قرص کافئین برای لاغری خوبه ؟

قرص کافئین برای لاغری خوبه ؟

منو که رسوند جلوی در شرکت ماشین رو خاموش کرد. گفت:« صبر می‌کنم تا بری بالا.» گفتم:«پس یه لحظه وایسا!» کیفم رو باز کردم و قرص کافئین رو درآوردم. سریع یکی از قرص‌ها را با آب خوردم. با تعجب گفت«این چیه هر روز می‌خوری؟ دیگه قرص‌ها برات شدن نقل و نبات؟!»

 گفتم:«این حرفا چیه! قرص کافئینه.» یک دفعه عصبانی شد و گفت:« قرص کافئین برای چی می‌خوری؟ اصلاً معلوم هست داری چیکار می‌کنی؟» گفتم:« تا اطلاعاتی درباره چیزی نداری، سریع قضاوت نکن. قرص کافئین خیلی بهتر از ۱۰ فنجون قهوه‌ای هستش که تو طی روز می‌خوری. تو هم به صورت روزانه به مقدار قابل توجهی کافئین نیاز داری. واسه همین چای و قهوه می‌خوری.» 

گفت:«خب حالا فرق این قرص با قهوه چیه؟ چرا ترجیح میدی به جای یک فنجان قهوه نشاط آور، بری سراغ این چیزا؟» گفتم:«مطمئنی می‌خوای برات توضیح بدم؟ چون اگه درباره ویژگی‌ها و خواص این ماده برات توضیح بدم، مطمئنم تو هم قهوه رو کنار میزاری و قرص کافئین مصرف می‌کنی.» با اطمینان گفت:«آره، بگو.» منم شروع کردم. اگر تو هم به اطلاعات بیشتری درباره ماده نیاز داری، بیا در بحث دو نفره ما شرکت کن تا از ویژگی‌ها و خواص این ماده مطلع بشی.

قرص کافئین چیست؟

قرص کافئین یک داروی محرک است که برای افزایش و بهبود فعالیت سیستم عصبی مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از منابع طبیعی کافئین شامل قهوه و چای هستند. علاوه بر این می‌توان برای دریافت کافئین، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف کرد.

 قرص کافئین نوعی مکمل است که به جذب کافئین مورد نیاز بدن کمک می‌کند و برای تامین انرژی مناسب است. مقدار کافئین موجود در قرص با توجه به برند سازنده آن متفاوت است. اما معمولاً در قرص‌های کافئین، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین وجود دارد.

 بر اساس مطالعات انجام شده در سازمان غذا و داروی آمریکا، میزان کافئین موجود در یک فنجان چای برابر با ۳۰ تا ۵۰ میلی‌گرم است. در حالی که این مقدار در یک فنجان قهوه برابر با ۸۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم می‌باشد. همچنین یک فنجان نوشیدنی انرژی‌زاد حاوی ۴۰ تا ۲۵۰ میلی‌گرم کافئین است. 

آیا قرص کافئین ایمن است؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که آیا قرص کافئین ایمن است؟ آیا این قرص به سلامتی انسان آسیب می‌زند؟ همه افراد می‌توانند برای تامین انرژی مورد نیاز بدن خود کافئین مصرف کنند. مصرف بیش از حد کافئین به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و آسیب شدیدی به بدن وارد خواهد کرد. اما مصرف متعادل این ماده معمولاً بی‌خطر است. 

مگر اینکه شخص به بیماری‌های خاصی مبتلا باشد یا نسبت به کافئین حساسیت داشته باشد. به عنوان مثال افرادی که نسبت به کافئین آلرژی دارند، بانوان باردار و شیرده، بیماران مبتلا به فشار خون بالا، بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی، بیماران مبتلا به رفلاکس معده، افراد مبتلا به سردردهای میگرنی و مواردی مانند این، باید قبل از مصرف قرص کافئین با پزشک مشورت کنند.

تاثیر قرص کافئین بر کاهش وزن 

تاثیر قرص کافئین بر کاهش وزن 
تاثیر قرص کافئین بر کاهش وزن

قرص کافئین به شکل‌های مختلفی بر کاهش وزن و لاغری تاثیر می‌گذارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین اثرات این قرص بر کاهش وزن را برای شما بیان می‌کنیم:

  • کاهش اشتها 

متخصصان تغذیه معتقد هستند، قهوه و کافئین به عنوان سرکوب کننده اشتها عمل می‌کند و میزان اشتها را کاهش می‌دهد. در نتیجه می‌تواند از این طریق بر لاغری موثر باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف قرص کافئین ۴ ساعت قبل از غذا باعث کاهش کالری دریافتی می‌شود و لاغری کمک می‌کند. قرص کافئین باعث تحریک سیستم عصبی سمپاتیک می‌شود. سیستم عصبی سمپاتیک بخشی از سیستم عصبی خودمختار است که گرسنگی و اشتها را کنترل می‌کند.

 مصرف قرص کافئین باعث کاهش گرسنگی و افزایش احساس سیری می‌شود. بنابراین نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه یا مصرف قرص کافئین هنگام صبح، به شما کمک می‌کند تا تمایلی برای مصرف خوراکی‌های چرب و اشباع نداشته باشید. به این ترتیب، می‌توانید تا ناهار صبر کنید و کالری دریافتی روزانه خود را کاهش دهید. 

  • افزایش متابولیسم

یکی دیگر از مهم‌ترین فواید مصرف قرص کافئین برای لاغری، افزایش متابولیسم بدن است. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد، قرص کافئین باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. این مسئله برای ورزشکاران و بدنسازان اهمیت بسیار زیادی دارد. یعنی ورزشکار انرژی بیشتری برای انجام دادن فعالیت‌های بدنی خواهد داشت.

 مصرف این قرص به افرادی که رژیم‌های لاغری را دنبال می‌کند و دچار توقف وزنی شده‌اند، توصیه می‌شود. البته میزان چربی سوزی و تجزیه کالری در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. یعنی ممکن است افراد مختلف واکنش‌های متفاوتی نسبت به قرص کافئین داشته باشند. برخی افراد راحت‌تر کالری از دست می‌دهند. یعنی میزان چربی سوزی بعد از مصرف قرص کافئین در بدن این افراد بیشتر است.

  • افزایش چربی سوزی 

یکی دیگر از مهم‌ترین اثرات قرص کافئین بر لاغری، افزایش چربی سوزی است. البته این مسئله صرفاً درباره قرص کافئین صدق نمی‌کند. بلکه قهوه نیز به افزایش چربی سوزی کمک می‌کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، ماده‌ای به نام اسید کلروژنیک در دانه‌های قهوه وجود دارد که باعث افزایش متابولیسم چربی در بدن می‌شود. 

البته نحوه تاثیر این ماده بر چربی سوزی چندان مشخص نیست. با این حال پیش بینی می‌شود که ترکیبات موجود در قرص، بر آنزیم‌ها و تجمع چربی در بدن تاثیرگذار باشند و از جذب چربی بیشتر جلوگیری کنند. برای اثبات این مسئله، چندین مطالعه انجام شد. نتیجه ۱۹ مطالعه بالینی نشان می‌دهد که مصرف دوزهای متوسط این قرص قبل از انجام دادن ورزش‌های هوازی، به افزایش چربی سوزی هنگام انجام تمرین کمک می‌کند.

 علاوه بر این یک مطالعه دیگر نشان داد، کافئین باعث افزایش اکسیداسیون چربی می‌شود. یعنی مقدار اکسیداسیون را تا ۲۹ درصد افزایش می‌دهد. افرادی که تمایل چندانی برای مصرف قهوه ندارند، می‌توانند این قرص‌ها را مصرف کنند. البته بهتر است قبل از مصرف قرص با پزشک مشورت کنید. زیرا دوز مصرف قرص برای افراد مختلف با یکدیگر تفاوت دارد.

  • ریکاوری عضلات

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای کافئین برای کاهش وزن و لاغری، کمک به ریکاوری عضلات است. بعد از انجام دادن تمرینات ورزشی دشوار و سنگین، می‌توانید قرص یا مکمل‌های حاوی کافئین مصرف کنید. این قرص‌ها به ریکاوری ماهیچه‌ها و عضلات کمک می‌کنند.

 به عنوان مثال باعث کاهش اسید اوریک بدن می‌شوند و برای بازیابی توان ماهیچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، قرص کافئین باعث افزایش تولید گلیکوژن می‌شود. علاوه بر این، کافئین باعث می‌شود تا مواد مغذی بیشتری در اختیار سلول‌ها قرار گیرد و فعالیت سلول‌های بدن افزایش یابد. در نتیجه بافت‌های آسیب دیده به سرعت ترمیم خواهند شد.

خواص قرص کافئین برای سلامتی

خواص قرص کافئین برای سلامتی
خواص قرص کافئین برای سلامتی

قرص کافئین نه تنها به تناسب اندام کمک می‌کند، بلکه تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین خواص قرص کافئین برای سلامتی را برای شما بیان می‌کنیم:

  • بهبود عملکرد سیستم عصبی‌ و مغز

یکی از مهم‌ترین خواص کافئین برای سلامتی، بهبود عملکرد سیستم عصبی و مغز است. با مصرف قرص کافئین، می‌توانید عملکرد مغزی بهتری داشته باشید. در نتیجه این ماده می‌تواند برای دانشجویان و دانش آموزان مناسب باشد. 

زیرا باعث افزایش تمرکز و هوشیاری می‌شود. این قرص به سرعت در بدن عمل می‌کند و باعث کاهش خستگی، بهبود خلق و خو و بهبود استقامت بدنی می‌شود. در نتیجه می‌توانید به راحتی مطالعه کنید و قدرت یادگیری بیشتری داشته باشید.

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری ها

از دیگر خواص قرص کافئین برای سلامتی، این است که از بروز برخی بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، کافئین ممکن است باعث کاهش علائم برخی بیماری‌ها شود. این ماده از سلول‌های بدن در برابر عوامل بیماری زا محافظت می‌کند. علاوه بر این، باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. بر اساس مطالعات انجام شده، قرص کافئین مانع از بروز بیماری‌های مختلف مثل دیابت نوع 2، آلزایمر، بیماری‌های قلبی، افسردگی، پارکینسون، سنگ کلیه و بیماری‌های کبدی می‌شوند. 

  • کمک به رشد مو

یکی دیگر از خواص قرص کافئین، کمک به رشد مو است. برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد، مکمل‌های حاوی کافئین به حفظ تراکم موهای سر و رشد موها کمک می‌کنند. با بالا رفتن سن، تراکم موها و ضخامت آن‌ها کاهش می‌یابد. 

همچنین ممکن است شخص ریزش موی شدیدی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل طاسی و ریزش موی شدید، کاهش جریان خون در کف سر است. کافئین می‌تواند باعث افزایش جریان خون در اطراف فولیکول مو شود. در نتیجه موها مقاومت بیشتری نسبت به ریزش خواهند داشت.

قرص کافئین بهتر است یا قهوه؟

سوال مهمی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که آیا قهوه می‌تواند جایگزین مناسبی برای قرص کافئین باشد؟ چه تفاوت‌هایی بین قرص کافئین و قهوه وجود دارد. مهم‌ترین تفاوت قهوه و قرص کافئین، طعم این دو ماده است. افرادی که علاقه‌ای به طعم قهوه ندارند، می‌توانند قرص کافئین مصرف کنند. 

علاوه بر این، قرص حاوی کافئین مصرف راحت‌تر و بهتری دارد. افرادی که نمی‌توانند در هر زمانی به سرویس بهداشتی دسترسی داشته باشند، بهتر است قرص مصرف کنند. علاوه بر این قهوه خاصیت اسیدی دارد. در نتیجه ممکن است باعث بروز مشکلاتی مثل سوزش سر دل یا رفلاکس معده شود. اما قرص کافئین معمولاً با این عوارض همراه نیست. مگر اینکه شخص به قرص حساسیت داشته باشد.

 با این وجود، قهوه نیز دارای برخی مزایا می‌باشد. به عنوان مثال سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. اما قرص کافئین معمولاً حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی نیست. مصرف بیش از حد قهوه باعث افزایش سطح کلسترول می‌شود. اما قرص‌های کافئین معمولاً باعث این مشکل نمی‌شوند.

عوارض جانبی قرص کافئین

این قرص مانند هر ماده دیگری ممکن است با برخی عوارض جانبی همراه باشد. مصرف بیش از حد این قرص باعث بروز مشکلات گوناگون می‌شود. برخی عوارض قرص کافئین شامل موارد زیر هستند:

  • رفلاکس معده
  • اضطراب
  • اسهال
  • سرگیجه
  • تشنگی مفرط
  • سردرد
  • بیخوابی
  • حالت تهوع
  • ضربان قلب تند
  • لرز بدن
  • فلج خواب
  • ناراحتی
  • استفراغ

توجه داشته باشید که قرص کافئین گزینه چندان مناسبی برای بیدار ماندن و کاهش خواب آلودگی نیست. بنابراین اگر احساس خواب آلودگی شدید دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا بهترین داروها برای شما تجویز شود. 

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردم درباره قرص کافئین و ویژگی‌های این ماده توضیح بدم. قرص حاوی کافئین می‌تونه جایگزین مناسبی برای قهوه و چای باشه. افرادی که تمایلی برای مصرف قهوه و مواد غذایی حاوی کافئین ندارن، می‌تونن به صورت روزانه قرص کافئین مصرف کنن و انرژی مورد نیاز بدن خودشون را فراهم کنن.

 البته قبل از مصرف قرص کافئین، باید با پزشک مشورت کنن تا درباره نحوه مصرف زمان مصرف این قرص مطلع بشن. این ماده فواید بسیار بهتری نسبت به قهوه و چای داره. به عنوان مثال باعث بروز عوارضی مثل سوزش سر دل نمی‌شه. البته قهوه دارای برخی ترکیبات آنتی اکسیدیه که ممکنه برای بدن مفید باشه. علاوه بر این، قرص کافئین مثل هر قرص دیگه‌ای ممکنه باعث بروز برخی عوارض بشه.

 بنابراین بهتره به شکل خودسرانه برای مصرف اون اقدام نکنین. افرادی که انرژی کافی برای انجام دادن فعالیت‌های روزمره ندارن، بهترین کاندیدا برای مصرف قرص کافئین هستن. زیرا این قرص باعث افزایش متابولیسم و چربی سوزی می‌شه.

 برای به دست اطلاعات بیشتر درباره بهترین زمان مصرف قرص کافئین با متخصص‌های مجموعه فیت کلاب مشورت کنین. متخصص‌های این مجموعه بهترین برنامه غذایی رو در اختیار شما قرار می‌دن و تا زمان رسیدن به تناسب اندام کنار شما هستن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه