آیا الکل و مشروب چاق کننده است؟

آیا الکل و مشروب چاق کننده است؟

مصرف الکل و مشروب در بسیاری از کشورها بالا است. به همین دلیل محققان و متخصصان تغذیه، تحقیقاتی گوناگونی روی تاثیر این ماده بر بدن انجام داده‌اند. نتیجه مطالعات نشان می‌دهد، نوشیدنی‌های الکلی به سلامت بدن آسیب می‌زنند و بر افزایش وزن موثر هستند. به عنوان مثال یک مطالعه آماری نشان می‌دهد، ۴۲ درصد از افراد آمریکایی چاق هستند و حدود ۶۰ درصد آن‌ها الکل مصرف می‌کنند. البته ممکن است ارتباطی بین چاق بودن یا مصرف الکل وجود نداشته باشد. 

زیرا برخی از افراد به صورت ژنتیکی یا به دلیل دنبال کردن رژیم‌های غذایی ناسالم، اضافه وزن پیدا کرده‌اند. بنابراین مشروب نه تنها برای سلامتی بدن ضرر دارد، بلکه تناسب اندام بدن را نیز به هم می‌ریزد. اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که به نوشیدنی‌های الکلی اعتیاد دارند، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. زیرا در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم ببینیم آیا الکل و مشروب چاق کننده است یا خیر.

دلایل تاثیر مشروب بر چاقی

نوشیدنی‌های الکلی به دلایل مختلف روی چاقی و افزایش وزن تاثیر می‌گذارند. در ادامه قصد داریم این دلایل را برای شما بیان کنیم: 

  • نحوه تجزیه چربی در بدن را تغییر می دهد

یکی از مهم‌ترین دلایل این است که نوشیدنی‌های الکلی بر فرایند تجزیه چربی در بدن تاثیرگذار هستند. همانطور که می‌دانید، الکل نباید به صورت افراطی مصرف شود. مصرف بیش از حد نوشیدن‌های الکلی، خطر مرگ یا مسمومیت را به دنبال دارد. نحوه واکنش بدن به نوشیدنی‌های الکلی، با سایر ترکیبات غذایی متفاوت است. به محض ورود مشروب به بدن، مجموعه‌ای از سموم در کبد تجمع پیدا می‌کنند.

 بدن تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا الکل را به ترکیبات غیر سمی تجزیه کند. به همین دلیل، تمامی انرژی بدن روی تجزیه و متابولیسم الکل متمرکز خواهد شد. همین مسئله باعث افزایش وزن می‌شود. زیرا بدن تمرکزی روی تجزیه بافت چربی ندارد و مشغول هضم یا تجزیه سموم نوشیدنی‌های الکلی است. چربی‌هایی که تجزیه نمی‌شوند، در نواحی مختلف بدن تجمع پیدا خواهند کرد.

 به محض اینکه یک ماده غذایی مثل پیتزا یا سالاد مصرف می‌کنید، مقدار زیادی کالری و کربوهیدرات وارد بدن خواهد شد. در حالت عادی، بدن از این کالری برای تامین انرژی استفاده می‌کند. اما زمانی که نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنید، کالری تجزیه نخواهد شد و به صورت چربی ذخیره می‌شود. از نظر بسیاری از متخصصان تغذیه، مصرف نوشیدنی‌های الکلی باعث خاموش شدن فرایند چربی سوزی می‌شود. 

  • باعث افزایش اشتها می شود

مصرف نوشیدنی‌های الکلی باعث افزایش اشتها می‌شود و از این طریق بر چاقی تاثیر می‌گذارد. بسیاری از مطالعات نشان داده است، الکل به صورت مستقیم بر گرسنگی تاثیر می‌گذارد. گرسنگی شدید شما را به سمت پرخوری و میان وعده‌های ناسالم سوق می‌دهد. همین مسئله باعث افزایش میزان کالری دریافتی روزانه خواهد شد. همانطور که می‌دانید، کالری‌های اضافی به صورت چربی ذخیره می‌شوند. 

علاوه بر این برخی مطالعات نشان می‌دهد هورمون‌های مرتبط با گرسنگی مانند گرلین و لپتین، تحت تاثیر نوشیدنی‌های الکلی قرار می‌گیرند. یعنی ممکن است میزان ترشح این هورمون‌ها بعد از مصرف مشروب افزایش یا کاهش یابد. برای اثبات این مسئله، یک مطالعه روی موش‌ها انجام شد. نتیجه این پژوهش نشان داد، مصرف نوشیدنی‌های الکلی باعث تحریک برخی مناطق در مغز می‌شود.

 این مناطق به صورت مستقیم با گرسنگی مرتبط هستند و باعث پرخوری شدید در موش‌ها می‌شوند. بنابراین بهتر است مصرف نوشیدنی‌های الکلی و مشروب را کاهش دهید. اگرچه کالری الکل بالا لست، اما ارزش غذایی خاصی ندارد و باعث بروز احساس سیری نمی‌شود. 

  • بر تصمیم گیری تاثیر می گذارد 

نوشیدن الکل شما را به سمت انتخاب‌های اشتباه سوق می‌دهد. این انتخاب‌های اشتباه، مصرف غذاهای ناسالم و یا پرخوری بیش از حد هستند. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، مشروب به صورت مستقیم بر بخش تصمیم گیری در مغز تصمیم می‌گذارد. به عنوان مثال عملکرد بخش جلویی مغز را مختل می‌سازد. در چنین شرایطی، ممکن است شخص تصمیمات اشتباهی بگیرد یا پرخوری بیش از حد داشته باشد. 

به احتمال زیاد، شخص تمایلی برای مصرف غذاهای سالم نخواهد داشت یا مصرف غذاهای ناسالم را افزایش می‌دهد. جالب است بدانید اثرات فیزیکی الکل مانند اثرات رژیم‌های غذایی سالم و رژیم‌های ورزشی، برای مدت طولانی ماندگار هستند. زمانی که فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهید، بدن حتی تا چند ساعت بعد از تمرین در حال چربی سوزی خواهد بود. فردی که نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کند، به احتمال زیاد نمی‌تواند برای روز بعد به راحتی از خواب بیدار شود یا یک سبک زندگی سالم را دنبال کند.

  • سرشار از کالری است

الکل و مشروب کالری بسیار بالایی دارند. به همین دلیل نوشیدنی‌های الکلی در دسته ترکیبات پر انرژی قرار می‌گیرند. اما به صورت عادی تاثیر چندانی بر بدن ندارند و دارای گروه‌های مغذی مفید نیستند. بسیاری از نوشیدنی‌های الکلی حاوی مقدار زیادی قند هستند و کالری بالایی دارند.

  • هورمون های شما را به هم می ریزد

نوشیدنی‌های الکلی باعث تغییر عملکرد سیستم غدد درون ریز بدن می‌شوند. برخی متخصصان تغذیه معتقد هستند، مشروب بر سطح هورمون‌هایی مانند تستوسترون و استروژن تاثیر می‌گذارد. همانطور که می‌دانید، عملکرد غدد درون‌ریز بدن به صورت مستقیم با وزن مرتبط است. افزایش یا کاهش ترشح برخی هورمون‌ها، باعث بروز مشکلات مانند بالا رفتن وزن یا کاهش وزن شدید می‌شود.

 نوشیدنی‌های الکلی، میزان ترشح هورمون‌هایی که هنگام شب ترشح می‌شوند را مختل می‌سازند. همچنین باعث تغییر در سطح ترشح هورمون کورتیزول می‌شوند. نوشیدنی‌های الکلی به عنوان یک ماده استرس زا برای بدن شناخته می‌شوند و سطح ترشح هورمون‌های مرتبط با استرس را افزایش می‌دهند. 

همانطور که می‌دانید، هورمون‌هایی مانند کورتیزول تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد بدن دارند. به عنوان مثال باعث تحریک گرسنگی و تغییر متابولیسم بدن می‌شوند. گرسنگی شدید و پرخوری بیش از حد، به مرور زمان باعث افزایش وزن می‌شوند.

آیا الکل باعث چربی شکم می شود؟

آیا الکل باعث چربی شکم می شود؟
آیا الکل باعث چربی شکم می شود؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که آیا الکل و چاقی شکم با یکدیگر مرتبط هستند؟ همانطور که گفته شد، نوشیدنی‌های الکلی و مشروب باعث افزایش تجمع چربی‌ها در نواحی مختلف بدن می‌شوند. بخش قابل توجهی از چربی‌های اضافی بدن در ناحیه شکم ذخیره می‌شوند.

 چربی‌های شکمی بسیار خطرناک هستند و باعث بروز بیماری‌های مانند دیابت نوع ۲، سکته قلبی، فشار خون و مواردی مانند این می‌شوند. علاوه بر نوشیدنی‌های الکلی؛ هر ماده غذایی با کالری بالا مانند نوشیدنی‌های شیرین، غذاهای فرآوری شده و مواردی مانند این، باعث تجمع چربی در ناحیه شکم و بروز مشکلات پوستی مانند آکنه می‌شوند. با این حال، به نظر می‌رسد الکل به صورت مستقیم با تجمع چربی در شکم مرتبط باشد.

مضرات مشروب برای سلامتی

علاوه بر مواردی که برای شما بیان شد، نوشیدنی‌های الکلی آسیب‌های گوناگونی به بدن وارد می‌کنند و سلامتی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برخی افراد به صورت افراطی مشروب مصرف می‌کنند. احتمال بروز برخی مشکلات مثل آسیب دیدن کبد، در این دسته از افراد بالا است. برخی از مهم‌ترین مضرات مشروب برای سلامتی، شامل موارد زیر هستند: 

  • مصرف الکل و بروز مشکلات قلبی

مصرف بیش از حد الکل و مشروب، باعث بروز مشکلات قلبی می‌شود. پژوهش‌هایی که توسط محققان انجام شده است نشان می‌دهد، نوشیدنی‌های الکلی باعث بالا رفتن فشار خون می‌شوند. زمانی که فشار خون افزایش یابد، شخص در معرض مشکلات قلبی قرار می‌گیرد. بنابراین خطر سکته قلبی نیز افزایش خواهد یافت.

  • مصرف الکل و بروز مشکلات کبدی

یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن که تحت تاثیر الکل قرار می‌گیرد، کبد است. احتمال بروز بسیاری از بیماری‌های کبدی مثل کبد چرب یا سیروز کبدی بعد از مصرف نوشیدنی‌های الکلی افزایش خواهد یافت. سیروز کبدی یک بیماری بسیار خطرناک است که باعث بروز علائمی مثل زردی پوست و چشم، تب، دل درد و مواردی مانند این می‌شود. نادیده گرفتن بیماری کبد چرب، در نهایت منجر از دست دادن کبد یا حتی مرگ خواهد شد. زیرا در بیماری سیروز کبدی، بخشی از بافت کبد آسیب می‌بیند.

  • مصرف الکل و ضعف در سیستم ایمنی

ارتباط مستقیمی بین مصرف مشروب و ضعیف شدن سیستم ایمنی وجود دارد. محققان متوجه شده‌اند که مصرف الکل، باعث کاهش عملکرد گلبول‌های سفید بدن می‌شود. گلبول‌های سفید مهم‌ترین گلبول‌های سد دفاعی بدن هستند و از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند. کاهش عملکرد گلبول‌های سفید، در نهایت باعث ضعیف شدن بدن می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی یا باکتریایی را افزایش می‌دهد.

  • مصرف الکل و بروز انواع سرطان

یکی دیگر از مهم‌ترین معایب مصرف الکل و مشروب، خطر بروز بیماری‌های سرطانی است. بر اساس مطالعات انجام شده، احتمال بروز بیماری سرطان سینه، سرطان مری، سرطان دهان و گلو بعد از مصرف الکل افزایش می‌یابد.

  • مصرف الکل و بروز مشکل در پانکراس

پانکراس یکی از مهم‌ترین اندام‌های داخلی بدن است که برای تنظیم قند خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. مختل شدن عملکرد پانکراس، در نهایت خطر بروز بیماری‌های دیابتی را افزایش می‌دهد. آسیب دیدن این اندام، با علائمی مانند دل دردهای شدید همراه است. 

  • آسیب دیدن دستگاه گوارش

برخی متخصصان تغذیه معتقد هستند، الکل و مشروب باعث آسیب دیدن دستگاه گوارش می‌شوند. البته لازم است تحقیقات بیشتری درباره این ادعا انجام شود. زیرا ارتباط بین نوشیدنی‌های الکلی و دستگاه گوارش چندان واضح نیست.

 با این حال، بسیاری از افراد بعد از مصرف الکل مشکلات گوارشی را تجربه می‌کنند. حالت تهوع شدید بعد از مصرف بیش از مشروب، یکی از مهم‌ترین نشانه‌های تحت تاثیر قرار گرفتن دستگاه گوارش است. نوشیدن بیش از حد این ماده، باعث اختلال در عملکرد روده می‌شود و بر فرآیند هضم یا جذب غذا تاثیر می‌گذارد. همچنین با علائمی مثل نفخ، گاز گرفتگی و اسهال همراه است. 

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل توضیح داده شد که الکل و مشروب چاق کننده است یا خیر. طی چند سال گذشته، مصرف نوشیدنی‌های الکلی افزایش پیدا کرده است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، ارتباط مستقیمی بین مصرف الکل و سبک زندگی ناسالم وجود دارد. اغلب افرادی که به مصرف مشروب اعتیاد دارند، رژیم‌های غذایی ناسالم را دنبال می‌کنند و سبک زندگی نادرستی دارند. 

به عنوان مثال تحرک کمی دارند یا غذاهای چرب شیرین یا فرآوری شده مصرف می‌کنند. اگر شما نیز یکی از همین افراد هستید، پیشنهاد می‌کنیم مصرف الکل را کنار بگذارید. نوشیدنی‌های الکلی باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شوند و خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها مثل بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. علاوه بر این، باعث افزایش وزن و تجمع چربی در ناحیه شکم می‌شوند. 

بسیاری از پژوهش‌ها نشان می‌دهد، الکل باعث کاهش متابولیسم بدن خواهد شد و میزان ترشح برخی هورمون‌ها را تغییر می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم برای ترک این ماده و دنبال کردن رژیم‌های غذایی سالم، با متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. متخصصان این مجموعه، بهترین روش برای ترک الکل را به شما پیشنهاد می‌دهند و تا زمان رسیدن به تناسب اندام و بازیابی سلامتی همراه شما خواهند بود. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه