کاهش وزن بدون ورزش | امکان داره تنها با رژیم و بدون ورزش لاغر شیم!؟

کاهش وزن بدون ورزش

کاهش وزن از جمله مواردی است که اکثر افراد به دنبال آن هستند. چاقی و اضافه وزن علاوه بر مشکلات جسمانی همچون دیابت، تیروئید، درد کمر و دیگر مواردی که ممکن است به وجود آورد، باعث کاهش اعتماد به نفس افراد نیز خواهد شد. از این رو افراد چاق و دارای اضافه وزن، به فکر راهی برای کاهش وزن خود هستند. 

در نظر داشته باشید قبل از هر اقدامی برای کاهش وزن بدون ورزش، ابتدا به دنبال دلیل چاقی خود باشید. هر افزایش وزنی حتما دلیلی دارد، بنابراین تا دلیل افزایش وزن خود را ندانید، نمی‌توانید بهترین روش را انتخاب کرده و پیگیری کنید. پس بهتر است ابتدا به یک متخصص مراجعه کرده و دلیل افزایش وزن خود را متوجه شوید، سپس نسبت به کاهش وزن بدون ورزش اقدام نمایید.

برخی افراد با توجه به شرایط زندگی یا شرایط جسمانی، امکان ورزش کردن ندارند و به دنبال راهی برای رهایی از چربی‌های اضافه هستند. بهترین راه برای این افراد داشتن یک رژیم غذایی اصولی است. در ادامه این مطلب از وبسایت تخصص فیت کلاب راه‌های کاهش وزن بدون ورزش را بیان  خواهیم کرد.

بررسی دلایل افزایش 

همانطور که بیان شد بهتر است دلایل افزایش وزن خود را بدانید. بنابراین در این بخش، برخی از دلایل چاقی را بیان خواهیم کرد:

1.تغییرات هورمونی مثل: افزایش تولید هورمون کورتیزول (هورمونی که هنگام بروز استرس ترشح می‌شود)، قاعدگی

2.بارداری

3.ابتلا به برخی بیماری‌ها همچون تیروئید کم کار

4.مصرف برخی داروها

5.استرس مزمن

6.تغذیه ناسالم مثل مصرف بیش از حد کالری

7.عدم تحرک

8.عوامل ژنتیکی

9.عوامل روانشناختی

و غیره

معرفی راه های کاهش وزن بدون ورزش

البته که برای کاهش وزن بهتر است ورزش را نیز جزء برنامه‌های خود قرار دهید تا نتیجۀ بهتری کسب کنید، اما با توجه به موارد ذکر شده ممکن است برخی افراد نتوانند ورزش کنند. بنابراین در این بخش راه‌های کاهش وزن بدون ورزش را بیان می‌کنیم.

1.هیدراته بمانید

نوشیدن آب زیاد با افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه کاهش وزن مرتبط است. نوشیدن آب زیاد علاوه بر دفع سموم بدن، باعث می‌شود حجم زیادی از معده را آب پر کرده و میل به غذا خوردن کم شود. 

2.از مصرف شیرینی‌ ها، تنقلات و سایر غذاهای ناسالم دوری کنید

اگرچه خوردن این نوع مواد غذایی بسیار لذت بخش است، اما اغلب این غذاها دارای مقدار زیادی کالری ناسالم (منظور کالری زیاد بدون وجود مواد مغذی)، قند افزوده شده و چربی‌های ناسالم هستند که منجر به افزایش وزن زیادی خواهند شد. از این رو، حذف اینگونه مواد غذایی به طور قابل توجهی بر کاهش وزن، کاهش سطح کلسترول، جلوگیری از بروز برخی بیماری‌ها و سلامت کلی بدن موثر است.

3.قهوه خود را سیاه بنوشید

قهوه سیاه، قهوه‌ای است که بدون مواد افزودنی همچون، شکر، خامه، طعم دهنده یا شیر دم می‌شود و به همین دلیل قهوه‌ای کم کالری است. طعم این نوع قهوه نسبت به سایر قهوه‌ها کمی تلخ است، اما برخی افراد عاشق همین طعم تلخ قهوه سیاه هستند. دانه‌های قهوه سیاه معمولا از قهوه عربیکا یا روبوستا است. جالب است بدانید این نوع قهوه دارای کافئین بالایی بوده و همین کافئین منجر به چربی سوزی و در نهایت کاهش وزن می‌شود. بنابراین نوشیدن قهوه سیاه راهی مناسب برای کاهش وزن بدون ورزش است.

4.خواب کافی داشته باشید

کم خوابی منجر به افزایش وزن خواهد شد. حال شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چگونه کم خوابی باعث افزایش وزن و چاقی خواهد شد؟ کم خوابی بر هورمون‌‌های لپتین (هورمونی که باعث احساس سیری در فرد می‌شود) و هورمون گرلین (هورمونی که باعث احساس گرسنگی در فرد می‌شود) موثر است. در این شرایط فرد تمایل به مصرف خوراکی‌های حاوی قند دارد. بنابراین کم خوابی عاملی است که بر افزایش وزن افراد تاثیر می‌گذارد. 

خواب کافی برای سلامت کلی بدن از جنبه‌های گوناگون همچون فشار خون، خطر دیابت، بیماری‌های قلب عروقی و دیگر موارد حیاتی است. بنابراین اگر فرد خواب کافی نداشته باشد، هورمون لپتین در بدن او کاهش یافته و در مقابل هورمون گرلین افزایش خواهد یافت. به همین دلیل استراحت کافی یکی از جنبه‌های مهم کاهش وزن بدون ورزش است.

5.مصرف الکل را به حداقل یا صفر برسانید

مصرف الکل می‌تواند منجر به بروز التهاب در نواحی مختلف بدن شده و همچنین باعث افزایش احساس گرسنگی شود. بنابراین طبق مطالعات انجام شده کاهش مصرف الکل با کاهش وزن ارتباط مستقیم دارد. از این جهت، عدم مصرف الکل، راهی برای کاهش وزن بدون ورزش به حساب می‌آِید.

6.استرس را محدود کنید

استرس زیاد ممکن است حسی مبنی بر بیمار بودن به شما القا کرده و روند زندگی شما را نیز دچار اختلال کند. از طرفی برخی افراد به دلیل استرس زیادی که دارند، به پرخوری روی‌ می‌آورند و نوعی پرخوری عصبی را تجربه می‌کنند. از طرفی اینگونه افراد علاوه بر غذا خوردن زیاد، عادت به ریزه خواری نیز دارند. به این معنا که مرتب احساس گرسنگی کرده و به سراغ غذا و تنقلات می‌روند.

استرس بر سلامتی جسمانی بشدت تاثیر گذار بوده و ممکن است مشکلاتی همچون کاهش کیفیت خواب، افزایش گلوکز، چاقی و دیگر موارد را به وجود آورد. بنابراین استرس عاملی است که بر چاقی افراد بسیار موثر است. شما می‌توانید با تمرین مدیتیشن یا سایر تکنیک‌های آرامش بخش، سطح استرس خود را کاهش داده و اینگونه علاوه بر آرامش روانی، کاهش وزن بدون ورزش را نیز تجربه کنید.

7.به طور منظم خود را وزن کنید

برخی افراد عادت دارند برای انجام یا پیگیری کارهای خود، عاملی را در نظر بگیرند. کاهش وزن نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین این افراد می‌توانند با قرار دادن یک ترازو در منزل و وزن کردن مرتب خود، کاهش وزن خود را پیگیری کنند. بنابراین نظم در وزن کردن خود، یکی از راه‌های پایبند بودن به رژیم غذایی و دیگر اقدامات انجام شده است و باعث کاهش وزن بدون ورزش خواهد شد.

8.سبزیجات بیشتری مصرف کنید 

مصرف مقدار معینی از سبزیجات باعث کاهش وزن قابل توجهی خواهد شد. چرا که سبزیجات مملوء از ویتامین‌های مغذی، مواد معدنی و فیبر بوده و کالری کمی دارند. از این رو مصرف سبزیجات برای افرادی که به دنبال کاهش وزن بدون ورزش هستند توصیه می‌شود.

9.غذاهایی که حاوی فیبر هستند مصرف کنید

فیبر موجود در مواد غذایی مختلف همچون سبزیجات، روند هضم غذا را کند کرده و باعث می‌شود فرد مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشد. به همین دلیل مصرف مواد غذایی حاوی فیبر می‌تواند باعث کاهش وزن بدون ورزش شود. فیبر همچنین به کاهش کلسترول و کاهش قند خون نیز کمک می‌کند.

10.مصرف پروتئین را افزایش دهید

پروتئین نیز همانند فیبر، سرعت هضم مواد غذایی را کاهش داده و اینگونه باعث می‌شود فرد مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشد. بنابراین پس از مصرف یک وعدۀ غذایی غنی از پروتئین بعید است به دنبال میان وعده باشید. برخی غذاهای حاوی پروتئین شامل سینه مرغ جودوسر، شیر، دانه چیا و غیره است. 

11.مصرف کربوهیدرات خود را متعادل کنید

کربوهیدرات نیز مانند پروتئین، باعث می‌شود برای مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید و در اصل باعث کاهش اشتهای شما خواهد شد. بنابراین یکی از راه‌های کاهش وزن بدون ورزش، مصرف متعادل غذاهای حاوی کربوهیدرات است. برخی غذاهای حاوی کربوهیدرات شامل جودوسر، سیب زمینی، انواع لوبیا و غیره است.

12.مصرف شکر را کاهش دهید

شکر موجود در خوراکی‌های مصرفی، کالری ناسالم زیادی به همراه دارد که این کالری باعث افزایش وزن خواهد شد. توجه داشته باشید برخی غذاها مثل انواع سس نیز دارای قند پنهان هستند. بنابراین با کاهش قابل توجه شکر در غذاهای مصرفی خود، امکان کاهش وزن بدون ورزش را برای خود فراهم خواهید کرد.

13.موقع غذاخوردن تمرکز کنید

سعی کنید با سرعت غذا نخورید؛ زمانی که با سرعت غذا می‌خورید، مدت زمانی طول می‌کشد تا بدن به مفز سیگنالی مبنی بر سیری اعلام کند. به همین دلیل افرادی که سریع غذا می‌خورند، بدن آنها قبل از اینکه مغز سیگنالی مبنی بر سیر بودن دریافت کند، میزان بیشتری کالری دریافت کرده‌اند. 

14.یک برنامه غذایی اصولی داشته باشید

داشتن یک برنامه غذایی مناسب با شرایط شما، تاثیر بسزایی در کاهش وزن بدون ورزش خواهد داشت. البته اگر این رژیم غذایی با یک برنامه ورزشی ترکیب شود، مسلما تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت. همانطور که تا به اینجای این مطلب مطالعه کردید، نوع مواد غذایی بر کاهش وزن بسیار حائز اهمیت است. بنابراین با در دست داشتن یک برنامه غذایی که تمام مواد مورد نیاز بدن در آن گنجانده شده باشد، مسیر شما برای کاهش وزن بدون ورزش آسان خواهد شد.

شما عزیزان می‌توانید جهت دریافت یک رژیم غذایی تخصصی برای کاهش وزن بدون ورزش، با متخصصان مجموعه فیت کلاب در ارتباط بوده و با عمل به برنامه غذایی دریافت شده، شاهد کاهش وزن قابل توجهی باشید.

15.هنگام غذا خوردن بشقاب کوچکتری انتخاب کنید

ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما واقعیت دارد. اگر هنگام غذا خوردن بشقاب کوچکی انتخاب کنید، غذای کمتری برداشته و ناخواسته با همان مقدار غذا احساس سیری خواهید کرد. همین موضوع بر کاهش وزن بدون ورزش موثر است.

16. روغن معمولی را حذف کنید

سعی کنید به جای استفاده از روغن‌های معمولی برای طبخ غذا، از روغن زیتون استفاده کنید. روغن زیتون سرشار از چربی سالم و اسیدهای چرب امگا3 و امگا 6 است و باعث افزایش سوخت وساز بدن خواهد شد. افزایش سوخت و ساز بدن نیز باعث کاهش وزن خواهد شد. بنابراین با استفاده از روغن زیتون در غذاهای خود، می‌توانید شاهد کاهش وزن بدون ورزش باشید.

 و اما معایب کاهش وزن بدون ورزش چیست؟

کاهش وزن بدون ورزش

تلاش برای کاهش وزن بدون انجام تمرینات ورزشی منظم چندین مضرات دارد:

کاهش وزن آهسته تر:

بدون ورزش، کاهش وزن ممکن است با سرعت کمتری رخ دهد. ورزش به افزایش مصرف کالری و افزایش متابولیسم کمک می کند و به کاهش وزن موثرتر کمک می کند.

عضله سوزی:

هنگام کاهش وزن بدون ورزش، احتمال از دست دادن توده عضلانی همراه با چربی بیشتر است. این می تواند منجر به کاهش قدرت کلی و ظاهری کم رنگ شود.

کاهش سرعت متابولیسم:

ورزش منظم به حفظ و افزایش توده عضلانی کمک می کند که برای متابولیسم سالم مهم است. بدون ورزش، میزان متابولیسم ممکن است کاهش یابد و کاهش وزن را در طولانی مدت چالش برانگیزتر کند.

مزایای قلبی عروقی محدود:

ورزش فواید قلبی عروقی قابل توجهی از جمله بهبود سلامت قلب، افزایش استقامت و کاهش خطر بیماری های مزمن را به همراه دارد. هنگامی که کاهش وزن بدون ورزش اتفاق می افتد، این فواید قلبی عروقی ممکن است از دست برود.

کاهش تناسب اندام کلی:

ورزش نه تنها از کاهش وزن حمایت می کند، بلکه باعث افزایش تناسب اندام و سلامت جسمانی می شود. انعطاف پذیری، تعادل، استقامت و ترکیب کلی بدن را بهبود می بخشد. حذف ورزش ممکن است منجر به عدم بهبود تناسب اندام شود.

کاهش سطح خلق و خو و انرژی:

ورزش منظم باعث ترشح اندورفین می شود که سطح خلق و خو و انرژی را افزایش می دهد. بدون ورزش، افراد ممکن است سطوح انرژی پایین تر و کاهش رفاه کلی را تجربه کنند.

مشکل در حفظ کاهش وزن:

کاهش وزنی که صرفاً از طریق تغییرات رژیم غذایی بدون ورزش به دست می‌آید ممکن است در دراز مدت حفظ شود. ترکیب ورزش به ایجاد یک سبک زندگی سالم کمک می کند و باعث حفظ وزن می شود.

فقدان فواید کلی برای سلامتی:

ورزش مزایای سلامتی متعددی فراتر از کاهش وزن دارد، مانند بهبود سلامت روان، افزایش تراکم استخوان، کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها و کیفیت خواب بهتر. کنار گذاشتن ورزش این فواید اضافی برای سلامتی را محدود می کند.

 

سخن پایانی

در این مطلب تمام راه‌های کاهش وزن بدون ورزش مورد بررسی قرار گرفت و نوع مواد غذایی برای کاهش وزن نیز بیان شد. در نظر داشته باشید برخی رفتارها همچون خواب کافی، دوری از استرس و غیره نیز بر کاهش وزن موثر هستند. کافی است علاوه بر رژیم غذایی، بر عوامل روانشناسی ذکر شده نیز تمرکز داشته باشید. در ضمن نیازی نیست تمام راه‌های کاهش وزن بدون ورزش را باهم شروع کنید، می‌توانید به مرور زمان این راه‌ها را به برنامه خود اضافه کرده و انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه