کیک برنج یا رایس کیک چیست؟ ارزش غذایی، کالری، فواید و مضرات

کیک برنج یا رایس کیک چیست؟ ارزش غذایی، کالری، فواید و مضرات

وارد کلاس شدم و کیف رو گذاشتم روی صندلی. به دوست صمیمیم نگاه کردم و گفتم:«من میرم یه کیکی چیزی بگیرم، خیلی گشنمه از صبح هیچی نخوردم.» اگه همینجوری پیش بره تا غروب می‌میرم از گشنگی! بهم نگاه کرد و گفت:«الان استاد میاد، کجا می‌خوای بری؟ بیا من یه سری خوراکی تو کیفم دارم. بهت کمک می‌کنه یکم سیر بمونی.» 

دیدم واقعاً چاره‌ای نیست. نشستم و منتظر موندم. پلاستیک خوراکی‌هاشو درآورد و گذاشت جلوم. تا الان همچین چیزی ندیده بودم. ازش پرسیدم:«این چیه نونه؟» خندید و گفت:«نه! این رایس کیکه.» گفتم:«رایس کیک چی هست؟» گفت:« یک نوع کیک برنجیه که از برنج پخته شده تهیه می‌شه.

خیلی مفیده و سالم‌تر از خوراکی‌های شیرین مثل کیک و کلوچه ‌است.» جالب اینجا بود که هر کدوم از رایس کیک‌ها رو با کره بادام زمینی و میوه تزیین کرده بود. اونا واقعاً طعم بی‌نظیری داشتن و دید من رو نسبت به خوراکی‌ها و میان وعده‌های سالم عوض کردن. بیا تا بهت بگم رایس کیک چیه و چه فوایدی برای بدن داره.

ارزش غذایی رایس کیک 

ارزش غذایی رایس کیک 
ارزش غذایی رایس کیک

ارزش غذایی رایس کیک به صورت زیر است. در هر کیک برنجی تهیه شده از برنج قهوه‌ای با وزن بین ۸ تا ۹ گرم از این ماده ترکیبات مغذی زیر وجود دارد: 

  • کالری: 35گرم
  • کربوهیدرات: 7 گرم
  • فیبر: 0 گرم
  • پروتئین: 1 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • نیاسین: 4٪ از ارزش روزانه
  • اسید پانتوتنیک: 2٪ از ارزش روزانه

معرفی رایس کیک 

بهتر است در وهله اول شما را با رایس کیک آشنا کنیم. رایس کیک با نام کیک برنجی نیز شناخته می‌شود و یک ماده غذایی کم کالری و مفید است. شما می‌توانید این ماده غذایی را در هر زمانی از روز مصرف کنید. 

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، رایس کیک باعث کاهش احساس گرسنگی می‌شود و به تناسب اندام کمک می‌کند. این ماده از برنج پف کرده به دست می‌آید و معمولا به شکل ورقه‌های نازک و دایره‌ای است. برای تهیه این ماده غذایی از چسب خوراکی، نمک و برنج پف کرده استفاده می‌شود. 

filler shape banner template

ثبت نام و دریافت رژیم

کالری رایس کیک چقدر است؟ 

افرادی که رژیم‌های غذایی لاغری یاچاقی را دنبال می‌کنند، در رابطه با کالری رایس کیک نگران هستند. این ماده غذایی به شکل‌های مختلف و با طعم‌های گوناگون وارد بازار می‌شود. معمولاً از غلات کامل و دانه‌های مخلوط برای غنی کردن رایس کیک استفاده می‌شود تا مواد مغذی آن افزایش یابد. کیک‌های برنجی قدیمی ضخیم‌تر هستند و قطری در حدود ۱۰ سانتی‌متر دارند. در گذشته حتی از رایس کیک به عنوان نان و کراکر استفاده می‌شد.

 زیرا این مواد غذایی بسیار سبک هستند و با انواع غذاها سازگاری دارند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، رایس کیک به رژیم غذایی اغلب کودکان در سراسر دنیا اضافه می‌شود. افرادی که تمایلی برای مصرف غذاهای سرشار از نشاسته ندارند، می‌توانند این ماده را مصرف کنند. البته تصور نکنید کالری کیک برنجی بسیار کم است. در هر ۱۰۰ گرم از این ماده بین ۳۰ تا ۴۰ کیلو کالری انرژی وجود دارد.

فواید مصرف کیک برنجی 

فواید مصرف کیک برنجی 
فواید مصرف کیک برنجی

کیک برنجی فواید گوناگونی برای بدن دارد. برخی از این مزایا شامل موارد زیر هستند: 

  • تهیه شده از غلات کامل

یکی از مهم‌ترین مزایای رایس کیک، این است که از غلات کامل تهیه می‌شود. البته این مسئله صرفاً مربوط به رایس کیک‌هایی است که از برنج قهوه‌ای به دست می‌آیند. برنج قهوه‌ای در دسته غلات تصفیه نشده قرار می‌گیرد. به همین دلیل سرشار از مواد مغذی مثل فیبر، سلنیوم و برخی از ویتامین‌های گروه B است. برای اینکه ارزش غذایی کیک برنجی را افزایش دهید، می‌توانید آن را همراه با دانه چیا یا گرانولا مصرف کنید. 

  • در دسترس و مقرون به صرفه 

از دیگر فواید مصرف کیک برنجی، این است که یک گزینه کاملا در دسترس می‌باشد. این مواد غذایی به راحتی مصرف می‌شوند و نیازی به پخته شدن مجدد ندارند. بنابراین اگر زمان کافی برای تهیه میان وعده ندارید و از طرفی به دنبال یک میان وعده سالم و رژیمی هستید، می‌توانید از کیک برنجی استفاده کنید.

  • هضم آسان 

کیک برنجی مخصوصاً محصولاتی که از برنج قهوه‌ای تهیه می‌شوند، حذف آسانی دارند. همانطور که گفته شد، این ترکیبات سرشار از فیبر هستند. این مسئله برای افرادی که مشکلات گوارشی مانند نفخ، گرفتگی ماهیچه‌های روده و مواردی مانند این را تجربه می‌کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

 علاوه بر این رایس کیک تهیه شده از برنج قهوه‌ای، حاوی گلوتن نیست. زیرا برنج قهوه‌ای به صورت طبیعی بدون گلوتن است. اگر بدن شما قادر به هضم گلوتن نیست، می‌توانید با خیال آسوده کیک برنجی تهیه شده از برنج قهوه‌ای مصرف کنید. این ماده می‌تواند از بروز بیماری‌های گوارشی مانند یبوست جلوگیری کند.

  • حاوی پروتئین 

کیک برنجی نه تنها سرشار از فیبر است، بلکه حاوی پروتئین نیز می‌باشد. این ماده غذایی می‌تواند به رژیم‌های لاغری اضافه شود و تاثیر بسیار زیادی بر کاهش وزن داشته باشد. اگر به دنبال یک جایگزین مناسب برای کیک، کلوچه و چیپس یا مواردی مانند این هستید، کیک برنجی گزینه کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود. نمی‌توانید این ماده غذایی را در وعده صبحانه مصرف کنید.

 زیرا پروتئین موجود در کیک برنجی، انرژی مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازد و باعث احساس سیری می‌شود. در نتیجه ممکن است دیگر تمایلی برای مصرف میان وعده‌های ناسالم و مضر نداشته باشید. علاوه بر این، رایس کیک حاوی چربی‌های ناسالم و مضر نیست. این ماده دارای نوعی اسید چرب به نام اسید چرب لینولئیک است. بدن نمی‌تواند این چربی را تولید کند. اما معمولا آن را از طریق برنج دریافت می‌کند. 

  • سرشار از آنتی اکسیدان 

از دیگر فواید کیک برنجی این است که حاوی مقدار زیادی ترکیبات آنتی اکسیدانی می‌باشد. برنج قهوه‌ای حاوی ترکیبات فنلی و انواعی از آنتی اکسیدان‌ها است. بنابراین اگر رایس کیک از برنج قهوه‌ای تهیه شده باشد، آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازد. ترکیبات آنتی اکسیدان نقش مهمی در حفاظت از سلول‌ها و از بین بردن رادیکال‌های آزاد بدن دارند. 

این ترکیبات می‌توانند مواد مضر موجود در بدن را از بین ببرند. علاوه بر این از بروز بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کنند و مانع از پیری زودرس می‌شوند. این ترکیبات می‌توانند از بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی، چاقی و دیابت نوع دو جلوگیری کنند. 

  • کمک به مدیریت وزن 

رایس کیک بهترین گزینه برای مدیریت وزن و تنظیم اشتها است. این ماده غذایی می‌تواند جایگزین مناسبی برای غذاهای سرشار از کالری و کربوهیدرات‌های ساده باشد. اگر علاقه زیادی به مصرف شیرینی و تنقلات دارید، پیشنهاد می‌کنیم کیک برنجی را به رژیم خود اضافه کنید. زیرا این ماده باعث کاهش کالری دریافتی روزانه می‌شود. در نتیجه وزن شما به مرور زمان کاهش پیدا خواهد کرد. 

آیا رایس کیک چاق کننده است؟

  • تنظیم قند خون 

پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، کیک برنجی باعث تنظیم قند خون می‌شود. برخی غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، نقش مهمی در تنظیم سطح قند خون بعد از مصرف غذا دارند. به همین دلیل مصرف برنج قهوه‌ای به افرادی که به بیماری‌های دیابتی مبتلا هستند، توصیه می‌شود. همانطور که می‌دانید، غلات کامل سرشار از فیبر هستند. فیبر به راحتی در بدن تجزیه نمی‌شود. در نتیجه باعث افزایش یا کاهش ناگهانی قند خون نخواهد شد.

معایب مصرف رایس کیک 

اگرچه این ماده مزایای گوناگونی دارد، اما دارای برخی معایب می‌باشد. برخی از مهم‌ترین مضرات رایس کیک شامل موارد زیر هستند: 

  • شاخص گلیسمی بالا

یکی از مهم‌ترین معایب مصرف این ماده این است که شاخص گلیسمی بالایی دارد. کیک برنجی حاوی کربوهیدرات است و معمولا از برنج سفید فراوری شده تهیه می‌شود. اگرچه مصرف متعادل کربوهیدرات آسیبی به بدن وارد نمی‌کند، اما مصرف بیش از حد این ماده باعث افزایش وزن می‌شود. بنابراین بهتر است هنگام تهیه کیک برنجی به برخی مسائل توجه داشته باشید. در وهله اول، سعی کنید رایس کیک تهیه شده از برنج قهوه‌ای را خریداری کنید. 

اگر این محصول در دسترس نبود، می‌توانید کیک برنجی تهیه شده از برنج سفید را خریداری کنید. اما تا حد امکان از خرید کیک برنجی شیرین خودداری کنید. شاخص گلیسمی بالا به این معنی است که ماده غذایی مورد نظر می‌تواند قند خون شما را به سرعت افزایش یا کاهش دهد. بنابراین بهتر است دقت زیادی هنگام خرید این محصول داشته باشید.

  • درصد مواد مغذی کم نسبت به دیگر مواد غذایی رژیمی

با وجود اینکه کیک برنجی سرشار از فیبر و پروتئین است، اما درصد مواد مغذی آن نسبت به سایر ترکیبات غذایی رژیمی کمتر است. البته درصد مواد مغذی در محصولاتی که از برنج قهوه‌ای، برنج سیاه یا برنج وحشی به دست آمده‌اند، بیشتر است.

رایس کیک را با چه غذایی مصرف کنیم؟ 

می‌توان این مواد غذایی را همراه با ترکیبات غذایی مختلف مثل عسل طبیعی، شیره خرما، آووکادو و سبزیجات مصرف کرد. برای اینکه درصد مواد مغذی کیک برنجی را افزایش دهید، می‌توانید آن را همراه با کره پسته مصرف کنید. به طور کلی دستورالعمل‌های مختلفی برای تهیه میان وعده با کیک برنجی وجود دارد.

 برای دریافت این دستورالعمل‌ها باید با متخصصان تغذیه مشورت کنید. زیرا ممکن است برخی مواد مغذی مانند کره بادام زمینی یا کره پسته، برای شما مناسب نباشد. هنگام خرید این محصول، توجه داشته باشید که کیک برنجی حاوی قند و مواد نگهدارنده صنعتی نباشد. زیرا برخی صنایع، هنگام تهیه این ماده از شکر یا شربت ذرت استفاده می‌کنند. این ترکیبات باعث افزایش کالری کیک برنجی می‌شوند. 

طرز تهیه رایس کیک رژیمی در خانه 

حالا که به طور کامل با این ماده غذایی مفید آشنا شدید، به احتمال زیاد به دنبال یک دستورالعمل مناسب برای تهیه رایس کیک رژیمی در خانه هستید. اگر تمایلی برای خرید این محصول ندارید، می‌توانید از دستورالعمل زیر برای پخت کیک برنجی استفاده کنید. برای تهیه این ماده غذایی به مواد اولیه زیر نیاز دارید: 

  • برنج سفید پخته شده نصف فنجان
  • تخم مرغ بزرگ 1 عدد
  • ریحان تازه (خرد شده) 1 قاشق غذاخوری
  • شیر 1 قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • کره 1 الی نصف قاشق چای‌خوری

در مرحله اول مقداری برنج پخته شده را در یک کاسه بریزید. سپس شیر، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید. تمام مواد موجود در کاسه را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس تخم مرغ‌ها را در یک ظرف دیگر بشکنید و هم بزنید. در مرحله بعد، تخم مرغ هم زده را به ترکیبات موجود در کاسه اضافه کنید. سپس یک ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید و مقداری کره درون آن بریزید. 

کمی صبر کنید تا کره ذوب شود. مقداری از مایع درون کاسه را بردارید و در ماهیتابه بریزید. صبر کنید تا غذا پخته شود. رایس کیک باید تا زمانی پخته شود که کف کیک برنجی به رنگ قهوه‌ای تبدیل شود. به طور کلی، می‌توانید برای پخت هر طرف رایس کیک ۳ الی ۴ دقیقه زمان بگذارید. زمانی که هر دو طرف آن قهوه‌ای رنگ شدند، شعله گاز را خاموش کنید. می‌توانید به جای برنج سفید، از برنج دارای سبوس استفاده کنید.

رژیم کاهش وزن اصولی زیر نظر کارشناس تغذیه

cta banner

با فیت کلاب همیشه فیت باش!

سخن پایانی

سعی کردم به طور کامل درباره رایس کیک، ارزش غذایی و مزایا و معایب اون توضیح بدم. این ماده غذایی از برنج سفید یا برنج قهوه‌ای تهیه می‌شه. گاهی اوقات از برنج سیاه یا هر نوع برنج دیگه‌ای می‌شه برای تهیه رایس کیک استفاده کرد. کیک برنجی فواید مختلفی برای بدن داره. 

به عنوان مثال بعضی از مواد مغذی مورد نیاز بدن مثل فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده رو تامین می‌کنه. علاوه بر این، شما رو برای بازه زمانی مشخصی سیر نگه می‌داره. در نتیجه نیازی نیست به سراغ میان وعده‌های ناسالم بری. این ماده غذایی طعم بی‌نظیری داره و به راحتی با سایر مواد غذایی دیگه ترکیب می‌شه.

 اگر هنوز هم در رابطه با مصرف این ماده نگران هستی و برای آگاهی از طریقه مصرف رایس کیک به اطلاعات بیشتری نیاز داری، پیشنهاد می‌کنم با متخصص‌های مجموعه فیت کلاب مشورت کنی. حتی می‌تونی از این افراد برنامه غذایی دریافت کنی. کارشناس‌های فیت کلاب بهت کمک می‌کنن تا سریع‌تر به اهداف خودت برسی. بنابراین همین الان باهاشون تماس بگیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه