علائم غلظت خون چیست؟ ؛ درمان سریع غلظت خون

افزایش غلظت خون، یک مشکل تقریباً شایع است که به علت عدم تعادل ترکیبات موجود در خون بروز پیدا می‌کند. تمامی ترکیبات مثل پروتئین‌ها و سلول‌ها، باید به مقدار کافی و به شکل کاملاً متعادل در خون وجود داشته باشند. در غیر این صورت، غلظت خون افزایش یا کاهش پیدا خواهد کرد. اگرچه خون شما از نظر ظاهری کاملاً یکنواخت به نظر می‌رسد، اما شامل ترکیبات مختلف مثل سلول‌ها، پروتئین‌ها، ترکیبات لخته کننده و مواردی مانند این هستند. 

ترکیبات لخته کننده، موادی هستند که باعث لخته شدن خون می‌شوند و به انعقاد خون کمک می‌کنند. برخی مسائل باعث غلیظ شدن خون می‌شوند. به عنوان مثال وجود سلول‌های قرمز اضافی در جریان خون، باعث لخته شدن خون می‌شود. همچنین افزایش تعداد پروتئین‌ها، غلظت خون را افزایش می‌دهد. با این حال دلایل مختلفی باعث بروز این بیماری می‌شود.

 بنابراین بهترین روش این است که به پزشک مراجعه کرده و دلایل بروز بیماری را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره درمان سریع غلظت خون توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب با ما همراه باشید.

علائم غلظت خون چیست؟ 

علائم غلظت خون چیست؟ 
علائم غلظت خون چیست؟

این بیماری به شکل مختلف مثل خفیف یا شدید بروز پیدا می‌کند. علائم غلظت خون بالا در ابتدا چندان مشهود نیستند. به مرور زمان، این بیماری شدت پیدا می‌کند و علائم آن شدیدتر می‌شود. لخته شدن خون در رگ‌های خونی، باعث بروز درد می‌شود و بر جریان خون تاثیر می‌گذارد. بنابراین افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری غلظت خون دارند، باید برای پیشگیری از بروز این بیماری به پزشک مراجعه کنند. همانطور که گفته شد، افزایش تعداد سلول‌های خونی باعث بروز علائم گوناگونی می‌شود. این علائم شامل موارد زیر هستند: 

  • تاری دید سرگیجه
  • ضعف، بی‌حالی و خستگی در بیمار
  • سردرد و سرگیجه
  • سبکی سر
  • اختلالات بینایی مثل تاری دید
  • تنگی نفس
  • خارش‌های پوستی بعد از حمام‌رفتن
  • بزرگی کبد و طحال
  • زخم معده
  • دردهای استخوانی
  • سنگ کلیه
  • نقرس
  • بنفش‌شدن قسمت‌هایی از بدن مثل لب
  • برجستگی وریدهای چشم
  • احساس گِزگِز در دست و پا 

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، باید برای درمان بیماری غلظت خون بالا به پزشک مراجعه کنید.‌ تشدید این بیماری باعث بروز مشکلات گوناگونی می‌شود. به عنوان مثال، منجر به سقط جنین مکرر در بانوان خواهد شد.

علل غلیظ شدن خون چیست؟ 

علل غلیظ شدن خون چیست؟ 
علل غلیظ شدن خون چیست؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که دلایل افزایش غلظت خون چیست؟ یکی از مهم‌ترین دلایل غلیظ شدن خون، مشکلات ژنتیکی است. بر اساس مطالعات انجام شده، علائم غلظت خون در اکثر موارد از والدین به فرزندان منتقل می‌شود. علاوه بر این، برخی مشکلات دیگر نیز باعث غلیظ شدن خون می‌شوند: 

  • استعمال دخانیات و کشیدن سیگار
  • زندگی در ارتفاعات و مناطق کوهستانی 
  • مشکلات خونی
  • بیماری‌های قلبی و ریوی
  • مسمومیت با مونوکسیدکربن
  • بیماری‌های زمینه‌ای
  • تعریق و اسهال‌های شدید
  • تورم‌های بدخیم کلیوی و کبدی در بزرگسالان
  • فیبروم‌های رحمی در زنان
  • کیست‌های متعدد کلیه
  • استرس و فشارهای روانی

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که این عوامل تنها دلایل بروز بیماری نیستند. گاهی اوقات عوامل دیگری باعث غلیظ شدن خون می‌شوند. به عنوان مثال ابتلا به برخی بیماری‌های خاص، باعث افزایش غلظت خون خواهد شد. همچنین افرادی که گردش خون ضعیفی دارند، مستعد ابتلا به این بیماری هستند. زیرا خون به راحتی در بدن آن‌ها حرکت نمی‌کند.

سریع ‌ترین راه درمان غلظت خون 

بهترین راه حل این است که به مرور زمان غلظت خون را کاهش دهید. در برخی موارد شدید، پزشکان از داروهای خاص برای رقیق کردن خون بیماران استفاده می‌کنند. سریع‌ترین راه درمان این بیماری، مصرف قرص‌ها و داروهای رقیق کننده خون است. این داروها باید تحت نظر پزشک مصرف شوند. در غیر این صورت، باعث بروز مشکلاتی مثل خونریزی شدید خواهند شد. برخی از بهترین قرص کاهش غلظت خون، شامل موارد زیر هستند: 

  • آسپرین
  • کلوپیدوگول (پلاویکس)
  • دی‌پیریدامول (پرزانتین)
  • تیکلوپدین (تیکلید)

علاوه بر این، می‌توانید غلظت خون را با مصرف برخی مواد غذایی خاص کاهش دهید. در ادامه این مواد غذایی را به شما معرفی می‌کنیم: 

  • آناناس

آناناس یکی از بهترین ترکیبات غذایی برای درمان غلظت خون بالا است. آنزیم خاصی به نام بروملین در آناناس وجود دارد که خون را رقیق می‌کند و از غلیظ شدن آن جلوگیری خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین وظایف این ماده، پیشگیری از ایجاد لخته خونی در بدن است. 

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

آناناس نه تنها برای درمان غلظت خون بالا مصرف می‌شود، بلکه انتخاب کاملاً مناسبی برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی و پیشگیری از سکته قلبی است. سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که آناناس را به چه شکل مصرف کنیم تا نتایج بهتری حاصل شود؟ پیشنهاد می‌کنیم آب آناناس تازه را به صورت روزانه مصرف کنید تا غلظت خون به مرور زمان کاهش یابد. 

  • مصرف زرشک

از دیگر مواد غذایی برای درمان سریع غلظت خون بالا، زرشک است. دمنوش زرشک در کوتاه‌ترین زمان ممکن در جریان خون تاثیر می‌گذارد و غلظت آن را کاهش می‌دهد. این ماده به عنوان یکی از مشهورترین درمان‌های گیاهی غلظت خون شناخته می‌شود. بر اساس مطالعات انجام شده، زرشک باعث باز شدن دیواره رگ‌های خونی می‌شود و از این طریق جریان خون را تسهیل می‌کند.

 البته بهتر است در مصرف این ماده زیاده‌روی نکنید. مصرف مقدار زیاد زرشک، باعث بروز مشکلات گوناگون خواهد شد. در طب سنتی، معمولاً آب زرشک برای درمان بیماری‌های کبد چرب و خون غلیظ تجویز می‌شود. بنابراین می‌توانید زرشک یا آب زرشک را در برنامه غذایی خود بگنجانید. 

انار

انار یکی از بهترین میوه‌ها برای درمان سریع غلظت خون است. این میوه نه تنها به رقیق شدن خون کمک می‌کند، بلکه خواص درمانی بی‌نظیری دارد و به بهبود عملکرد سیستم قلب عروقی نیز کمک خواهد کرد. البته مصرف بیش از حد این میوه، باعث افت فشار خون بالا می‌شود.

 بنابراین پیشنهاد می‌کنیم میوه‌هایی مانند انار را به صورت متعادل مصرف کنید. آب انار نیز گزینه کاملاً مناسبی خواهد بود. به صورت روزانه، یک لیوان آب انار مصرف کنید تا علائم این بیماری کاهش یابد. البته این میوه برای درمان سریع نیز مناسب است. یعنی مدتی بعد از مصرف آب انار، متوجه تاثیر آن خواهید شد. 

  • انگور 

انگور تاثیر بسیار زیادی بر رقیق شدن خون دارد. تاکنون مطالعات گوناگونی درباره تاثیر انگور بر غلظت خون انجام شده است. نتیجه برخی از مطالعات نشان می‌دهد، انگور باعث باز شدن رگ‌های خون می‌شود و از این طریق به کاهش فشار خون کمک می‌کند. بنابراین افرادی که به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند یا غلظت خون بالایی دارند، کاندیدای مناسبی برای مصرف انگور خواهند بود.

  • موز

جالب است بدانید، موز نیز برای درمان سریع غلظت خون بالا مناسب است. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، موز می‌تواند باعث کاهش گلبول‌های قرمز خون شود. همانطور که گفته شد یکی از مهم‌ترین دلایل غلیظ شدن خون، افزایش تعداد گلبول‌های قرمز است. بنابراین موز از این طریق به رقیق شدن خون کمک می‌کند. 

ترکیبات موجود در موز نه تنها بر درمان این بیماری موثر هستند، بلکه به حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند و احتمال ابتلا به برخی بیماری‌های خونی را کاهش می‌دهند. البته توجه داشته باشید که موز حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است که در بدن به گلوکز تجزیه می‌شود. بنابراین اگر قند خون بالایی دارید و به بیماری‌های دیابتی مبتلا هستید، باید قبل از مصرف این میوه با پزشک مشورت کنید.

  • گوجه فرنگی 

گوجه فرنگی بهترین داروی غلظت خون و یک سبزیجات در دسترس است که تقریباً در همه خانه‌ها پیدا می‌شود. این ماده به علت تاثیرات بی‌نظیر خود بر کاهش غلظت خون مشهور است. با توجه به اینکه می‌توان گوجه فرنگی را در کنار غذا مصرف کرد، می‌توانید آن به راحتی آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید و یک یا دو وعده در روز گوجه مصرف کنید. 

  • سیر

پژوهشگران متوجه شده‌اند، سیر به علت خواص ضد میکروبی خود باعث کاهش غلظت خون می‌شود. این ماده نوعی آنتی بیوتیک قوی است که به عنوان ضد انعقاد نیز شناخته می‌شود. مصرف سیر به صورت مکرر، مانع از لخته شدن خون خواهد شد. این ماده برای درمان سریع غلظت خون بالا مناسب است.

 کافی است مقداری سیر را به صورت خام مصرف کنید تا بعد از مدتی روی غلظت خون شما تاثیر بگذارد. البته توجه داشته باشید که سیر برای همه افراد مناسب نیست. به عنوان مثال افرادی که به تازگی عمل جراحی انجام داده‌اند، نباید مقدار زیادی سیر مصرف کنند. در غیر این صورت، خونریزی شدیدی خواهند داشت.

  • آووکادو 

آووکادو یک میوه بسیار مفید و عالی برای درمان غلظت خون و کبد چرب است که متاسفانه محبوبیت چندانی در کشور ایران ندارد. این میوه معمولاً در کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای آسیایی به صورت روزانه مصرف می‌شود. اما به ندرت در برنامه روزانه مردم ایرانی جای می‌گیرد. شاید دلیل اصلی این است که بسیاری از افراد از خواص آووکادو بی‌خبر هستند. 

جالب است بدانید مقدار زیادی امگا ۳ و اسید سالیسیلات در آووکادو وجود دارد که باعث رقیق شدن خون می‌شود. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، مصرف آووکادو به صورت مداوم از بروز سکته مغزی جلوگیری می‌کند.‌ می‌توانید این میوه را در وعده صبحانه همراه با سایر ترکیبات مغذی مثل تخم مرغ میل کنید.

  • پیاز 

پیاز نیز بر بهبود جریان خون تاثیر می‌گذارد. البته توجه داشته باشید که برای کاهش غلظت خون، باید پیاز خام سفید شیرین مصرف کنید. پیازهای تند قرمز، گزینه چندان مناسبی برای درمان این بیماری نیستند.

  • فلفل قرمز 

در فلفل قرمز ترکیبی وجود دارد که باعث بهبود جریان خون می‌شود. با کمک این ماده، خون شما رقیق خواهد شد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، فلفل قرمز تاثیر بسیار زیادی بر تنظیم گردش خون دارد.

  • دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل باعث درمان سریع غلظت خون بالا می‌شود. زنجبیل یک گیاه دارویی و منحصر به فرد است که در کنار مواد غذایی یا به عنوان دارو مصرف می‌شود. این ماده معمولاً در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیبی به نام سالسیلیک اسید در زنجبیل وجود دارد که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و باعث رقیق شدن خون می‌شود.

 افرادی که به بیماری‌ پلی سیتمی مبتلا هستند، می‌توانند این ماده غذایی را در برنامه غذایی خود بگنجانند. بهتر است زنجبیل را به صورت دمنوش مصرف کنید. برای تهیه دمنوش زنجبیل، کافی است مقداری پودر زنجبیل را در قوری بریزید. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت ملایم دم بکشد. بعد از گذشت یک ربع، می‌توانید این دمنوش را همراه با عسل و آبلیمو میل کنید. 

باقی مواد غذایی موثر بر درمان غلظت خون 

علاوه بر مواد غذایی که به شما معرفی شد، برخی ترکیبات دیگر نیز وجود دارند که به درمان این بیماری کمک می‌کنند. یکی از مهم‌ترین ترکیبات تخم کتان است. تخم کتان شامل مقدار زیادی فیبر می‌باشد. فیبر تاثیر بسیار زیادی بر تصفیه خون دارد و علائم این بیماری را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، آلوئه‌وورا نیز بر درمان بیماری تاثیر می‌گذارد. مقدار زیادی آنتی اکسیدان در آلوئه‌ورا وجود دارد که ممکن است بر درمان غلظت خون بالا موثر باشد.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره درمان سریع غلظت خون بالا توضیح داده شد. غلظت خون یک بیماری تقریباً شایع است که به علت افزایش ترکیبات موجود در خون بروز پیدا می‌کند. به عنوان مثال افزایش تعداد گلبول‌های قرمز یا پروتئین‌ها باعث بروز این بیماری می‌شود. برخی از رایج‌ترین علائم بیماری غلظت خون بالا شامل سردرد، سرگیجه و مواردی مانند این هستند.

 با توجه به اینکه تشخیص این بیماری چندان راحت نیست، بهتر است برای بررسی دقیق‌تر به پزشک مراجعه کنید. روش‌های مختلفی برای درمان غلظت خون بالا شناخته شده است. سریع‌ترین روش، مصرف داروهای رقیق کننده خون است. با این حال، مصرف برخی مواد غذایی نیز بر غلظت خون تاثیر می‌گذارد.بهتر است برای مصرف این مواد غذایی با متخصصان تغذیه مشورت کنید.

 متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، یک برنامه غذایی کامل در اختیار شما قرار می‌دهند تا علائم این بیماری کاهش یابد. این برنامه غذایی با کمترین هزینه در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا همه افراد فرصت رسیدن به تناسب اندام را داشته باشند و سلامتی خود را افزایش دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با کارشناسان مجموعه فیت کلاب تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه