لیپوماتیک چیست و چه عوارضی دارد؟

لیپوماتیک چیست و چه عوارضی دارد؟

با توجه به سبک زندگی‌ها در جامعه امروزی، چاقی به یکی از مشکلات شایع بشریت تبدیل شده است. همین مسئله باعث شده بسیاری از افراد از فرم بدن خود راضی نبوده و همواره به فکر ایجاد تغییراتی به برای بهتر شدن اندام خود داشته باشند. یکی از راه‌های راحت برای رسیدن به فرم دلخواه، استفاده از جراحی‌های زیبایی است. عمل لیپوماتیک یکی از همین جراحی‌ها بوده که با آن می‌توانید فرم بدن خود را اصلاح کنید. در این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب به بررسی تمامی موضوعات درباره این عمل، شیوه انجام، عوارض و جایگزین‌های درست و اصول آن می‌پردازیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها ما را همراهی کنید.

عمل لیپوماتیک چیست؟

این عمل در دسته جراحی‌های زیبایی قرار می‌گیرد و نام دیگر آن نیز پیکرتراشی است. معمولا این جراحی بیشتر از طریق بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد، اما گاهی بیهوشی نیز در روند کار وجود دارد. از طریق این عمل، چربی‌های نواحی مشخص شده از طریق دستگاه مربوطه از بدن تخلیه می‌شوند. لازم به ذکر است که این چربی‌ها در نقاط دیگر بدن برای پر کردن و افزایش حجم آن نواحی، قابل استفاده هستند. 

شیوه کار دستگاه لیپوماتیک به این صورت است که ارتعاش‌هایی به وسیله امواج فرکانس پایین تولید می‌کند که از طریق لوله کانولا وارد بدن می‌شوند. این ارتعاشات باعث ذوب شدن چربی در نواحی مورد نظر خواهند شد و پس از آن از طریق مکش به خارج از بدن هدایت می‌شوند. پزشک معمولا تمام تلاش خود را می‌کند که به سایر بافت‌ها و نواحی دیگر آسیبی وارد نکند.

روش انجام عمل لیپوماتیک

برای انجام این عمل معمولا نیاز است که قبل از شروع کار، پزشک از سلامت عمومی فرد اطمینان حاصل کند. سپس میزان چربی‌های مورد نظر و نواحی آن‌ها نیز مورد سنجش و بررسی قرار می‌گیرد. بعد از این مراحل، متقاضی برای عمل آماده است. محل مورد نظر برای ورود لوله روی پوست باز شده و با استفاده از دستگاه، چربی‌های مشخص شده از بدن خارج می‌گردد. معمولا افراد پس از خارج کردن چربی تمایل دارند آن‌ها را به محل‌های دیگر بدنشان تزریق کنند. به همین خاطر این چربی‌ها پس از عمل لیپوماتیک، درون مخازن جمع می‌شوند. با توجه به اینکه چربی بدن خود فرد بوده می‌توان بدون نگرانی از پس زده شدن توسط بدن آن را به نواحی دیگر تزریق نمود.

انواع عمل لیپوماتیک

این عمل را برای قسمت‌های مختلفی می‌توان انجام داد. در واقع بافت‌های چربی در هر کجا بیشتر ذخیره شده باشند، معمولا مکان مناسبی برای انجام عمل هستند. در ادامه به چند ناحیه بدن که بیشترین تقاضا برای عمل را دارند، اشاره می‌شود.

  • لیپوماتیک شکم

در این عمل، چربی‌های رسوب کرده در ناحیه شکم و پهلوها از بدن خارج می‌شود. اما به یاد داشته باشید که انجام این جراحی نباید اولین گزینه شما برای فرم دادن به بدنتان باشد. بلکه در ابتدا بر روی ورزش، رژیم غذایی و سبک زندگی سالم تمرکزی کنید.

  • لیپوماتیک ران

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای اینکه بتوانید این عمل را انجام دهید آن است که پوست شما از خاصیت ارتجاعی خوبی برخوردار باشد. در غیر این صورت دچار افتادگی و شل شدگی پوست می‌شوید. پس باید در ناحیه ران پا، پوست سالم و خوبی داشته باشید تا بعد از لیپوماتیک دچار مشکلات دیگر نشوید.

  • لیپوماتیک صورت

وجود برخی از چربی‌ها در صورت باعث می‌شود افراد در این ناحیه، آن ظرافت لازم را نداشته باشند و چون نمی‌توان با راه دیگری آنطور که باید به این نواحی فرم داد، این عمل گزینه باقی مانده به نظر می‌آید. با انجام این جراحی می‌توان نواحی‌ از صورت را ظریف‌تر و استخوانی‌تر کرد.

  • لیپوماتیک غبغب

غبغب در واقع همان لایه چربی اضافه‌ای است که در ناحیه گردن و زیر چانه وجود دارد. معمولا به دلایل ژنتیکی یا عدم رعایت سبک زندگی سالم به وجود می‌آید و باعث می‌شود افراد احساس ناخوشایندی داشته باشند. با استفاده از این جراحی، چربی‌های موجود در این ناحیه تخلیه می‌شود.

  • لیپوماتیک بازو

برای از بین بردن چربی‌های تجمیع شده در ناحیه بازو، نیاز به صبر و ورزش منظم است و معمولا این چربی‌ها بسیار سرسخت می‌باشند. وجود چربی در این ناحیه باعث شل شدگی و افتادگی بازو می‌شود. بسیاری از افراد تمایل دارند با انجام عمل لیپوماتیک این مسئله را رفع کنند.

تفاوت لیپوماتیک با لیپوساکشن

ریشه این دو عمل جراحی یکسان است و شیوه کار آن‌ها شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارد. اما تفاوت‌های نیز وجود دارد که در نتیجه کار تاثیر گذار خواهد بود. در اینجا این تفاوت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • پیکر تراشی چربی‌های انباشت شده در محدوده‌های کوچک‌تر و مشخص را تخلیه می‌کند و این در حالی است که با لیپوساکشن نواحی بزرگتر مدنظر بوده و چربی‌ها به صورت کلی‌تر تخلیه می‌شوند.
  • پیکر تراشی، بیشتر برای فرم دادن به بدن انتخاب می‌شود، اما هدف لیپوساکشن بیشتر بر مبنای لاغری بدن استوار شده است.
  • لیپوساکشن با هدف لاغری و کاهش وزن است، اما در پیکر تراشی این هدف دنبال نمی‌شود.
  • احتمال بروز عفونت در پیکر تراشی به نسبت لیپوساکشن، کمتر خواهد بود.
  • روش لیپوماتیک و لیپوساکشن در دوره نقاهت و عوراض جانبی نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای لیپوماتیک نیستند؟

شرایط و افرادی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، کاندیدای مناسبی برای انجام این عمل نبوده و باید از انجام آن بپرهیزند.

  • افرادی که دارای چاقی مزمن و مفرط هستند.
  • افرادی که دارای بیماری‌های خاص و زمینه‌ای مانند: کلیوی، ریوی، فشار خون، اختلالات قلبی و مشکلاتی از این قبیل هستند.
  • افرادی که دارو‌های خاصی را به صورت روتین مصرف می‌کنند.
  • این عمل برای افراد زیر 20 سال مناسب نیست.
  • افرادی که پوست آن‌ها دارای قابلیت ارتجاعی خوبی نیست.
  • افرادی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند یا دخانیات استعمال می‌نمایند.
  • افراد مضطرب و استرسی.

عوارض عمل لیپوماتیک

جراحی لیپوماتیک نیز مانند جراحی‌های دیگر عوارضی را با خود به همراه دارد. آگاهی داشتن از این عوارض باعث می‌شود افراد با دید بازتری نسبت به انجام این کار تصمیم نهایی خود را بگیرند.

  • بروز کبودی شدید که هفته‌ها طول می‌کشد تا برطرف شود.
  • بروز التهاب و پروسه طولانی رفع آن.
  • احتمال خطر آمبولی که باعث شده چربی وارد جریان خون گردد و به ریه‌ها برسد. در این صورت ممکن است گردش خون در این ناحیه را مسدود کرده و آسیب‌ها جدی به بدن وارد نماید.
  • احتمال بروز آسیب به بدن به خاطر استفاده از امواج در روند کار.
  • نواحی که مورد عمل قرار گرفته‌اند ممکن است بی‌حسی را تا مدتی تجربه کنند.
  • احتمال بروز عفونت‌ها در محل زخم‌های ایجاد شده برای تخلیه چربی.
  • احتمال وجود آلرژی برای بیمار به برخی داروهای مصرف شده هنگام عمل.
  • احتمال بروز عارضه افتادگی پوست به علت تخلیه چربی.
  • احتمال وارد شدن آسیب به دیگر بافت‌ها به خاطر طولانی بودن پروسه کار و خسته شدن پزشک به خاطر ارتعاش‌های دستگاه.
  • احتمال باقی ماندن جای زخم بر روی بدن در محل ورود لوله تخلیه.
  • بازگشت چربی در نواحی‌ که مورد عمل واقع شده‌اند کاملا امکان پذیر است.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

هزینه لیپوماتیک

هزینه انجام عمل لیپوماتیک با توجه به فاکتورهای بسیاری تعیین می‌گردد.

  • میزان دستمزد پزشک
  • میزان چربی تخلیه شده
  • میزان زمانی که برای عمل در نظر گرفته می‌شود.
  • هزینه تجهیزات
  • هزینه کلینیک یا بیمارستانی که عمل در آن صورت می‌گیرد.

 همه موارد گفته شده در تعیین هزینه نهایی بسیار موثر و تاثیرگذار است. پس به راحتی نمی‌توان قیمتی را برای انجام کار در نظر گرفت، بلکه با توجه به همه موارد قیمت نهایی به دست خواهد آمد.

انجام عمل لیپوماتیک یا گرفتن رژیم اصولی

این عمل تنها برای فرم دادن به بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاثیری در کاهش وزن شما نخواهد داشت. با توجه به اینکه عوارض بسیاری دارد، شاید گزینه خوبی برای رسیدن به یک بدن خود نباشد. ضمن اینکه احتمال بازگشت چربی‌ها بعد از عمل وجود داشته و کاملا طبیعی است. برای داشتن یک بدن سالم و خوش فرم، اولین و مهم‌ترین اصل، رعایت یک سبک زندگی درست و اصولی خواهد بود.

حتی اگر متقاضی انجام عمل لیپوماتیک هستید باید بدانید پس از عمل نیز باید برای نگه داشتن فرم بدن و عدم بازگشت چربی‌ها، سبک زندگی خود را عوض کنید. رژیم غذایی خاصی را رعایت کرده و ورزش کردن را در برنامه روتین خود قرار دهید. داشتن یک رژیم غذایی و برنامه ورزشی و به طور کلی سبک زندگی سالم علاوه بر یک بدن سالم و خوش فرم، سلامت روان شما را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث افزایش طول عمرتان نیز خواهد شد.

سخن پایانی

با توجه به همه نکات یاد شده و موضوعات مطرح شده در این مطلب، مشخص شد که اولین و بهترین راه برای رسیدن به بدن مناسب، قطعا انجام عمل جراحی نخواهد بود. قبل از انجام این کار بهتر است برای مدتی با صبوری به سراغ سبک زندگی سالم بروید و بر اساس یک برنامه منظم غذایی و ورزشی، سلامت جسم و روان خود را تضمین نمایید. اگر نمی‌دانید برای داشتن یک سبک زندگی سالم چه کاری‌هایی لازم است؛ حتما باید با مجموعه تخصصی فیت کلاب ارتباط بگیرید.

این مجموعه متشکل از یک تیم پزشکی متخصص در زمینه تغدیه و سلامت به همراه حضور ورزشکاران حرفه‌ای و متبحر است. آن‌ها به صورت تخصصی در زمینه تعیین رژیم‌های غذایی و برنامه‌های تمرینی فعالیت می‌کنند. نکته مهم در روند کاری این تیم آن است که همه برنامه‌ها به صورت شخصی سازی شده خواهد بود. یعنی برای هر فرد بنا به شرایط، سبک زندگی و شرایط بدنی آن برنامه طراحی می‌شود. پس در وهله اول به جای فکر کرده به انجام عمل لیپوماتیک بهتر است از برنامه‌های این مجموعه استفاده کنید و به بدن دلخواه خود برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه