ویتامین E برای چی خوبه؟

ویتامین E برای چی خوبه؟

ویتامین E با مقاصد مختلفی در بدن مصرف می‌شود. به عنوان مثال، از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. می‌توانید این ویتامین را از طریق برخی مواد غذایی دریافت کنید. اگرچه ویتامین E به عنوان یک ویتامین واحد در نظر گرفته می‌شود، اما ترکیبی از ۸ ماده محلول در چربی با اثرات آنتی اکسیدانی قوی می‌باشد. یکی از مهم‌ترین ترکیبات آنتی اکسیدانی، آلفا توکوفرول است که نقش مهمی در بدن دارد. 

می‌توانید این ویتامین را در انواع مواد غذایی مثل دانه‌ها، مغزها، سبزیجات و برخی محصولات غنی شده پیدا کنید. این ویتامین بیشتر به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته می‌شود. اما به طور کلی، نقش‌های مختلفی در بدن دارد. به عنوان مثال برای خنثی کردن برخی مولکول‌های مضر به نام رادیکال‌های آزاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم توضیح دهیم ویتامین E برای چی خوبه؟ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ویتامین E برای چه چیزی مناسب است؟

این ویتامین خواص بی‌شماری دارد و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها یا جلوگیری از بروز آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به طور کامل توضیح می‌دهیم ویتامین E برای چه چیزی مناسب است: 

1.کاهش استرس اکسیداتیو 

یکی از مهم‌ترین مزایای این ویتامین، کاهش استرس اکسیداتیو است. استرس اکسیداتیو زمانی بروز پیدا می‌کند که تعادل بین رادیکال‌های آزاد بدن و آنتی اکسیدان‌ها به هم بریزد. این مسئله منجر به آسیب دیدن سلول‌های بدن می‌شود و خطر بروز بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

 ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی شناخته می‌شود و از وقوع این مسئله جلوگیری خواهد کرد. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، مصرف دوز بالای این ویتامین باعث کاهش علائم استرس اکسیداتیو می‌شود و تعداد آنتی اکسیدان‌های بدن را افزایش می‌دهد.

  • پژوهش های انجام شده درباره تاثیر ویتامین E  بر استرس اکسیداتیو 

به عنوان مثال یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ درباره این مسئله انجام شد. این پژوهش روی ۵۴ فرد مبتلا به نفروپاتی دیابتی انجام گرفت. در این بیماری، عملکرد کلیه به علت افزایش سطح قند خون مختل می‌شود. از شرکت کنندگان خواسته شد تا به صورت روزانه ویتامین E مصرف کنند و این کار را تا ۱۲ هفته ادامه دهند. نتیجه مطالعه نشان داد، مصرف این ویتامین باعث افزایش سطح گلوتاتیون می‌شود و علائم استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد. 

گلوتاتیون یک ماده آنتی اکسیدانی است که از سلول‌های بدن در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند. علاوه بر این، یک پژوهش در سال ۲۰۲۱ انجام شد. در این مطالعه از شرکت کنندگان خواسته شد تا ترکیبی از ویتامین E و C را مصرف کنند و این کار را تا ۸ هفته ادامه دهند. نتیجه مطالعه نشان داد، علائم بسیاری از بیماری‌ها مثل آندومتریوز در بانوان و استرس اکسیداتیو کاهش می‌یابد.

2.کاهش خطر بیماری های قلبی 

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای ویتامین E، کاهش خطر بیماری‌های قلبی است. برخی عوامل مثل افزایش فشار خون، افزایش سطح چربی خون و تری گلیسیرید بد، خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. برخی تحقیقات نشان داده است، مکمل‌های حاوی این ویتامین باعث کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی می‌‌شوند.

 به عنوان مثال ۱۸ مطالعه در سال ۲۰۱۹ انجام شد و این مسئله را مورد بررسی قرار داد. نتیجه تحقیقات نشان داد، مکمل‌های حاوی ویتامین E باعث کاهش فشار خون سیستولیک می‌شوند. اگر این ویتامین همراه با سایر مکمل‌ها مثل مکمل‌های اسید چرب امگا ۳ مصرف شود، سطح کلسترول بد بدن را کاهش می‌دهد یا باعث کاهش سندروم متابولیک می‌شود.

2.کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی 

یکی از مهم‌ترین مزایای مصرف این ویتامین، کاهش خطر بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی است. مکمل‌های حاوی ویتامین E از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کنند و باعث بهبود سلامتی می‌شوند. برای اثبات این مسئله، ۸ مطالعه مختلف در سال ۲۰۲۱ انجام شد. 

به عنوان مثال یکی از مطالعات نشان داد، مکمل‌های ویتامین E باعث کاهش سطح آنزیم‌های کبدی به نام آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) می‌شوند. سپس از این طریق بر کاهش سطح چربی خون و بهبود سلامت کبد تاثیر می‌گذارند. افزایش سطح این آنزیم‌ها، باعث التهاب و آسیب کبدی می‌شود. 

3.درمان بیماری آلزایمر 

ویتامین E بهترین انتخاب برای درمان بیماری آلزایمر است. مصرف خوراکی مکمل‌های حاوی این ویتامین به کاهش علائم بیماری آلزایمر کمک می‌کند. ممکن است این ماده همراه با سایر داروهای درمان کننده آلزایمر تجویز شود و به بهبود حافظه کمک کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، این ماده باعث کاهش سرعت از دست دادن حافظه می‌شود. 

مصرف منظم ویتامین E همراه با سایر ویتامین‌ها مثل ویتامین C، به افرادی که مشکلاتی مثل فراموشی موقت یا فراموشی دوره‌ای را تجربه می‌کنند پیشنهاد می‌شود. البته بهتر است قبل از مصرف ویتامین با پزشکان مشورت کنید.

4.درمان اختلالات ارثی و خونی

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای ویتامین E، این است که به درمان اختلالات ارثی و خونی کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین اختلالات خونی که با عنوان بتا تلاسمی شناخته می‌شود، باعث کاهش سطح پروتئین در خون خواهد شد. ویتامین E می‌تواند از بروز این مسئله جلوگیری کند یا علائم بیماری را کاهش دهد.

 مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، این ویتامین برای کودکانی که به اختلالات خونی مبتلا هستند مناسب است. علاوه بر این، به درمان اختلالات ارثی نیز کمک می‌کند. به عنوان مثال در یکی از اختلالات ارثی، گلبول‌های قرمز در پاسخ به استرس تجزیه می‌شوند. ویتامین E می‌تواند به درمان اختلال کمک کند. البته باید همراه با سایر مواد معدنی دیگر مثل سلنیوم مصرف شود.

5.درمان خونریزی داخلی

ویتامین E برای جلوگیری یا درمان خونریزی داخلی جمجمه مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی پژوهش‌ها نشان داده است، مصرف منظم مکمل‌های ویتامین E خطر خونریزی جمجمه را به خصوص در نوزادان نارس کاهش می‌دهد. علاوه بر این، از خونریزی مغزی جلوگیری می‌کند. البته دوز مصرف ویتامین E اهمیت بسیار زیادی دارد. دوزهای بالای این ماده، باعث بروز بیماری‌های عفونی در نوزادان می‌شود.

6.کمک به لاغری و تناسب اندام 

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که آیا این ویتامین به تناسب اندام و لاغری کمک می‌کند؟ یکی از مهم‌ترین مزایای این ماده، کمک به کاهش وزن است. افرادی که اضافه وزن شدید دارند و به دنبال یک راهکار مناسب برای کاهش وزن هستند، می‌توانند مکمل‌های حاوی ویتامین E مصرف کنند.

 البته مصرف این ویتامین به تنهایی تاثیر چندانی بر لاغری ندارد. باید در کنار مصرف آن، رژیم‌های غذایی سالم را دنبال کنید و تحت نظر متخصصان تغذیه قرار بگیرید. همچنین انجام فعالیت‌های ورزشی نیز توصیه می‌شود. یکی از مهم‌ترین وظایف این ماده، افزایش متابولیسم بدن است. به همین دلیل، می‌تواند به تجزیه چربی‌های اضافی بدن کمک کند و بر لاغری موثر باشد.

7.مدیریت دیسمنوره

دیسمنوره یکی از بیماری‌های مربوط به قاعدگی است که با درد شدید لگن همراه می‌باشد. شخصی که به این بیماری مبتلا می‌شود، گرفتگی‌های شدیدی را در ناحیه لگن احساس می‌کند. تاکنون تحقیقات گوناگونی درباره روش‌های درمان این بیماری انجام شده است. نتیجه مطالعات نشان می‌دهد؛ مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین E، تاثیر بسیار زیادی بر درمان این بیماری دارد. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۸، یک مطالعه روی این مسئله انجام شد.

 در این پژوهش، از ۱۰۰ زن مبتلا به بیماری دیسمنوره درخواست شد تا به صورت روزانه ویتامین E مصرف کنند. نتیجه مطالعه نشان داد، دردهای قاعدگی تا حد زیادی در بیماران کاهش یافته بود. در یک پژوهش دیگر، این ویتامین با مکمل‌های حاوی امگا ۳ ترکیب شد. سپس از شرکت کنندگان خواسته شد تا مدتی این دو مکمل را مصرف کنند. نتیجه نشان داد، ویتامین e برای زنان بسیار مفید است. ترکیب کردن این ویتامین با مکمل‌های حاوی امگا ۳ یا ویتامین C، باعث کاهش دردهای لگنی و کاهش علائم بیماری آندومتریوز می‌شود.

غذاهای سرشار از ویتامین E

غذاهای سرشار از ویتامین E
غذاهای سرشار از ویتامین E

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که این ویتامین را در کدام منابع غذایی پیدا کنیم؟ غذاهای زیر سرشار از ویتامین E هستند:

  • روغن‌های گیاهی مانند جوانه گندم
  • آفتابگردان
  • کانولا
  • زیتون
  • ذرت و سویا 
  • مارگارین 
  • گوشت‌ها 
  • لبنیات و تخم‌مرغ 
  • مغزها مانند بادام‌زمینی، فندق و بادام 
  • دانه‌ها مانند تخمه آفتابگردان 
  • سبزیجات مانند اسفناج و کلم بروکلی 
  • غذاهای غنی‌شده مانند غلات صبحانه و آب‌میوه 
  • کره بادام‌زمینی 
  • چغندر 
  • کدو تنبل 
  • فلفل دلمه‌ای قرمز 
  • مارچوبه 
  • انبه 
  • آووکادو

نحوه مصرف ویتامین  E

نحوه مصرف این ویتامین بسیار ساده است. برخی پزشکان و متخصصان معتقد هستند، این ویتامین باید بعد از وعده غذایی صبحانه یا شام مصرف شود. بهتر است ویتامین E را همراه با غذا میل کنید. زیرا این ویتامین محلول در چربی می‌باشد و می‌تواند در بافت چربی ذخیره شود. علاوه بر این، به راحتی از بدن دفع نمی‌شود. به همین دلیل، مصرف بیش از حد آن باعث بروز مشکلاتی مثل مسمومیت خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم این مکمل را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.

 همه افراد در هر بازه سنی به دوز مشخصی از ویتامین E نیاز دارند. به عنوان مثال کودکانی که در بازه سنی ۱ تا ۳ سال قرار دارند، به حدود ۶ میلی‌گرم روزانه ویتامین E نیاز دارند. آقایان از سن ۱۴ سالگی به بعد، به ۱۵ میلی گرم ویتامین نیاز دارند. بانوان ۱۴ سال به بالا نیز باید همین مقدار ویتامین مصرف کنند. مگر اینکه در دوران شیردهی قرار داشته باشند.

 در چنین شرایطی، می‌توانند تا ۱۹ میلی‌گرم در روز ویتامین ای دریافت کنند. مقدار مصرف ویتامین ای و روش‌های مصرف ان متعدد هستند. به عنوان مثال، می‌توانید این ماده را به صورت طبیعی و مصنوعی دریافت کنید. دو فرم مصنوعی آن شامل دی آلفا توکوفرول فرم طبیعی و دی ال آلفا رول است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، فرم طبیعی فعالیت بهتری در بدن دارد و اثرگذاری آن بیشتر است.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل توضیح داده شد که ویتامین E برای چه چیزی خوب است. این ویتامین یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن است که در برخی مواد غذایی مانند گوشت، لبنیات، فلفل دلمه‌ای و مواردی مانند این وجود دارد. این ماده خواص درمانی بی‌شماری دارد. به عنوان مثال به علت خواص آنتی اکسیدانی خود، باعث بهبود سلامت پوست و مو می‌شود. همچنین به بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی کمک می‌کند. همه افراد به دوز مشخصی از این ویتامین نیاز دارند. 

بنابراین اگر در رژیم غذایی شما مقدار کافی ویتامین E وجود ندارد، بهتر است مکمل‌های حاوی این ویتامین را مصرف کنید. البته مصرف بیش از حد آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. زیرا ممکن است باعث بروز مشکلاتی مثل خستگی، سردرد، تهوع یا حتی سکته مغزی شود. همچنین خطر بروز نارسایی قلبی وجود دارد. ‌برای تعیین دقیق دوز مصرف این ماده، پیشنهاد می‌کنیم با متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. 

متخصصان این مجموعه، اطلاعاتی درباره نحوه مصرف و دوز مصرف ویتامین E در اختیار شما قرار خواهند داد. همچنین یک برنامه غذایی کامل به شما ارائه می‌دهند که به بهبود تناسب اندام و حفظ سلامتی کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طریقه مصرف ویتامین ای برای صورت و سلامت، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

9 Responses

  1. وحیدمهمانروش‌ازرزمندگان‌وجانبازان‌اعصاب‌وروان‌دفاع‌مقدس گفت:

    سلام‌ممنون‌از‌ارایه‌اطلاعات‌پزشکی‌ومصرف‌انواع‌مکملهای‌غذایی‌برای‌سنین‌مختلف‌باتشکردرپناه‌حق‌تعالی‌‌ایزدمنانالتماس‌دعا‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه