قلیان خوانسار چیست و آیا ضرر آن از سایر قلیان ها کمتر است؟

قلیان خوانسار تبدیل به یکی از محبوب‌ترین قلیان‌ها بین مردم شده است. تفاوت اصلی قلیان خوانسار با سایر قلیان‌ها، در نوع تنباکویی است که برای آماده سازی آن استفاده می‌شود. یکی از تصوراتی که بین افراد مصرف کننده قلیان خوانسار وجود دارد این است که ضرر قلیان خوانسار، کمتر از سایر قلیان‌ها است. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب به این پرسش‌ها که قلیان خوانسار چیست و آیا ضرر آن کمتر از سایر قلیان‌ها است یا خیر، پاسخ می‌دهیم.

قلیان خوانسار چیست؟

قلیان خوانسار چیست؟
قلیان خوانسار چیست؟

همان طور که در ابتدای این مطلب ذکر شد، تنباکوی مورد استفاده در قلیان خوانسار، با تنباکوی مورد استفاده در سایر قلیان‌ها تفاوت دارد. تنباکوی قلیان خوانسار در حقیقت تنباکوی بدون اسانس است. علت نامگذاری این تنباکو (به اسم خوانسار) این است که تنباکوی خوانسار در شهرستان خوانسار تولید می‌شود. شهرستان خوانسار یکی از شهرستان‌های استان اصفهان است. البته تولید تنباکوی خوانسار تنها محدود به این شهرستان نمی‌شود.

این تنباکو علاوه بر روستاهای شهرستان خوانسار، در مناطق دیگری مانند تیدجان و قودجان نیز کشت شده و تولید می‌شود. قلیان خوانسار به اصطلاح یک قلیان سنگین محسوب می‌شود. زیرا این قلیان گیرایی زیادی داشته و تاثیر بیشتری نسبت به سایر قلیان‌ها بر روی بدن انسان می‌گذارد. دلیل این امر، استفاده از تنباکوی چوب در این قلیان است. در بخش بعدی این مطلب، به بررسی تفاوت تنباکوی خوانسار با سایر تنباکوها می‌پردازیم.

تنباکوی خوانسار چه تفاوتی با سایر تنباکوها دارد؟

در بخش قبلی، به عبارت «تنباکوی چوب» اشاره شد. لازم است بدانید این عبارت، به تنباکوهایی مانند تنباکوی خوانسار، تنباکوی کاشانی و سایر تنباکوها اشاره دارد. نام این تنباکوها از روی محل کشت آنها برداشته شده است. بنابراین تنباکوی خوانسار نیز یک نوع تنباکوی چوبی به شمار می‌رود که به دلیل کشت آن در شهرستان خوانسار، به این نام (تنباکوی خوانسار) شهرت یافته است.

نکته قابل توجه در ارتباط با تنباکوی چوب، سنگین‌تر بودن آن نسبت به تنباکوهای میوه‌ای است. این  ویژگی به خصوص در افرادی مشاهده می‌شود که عادت به استفاده از تنباکوی چوب (مانند تنباکوی خوانسار) ندارند. البته تفاوت تنباکوی خوانسار با تنباکوهای میوه‌ای تنها محدود به سنگین‌تر بودن آن نمی‌شود. بدون اسانس بودن تنباکوی خوانسار، تفاوت دیگر آن با تنباکوهای میوه‌ای است.

مضرات قلیان برای سلامتی بدن چیست؟ معرفی ضررهای قلیان برای تناسب اندام

آیا ضرر قلیان خوانسار کمتر از سایر قلیان‌ها است؟

در این بخش به یکی از اصلی‌ترین پرسش‌ها در ارتباط با قلیان خوانسار پاسخ می‌دهیم. این سوال مربوط به کمتر یا بیشتر بودن ضرر قلیان خوانسار نسبت به سایر قلیان‌ها است. برخی افراد تصور می‌کنند ضرر قلیان خوانسار، کمتر از ضرر سایر قلیان‌ها است. برخی دیگر از افراد تصور می‌کنند چون قلیان خوانسار یک قلیان سنگین محسوب می‌شود، پس ضررهای بیشتری نسبت به قلیان‌های میوه‌ای دارد.

حقیقت امر این است که قلیان در هر نوعی که باشد، ضررهای بی‌شماری را برای بدن انسان در پی دارد. ضررهای قلیان خوانسار بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که عادت به استفاده از قلیان خوانسار ندارند. اشخاصی که برای اولین بار از قلیان خوانسار استفاده می‌کنند، به دلیل گیرایی بالا و سنگین بودن این قلیان، دچار عوارض مختلفی می‌شوند. ممکن است تصور کنید این عوارض در طول زمان کاهش پیدا می‌کنند.

توجه داشته باشید شاید عوارضی که به دلیل گیرایی بالای قلیان خوانسار در فرد مصرف کننده ایجاد می‌شوند با مرور زمان کاهش پیدا کنند، اما عوارض اصلی استفاده از قلیان، همچنان پابرجا خواهند ماند. یعنی به طور کلی در اصل مطلب (مضر بودن قلیان)، هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌شود. قلیان خوانسار نیز مانند سایر قلیان‌ها، حاوی نیکوتین است. این ماده سمی عوارض مختلفی را برای بدن انسان در پی دارد. علاوه بر نیکوتین، ترکیبات سمی دیگری (مانند مونوکسید کربن) در قلیان خوانسار وجود دارند.

بنابراین استفاده از قلیان خوانسار نیز برای بدن مضر است. البته به دلیل طبیعی بودن تنباکوی چوب مورد استفاده در قلیان خوانسار (تنباکوی خوانسار)، ضررهای آن کمتر از ضررهای تنباکوهای شیمیایی خواهد بود. تنباکوهای شیمیایی تاثیرات مخرب بیشتری بر روی بدن انسان می‌گذارند. اما به هر نحو، قلیان خوانسار نیز عوارض مختلفی را بدن ایجاد می‌کند.

عوارض استفاده از قلیان خوانسار

همان طور که واضح است، قلیان خوانسار یکی انواع مختلف قلیان به شمار می‌رود. همان طور که در بخش قبلی این مطلب ذکر شد، تمامی قلیان‌ها برای بدن انسان مضر هستند. بنابراین ضررهای قلیان خوانسار نیز مانند ضررهای سایر قلیان‌ها می‌باشد. شاید طبیعی بودن تنباکوی خوانسار، شدت برخی از عوارض استفاده از قلیان را کاهش دهد، اما ضررهایی که در این مطلب ذکر می‌شوند، پابرجا خواهند ماند.

  • تضعیف اعصاب و روان

 ترکیبات موجود در تنباکوی خوانسار، موجب تضعیف اعصاب و روان فرد مصرف کننده می‌شوند. اگر پس از مصرف قلیان خوانسار دچار اخلالات عصبی شدید، استفاده از این قلیان می‌تواند یکی از دلایل این اختلالات باشد. اختلالات عصبی نیز احتمال وقوع حوادث دیگر (مانند درگیری‌ به دلیل ضعف اعصاب) را افزایش می‌دهند. 

  • سردرد و سرگیجه

 همان طور که ذکر شد، قلیان خوانسار یک قلیان سنگین به شمار می‌رود. یکی از متداول‌ترین عوارض استفاده از قلیان‌های سنگین، عاضه‌هایی مانند سرگیجه و سردرد هستند. شاید در حالات عادی تحمل چنین عوارضی ممکن باشد، اما در شرایط خاص (مانند قبل از رانندگی) باید از مصرف قلیان خوانسار، صرف نظر کرد. 

  • ایجاد تنگی نفس

 یکی از خطرناک‌ترین عوارض استفاده از قلیان خوانسار، تنگی نفس می‌باشد. این عارضه می‌تواند زندگی یک شخص را تحت تاثیر قرار دهد. تعداد زیادی از ورزش‌ها، هوازی هستند. در ورزش‌های هوازی، نیاز به داشتن ریه‌های کاملاً سالم خواهید داشت. به همین دلیل استفاده از قلیان خوانسار برای یک ورزشکار، به معنای به خطر افتادن زندگی حرفه‌ای آن شخص است.

  • افزایش فشار خون

یکی دیگر از خطرناک‌ترین عوارض مصرف قلیان خوانسار، افزایش فشار خون است. ترکیبات سمی موجود در قلیان خوانسار، علاوه بر افزایش فشار خون، موجب افزایش ضربان قلب می‌شوند. این افزایش فشار خون و ضربان قلب، موجب اختلال در عملکرد اندام‌های مختلف بدن می‌شود. عملکرد غیر طبیعی قلب می‌تواند منجر به بروز سکته قلبی شود.

  • سرطان ریه

یکی از بارزترین مضرات استفاده از قلیان خوانسار، ابتلا به سرطان ریه است. سرطان ریه یکی از خطرناک‌ترین انواع سرطان به شمار می‌رود. البته مواد سمی موجود در قلیان خوانسار، موجب بروز سرطان‌های دیگری نیز می‌شوند. برخی از سرطان‌هایی که در صورت مصرف قلیان خوانسار، احتمال ابتلا به آنها افزایش پیدا می‌کند، به شرح زیر هستند:

  • سرطان دهان

دهان انسان یکی از نواحی بدن است که به صورت مستقیم با دود قلیان در ارتباط می‌باشد. بنابراین با توجه به تاثیرات دود قلیان در بروز سرطان در نواحی مختلف بدن، ایجاد سرطان در دهان انسان یک امر قابل پیش بینی به شمار می‌رود.

  • سرطان مری

 یکی دیگر از نواحی بدن که دود قلیان به طور مستقیم با آن در ارتباط است، مری می‌باشد. ترکیبات سمی موجود در دود قلیان، می‌توانند این ناحیه از بدن را نیز دچار سرطان کنند.   

  • سرطان معد

تا قبل از معرفی سرطان بنده، سه نوع سرطان دیگر ذکر شد. بین سرطان‌های معده، مری و دهان، یک وجه اشتراک وجود دارد. همگی اندام‌هایی که توسط این سه نوع سرطان مورد هدف قرار می‌گیرند، جزء سیستم گوارش انسان محسوب می‌شوند. بنابراین دود قلیان خوانسار می‌تواند انواع مختلف سرطان را در بخش‌های مختلف سیستم گوارش انسان ایجاد کند.

همان طور که مشاهده کردید، بسیاری از عوارض استفاده از قلیان خوانسار، عوارض مخرب دیگری را نیز در پی خواهند داشت. به عنوان مثال شاید فشار خون تنها یکی از عوارض استفاده از قلیان خوانسار باشد، اما همین عارضه به تنهایی می‌تواند بیماری‌ها و عوارض جدی‌تری را برای بدن انسان در پی داشته باشد.

 

آیا یک فرد ورزشکار می‌تواند از قلیان خوانسار استفاده کند؟

برخی از ورزشکاران با تکیه بر این حرف که تنباکوی خوانسار یک تنباکوی طبیعی است و مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند، استفاده از آن را مضر نمی‌بینند. با نگاهی به نکات ذکر شده در بخش قبلی همین مطلب می‌توان به این نتیجه رسید که این نتیجه کاملاً اشتباه است. برخی از ورزشکارانی که از قلیان‌های دیگری استفاده می‌کنند، ترجیح می‌دهند قلیان خوانسار را جایگزین قلیان‌های دیگر کنند (به دلیل کمتر بودن ضررهای تنباکوی خوانسار نسبت به تنباکوهای شیمیایی).

اما این کار نیز اشتباه است. یک ورزشکار برای داشتن یک زندگی حرفه‌ای باید تمامی دخانیات را از زندگی خود حذف کند. شاید این امر در ابتدا مشکل باشد، اما داشتن انگیزه و شناخت عوارض استفاده از قلیان، می‌تواند موجب آسوده‌تر شدن روند دوری از قلیان شود. در بخش بعدی این مطلب، به برخی از راهکارهای مناسب برای ترک قلیان خوانسار اشاره می‌شود.

آیا قلیون برای بدنسازی ضرر دارد؟

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

چگونه استفاده از قلیان خوانسار را متوقف کنیم؟

اگر تصمیم به ترک قلیان گرفته‌اید، راهکارهایی که در این بخش ذکر می‌شود، به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید از قلیان دوری کنید. اگر هم هنوز تصمیم به ترک قلیان نگرفته‌اید، موارد ذکر شده در این مطلب می‌توانند برای گرفتن یک تصمیم درست، به شما کمک کنند. به طور کلی راهکارهای مختلفی برای ترک قلیان خوانسار وجود دارد. در ادامه، به برخی از این روش‌ها اشاره می‌شود.

  • آگاهی از عوارض قلیان خوانسار

 یکی از دلایلی که باعث می‌شود مردم از قلیان استفاده کنند، آشنا نبودن آنها با عوارض استفاده از قلیان است. آگاه بودن از عوارض استفاده از قلیان، می‌تواند در ترک قلیان به شما کمک کند. با نگاهی به مضرات استفاده از قلیان خوانسار که در این مطلب ذکر شد، می‌توان به این نتیجه رسید که حتی استفاده از تنباکوی طبیعی نیز تغییر زیادی در مضرات قلیان ایجاد نمی‌کند.

بنابراین جایگزین کردن قلیان خوانسار با قلیان‌های دیگر، موجب از بین رفتن ضررهای قلیان برای بدن شما نخواهد شد. بهترین راه برای جلوگیری از به وجود آمدن عارضه‌های ذکر شده، ترک قلیان به صورت دائمی است. آشنایی با ضررهای استفاده از قلیان خوانسار، می‌تواند انگیزه‌ای برای ترک این قلیان باشد.

  • داشتن یک زندگی ورزشی اصولی و حرفه ای

 تمامی ضررهایی که برای قلیان خوانسار ذکر شد، موجب از بین رفتن زندگی حرفه‌ای یک ورزشکار می‌شوند. اگر یک ورزش را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهید، باید هرچه سریع‌تر استفاده از قلیان را متوقف کنید. آگاهی از آسیب‌هایی که قلیان خوانسار به بافت‌های مختلف بدن وارد می‌کند (به ویژه ریه)، می‌تواند انگیزه‌ای باشد تا هر چه سریع‌تر بتوانید استفاده از این قلیان را متوقف کنید.

حتی اگر ورزشکار هم نباشید، مضرات ذکر شده برای قلیان خوانسار می‌تواند در روند طبیعی زندگی شما اختلال ایجاد کند. به عنوان مثال، تنگی نفس یکی از بارزترین مضرات استفاده از قلیان خوانسار به شمار می‌رود. این عارضه (تنگی نفس) می‌تواند در موارد روزمره شما (مانند پیاده روی) نیز اختلال ایجاد کند.     

در این بخش به دو مورد از اصلی‌ترین راهکارهای ترک قلیان خوانسار اشاره شد. این راهکارها می‌تواند برای ترک تمامی قلیان‌ها موثر باشد. شما با پر کردن اوقات فراغت خود و شروع یک ورزش مناسب، می‌توانید روند ترک قلیان را سریع‌تر کنید.

بررسی کلی

پرسش اصلی که در ابتدای این مطلب به آن اشاره شد، مربوط به کمتر یا بیشتر بودن ضررهای قلیان خوانسار نسبت به سایر قلیان‌ها است. مطالبی که در این مطلب ذکر شد به خوبی به ما نشان می‌دهد ضررهای قلیان‌های مختلف، تقریباً یکسان هستند. البته ضررهای قلیان خوانسار مقداری کمتر از قلیان‌هایی است که در آنها از تنباکوی شیمیایی استفاده می‌شود.

 اما نکته اصلی این است که حتی استفاده از قلیان خوانسار نیز عوارض مختلفی را برای بدن انسان در پی خواهد داشت. به صورت کلی راه‌هایی برای کنار گذاشتن عادت بد استفاده از قلیان وجود دارد که یکی از آن راه‌ها انجام یک ورزشی اصولی است. از این رو افرادی که از قلیان استفاده می‌کنند و به دنبال روشی برای کنار گذاشتن قلیان با استفاده از ورزش هستند، می‌توانند با کارشناسن مجموعه تخصصی فیت کلاب در تماس بوده و از طریق دریافت یک برنامۀ شخصی سازی شده و انجام تمرینات ورزشی اصولی، استفاده از قلیان را کنار بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه