرف فیبر 

یکی دیگر از بهترین راهکارها برای لاغری سریع، مصرف فیبر است. فیبر به بهبود عملکرد دستگاه گوارشی کمک می‌کند. علاوه بر این، باعث احساس سیری می‌شود. مواد غذایی حاوی فیبر، برای مدت بیشتری در روده باقی می‌مانند. یعنی فرآیند هضم آن‌ها کمی زمانبر است. همین مسئله باعث می‌شود شخص برای مدت طولانی احساس گرسنگی نداشته باشد. برخی از مواد غذایی حاوی فیبر شامل آجیل، سبزیجات، میوه‌ها و غلات هستند.

  • قهوه یا چای سبز بنوشید

قهوه یا چای سبز، بهترین انتخاب برای لاغری سریع است. ترکیبات موجود در قهوه، باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شوند و از این طریق به تجزیه سلول‌های چربی کمک می‌کنند. کافئین یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در قهوه است که باعث تجزیه کالری و چربی می‌شود. چای سبز نیز انتخاب مناسبی برای لاغری سریع است. این ماده در طب سنتی برای کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد و خواص درمانی بی‌شماری دارد. 

  • آهسته غذا میل کنید

یکی دیگر از بهترین نکات برای لاغری سریع، این است که به آهستگی غذا میل کنید. زمانی که با سرعت کمتری غذا میل می‌کنید، زودتر سیر خواهید شد. در این حالت، میزان ترشح هورمون‌های اشتها کاهش پیدا می‌کند. به طور کلی، سبک زندگی تاثیر بسیار زیادی بر لاغری و چاقی دارد. به عنوان مثال زمانی که خواب راحتی داشته باشید، زودتر وزن از دست خواهید داد. 

جالب است بدانید کم خوابی یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش وزن است. علاوه بر این، بهتر است میزان استرس را کاهش دهید. زیرا تحقیقات نشان می‌دهد، اضطراب باعث افزایش وزن می‌شود. حتی اگر ده‌ها رژیم لاغری سریع را امتحان کنید، استرس تمام برنامه‌های شما را به هم خواهد ریخت. به عنوان مثال برخی افراد تحت استرس یا اضطراب شدید، تمایل زیادی برای پرخوری عصبی و مصرف شیرینی دارند. برای کاهش استرس، می‌توانید روش‌هایی مانند مدیتیشن و گوش دادن به موسیقی را امتحان کنید.

برای لاغری سریع چه غذایی مصرف کنیم؟ 

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که چه ماده غذایی برای لاغری سریع مناسب است؟ در ادامه این مواد غذایی را به شما معرفی می‌کنیم: 

  • نمونه رژیم لاغری سریع 

همانطور که گفته شد، رژیم‌های لاغری سریع انواع مختلفی دارند. در هر کدام از این رژیم‌ها، برنامه غذایی خاصی در اختیار شخص قرار می‌گیرد. به طور کلی، توصیه می‌کنیم به دنبال برنامه‌های غذایی رایگانی که در اینترنت موجود هستند نباشید. این رژیم‌های غذایی به هیچ وجه با شرایط جسمانی شما سازگاری ندارند و ممکن است باعث بروز آسیب‌های شدید شوند. با این حال برای اینکه درک بهتری از نمونه رژیم‌های لاغری سریع داشته باشید، در ادامه یک مثال برای شما بیان می‌کنیم: 

  • صبحانه: یک کف دست نان جو دوسر همراه با یک قوطی کبریت پنیر کم‌چرب و ۱ تا ۲ عدد گردو.
  • ناهار: سینه مرغ گریل‌شده، سالاد سبزیجات بدون سس، یک کفگیر برنج قهوه‌ای
  • شام: یک کف دست نان، یک کاسه لوبیا یا سوپ جو
  • میان‌وعده: چند عدد خرما، یک لیوان شیر، چند عدد آجیل، ۱ تا ۲ عدد میوه

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره رژیم لاغری سریع توضیح داده شد. اغلب افراد به دنبال تکنیک‌هایی برای لاغری سریع هستند. به عنوان مثال سعی می‌کنند در بازه زمانی یک هفته، چند کیلو وزن کم کنند. این روش‌ها به هیچ وجه سودمند نیستند و آسیب شدیدی به بدن وارد می‌کنند. در اغلب موارد، رژیم‌های لاغری سریع ‌ با بازگشت وزن همراه هستند. 

همچنین خطر بروز برخی بیماری‌ها مانند سوء تغذیه را افزایش می‌دهند. با این وجود، برخی افراد مجبور می‌شوند رژیم‌های لاغری سریع را انتخاب کنند. به عنوان مثال شاید لازم باشد قبل از انجام برخی جراحی‌ها، مقداری کاهش وزن داشته باشید. در چنین شرایطی، می‌توان تحت نظر متخصصان تغذیه قرار گرفت و رژیم‌های لاغری سریع را امتحان کرد.

 اگر به دنبال برنامه‌های غذایی سالم و اصولی هستید، پیشنهاد می‌کنیم با متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. متخصصان این مجموعه، شرایط جسمانی شما را مورد بررسی قرار می‌دهند. سپس بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار خواهند داد. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه