رژیم کدو سبز ؛ کدو سبز چگونه با لاغری و کاهش وزن کمک می کند؟

رژیم کدو سبز ؛ کدو سبز چگونه با لاغری و کاهش وزن کمک می کند؟

کدو سبز یکی از سبزیجات پرطرفدار است که برای تهیه انواع خورش یا خوراک مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. این سبزیجات برای اولین بار در سال‌های اولیه دهه ۱۸۰۰ در ایتالیا رشد کرد. کدو سبز به تنهایی مزه خاصی ندارد. اما با کمک برخی ادویه‌ها طعم‌دار می‌شود و برای تهیه انواع غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، کدو سبز فواید گوناگونی برای سلامتی دارد و در رژیم‌های غذایی نیز گنجانده می‌شود.

 در رژیم کدو سبز، باید میزان مصرف این ماده غذایی را افزایش دهید. البته نحوه مصرف و زمان مصرف آن اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم درباره رژیم کدو سبز و فواید این ماده غذایی برای سلامتی توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ارزش غذایی و کالری کدو سبز

ارزش غذایی و کالری کدو سبز
ارزش غذایی و کالری کدو سبز

قبل از هر چیزی، بهتر است از ارزش غذایی کدو سبز اطلاع پیدا کنید. ارزش غذایی این ماده تا حدودی شبیه به سیب زمینی، پاستا و برنج است. به همین دلیل در بسیاری از رژیم‌های غذایی مانند رژیم پالئو یا رژیم کتوژنیک، به عنوان ماده غذایی اصلی مصرف می‌شود. در رژیم کدو سبز، شما باید به صورت روزانه حداقل ۵۰۰ گرم کدو سبز مصرف کنید.این ماده حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. ترکیبات آنتی اکسیدانی نقش بسیار مهمی در عملکرد اندام‌های داخلی بدن دارند.

 در صد گرم از این ماده غذایی، ترکیبات زیر وجود دارد:

  • انرژی ۱۶ کیلوکالری
  • چربی کل ۰٫۳ g
  • چربی اشباع ۰٫۱ g
  • چربی ترانس ۰ g
  • کلسترول ۰ mg
  • سدیم ۸ mg
  • پتاسیم ۲۶۱ mg
  • کربوهیدرات کل ۳٫۱ g
  • فیبر خوراکی ۱ g
  • قند ۲٫۵ g
  • پروتئین ۱٫۲ g
  • کلسیم ۱۶ mg
  • آهن ۰٫۴ mg
  • منیزیم ۱۸ mg

علاوه بر این، کدو سبز سرشار از ترکیبات معدنی مانند منگنز است که به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. از طرفی برای انجام بسیاری از فرایندهای متابولیک مثل جذب و هضم اسیدآمینه، کربوهیدرات، تنظیم کلسترول و گلوکز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 یکی دیگر از مهم‌ترین ترکیبات معدنی موجود در کدو سبز، پتاسیم است که برای تعادل مایعات درون بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین باعث تقویت ماهیچه‌ها می‌شود. یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای پتاسیم، تقویت سیستم عصبی است. 

سایر ویتامین های موجود در کدو سبز 

برخی دیگر از مهم‌ترین ویتامین‌های موجود در کدو سبز شامل موارد زیر هستند:

  • یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها، ویتامین C است که نقش مهمی در واکنش‌های شیمیایی درون بدن دارد. به عنوان مثال برای تولید کلاژن، جذب آهن و تقویت سیستم ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ویتامین دیگر ویتامین B6 است که نام دیگر آن پیریدوکسین می‌باشد. این ویتامین برای تجزیه پروتئین، چربی و کربوهیدرات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • علاوه بر این، بسیاری از ترکیبات آنتی اکسیدانی در کدو سبز وجود دارد که به حذف رادیکال‌های آزاد و کاهش التهابات بدن کمک می‌کند. برخی از مهم‌ترین ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در کدو سبز شامل لوتئین، زآگزانتین و بتاکاروتن هستند. البته توجه داشته باشید که اغلب ترکیبات آنتی اکسیدانی در پوست کدو سبز وجود دارند. 

فواید رژیم کدو سبز برای سلامتی

فواید رژیم کدو سبز برای سلامتی
فواید رژیم کدو سبز برای سلامتی

رژیم کدو سبز و فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین فواید این ماده را برای شما بیان می‌کنیم: 

  • تقویت سیستم ایمنی

کدو سبز حاوی مقدار زیادی ترکیبات آنتی اکسیدانی است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. چندین ویتامین مختلف مثل ویتامین A و ویتامین C در کدو سبز وجود دارد. همچنین انواعی از ترکیبات گیاهی مانند پلی فنول و کاروتنوئید در کدو سبز موجود است. این ترکیبات گیاهی نقش مهمی در درمان عفونت‌های داخلی بدن دارند.

 تمامی این ترکیبات، نوعی آنتی اکسیدان هستند که به سلامت پوست و مو کمک می‌کنند و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند. رادیکال‌های آزاد ترکیبات ناپایدار و فعالی هستند که برای انجام برخی واکنش‌های شیمیایی درون بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 تجمع بیش از حد رادیکال‌های آزاد در بدن، باعث بروز مشکلات گوناگون مثل بیماری‌های سرطانی و بیماری‌های مزمن خواهد شد. یکی از مهم‌ترین وظایف کاروتنوئیدها در بدن، این است که از پوست شما در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت کنند. به همین دلیل، نقش مهمی در کاهش آفتاب سوختگی و کاهش خطر بروز بیماری سرطان پوست دارند.

  • تقویت بینایی 

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای رژیم کدو سبز، تقویت بینایی است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، کدو سبز حاوی ترکیبات مغذی برای تقویت بینایی و سلامت چشم است. به طور کلی زمانی که بحث سلامت چشم و بینایی در میان باشد، مواد غذایی حاوی کاروتنوئید اهمیت بسیار زیادی خواهند داشت.

 لوتئین و زآگزانتین ترکیباتی هستند که در شبکه چشم تجمع پیدا می‌کنند و از بروز بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید جلوگیری خواهند کرد. علاوه بر این، ویتامین A به عنوان یک ویتامین منحصر به فرد برای تقویت شبکه و بهبود عملکرد چشم شناخته می‌شود.

  • تقویت قلب و کاهش کلسترول بد

کدو سبز نقش مهمی در تناسب اندام و لاغری دارد. زیرا باعث کاهش سطح کلسترول بد بدن می‌شود و به تقویت قلب کمک می‌کند. یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای این ماده غذایی، تنظیم سطح فشار خون است. برخی از ترکیبات موجود در کدو سبز مانند فیبر، پتاسیم، منیزیم و برخی ویتامین‌ها، به تقویت عملکرد قلب کمک می‌کنند. 

یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در این ماده غذایی، پکتین است که نوعی فیبر محلول می‌باشد. مهم‌ترین وظیفه پکتین در بدن، تنظیم سطح کلسترول و بهبود عملکرد دستگاه گوارش است. این ماده به چربی‌های ناسالم متصل می‌شود و آن را از بدن دفع می‌کند. همانطور که می‌دانید، کلسترول بد آسیب بسیار زیادی به سیستم قلبی و عروقی وارد می‌کند.

 به عنوان مثال، در دیواره داخلی رگ‌های خونی تجمع پیدا می‌کند و خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. همچنین نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارد. پتاسیم و منیزیم موجود در کدو سبز، دو نوع الکترولیت هستند که برای بهبود ریتم طبیعی ضربان قلب مورد استفاده قرار می‌گیرند. ویتامین K نیز برای جلوگیری از لخته شدن خون مناسب است و نقش مهمی در عملکرد قلب دارد.

  • بهبود هضم غذا

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایا و خواص کدو سبز پخته یا خام برای سلامتی و کاهش وزن، بهبود هضم غذا است. همانطور که گفته شد، کدو سبز سرشار از فیبر است. فیبر موجود در این ماده، برای تجزیه مواد غذایی و تغذیه باکتری‌های مفید روده مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به دنبال یک ماده غذایی مفید برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش هستید، پیشنهاد می‌کنیم کدو سبز را انتخاب کنید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، فیبر محلول اهمیت بسیار زیادی برای باکتری‌های سالم دیواره روده دارد.

 این باکتری‌ها در روده بزرگ و در جمعیت بزرگ‌تری به نام میکروبیوم زندگی می‌کنند. علاوه بر فیبر محلول، مقداری فیبر نامحلول نیز در کدو سبز وجود دارد که برای تجزیه مواد غذایی در دستگاه گوارش و تنظیم عملکرد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیبر محلول و فیبر نامحلول، هر دو برای دستگاه گوارش مناسب هستند. به عنوان مثال مهم‌ترین وظیفه فیبر محلول، این است که باعث افزایش جذب آب در مدفوع شود و خطر بروز بیماری‌هایی مانند یبوست را کاهش دهد.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

نحوه مصرف کدو سبز در رژیم آن

می‌توان این ماده غذایی را به شکل‌های مختلف مصرف کرد. در وهله اول توصیه می‌کنیم حداقل ۵۰۰ گرم کدو سبز را به صورت تازه میل کنید. چون درصد مواد مغذی در کدو سبز تازه بسیار بیشتر است. کدو باید به صورت شسته نشده در یک نایلون پلاستیکی در یخچال نگهداری شود. در چنین شرایطی، می‌توانید کدو سبز را تا یک هفته نگه دارید. انواع روش‌های مصرف این ماده شامل موارد زیر هستند: 

  • معجون کاهش وزن کدو سبز

اگر رژیم‌های لاغری را دنبال می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم کدو سبز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. البته بهتر است این ماده را در وعده صبحانه میل کنید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد سبزیجاتی مانند کدو سبز، تاثیر بسیار زیادی بر کاهش وزن و لاغری دارند.

 مصرف روزانه یک لیوان از معجون کدو سبز به صورت ناشتا، باعث افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن می‌شود. برای تهیه این معجون، ابتدا یک عدد کدو سبز بزرگ، یک عدد خیار و یک عدد سیب سبز را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس معجون را برای مدتی در یخچال قرار دهید تا خنک شود. این معجون تاثیر بسیار زیادی بر تجزیه کالری‌های اضافی بدن دارد و به کاهش وزن کمک می‌کند.

  • بخار پز کردن کدو سبز

روش دیگر مصرف کدو سبز، این است که به صورت بخارپز شده مصرف شود. برای انجام این کار می‌توانید کدو را خرد کرده و همراه با سایر مواد غذایی مثل گوشت، پاستا و سبزیجات درون یک بخارپز بریزید. به این ترتیب، کدو بدون اضافه کردن یک قطره روغن تهیه خواهد شد و کاملاً رژیمی خواهد بود.

  • سالاد

روش دیگر این است که از کدو سبز برای تهیه سالاد استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم کدو را به صورت ورقه‌ای خرد کرده و همراه با روغن زیتون تفت دهید تا ترد شود. سپس آن را به سایر مواد اولیه مثل گوجه فرنگی، فلفل، خیار و چاشنی‌ها اضافه کنید. همچنین می‌توان از ماست و سرکه بالزامیک یا روغن زیتون به عنوان سس استفاده کرد.

  • سوپ

بهترین روش مصرف کدو سبز، اضافه کردن این ماده غذایی به سوپ است. می‌توانید کدو را همراه با قارچ یا سایر سبزیجات به سوپ اضافه کنید. کدو تاثیر بسیار زیادی بر بهبود طعم سوپ دارد.

  • مصرف کدو سبز با ماست

یکی از روش‌های مصرف کدو سبز که محبوبیت بسیار زیادی دارد، ترکیب کردن این ماده غذایی با ماست است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، مصرف کدو سبز با ماست باعث کاهش وزن می‌شود. البته زمان مصرف این ماده غذایی و نحوه مصرف آن اهمیت بسیار زیادی دارد. می‌توانید کدو را به صورت پخته شده یا خام مصرف کنید. به طور کلی روش‌های مختلفی برای مصرف این ماده وجود دارد. 

می‌توان کدوی خام را به سالاد اضافه کرد یا آن را همراه با میوه‌های تابستانی میل کرد. روش دیگر این است که داخل کدو را خالی کرده و درون آن مقداری برنج، عدس یا سایر سبزیجات بریزید. برای سرخ کردن کدو سبز از روغن زیتون یا روغن‌های گیاهی استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم هنگام تفت دادن کدو، از مقدار کمی سیر استفاده کنید تا غذا طعم بهتری داشته باشد. 

 سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره رژیم کدو سبز توضیح داده شد. کدو سبز نوعی سبزیجات است که برای تهیه انواع غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاثیر بسیار زیادی بر بهبود سلامتی یا تناسب اندام دارد. به عنوان مثال به تقویت بینایی کمک می‌کند. همچنین سرشار از فیبر است و به راحتی در بدن هضم می‌شود. می‌توان این ماده غذایی را به صورت بخارپز شده یا سرخ شده مصرف کرد. 

کدو سبز به راحتی با سایر مواد غذایی ترکیب می‌شود به همین دلیل، می‌توانید این ماده را به سالاد یا خورش اضافه کنید. اگر رژیم کدو سبز را دنبال می‌کنید، باید مصرف این ماده غذایی را افزایش دهید. یعنی کدو سبز باید به اغلب وعده‌های غذایی شما اضافه شود و به شکل‌های مختلف مصرف شود. 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم غذایی یا رژیم‌های لاغری و چاقی، با متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. متخصصان این مجموعه، بهترین زمان مصرف یا نحوه مصرف کدو سبز را به شما اطلاع می‌دهند. همچنین یک برنامه غذایی کامل در اختیار شما قرار خواهند داد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کدو برای لاغری شکم، با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه