درمان خانگی تیروئید کم کار

کم کاری تیروئید، یکی از اختلالات مربوط به غده تیروئید است که با استفاده از روش‌های مختلف مثل تغییر رژیم غذایی یا مصرف داروها درمان می‌شود. نادیده گرفتن این بیماری، باعث بروز مشکلات گوناگون خواهد شد. این بیماری بسیار شایع است و باعث بروز علائمی مثل خستگی شدید، اضافه وزن و عدم تحمل سرما می‌شود. 

در این بیماری، هورمون‌های تیروئیدی به اندازه کافی تولید نمی‌شوند و عملکرد غده تیروئید مختل می‌شود. در نتیجه، متابولیسم و سوخت و ساز بدن شخص کاهش خواهد یافت. اگرچه مصرف دارو تاثیر بسیار زیادی بر درمان این بیماری دارد، اما با بروز عوارض جانبی همراه است. به همین دلیل اگر به دنبال روش‌های خانگی و طبیعی برای درمان این بیماری هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

 به عنوان مثال رژیم‌های غذایی سرشار از سلنیوم یا بدون گلوتن، به کاهش علائم بیماری کم کاری تیروئید کمک می‌کند. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره درمان خانگی تیروئید کم کار توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علائم تیروئید کم کار 

علائم بیماری تیروئید کم کار در افراد مختلف مثل کودکان، نوجوانان، افراد بزرگسال، زنان باردار و مواردی مانند این با یکدیگر متفاوت است. این علائم با توجه به شدت کم کاری غده تیروئید، به شکل‌های مختلفی بروز پیدا می‌کنند. علائم اولیه بیماری شامل خستگی و افزایش وزن هستند. اما به مرور زمان، به شکل‌های مختلفی مشاهده می‌شوند. برخی از رایج‌ترین علائم کم کاری تیروئید در زنان و مردان شامل موارد زیر می‌باشند: 

  • خستگی
  • افزایش حساسیت نسبت به سرما یا عدم تحمل سرما
  • یبوست
  • خشکی پوست
  • افزایش وزن
  • صورت پف‌کرده و ورم‌کرده
  • صدای خش‌دار و کلفت
  • ضعف عضلانی
  • افزایش کلسترول خون
  • درد، حساسیت و خشکی عضلات
  • درد، خشکی و ورم در مفاصل
  • پریودهای نامنظم و خونریزی‌های شدیدتر در دوران قاعدگی
  • نازک‌شدن موها
  • کاهش سرعت ضربان قلب
  • افسردگی
  • اختلال حافظه
  • بزرگ‌شدن غده‌ی تیروئید (گواتر)

روش های درمان طبیعی کم کاری تیروئید 

می‌توانید از برخی روش‌های درمانی طبیعی و خانگی برای کاهش علائم بیماری کم کاری تیروئید کمک بگیرید. در ادامه این روش‌ها را برای شما بیان می‌کنیم: 

  • مصرف سلنیوم

یکی از روش‌های درمان خانگی تیروئید کم کار، مصرف سلنیوم است. اخیراً یک مطالعه درباره همین مسئله در موسسه ملی بهداشت انجام شده است. نتیجه مطالعه نشان می‌دهد، سلنیوم نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد غده تیروئید دارد. این عنصر بسیار کمیاب است و برای ترشح هورمون‌های تیروئیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی مواد غذایی حاوی سلنیوم هستند. به عنوان مثال ماهی تن، آجیل، گوشت گاو و برخی مواد غذایی دیگر، سرشار از این ماده معدنی می‌باشند. 

همچنین برخی پژوهشگران ثابت کرده‌اند، عنصر سلنیوم باعث تعادل سطح هورمون تیروکسین می‌شود. تیروکسین یکی از مهم‌ترین هورمون‌های تیروئیدی است و به بهبود عملکرد این غده کمک می‌کند. برای تعیین دوز مصرف سلنیوم، باید با متخصصان تغذیه مشورت کنید. زیر دوز مصرف این ماده در افراد مختلف متفاوت است.

  • دنبال کردن رژیم غذایی بدون قند

دنبال کردن رژیم غذایی بدون قند، از دیگر روش‌های درمان خانگی تیروئید کم کار است. برخی مطالعات نشان می‌دهد، شکر و غذاهای فراوری شده باعث افزایش التهابات بدن می‌شوند. این التهابات می‌توانند هورمون تیروکسین را به تری یدوتیرونین تبدیل کنند. علاوه بر این، باعث کاهش عملکرد هورمون‌های تیروئیدی دیگر می‌شوند. 

این مسئله به تشدید علائم بیماری تیروئید کم کار کمک می‌کند. توجه داشته باشید که شکر و ترکیبات قندی، صرفاً به صورت کوتاه مدت بر افزایش سطح انرژی بدن تاثیر می‌گذارند. حذف شکر و قند از رژیم غذایی، به تنظیم سطح انرژی کمک می‌کند. البته نیازی نیست قند را به طور کامل حذف کنید. می‌توانید مقدار مصرف این ماده را به حداقل برسانید. 

علاوه بر این حذف قند و شکر از رژیم غذایی، باعث کاهش سطح استرس و رفع مشکلات پوستی صورت می‌شود. البته دنبال کردن رژیم‌های غذایی بدون قند کار چندان ساده‌ای نیست. اما تاثیر بسیار زیادی بر بهبود عملکرد غده تیروئید دارد.

  • مصرف ویتامین B 

مصرف برخی مکمل‌ها و ویتامین‌ها به ترشح هورمون‌های تیروئیدی و تنظیم این هورمون‌ها کمک می‌کند. به عنوان مثال ویتامین‌های گروه B به کاهش علائم بیماری تیروئید کم کار کمک می‌کنند. به طور کلی، هورمون‌های تیروئیدی باعث کاهش سطح ویتامین B12 می‌شوند. از طرفی مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین B12، باعث ترمیم آسیب‌های غده تیروئید می‌شود.

 همچنین خستگی شدید ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد. مصرف برخی مواد غذایی حاوی این ویتامین، به کاهش علائم بیماری کمک می‌کند. برخی از این مواد غذایی شامل نخود و لوبیا، مارچوبه، دانه کنجد، ماهی تن، پنیر، شیر، تخم مرغ و مواردی مانند این هستند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از مصرف این ویتامین، با پزشک مشورت کنید تا دوز مصرف آن مشخص شود.

  • پروبیوتیک ها 

محصولات پروبیوتیک تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد غده تیروئید دارند. برخی مطالعات نشان می‌دهد، ارتباط مستقیمی بین بیماری کم کاری تیروئید و مشکلات روده کوچک وجود دارد. به همین دلیل بهترین درمان خانگی تیروئید کم کار، مصرف مواد غذایی پروبیوتیک است. به عنوان مثال بیماری کم کاری تیروئید، باعث رشد بیش از حد باکتری‌ها در روده کوچک می‌شود.

 در نتیجه احتمال بروز بیماری‌های گوارشی مزمن مانند اسهال افزایش خواهد یافت. مکمل‌های پروبیوتیک حاوی باکتری‌های مفید زنده هستند. این باکتری‌ها می‌توانند به سلامت معده و روده کمک کنند. علاوه بر برخی مکمل‌های پروبیوتیک، مواد غذایی مانند ماست گزینه‌های مناسبی برای بهبود عملکرد غده تیروئید هستند. 

  • دنبال کردن رژیم غذایی فاقد گلوتن

دنبال کردن رژیم‌های غذایی فاقد گلوتن، یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی تیروئید کم کار است. اخیراً محققان تحقیقات گوناگونی روی بیماری سلیاک و ارتباط آن با بیماری کم کاری تیروئید انجام داده‌اند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد تعداد زیادی از افراد مبتلا به بیماری تیروئیدی، به بیماری سلیاک مبتلا هستند. 

در بیماری سلیاک، شخص به مواد غذایی حاوی گلوتن واکنش نشان می‌دهد. به محض ورود گلوتن به روده کوچک، عملکرد سیستم ایمنی مختل می‌شود و واکنش‌های آلرژیک مشاهده خواهد شد. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، علائم بیماری کم کاری تیروئید بعد از حذف گندم و غذاهای حاوی گلوتن کاهش پیدا می‌کند. البته نیازی نیست گلوتن را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنید. صرفاً باید مصرف آن را کاهش دهید.

  • روغن درمانی 

روغن‌های گیاهی بهترین درمان های کم کاری تیروئید هستند. رایحه درمانی با ماساژ، یکی از بهترین روش‌های بهبود عملکرد غده تیروئید است. روغن‌های گیاهی فواید بسیار زیادی برای بدن دارند. به عنوان مثال به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کنند یا اضطراب شدید را کاهش می‌دهند. البته تحقیقات انجام شده درباره این مسئله بسیار محدود هستند. به عنوان مثال هیچ مدرک علمی مبنی بر تاثیر روغن‌های گیاهی بر بهبود عملکرد غده تیروئید وجود ندارد.

 ولی برخی پزشکان معتقد هستند، رایحه درمانی به بهبود وضعیت کلی بدن کمک می‌کند و باعث کاهش احساس خستگی ناشی از تیروئید کم کار می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم روغن‌های گیاهی را به صورت موضعی مصرف کنید. به عنوان مثال ماساژ دادن نواحی مختلف بدن با استفاده از روغن‌های درمانی و گیاهی، انتخاب کاملاً مناسبی برای کاهش علائم این بیماری خواهد بود. البته لازم است در کنار انجام این کار، سایر تکنیک‌ها و روش‌های درمان تیروئید کم کار را امتحان کنید.

  • استرس را به حداقل برسانید

کاهش استرس، قاتل کم کاری تیروئید است. اگر زندگی پر دغدغه‌ای دارید، پیشنهاد می‌کنیم به یک روانشناس مراجعه کنید و سبک زندگی خود را تغییر دهید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، استرس اثرات بدی بر عملکرد قدر تیروئید دارد. به عنوان مثال باعث تحریک غدد آدرنال می‌شود و از این طریق، عملکرد غده تیروئید را مختل می‌کند. 

علاوه بر این، استرس باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول می‌شود و باعث گرسنگی شدید یا ترشح انسولین خواهد شد. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین علائم بیماری استرس شدید، پرخوری یا مصرف غذاهای ناسالم است. برخی تکنیک‌های کاهش استرس مانند تنفس عمیق، یوگا و مدیتیشن، به بهبود روحیه شما کمک می‌کنند.

انواع مواد غذایی مناسب برای درمان تیروئید کم کار 

اگر به این بیماری مبتلا هستید، بهتر است مصرف برخی مواد غذایی را افزایش دهید. البته قبل از مصرف این ترکیبات غذایی، با متخصصان تغذیه مشورت کنید:

  1. انواع توت‌ها مانند زغال‌اخته، توت‌فرنگی، تمشک، انگور فرنگی، شاه‌توت، سنجد، و شاه‌توت. توت خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین التهابات بدن را کاهش می‌دهد. 
  2. مصرف سبزیجات تازه یکی دیگر از بهترین روش‌های درمان خانگی تیروئید کم کار است. سبزیجات قرمز رنگ، نارنجی رنگ زرد و بنفش، برای درمان این بیماری مناسب هستند. همچنین بهتر است بخش‌های مختلف سبزیجات مثل برگ، ساقه و غده را مصرف کنید.
  3. ماهی‌هایی که دارای مقدار کمی جیوه هستند، به عملکرد غده تیروئید کمک می‌کنند. به عنوان مثال ماهی سالمون، بهترین گزینه برای بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید است.  ماهی سرشار از اسید چرب امگا ۳ است. این ماده به عنوان یک ترکیب ضد التهابی شناخته می‌شود و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر ماهی، ترکیبات دیگری مانند گردو، گل گاوزبان و روغن بذر کتان حاوی اسید چرب امگا ۳ هستند.
  4. غذاهای حاوی ویتامین D مصرف کنید. برخی غذاها مانند ماهی قارچ و برخی لبنیات، ویتامین D مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کنند. علاوه بر این بهتر است حداقل ۱۰ الی ۱۵ دقیقه از منزل خارج شوید تا ویتامین D نور خورشید را دریافت کنید.
  5. مصرف ترکیبات پروتئینی را افزایش دهید. برخی منابع پروتئینی مانند مرغ، لوبیا، تخم مرغ و حبوبات، پروتئین مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازند و به درمان این بیماری کمک می‌کنند.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره درمان خانگی تیروئید کم کار توضیح داده شد. بیماری کم کاری تیروئید یک بیماری تقریباً شایع است که باعث بروز مشکلاتی مثل خستگی شدید، افزایش وزن و بزرگ شدن غده تیروئید می‌شود. در این بیماری، عملکرد غده تیروئید مختل خواهد شد و میزان ترشح هورمون‌های تیروئیدی کاهش می‌یابد. بهتر است بیماری کم کاری تیروئید را نادیده نگیرید. زیرا علائم بیماری به مرور زمان پیشرفت می‌کنند و باعث بروز مشکلات شدیدتر می‌شوند.

 روش‌های درمان تیروئید کم کار گوناگون هستند. رایج‌ترین روش‌ها شامل مصرف مکمل‌ها و داروها هستند. اگر نسبت به عوارض جانبی مکمل‌ها یا داروهای شیمیایی نگران هستید، می‌توانید روش‌های خانگی را امتحان کنید. به عنوان مثال تغییر رژیم غذایی، کاهش استرس، مصرف برخی ویتامین‌ها، رایحه درمانی و انجام فعالیت‌های بدنی، به درمان این بیماری کمک می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت یک برنامه غذایی کامل، به متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب مراجعه کنید. 

متخصصان این مجموعه شرایط جسمانی و شدت بیماری را مورد بررسی قرار می‌دهند. سپس بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار خواهند داد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن درمان شوید و بدنی سالم و متناسب داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه