ارزش غذایی کله پاچه ؛ مضرات و فواید کله پاچه چیست؟

ارزش غذایی کله پاچه ؛ ضرات و فواید کله پاچه چیست؟

کله پاچه یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است که معمولاً برای وعده صبحانه مصرف می‌شود. اغلب آقایان ایرانی به این غذا علاقه زیادی دارند. کله پاچه نه تنها طعم بسیار لذیذی دارد، بلکه دارای فواید گوناگونی برای بدن می‌باشد. 

البته فراموش نکنید که این غذا دارای معایبی نیز است. بنابراین بهتر است قبل از مصرف کله پاچه، از مزایا و معایب آن اطلاع داشته باشید. این مسئله به خصوص برای افرادی که رژیم‌های لاغری و کاهش وزن را دنبال می‌کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره ارزش غذایی کله‌ پاچه و مضرات و فواید آن توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ارزش غذایی کله پاچه 

ارزش غذایی کله پاچه 
ارزش غذایی کله پاچه

در هر صد گرم از پاچه گوسفندی ترکیبات مغذی زیر وجود دارد: 

 

مغز گوسفند زبان گوسفند پاچه گوسفند 
چربی کل ۱۰ گرم ۱۷ گرم ۱۶ گرم
چربی اشباع ۲ گرم ۶ گرم ۷ گرم
کلسترول ۲۰۴۳ میلی گرم ۱۵۶ میلی گرم ۹۴ میلی گرم
کربوهیدرات ۰ گرم ۰ گرم ۰ گرم
فیبر ۰ گرم ۰ گرم ۰ گرم
پروتئین ۱۲ گرم ۱۵ گرم ۲۶ گرم
کلسیم ۱۲ میلی گرم ۹ میلی گرم
آهن ۱.۶ میلی گرم ۲.۶ میلی گرم
سدیم ۱۳۴ میلی گرم ۷۸ میلی گرم ۶۷ میلی گرم
پتاسیم ۰ گرم ۲۵۷ میلی گرم ۳۱۹ میلی گرم

 

مواد مغذی موجود در کله پاچه

مواد مغذی موجود در کله پاچه
مواد مغذی موجود در کله پاچه

برخی از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در کله پاچه شامل موارد زیر هستند:

  • سلنیوم

یکی از مهم‌ترین ترکیبات مغذی موجود در این غذا، سلنیوم است. در مقدار کمی کله پاچه، بین ۲۰ تا ۲۲ میکروگرم سلنیوم وجود دارد. این مقدار حدود ۳۳ درصد از نیاز روزانه بدن شما را فراهم می‌سازد. سلنیوم از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. علاوه بر این، نقش مهمی در بهبود عملکرد غده تیروئید دارد.

  • ویتامین B6

یکی دیگر از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در کله پاچه ویتامین B6 است. مصرف کله پاچه، می‌تواند بین ۲۰ تا ۲۸ درصد نیاز روزانه بدن شما به این ویتامین را تامین کند. ویتامین B6 وظایف گوناگونی در بدن بر عهده دارد. برخی از رایج‌ترین وظایف این ویتامین شامل تقویت سیستم ایمنی، بهبود سلامت ذهن، کاهش خستگی و تقویت موهای سر هستند.

  • فسفر

یکی دیگر از مهم‌ترین ترکیبات مغذی موجود در کله پاچه، فسفر است. فسفر موجود در یک کله پاچه کامل، حدود ۱۲ درصد نیاز روزانه شما را تامین می‌کند. این ماده معدنی نقش مهمی در عملکرد سلول‌ها دارد. علاوه بر این به تامین انرژی بدن کمک می‌کند و سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد. یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای فسفر در بدن، تقویت سلامت دندان و کمک به رشد آن‌ها است.

  • کولین

بدون شک مهم‌ترین ماده مغذی موجود در کله پاچه، کولین است. یک کله پاچه کامل حدود ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن به کولین را تامین می‌کند. مهم‌ترین وظیفه این ماده، تقویت عملکرد کبد است. علاوه بر این، نقش مهمی در بهبود سلامت سیستم قلبی و عروقی دارد.

  • کلسیم

کله پاچه سرشار از کلسیم است. یک کله پاچه کامل حدود ۷ نیاز روزانه بدن شما را فراهم می‌سازد. همانطور که می‌دانید، کلسیم نقش مهمی در بهبود سلامت استخوان و دندان دارد. همچنین برای تامین انرژی بدن، بهبود هضم مواد غذایی و تقویت عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • آهن

کله پاچه برای افرادی که کمبود آهن شدید دارند، مناسب است. زیرا این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی آهن می‌باشد. در یک کله پاچه کامل، مواد معدنی گوناگونی وجود دارد. مهم‌ترین ماده معدنی آهن است و حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند. آهن برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، نقش مهمی در تقسیم سلولی، تشکیل گلبول‌های قرمز و کاهش خستگی دارد.

خواص و فواید کله پاچه

پیشنهاد می‌کنیم کله پاچه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. البته مصرف بیش از حد این غذا توصیه نمی‌شود. این ماده غذایی فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین خواص و فواید کله پاچه را برای شما بیان می‌کنیم: 

  • تقویت پوست 

یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در کله پاچه، ژلاتین است که بعد از ورود به بدن انسان به صورت کلاژن تجزیه می‌شود. همانطور که می‌دانید، کلاژن یکی از مهم‌ترین ترکیبات تشکیل دهنده پوست است که برای حفظ استحکام پوست و رفع چین و چروک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده پروتئینی اهمیت بسیار زیادی برای سلامت پوست دارد.

 با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی پوست کاهش می‌یابد. زیرا میزان تولید پروتئین‌هایی مانند کلاژن و آلاسنین کاهش خواهد یافت. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ کلاژن طبیعی پوست، برخی غذاها مانند کله پاچه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، میزان تولید کلاژن در بانوان بعد از یائسگی در حدود ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

  • تقویت عضلات 

مهم‌ترین فایده کله پاچه برای بدن، تقویت عضلات است. این مسئله برای ورزشکاران و بدنسازانی که تمرینات قدرتی انجام می‌دهند، اهمیت بسیار زیادی دارد. ترکیبات مغذی موجود در کله پاچه به حفظ استحکام عضلات کمک می‌کنند. برای اثبات این مسئله، یک پژوهش روی ۷۲ مرد ورزشکار انجام شد. تمامی شرکت کنندگان در دو گروه مختلف قرار گرفتند. از گروه اول درخواست شد تا مکمل کلاژن هیدروسیلات  مصرف کنند. به گروه دوم یک مکمل دیگر داده شد. نتیجه مطالعه نشان داد شرکت کنندگانی که کلاژن هیدروسیلات مصرف می‌کردند، عضلات قوی‌تری داشتند.

  • کاهش درد مفصلی

از مهم‌ترین فواید کله پاچه برای استخوان، تسکین دردهای مفصلی است. به طور کلی غذاهایی که حاوی گوشت گوسفندی و مغز استخوان باشند، تاثیر بسیار زیادی بر بهبود تراکم استخوان و تسکین دردهای مفصلی دارند. ترکیبات مغذی موجود در کله پاچه، بسیاری از دردهای مفصلی را کاهش می‌دهند و از بروز بیماری‌هایی مانند آرتروز یا پوکی استخوان جلوگیری می‌کنند. برخی دیگر از مهم‌ترین فواید کله پاچه برای بدن، شامل موارد زیر هستند: 

  • کاهش وزن

اگر کله پاچه به درستی مصرف شود، تاثیر قابل توجهی بر کاهش وزن خواهد داشت. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین، تاثیر بسیار زیادی بر کاهش اشتها دارند و باعث افزایش احساس سیری می‌شوند. بنابراین می‌توانید غذاهایی مانند کله پاچه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 البته توجه داشته باشید که کله پاچه علاوه بر داشتن مزایا، دارای برخی معایب نیز می‌باشد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف این غذا، با متخصصان تغذیه مشورت کنید. با این حال برخی مطالعات نشان می‌دهد، گوشت اندام‌های بدن حیوانات باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شود. علاوه بر این، نقش مهمی در تامین انرژی بدن دارد.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

عوارض مصرف کله پاچه

با وجود اینکه کله پاچه سرشار از ویتامین و پروتئین است، ممکن است دارای عوارض و مضراتی باشد. زیرا سطح کلسترول کله پاچه بسیار بالا است. برخی مطالعات نشان می‌دهد، مقدار زیادی اسید چرب نامناسب در این غذا وجود دارد. اسیدهای چرب مضر در رگ‌های خونی اطراف قلب رسوب می‌کنند و خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

 غذاهایی مانند چشم و مغز گوسفند، باعث افزایش سطح کلسترول بد بدن می‌شوند. بنابراین بهتر است تا حد امکان مصرف نشوند. این مسئله به خصوص برای افرادی که کلسترول خون بالایی دارند، اهمیت بسیار زیادی دارد. علاوه بر این مصرف کله پاچه به افرادی که به بیماری‌هایی مانند نقرس مبتلا هستند، توصیه نمی‌شود. برخی دیگر از مهم‌ترین عوارض این غذا شامل موارد زیر هستند:

  • نفخ، شکم درد و اسهال 

یکی از مهم‌ترین عوارض مصرف بیش از حد کله پاچه، بروز مشکلاتی مثل نفخ، درد شکم و اسهال است. این غذا سرشار از درشت مغذی است. این درشت مغذی‌ها با سرعت پایینی در بدن تجزیه می‌شوند. برخی از درشت مغذی‌ها شامل چربی و پروتئین هستند. همانطور که گفته شد، کله پاچه حاوی مقدار زیادی چربی است که باعث کاهش فرایند هضم مواد غذایی می‌شود. در نتیجه ممکن است شخص مشکلاتی مثل نفخ شدید یا حالت تهوع را تجربه کند.

  • چاقی و اضافه وزن 

کله پاچه می‌تواند به صورت همزمان بر چاقی و لاغری تاثیرگذار باشد. در واقع همه چیز به نحوه مصرف این غذا بستگی دارد. بدیهی است که مصرف بیش از حد کله پاچه، شما را در معرض بروز مشکلاتی مثل چاقی قرار می‌دهد. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، این غذا سرشار از کالری می‌باشد و باعث افزایش وزن می‌شود. بنابراین اگر رژیم‌های غذایی لاغری را دنبال می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف این غذا با متخصصان تغذیه مشورت کنید.

  • خطر آسیب قلبی 

یکی از مهم‌ترین مضرات این غذا، این است که آسیب شدیدی به قلب وارد می‌کند. مصرف بیش از حد کله پاچه، شما را در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته قرار خواهد داد. همانطور که گفته شد، ترکیبات موجود در این غذا باعث مسدود شدن رگ‌های خونی اطراف قلب می‌شوند. 

  • محدودیت زمان مصرف 

کله پاچه دارای محدودیت زمان مصرف است. یعنی نباید این غذا را برای وعده شام یا ناهار مصرف کنید. زیرا کله پاچه در دسته غذاهای چرب قرار می‌گیرد و به راحتی هضم نمی‌شود. بنابراین خطر بروز بیماری‌های گوارشی بعد از مصرف کله پاچه افزایش می‌یابد. 

افرادی که به بیماری‌های مربوط به معده و روده مبتلا هستند، باید مصرف این غذا را به حداقل برسانند. ترجیحاً کله پاچه را برای وعده صبحانه میل کنید تا انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزمره فراهم شود و خطر بروز عوارض جانبی کاهش یابد.

  • افزایش فشار خون

اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید، بهتر است مصرف کله پاچه را محدود کنید. زیرا اسیدهای چرب اشباع موجود در این غذا، باعث افزایش فشار خون می‌شود. فشار خون نوعی قاتل خاموش است. یعنی به مرور زمان باعث اختلال در عملکرد سیستم قلبی و عروقی خواهد شد.

  • افزایش اسید اوریک خون 

با توجه به اینکه مقدار زیادی کلسترول در کله پاچه وجود دارد، ممکن است سطح اسید اوریک خون افزایش یابد. افزایش سطح اسید اوریک باعث بروز عوارض گوناگون می‌شود. به عنوان مثال خطر ابتلا به بیماری نقرس را افزایش می‌دهد. همچنین باعث ناراحتی‌های کلیوی خواهد شد.

  • اختلال در عملکرد کلیه 

یکی دیگر از مهم‌ترین مضرات پاچه گوسفندی، اختلال در عملکرد کلیه است. همانطور که گفته شد، این غذا سرشار از پروتئین و چربی است. مصرف بیش از حد چربی و پروتئین، آسیب شدیدی به کلیه‌ها وارد خواهد کرد. افرادی که به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستند، باید مصرف کله پاچه را کاهش دهند.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره ارزش غذایی و فواید و مضرات کله پاچه توضیح داده شد. کله پاچه یک غذای بسیار پرطرفدار در کشور ایران است که از کله گوسفند تهیه می‌شود. این غذا فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. کلسیم و ویتامین‌های موجود در گوشت یا مغز استخوان حیوانات، باعث افزایش تراکم استخوان می‌شود.

 علاوه بر این، کله پاچه سرشار از پروتئین است و به رشد توده‌های عضلانی کمک می‌کند. با این حال، ممکن است با برخی معایب همراه باشد. به عنوان مثال سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده است. این اسیدهای چرب در اطراف رگ‌های قلبی در رسوب پیدا می‌کنند و خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. 

اگر یکی از علاقه‌مندان کله پاچه هستید، بهتر است قبل از مصرف این غذا با متخصصان تغذیه مشورت کنید تا بهترین بازه زمانی برای مصرف کله پاچه به شما پیشنهاد شود. متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه