آیا لاغری با دراز و نشست امکان پذیر است؟

لاغری با دراز و نشست

مقدمه ای بر لاغری با دراز و نشست

این متن در نظر دارد درباره لاغری با دراز و نشست با شما سخن بگوید. اما اجازه بدهید قبل از ورود به مبحث اصلی، اشاره کوتاهی داشته باشیم به پدیده چاقی. همانطور که می دانید، زندگی ماشینی و بی تحرکی و تغذیه غیر اصولی جمعیت چاق ها را بیشتر کرده است. افراد بسیاری به دنبال راه حل هایی هستند که از سایز دور کمرشان کم کنند و به وزن ایده آل خود برسند. روش های لاغری بسیاری ابداع شده است که می تواند هدف نهایی افراد در این زمینه باشد. اما به هر دلیلی آنها ترجیح می دهند تا از یک روش ساده تر، ارزانتر و صد البته امتحان شده پیروی کنند؛ روشی به نام دراز و نشست.

لاغری با دراز و نشست موضوع جدیدی نیست و سالهاست که این تمرین ورزشی بین ورزشکاران و افرادی که به سلامت و تناسب اندام خود اهمیت می دهند، متداول است. هدف اصلی این نوشتار بررسی تاثیر این ورزش بر روی لاغری است و در پی یافتن پاسخ مناسب برای این سوال است؛ آیا می توان با چند حرکت ساده ورزشی، لایه های چربی فرو افتاده بر شکم و پهلو ها را حذف کرد؟ اگر به خواندن این گونه مقالات علاقه‌مند هستید، تا پایان این نوشتار ما را همراهی کنید. ­

تمرین دراز و نشست

 

ارتباط لاغری با دراز و نشست

لاغری با دراز و نشست از جمله اهداف ورزشی بسیاری از آقایان و خانم ها است که می خواهند در طول یک دوره مشخص به وزن و تناسب اندام برسند. اما ارتباط این دو موضوع را باید مطالعه و بررسی کرد. به عقیده کارشناسان ورزشی هر گونه تحرکی که منجر به بالا رفتن دمای بدن، تعریق و افزایش گردش خون و ضربان قلب شود ، یک غنیمت است و باید قدر آن را دانست. تمرین دراز و نشست به قول انگلیسی ها سیت آپس sit ups نیز می تواند با لاغری ارتباط معناداری پیدا کند. اما توجه داشته باشید، این تمرین بیشتر بر روی عضلات میانه به ویژه ماهیچه های شکم و پهلو تمرکز دارد. قبل از هر چیزی باید فرد خود را گرم کند و برای این کار حداقل سی دقیقه زمان بگذارد، سپس با انجام تمرین دراز و نشست عضلات میان تنه خود را تقویت کند.

لاغری با دراز و نشست به معنی حذف توده‌های چربی شکم و پهلو نیست. شما اگر هر میزان که این تمرین را انجام بدهید، تنها عضلات شکمی و پهلوهای خود را ورزیده کرده‌اید. چربی سوزی تنها با پیروی از برنامه غذایی اصولی و برخی ورزش های هوازی امکان پذیر است. اما این به معنای بی‌فایده بودن تمرین دراز و نشست نیست. بلکه وقتی عضلات شکم و پهلو ورزیده و سفت شدند، اجازه نمی‌دهند لگن به سمت عقب بچرخد. همچنین بدن را خوش فرم نگه داشته و به شکم اجازه جلو آمدن نمی‌دهند. در ضمن توجه داشته باشید، هنگامی که بدن وارد فاز چربی سوزی می‌شود، به این معنا نیست که چربی‌های ناحیه شکم و پهلو در حال آب شدن هستند. بلکه بدن از تمامی چربی‌هایی که نقاط مختلف تجمع یافته‌اند برای سوختن استفاده می‌کند. تمرین دراز و نشست کمک می‌کند، عضلات مثل یک سپر دفاعی عمل کند. در واقع این عضلات اجازه بیرون زدگی به ارگان های داخلی مانند معده و روده و … را نمی‌دهند.

 

 

تمرین دراز و نشست چه عضلاتی را به کار می اندازد؟

در لاغری با دراز و نشست،  می توان بیشتر روی عضلات میانه متمرکز شد. مهم ترین عضله ای که هدف این تمرین قرار می گیرد، عضلات شکمی و مورب آن است. اما این که دقیقا کدام ماهیچه تحت تاثیر این ورزش قرار می گیرد، بستگی به نوع تمرینی دارد که شما انتخاب می کنید. دراز و نشست ساده می تواند یک حرکت عالی برای ماهیچه های سطحی و حتی عضلاتی باشد که در میانه های شکم قرار گرفته اند؛ مانند عضلات راست شکمی، عضلات مورب و پهلوها. اگر از یک برنامه غذایی اصولی پیروی کنید و قبل از تمرین ، حرکات کششی و هوازی را انجام بدهید، پس از مدتی که چربی ها حذف شدند، عضلات شکم خودشان را نشان می دهند. شایان ذکر است، این تمرین ساده تنها عضلات شکمی و پهلوهای شما را در گیر نمی کند بلکه در طولانی مدت باعث می شود، ماهیچه های کمر باسن و لگن شما نیز تقویت شوند و در نهایت بدن شما فرم زیبایی به خودش بگیرد.

دراز و نشست برای لاغری

 

لاغری با دراز و نشست چه فوایدی به دنبال دارد؟

لاغری با دراز و نشست دارای فوایدی است که نباید از آن غفلت کرد. با این تمرین تنها بخش میانی بدن خوش فرم و زیبا نمی شوند؛ بلکه منافع بسیاری عاید بدن می شود؛ مثلا وقتی شما این تمرین را به درستی انجام می دهید و برای آن یک برنامه ریزی دقیق و زمان بندی شده دارید، به بدن خود این شانس را می دهید تا از یک ستون فقرات قوی و محکم برخوردار شود. در واقع دراز و نشست باعث می شود تا عضلات پشت و مورب، ستون فقرات را محکم و ثابت در جای خود نگه دارند. حتی این عضلات قوی، ستون فقرات را به خوبی پوشش داده و اجازه نمی دهند تحت تاثیر بارهای سنگین از جای خود بیرون بزنند. ضمن این که عضلات نگه دارنده ، منحنی ستون فقرات شما را در بهترین حالت خود قرار داده و قامت شما را بلند و خوش قیافه نشان می دهند.

در ادامه منافع تمرین سیت آپس باید گفت، یکی از راه های جلوگیری از کمر درد، برطرف کردن ضعف ماهیچه های میان تنه است. اگر می خواهید هیچ وقت دچارکمر درد نشوید و ستون فقرات در جای ثابت خود قرار بگیرند، باید تمرین دراز و نشست را به صورت مرتب و زمان بندی شده انجام دهید.

 

آموزش صحیح لاغری با دراز و نشست

قبل از آموزش لاغری با دراز و نشست باید به این نکته اشاره کنیم که اگر در ناحیه کمر و گردن احساس درد می کنید، به هیچ وجه این تمرین را انجام ندهید. برای این که از منافع بی شمار تمرین دراز و نشست بهره مند شوید، بهتر است این تمرین را به این شکل انجام دهید:

  • روی زمین یا تشکچه ای که نه خیلی سفت باشد و نه خیلی نرم به پشت دراز بکشید
  • کف هر دو پایتان را روی زمین بگذارید
  • دست ها را پشت سر قلاب کنید
  • کمر در ابتدای حرکت باید روی زمین قرار گرفته باشد
  • به آهستگی شانه های خود را از روی زمین جدا کرده و به صورت نیمه نشسته درآیید
  • دو ثانیه به همان حالت بمانید تا سفتی شکم خود را احساس نمایید
  • دوباره به آرامی کمر و سر شانه های خود را به زمین بگذارید.

لاغری با دراز و نشست با انجام این حرکات امکان پذیر است و شما را طی چند هفته به وزن و اندام دلخواه‌تان می‌رساند. اگر تا به حال این تمرین را انجام نداده‌اید، این تمرین را با ده حرکت شروع نمایید و بین هر ده تا حرکت، به خود نود ثانیه استراحت بدهید. کم‌کم تعداد این دراز و نشست‌ها را افزایش بدهید. اگر احساس می‌کنید، کف پایتان یا کمرتان از زمین جدا می‌شود، می‌توانید از کسی بخواهید که پای شما را محکم نگه دارد. درصورت تلاش مستمر و پی در پی، تاثیر این ورزش را روی اندام میانی خود خواهید دید. باز هم تاکید می‌کنیم که حتما از یک برنامه رژیمی و ورزشی مناسب پیروی کنید. چربی سوزی تنها با این تمرین به دست نمی آید بلکه این ورزش تنها یک حرکت اصلاحی و تکمیل کننده است.

لاغری با دراز و نشست

 

حرکات اشتباه در دراز و نشست

تمرین سیت آپس ( sit-ups ) یا همان دراز و نشست، دارای اصول و قواعدی است که اگر از آن تخطی کنید، حتما به خودتان آسیب خواهید زد. به عنوان مثال در انجام این تمرین، گردن باید کاملا صاف و بی حرکت باشد. چانه باید در راستای بدن قرار بگیرد. سر خود را به سینه نچسبانید یا به سمت عقب متمایل نسازید. در غیر این صورت به جای این که شکم شما درگیر این تمرین شود، گردن و مهره های آن دچار کشیدگی و فشار می شوند. اگر به این اصل مهم توجه نکنید، ممکن است از ناحیه گردن دچار آسیب دیدگی شوید. برای این که گردن شما در طول تمرین حرکت نکند، بهتر است به یک نقطه از سقف نگاه کنید. کف دست ها را پشت سر قلاب کرده و تمرکزتان را روی فشاری بگذارید که قرار است روی عضلات شکم وارد آید.

یکی دیگر از حرکات اشتباه در این تمرین، سرعت بالای انجام آن است. حتی اگر بدن آماده ای دارید خوب است این تمرین را با طمانینه و آهستگی انجام دهید. انجام این تمرین با سرعت زیاد اصلا پیشنهاد نمی شود چراکه فشار لازم، به ناحیه عضلات شکم و پهلو وارد نمی شود. زانوها نیز  نباید از هم باز شوند. در طی این تمرین پشت نباید خمیده شود. هرگز خود را به سمت جلو نکشانید، پشت کاملا صاف و ثابت باشد. قرار است نیرویی که در عضلات میانه نهفته است، بالاتنه شما را به حرکت وادارد. سعی کنید تمرکزتان را روی عضلات بگذارید و در ذهن ببینید که چطور این ماهیچه ها باعث حرکت شما می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

برنامه تمرین
مقالات ویژه