غذاهای مضر برای غلظت خون

غلظت خون بالا یک عارضه بسیار شایع است. طی چند سال گذشته، بسیاری از افراد به مشکلاتی مثل غلظت خون بالا، فشار خون بالا و مواردی مانند این دچار شده‌اند. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر غلظت خون، رژیم غذایی است. شما می‌توانید با دنبال کردن رژیم‌های غذایی مناسب، خطر بروز بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا و غلظت خون بالا را کاهش دهید. 

این عارضه به مرور زمان به بدن آسیب می‌رساند و خطر بروز بیماری‌های قلبی یا سکته قلبی را افزایش می‌دهد. در موارد شدید، پزشک برای شما داروهای رقیق کننده خون تجویز می‌کند. در کنار مصرف این داروها، می‌توانید برخی مواد غذایی رقیق کننده خون را مصرف کنید. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره غذاهای مضر برای غلظت خون توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

غلظت خون چیست؟

قبل از هر چیزی، بهتر است بدانید غلظت خون چیست؟ غلظت خون به این معنا است که تعداد گلبول‌های قرمز خون نسبت به حجم خون افزایش یابد. گلبول‌های قرمز اکسیژن و مواد مغذی را به اندام‌ها و سلول‌های داخلی بدن می‌رسانند. زمانی که تعداد گلبول‌های قرمز بیشتر از حد معینی شود، غلظت خون افزایش می‌یابد. در نتیجه ممکن است خون در نواحی مختلف بدن لخته شود.

 امکان دارد این لخته‌ها در مسیر انتقال خون به قلب یا مغز قرار گیرند. به همین دلیل، خطر بروز سکته مغزی یا سکته قلبی افزایش خواهد یافت. این عارضه به خصوص در مردان بالای ۴۰ تا ۵۰ سال مشاهده می‌شود. 

غلظت خون بالا، در دنیای پزشکی با اسامی دیگری مثل پلی‌ستمی شناخته می‌شود. عوامل مختلفی بر افزایش غلظت خون تاثیرگذار هستند. برخی از این عوامل شامل عوامل ژنتیکی، زندگی در ارتفاعات، استرس و اضطراب و مواردی مانند این هستند. اگر به این عارضه دچار هستید، بهتر است در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

مواد غذایی نامناسب برای غلظت خون

 

برخی از مواد غذایی نامناسب برای غلظت خون شامل موارد زیر هستند:

  • غذاهای سرخ کردنی 

یکی از غذاهای مضر برای غلظت خون، غذاهای سرخ کردنی هستند. متاسفانه غذاهای سرخ کردنی و سرشار از چربی اشباع، در رژیم غذایی اغلب مردم وجود دارند. این مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب اشباع شده هستند. این اسیدهای چرب در اطراف رگ‌های قلبی رسوب می‌کنند و باعث مسدود شدن رگ‌ها می‌شوند. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی افزایش خواهد یافت. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، غذاهای سرخ کردنی باعث غلیظ شدن خون می‌شوند.

  • غذاهای فرآوری شده 

یکی دیگر از غذاهای مضر برای غلظت خون، غذاهای فرآوری شده هستند. برخی از این غذاها شامل غذاهای کنسرو شده، سوسیس، کالباس و مواردی مانند این هستند. متاسفانه برای تهیه این غذاها از مقدار زیادی مواد افزودنی و مواد نگهدارنده استفاده می‌شود. این مواد نگهدارنده به صورت مستقیم بر تراکم گلبول‌های قرمز تاثیر می‌گذارند و باعث غلیظ شدن خون می‌شوند. بنابراین بهتر است در وهله اول، مصرف غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید.

  • خوراکی های چرب و شور 

برخی از خوراکی‌های چرب و شور مثل چیپس و پفک در برنامه غذایی بعضی افراد وجود دارند. این خوراکی‌ها دشمن غلظت خون هستند و به سلامت سیستم قلبی عروقی آسیب می‌رسانند. علاوه بر این، غلظت خون را افزایش می‌دهند. زیرا حاوی مقدار زیادی اسید چرب اشباع شده هستند. اگر به مصرف این خوراک‌ها علاقه بسیار زیادی دارید، پیشنهاد می‌کنیم دستورالعمل‌های تهیه خوراکی‌های خانگی و رژیمی را دنبال کنید.

علاوه بر این، سدیم موجود در این خوراکی‌ها آسیب بسیار زیادی به بدن وارد می‌کند و باعث افزایش فشار خون می‌شود. برخی خوراکی‌های رژیمی در بازار موجود هستند که درصد سدیم کمتری دارند. بهتر است این خوراکی‌ها را مصرف کنید و از مصرف خوراکی‌های شور بپرهیزید. 

  • آنتی بیوتیک ها 

جالب است بدانید ترکیبات آنتی بیوتیک نیز باعث افزایش غلظت خون می‌شوند. البته مصرف تعداد محدودی ترکیبات آنتی بیوتیک مانعی ندارد. اما مصرف مکرر و بیش از حد این داروها، خطر غلیظ شدن خون را افزایش می‌دهد. 

علاوه بر این، مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک شما را در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی قرار خواهد داد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها، با پزشک مشورت کنید. برخی دیگر از مواد غذایی مضر برای غلظت خون شامل موارد زیر هستند: 

روغن جامد، روغن نارگیل، چربی‌های حیوانی، دل، قلوه، مغز، پیه‌گاو و گوسفند، جگر سیاه، گوشت کنسرو شده، نان‌های کم سبوس و بدون سبوس مانند نان ساندویچی و خمیرهای پیتزا.

غذاهای رقیق کننده خون 

اگرچه برخی مواد غذایی باعث افزایش غلظت خون می‌شوند، اما در مقابل غذاهایی وجود دارند که به رقیق شدن خون کمک می‌کنند. در ادامه این مواد غذایی را به شما معرفی می‌کنیم: 

  • مکمل روغن ماهی

مکمل روغن ماهی بهترین ماده برای رقیق شدن خون است. مکمل‌های روغن ماهی حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ هستند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، این مکمل‌ها باعث رقیق شدن خون می‌شوند و خطر بروز مشکلاتی مثل سکته قلبی را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، مکمل روغن ماهی به کاهش التهابات بدن کمک می‌کند. بنابراین بهتر است در رژیم غذایی شما گنجانده شود. در سال ۲۰۱۷، گروهی از پژوهشگران روی تاثیر مکمل روغن ماهی بر غلظت خون تحقیق کردند. 

نتیجه این پژوهش در مجله پزشکی دانمارکی انتشار پیدا کرد. این نتیجه نشان داد، احتمال خونریزی بعد از مصرف مکمل روغن ماهی کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، این مکمل از تجمع پلاکت‌ها و چسبیدن آن‌ها به یکدیگر جلوگیری می‌کند. اگرچه روغن ماهی به صورت مستقیم بر رقیق شدن خون تاثیر نمی‌گذارد، اما باعث کاهش تجمع پلاکت‌ها می‌شود و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.

  • سیر 

سیر یکی از بهترین مواد غذای رقیق کننده خون است. این غذا باعث بدبو شدن شدن تنفس می‌شود. اما فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. بسیاری از افراد برای کاهش غلظت خون مکمل‌های حاوی وافارین مصرف می‌کنند. می‌توانید در کنار مصرف این مکمل‌ها، سیر مصرف کنید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، سیر یک رقیق کننده طبیعی خون است.

 با این حال اگر قرار است در آینده جراحی کنید، بهتر است از مصرف سیر خودداری کنید. زیرا سیر باعث افزایش خطر خونریزی می‌شود. تاکنون پژوهشی درباره مقدار مصرف سیر برای کاهش غلظت خون انجام نشده است. به همین دلیل لازم است پژوهش‌های بیشتری درباره این مسئله انجام شود.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • توجه به مصرف ویتامین E و ویتامین K 

ویتامین K به عنوان بهترین داروی غلظت خون شناخته می‌شود. در حالی که ویتامین E عملکردی مقابل ویتامین K دارد. یعنی باعث رقیق شدن خون می‌شود. بنابراین اگر مکمل‌های حاوی ویتامین K مصرف می‌کنید، بهتر است از مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین E خودداری کنید. زیرا این ویتامین‌ها با یکدیگر تداخل دارند.

 همچنین بر اساس تحقیقاتی که در بیمارستان وینچستر ماساچوست انجام شده است، مصرف مکمل حاوی ویتامین E همراه با سایر رقیق کننده‌های خون توصیه نمی‌شود. ویتامین E محلول در چربی است. این ماده در برخی روغن‌های گیاهی مانند روغن کانولا وجود دارد. همچنین بادام، بادام زمینی و تخمه آفتابگردان، سرشار از ویتامین E هستند.

  • زنجبیل

یکی دیگر از مهم‌ترین مواد مغذی رقیق کننده خون، زنجبیل است. زنجبیل فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد و از لخته شدن خون در بدن جلوگیری می‌کند. پژوهش‌های انجام شده نشان داده است، این ماده خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. می‌توان برای تهیه انواع غذا از زنجبیل استفاده کرد. این ماده برای طعم دادن به غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • جگر ماهی 

علاوه بر مکمل روغن ماهی، جگر ماهی نیز گزینه کاملاً مناسبی برای کاهش غلظت خون است. جگر ماهی سرشار از اسید چرب امگا ۳ است. همانطور که گفته شد، این ماده از منعقد شدن خون جلوگیری می‌کند و باعث رقیق شدن خون می‌شود. می‌توانید از جگر ماهی برای تهیه انواع غذا مثل ساندویچ، خوراک و مواردی مانند این استفاده کنید. اگر تمایلی برای مصرف جگر ماهی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مکمل روغن ماهی مصرف کنید یا سایر مواد غذایی رقیق کننده خون را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. 

  • آجیل 

آجیل یکی از بهترین ترکیبات غذایی برای کاهش غلظت خون است. بسیاری از ترکیبات آجیلی مانند بادام، پسته، گردو و مواردی مانند این، حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ هستند. همانطور که گفته شد، این اسید چرب نقش مهمی در کاهش غلظت خون دارد. علاوه بر این، به تقویت سیستم قلبی عروقی کمک می‌کند.

  • فلفل

فلفل یکی از بهترین ترکیبات رقیق کننده خون است. همانطور که می‌دانید، فلفل انواع مختلفی دارد و شامل فلفل سیاه، فلفل قرمز و مواردی مانند این است. تقریباً تمامی فلفل‌ها به کاهش غلظت خون کمک می‌کنند. این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی سالیسیلات است. بر اساس پژوهش‌هایی که طی چند سال گذشته انجام شده است، سالیسیلات نقش بسیار مهمی در جلوگیری از غلیظ شدن خون دارد.

  • آلبالو خشک 

آلبالو خشک نه تنها طعم بی‌نظیری دارد، بلکه به حفظ سلامتی بدن نیز کمک می‌کند. این ماده مغذی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. ترکیبات آنتی اکسیدانی به کاهش التهابات بدن کمک می‌کنند. آلبالو خشک مانع از غلیظ شدن خون می‌شود. می‌توانید این ماده مغذی را به عنوان میان وعده مصرف کنید. علاوه بر این، از آلبالو خشک برای طعم دادن به غذا نیز استفاده می‌شود.

  • آووکادو 

آووکادو فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد و معمولاً به عنوان میان وعده یا همراه با وعده صبحانه مصرف می‌شود. این ماده به عنوان یکی از رقیق کننده‌های طبیعی خون شناخته می‌شود و حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ است. مصرف یک عدد آووکادو به صورت روزانه، شما را از مصرف داروهای رقیق کننده خون بی‌نیاز خواهد ساخت.

  • آب انار 

تقریباً همه افراد می‌دانند که انار یکی از میوه‌های رقیق کننده خون است. پیشنهاد می‌کنیم انار یا آب انار را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. این میوه سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. از نظر بسیاری از متخصصان تغذیه، انار بهترین گزینه برای حفظ سلامتی بدن و رقیق نگه داشتن خون است.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره غذاهای مضر برای غلظت خون توضیح داده شد. علاوه بر این برخی مواد غذایی مفید برای کاهش غلظت خون به شما معرفی شد. افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون، باعث بروز عارضه‌ای به نام غلظت خون می‌شود. علائم غلظت خون خفیف چندان مشهود نیستند. به همین دلیل ممکن است این عارضه به مرور زمان تشدید شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم هر چند وقت یکبار به پزشک مراجعه کنید تا فشار خون، غلظت خون و چربی خون بدن شما مورد بررسی قرار گیرد. 

اگر به غلظت خون بالا مبتلا هستید، پیشنهاد می‌کنیم با متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. متخصصان این مجموعه، بهترین مواد غذایی برای کاهش غلظت خون را به شما پیشنهاد می‌دهند. همچنین یک برنامه غذایی کامل در اختیار شما قرار خواهند داد تا سلامتی بدن خود را حفظ کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه