علت درد پا از زانو به پایین

علت درد پا از زانو به پایین

دردهایی که از زانو به پایین احساس می‌شوند، به دلایل مختلفی بروز پیدا می‌کنند. زانو درد یا درد مچ پا، یکی از مشکلات بسیار رایج است که اغلب افراد آن را تجربه می‌کنند. افرادی که فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهند، بیشتر از سایر مردم در معرض بروز این دردها قرار می‌گیرند. تا زمانی که علت بروز درد مشخص نباشد، نمی‌توان راه حلی برای درمان آن ارائه داد.

 بنابراین بهترین راه حل این است که از علل بروز درد زانو به پایین مطلع شوید. این درد به شکل‌های مختلف مثل بی‌حسی، گزگز شدن و مواردی مانند این مشاهده می‌شود. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره علت درد پا از زانو به پایین توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علل درد از ناحیه زانو به پایین

علل درد از ناحیه زانو به پایین
علل درد از ناحیه زانو به پایین

عوامل مختلفی بر بروز درد پا از زانو به پایین موثر هستند. در ادامه مهم‌ترین علت‌ها را برای شما بیان می‌کنیم: 

  • بیماری شریان محیطی

یکی از مهم‌ترین دلایل، ابتلا به بیماری شریان محیطی است. در این بیماری، خون کافی به اندام‌های مختلف بدن از جمله پاها نمی‌رسد. این مسئله معمولا به این دلیل اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی در ناحیه ساق یا مچ پا باریک شده‌اند. فردی که به این بیماری مبتلا است، علائمی مانند بی‌حسی یا گرفتگی رگ‌های خونی هنگام راه رفتن را احساس می‌کند.

 همچنین ممکن است احساس سردی شدیدی داشته باشد. در برخی موارد، می‌توان این بیماری را با تغییر سبک زندگی مانند ترک سیگار یا تغییر رژیم غذایی درمان کرد. اما اگر مشکل بسیار حاد باشد، بیمار باید دارو مصرف کند.

  • ترومبوز ورید عمقی (DVT)

در این بیماری، یک لخته خون در ورید ایجاد می‌شود. این لخته خون معمولاً در ران یا ساق پا تشکیل می‌شود و در ابتدا با علائم خاصی همراه نیست. اما به مرور زمان، باعث بروز درد و تورم در ناحیه ساق یا مچ پا می‌شود. همچنین ممکن است محل درد گرم یا قرمز باشد. در صورت مشاهده این علائم، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

 زیرا این بیماری به مرور زمان تشدید می‌شود و منجر به بروز بیماری‌های شدیدتر مانند آمبولی ریه خواهد شد. در بیماری آمبولی ریه، لخته خون به آرامی به سمت ریه حرکت می‌کند و بر سیستم تنفسی شخص تاثیر می‌گذارد. مصرف برخی داروها بر درمان بیماری تاثیرگذار است. این داروها از رشد یا تشکیل لخته‌ها جلوگیری می‌کنند.

  • نوروپاتی محیطی

نوروپاتی محیطی، دیگر علت درد پا از زانو به پایین است. این مسئله مربوط به اعصابی است که پیام‌ها را از مغز به بدن و پا منتقل می‌کند. اختلال در عملکرد این اعصاب، باعث ابتلا به بیماری نوروپاتی محیطی می‌شود. همچنین برخی مطالعات نشان داده است ابتلا به بیماری دیابت، بر این مسئله تاثیرگذار است.

 اما مصرف برخی داروها و انجام جراحی‌ نیز خطر ابتلا به بیماری نوروپاتی محیطی را افزایش می‌دهند. برخی داروها به صورت مستقیم بر اعصاب پا تاثیر می‌گذارند. در چنین شرایطی، شخص علائمی مانند گزگز یا بی حس شدن ساق پا را تجربه خواهد کرد. اگر این علائم را تجربه می‌کنید، باید به پزشک مراجعه کنید تا داروهای لازم برای شما تجویز شود.

  • عدم تعادل الکترولیت

بر اساس مطالعات انجام شده عدم تعادل الکترولیت‌ها در بدن، مهم‌ترین علت درد پا از زانو به پایین است. الکترولیت‌ها شامل برخی مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم و کلسیم هستند. این مواد معدنی نقش بسیار مهمی در حفظ توده‌های عضلانی و رشد آن‌ها دارند. هنگامی که فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهید، بخش قابل توجهی از الکترولیت‌های بدن از طریق تعریق تجزیه خواهند شد. 

اگر مقدار زیادی الکترولیت از دست بدهید، علائم گوناگونی را تجربه خواهید کرد. رایج‌ترین علائم شامل گرفتگی پا از ناحیه زانو به پایین هستند. همچنین ممکن است احساس ضعف یا بی‌حسی در ناحیه ساق یا مچ پا داشته باشید. 

  • تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی مربوط به زمانی است که فضای داخل استخوان‌های ستون فقرات باریک و تنگ شود. این مسئله فشار بسیار زیادی به اعصاب ستون فقرات وارد می‌کند و باعث بروز مشکلاتی مثل درد، سوزن سوزن شدن و بی‌حسی در ناحیه ساق یا زانو می‌شود. در چنین شرایطی، شخص به سختی می‌تواند راه برود و برای حفظ تعادل با مشکل مواجه خواهد شد. 

در صورت بروز علائم این بیماری، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. برخی از رایج‌ترین روش‌ها برای درمان بیماری شامل مصرف داروها و فیزیوتراپی هستند. اگر این روش‌ها نتیجه بخش نبود، لازم است جراحی انجام دهید.

  • سیاتیک

سیاتیک رایج‌ترین علت درد پا از زانو به پایین است. این بیماری باعث بروز درد شدید در ناحیه پا می‌شود. فشرده شدن عصب در قسمت پایین ستون فقرات، مهم‌ترین علت ابتلا به بیماری سیاتیک است. برخی از رایج‌ترین علائم بیماری شامل گرفتگی شدید عضلات یا احساس سوزن سوزن شدن در ناحیه مچ یا زانو هستند. 

برخی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به این بیماری، شامل لیز خوردن، فتق دیسک، لغزش مهره، اسپاسم عضلات باسن و تنگی ستون فقرات هستند. برای درمان بیماری، داروهای ضد درد تجویز می‌شود. در برخی موارد، شخص به چند جلسه فیزیوتراپی نیاز خواهد داشت.

  • آرتروز

آرتروز یک علت شایع در دفاع از زانو به پایین است که به صورت مستقیم بر عملکرد مفاصل تاثیر می‌گذارد و باعث درد، تورم و سفتی در ناحیه ساق مچ پا یا زانو می‌شود. افرادی که به بیماری آرتروز مبتلا هستند، برای راه رفتن یا انجام فعالیت‌های روزمره با مشکل مواجه خواهند شد.

 هیچ روش درمانی برای این بیماری وجود ندارد. اما می‌توانید علائم بیماری را با تغییر سبک زندگی کاهش دهید. به عنوان مثال پدهای گرم کننده یا کیسه‌های آب گرم، تاثیر بسیار زیادی بر تورم و درد مفاصل دارند. افرادی که درد شدیدی دارند، می‌توانند مسکن‌های بدون نسخه مصرف کنند.

  • کشیده شدن عضلات

کشیده شدن ناگهانی عضلات، دیگر علت درد پا از زانو به پایین است. این مسئله به خصوص برای افرادی رخ می‌دهد که فعالیت‌های ورزشی قدرتی یا تمرینات بدنی شدید انجام می‌دهند. بلافاصله بعد از کشیده شدن عضلات، شخص درد شدیدی را احساس خواهد کرد. این درد تا چند روز ادامه پیدا می‌کند و به خصوص با لمس ناحیه مورد نظر تشدید می‌شود.

 بهترین روش درمان برای کشیدگی عضلات، این است که از کیسه‌های آب سرد استفاده کنید. می‌توانید کیسه آب سرد را برای بازه زمانی ۲۰ دقیقه روی محل مورد نظر قرار دهید. چندین بار این کار را تکرار کنید تا درد و تورم کاهش یابد. 

  • پیچ خوردن

پیچ خوردن پا مهم‌ترین علت درد استخوان پا از زانو به پایین است. این آسیب زمانی رخ می‌دهد که رباط کشیده یا پاره شود. رباط بافتی است که برای اتصال یک استخوان به استخوان دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیچ خوردگی مچ پا یک مشکل بسیار شایع است و به دلایل مختلف رخ می‌دهد. در چنین شرایطی، ناحیه آسیب دیده متورم و دردناک خواهد شد.

 به گونه‌ای که شخص نمی‌تواند به راحتی راه برود. برای درمان این مشکل، می‌توان از روش‌هایی مانند کیسه آب سرد استفاده کرد. اگر پای شما پیچ خورده است، لازم است چند روز در خانه استراحت کنید. یک حوله نازک را برای بازه زمانی ۲۰ دقیقه روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.

  • گرفتگی عضلات

گرفتگی ناگهانی عضلات مهم‌ترین علت درد پا از زانو به پایین در زنان و مردان است. ناحیه زانو به پایین. اسپاسم و درد شدید زیر زانو یک مشکل بسیار رایج است که معمولاً به دلیل راه رفتن طولانی مدت یا ایستادن طولانی رخ می‌دهد. در این عارضه، ماهیچه‌ها به صورت غیر عادی منقبض می‌شوند. اگر عضله پا برای مدت طولانی کار کرده باشد، گرفتگی ناشی از خستگی عضلانی خواهد بود. 

برخی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند نوروپاتی محیطی نیز بر این مسئله تاثیرگذار هستند. حتی برخی مطالعات نشان می‌دهد، ابتلا به بیماری‌های کبدی، کم آبی بدن یا عدم تعادل الکترولیت‌ها، باعث گرفتگی ماهیچه‌های پا می‌شود.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • تاندونیت آشیل

درد شدید ساق پا در ناحیه زیر زانو معمولاً به دلیل التهاب تاندون آشیل است. تاندون آشیل برای اتصال ماهیچه‌های ساق پا به استخوان پاشنه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ناحیه به دلیل راه رفتن بیش از حد یا انجام فعالیت‌های ورزشی شدید، ملتهب می‌شود. علائم التهاب تاندون آشیل، شامل درد شدید و ناگهانی هستند.

 این درد در هر قسمتی از پشت ساق پا تا پاشنه پا احساس می‌شود. برخی مطالعات نشان می‌دهد، استرس بیش از حد باعث التهاب این ناحیه می‌شود. فعالیت‌های ورزشی بیش از حد یا انجام ناگهانی فعالیت‌های بدنی، از دیگر مهم‌ترین دلایل بروز این عارضه هستند. توجه داشته باشید که درد تاندون آشیل برای مدت زیادی ادامه پیدا خواهد کرد. 

زیرا مقدار بسیار کمی خون در این تاندون وجود دارد. همین مسئله سرعت درمان التهاب را کاهش می‌دهد. بنابراین بهتر است درد این ناحیه را جدی بگیرید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد، مصرف داروها و مسکن‌ها به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند.

برای درمان زانو درد چه می توان کرد؟

برای درمان زانو درد چه می توان کرد؟
برای درمان زانو درد چه می توان کرد؟

برخی از رایج‌ترین روش‌های درمان زانو درد شامل موارد زیر هستند: 

  • یکی از مناسب‌ترین روش‌های درمان، انجام فعالیت‌های ورزشی است. فعالیت‌های ورزشی باعث بهبود قدرت عضلات و انعطاف پذیری بدن می‌شوند و درد مفاصل را کاهش می‌دهند. 
  • داروهای شیمیایی و گیاهی نیز تاثیر بسیار زیادی بر درمان خانگی درد پا از زانو به پایین دارند. اگر درد ناشی از التهاب استخوان یا عضلات باشد، تجویز برخی داروهای ضد التهاب موثر خواهد بود. به عنوان مثال داروهایی مانند ایبوپروفن، به عنوان یک داروی ضد التهاب شناخته می‌شوند و باعث کاهش درد شدید پا از زانو به پایین خواهند شد. 
  • آتل‌بندی نیز به کاهش درد زانو یا مچ پا کمک می‌کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، آتل بندی از ساختار آسیب دیده مفصل محافظت می‌کند و تاثیر بسیار زیادی بر کاهش التهابات استخوان و عضلات دارد.

علائم درد پا از زانو به پایین

علائم درد پا از ناحیه زانو به پایین با توجه به علت درد متفاوت است. اما برخی از رایج‌ترین علائم شامل موارد زیر هستند:

  • گرفتگی و درد ساق پا در شب
  • ضعف در ساق پای دردناک
  • عدم توانایی در تحمل وزن یا راه رفتن
  • درد مداوم در زانو و ساق پا
  • درد خفیف تا شدید مچ پا و ساق پا
  • تورم
  • کبودی خفیف تا متوسط

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره علت درد پا از زانو به پایین توضیح داده شد. دلایل مختلفی باعث بروز درد در ناحیه زانو یا ساق پا می‌شود. در برخی موارد ایستادن برای بازه زمانی طولانی مدت یا انجام فعالیت‌های ورزشی شدید، باعث گرفتگی عضلات در این نواحی خواهد شد. اما برخی بیماری‌ها نیز بر درد شدید پا از زانو به پایین تاثیرگذار هستند.

 بیماری‌هایی مانند سیاتیک یا واریس، به صورت مستقیم بر رگ‌های خونی این ناحیه تاثیر می‌گذارند و با علائمی مانند درد، تورم گرفتگی و مواردی مانند این همراه هستند. روش‌های درمان بسیار متعدد هستند و به علت بروز درد بستگی دارند. با این حال، در اغلب موارد می‌توان درد شدید پا را با مصرف داروها کنترل کرد. 

برخی مواد غذایی یا فعالیت‌های ورزشی نیز بر کاهش درد تاثیر می‌گذارند. پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش درد پا از زانو به پایین، به متخصصان تغذیه مربیان ورزشی مجموعه فیت کلاب مراجعه کنید. مربیان این مجموعه، بهترین برنامه ورزشی را در اختیار شما قرار خواهند داد تا در کوتاه‌ترین زمان بهبود پیدا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، بهتر است با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه