دلیل ریزش مو شدید ؛ روش های جلوگیری از ریزش مو

ریزش موی شدید یک مسئله بسیار آزاردهنده و ناراحت کننده است. نه تنها اقایان، بلکه بانوان نیز ریزش مو را تجربه می‌کنند. عوامل مختلف مانند کمبود مواد مغذی، مصرف برخی داروها یا عوامل ژنتیکی، بر ریزش مو تاثیرگذار هستند. می‌توان از روش‌های مختلف برای درمان این مشکل استفاده کرد. رایج‌ترین روش، مصرف داروها و برخی مکمل‌ها هستند. البته ریزش مو همیشه نگران کننده نیست. به عنوان مثال متخصصان تغذیه معتقد هستند، ریزش ۷۰ تا ۱۰۰ تار مو طی روز کاملاً طبیعی است.

 اما اگر ریزش مو از این مقدار بیشتر شود، باعث بروز مشکلاتی مثل طاسی با الگوی مردانه و زنانه خواهد شد. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره دلیل ریزش مو شدید توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علائم ریزش مو

علائم ریزش مو
علائم ریزش مو

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که از کجا متوجه شویم به ریزش مو دچار هستیم؟ این عارضه به شکل‌های مختلفی مشاهده می‌شود. ممکن است شخص ریزش موی سر یا بدن را تجربه کند. برخی از مهم‌ترین علائم این عارضه شامل موارد زیر هستند.

  • کاهش تدریجی موی جلو سر

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های ریزش موهای سر، کاهش تدریجی موهای جلوی سر است. البته این مسئله در آقایان شایع‌تر از بانوان است‌. ریزش موهای جلوی سر یک عارضه تقریباً شایع است که در اغلب آقایان و برخی از بانوان با افزایش سن مشاهده می‌شود. در آقایان، فرایند ریختن مو از قسمت جلوی سر شروع می‌شود و به مرور زمان به بخش‌های میانی سر می‌رسد. اما در بانوان، خطوط مو تغییری نمی‌کند و صرفاً حجم کل موهای سر کاهش می‌یابد.

  • ریزش موی منطقه‌ ای

 از دیگر نشانه‌های این عارضه، ریزش موی منطقه‌ای است. در این فرایند، موهای سر به صورت تکه تکه و از نواحی مختلف سر می‌ریزد. این الگوی ریزش، معمولاً در ناحیه سر مشاهده می‌شود. اما در برخی موارد ممکن است در مناطق مختلف بدن نیز مشاهده شود. افرادی که به این عارضه مبتلا هستند، قبل از ریزش مو علائمی مثل درد و خارش پوست را تجربه می‌کنند.

  • ریزش موی ناگهانی

 در برخی موارد، موهای سر به صورت ناگهانی می‌ریزند.  به عنوان مثال زمانی که شخص به بیماری خاصی مبتلا می‌شود یا تحت فشار و استرس شدید قرار می‌گیرد، این مشکل را تجربه می‌کند. در این حالت، ممکن است دسته بزرگی از موهای سر بعد از شانه کردن مو روی زمین بریزند.

  • ریزش مو شدید در کل بدن

گاهی اوقات ریزش مو در ناحیه سر مشاهده نمی‌شود. بلکه در نواحی مختلف بدن مشاهده خواهد شد. به عنوان مثال ابتدا به برخی بیماری‌ها یا شیمی درمانی، باعث ریخته شدن موهای بدن می‌شود. البته این مشکل موقتی است و موهای بدن یا سر بعد از مدتی رشد می‌کند.

علت ریزش مو

دلایل ریخته شدن موهای سر بسیار متعدد هستند. در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایل را برای شما بیان می‌کنیم:

  • آلوپسی آندروژنیک

مهم‌ترین مهمترین علت ریزش مو مردان و بانوان، ابتلا به بیماری آلوپسی آندروژنیک است. این بیماری با عنوان طاسی با الگوی مردانه یا زنانه شناخته می‌شود. نام دیگر آن آلوپسی ارثی است. این بیماری معمولاً به دلایل ژنتیکی بروز پیدا می‌کند. مردان مبتلا به بیماری آلوپسی آندروژنیک، ریزش موی شدیدی در ناحیه شقیقه و تاج سر دارند. در بانوان، تارهای مو نازک می‌شوند و حجم کلی موهای سر کم خواهد شد. احتمال بروز این بیماری با افزایش سن افزایش می‌یابد.

 بسیاری از بانوان بعد از یائسگی به این بیماری مبتلا می‌شوند. می‌توان از روش‌های مختلف برای درمان بیماری آلوپسی آندروژنیک استفاده کرد. یکی از این روش‌ها، مصرف داروی ماینوکسیدیل است. این دارو به رشد موهای سر کمک می‌کند. حدود ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد تا دارو روی موهای شما تاثیر بگذارد.

  • بارداری

دیگر علت ناگهانی ریزش مو در زنان، بارداری است. بسیاری از بانوان در دوران بارداری یا بعد از زایمان، ریزش مو را تجربه می‌کنند. زیرا در دوران بارداری، سطح استروژن بدن کاهش پیدا می‌کند. البته این ریزش مو کاملاً موقتی است و بعد از گذشت چند ماه برطرف می‌شود. در چنین شرایطی، می‌توانید از مکمل‌های تقویت کننده موهای سر استفاده کنید. همچنین استفاده از شامپوها و نرم کننده‌های تقویت کننده مو توصیه می‌شود.

  • درماتوفیتوز

دیگر دلیل ریزش مو شدید، بیماری درماتوفیتوز یا کرم حلقوی است. این بیماری نوعی عفونت قارچی است که باعث ریزش موی شدید یا کچلی می‌شود. در این حالت، موهای سر به صورت تکه‌ای می‌ریزند. از مهم‌ترین علائم بروز این بیماری، شامل ایجاد لکه‌های حلقه مانند روی سر و پوسته پوسته شدن پوست سر هستند. ابتدا مقدار ریزش مو بسیار محدود است. اما به مرور زمان، میزان ریزش مو افزایش می‌یابد. بهتر است این بیماری را نادیده نگیرید. زیرا به مرور تشدید می‌شود و باعث بروز عوارض گوناگون خواهد شد.

  • قرص های ضد بارداری

مصرف قرص‌های ضد بارداری، مهم‌ترین دلیل ریزش مو شدید است. برخی بانوان، بعد از مصرف این قرص‌ها ریزش موی خفیف یا شدید را تجربه می‌کنند. برخی افراد در حدود چند هفته یا چند ماه بعد از مصرف قرص ضد بارداری، دچار ریزش مو می‌شوند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم قرص‌هایی را مصرف کنید که دارای مقدار کمی آندروژن هستند. زیرا آندروژن خطر بروز این عارضه را افزایش می‌دهد.

  • کمبودهای تغذیه ای

کمبود برخی مواد مغذی در بدن، دیگر دلیل ریزش مو شدید می‌شود. افرادی که رژیم‌های غذایی نامناسب را دنبال می‌کنند، بیشتر از سایر مردم در معرض خطر بروز این عارضه قرار دارند. به طور کلی رژیم‌های غذایی که حاوی مقدار بسیار کمی پروتئین یا ویتامین‌هایی مانند آهن باشند، با خطر ریزش موی شدید مرتبط هستند. پیشنهاد می‌کنیم برای رفع این مشکل به متخصصان تغذیه مراجعه کرده و برنامه غذایی دریافت کنید. همچنین بهتر است برخی مکمل‌های تقویت کننده مو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

  • کم شدن آب بدن

آب و مایعات نقش بسیار مهمی در بدن دارند. کمبود آب مهم‌ترین دلیل ریزش مو شدید است. عملکرد بسیاری از اندام‌های داخلی بدن به آب بستگی دارد. به همین دلیل بهتر است به صورت روزانه بین ۸ تا ۱۲ لیوان آب مصرف کنید. کم آبی شما را در معرض بروز بسیاری از مشکلات مثل بیماری‌های پوستی و ریزش موی شدید قرار می‌دهد. مایعات باعث هیدراته شدن پوست سر می‌شوند و مواد مغذی را در اختیار فولیکول‌های مو قرار می‌دهند. دهیدراته شدن بدن باعث شکننده و ضعیف شدن موهای سر می‌شود.

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک

بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک، مهم‌ترین علت ریزش شدید مو در زنان است که با علائمی مثل ریزش موی شدید، رشد موهای زائد، تاخیر در قاعدگی و مواردی مانند این همراه می‌باشد. عدم تعادل هورمون‌های جنسی زنانه و مردانه، باعث بروز این عارضه می‌شود. در این حالت، سطح هورمون آندروژن در بدن افزایش می‌یابد.

 همین مسئله باعث ایجاد کیست در تخمدان، افزایش وزن، تاخیر در قاعدگی. ناباروری و مواردی مانند این خواهد شد. علاوه بر این، ممکن است حجم موهای سر تا حد زیادی کاهش یابد. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، باید داروهای کنترل کننده آندروژن مصرف کنند.

تشخیص ریزش مو

تشخیص ریزش مو
تشخیص ریزش مو

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

علاوه بر نشانه‌هایی که برای شما بیان شد، می‌توان ریزش مو را با استفاده از برخی راهکارهای ساده مثل آزمایش خون و مواردی مانند این تشخیص داد. همانطور که گفته شد، ابتلا به برخی بیماری‌ها و عوامل ژنتیکی از مهم‌ترین دلایل بروز این عارضه هستند. به همین دلیل، پزشک آزمایش‌های خاصی را برای شخص تجویز می‌کند تا از سلامتی فرد مطلع شود. برخی از روش‌های تشخیص ریزش مو شامل موارد زیر هستند:

  • آزمایش خون

آزمایش خون یک روش مناسب برای تشخیص این عارضه است. پزشکان از این آزمایش برای شناسایی برخی بیماری‌ها مانند تیروئید یا دیابت استفاده می‌کنند. زیرا این بیماری‌ها باعث ریزش مو می‌شوند.

  • تست کشیدن مو (pull test)

تست کشیدن مو از دیگر روش‌های تشخیص این عارضه است. در این روش لازم است مقداری کمی از موهای سر را با دست بگیرید و به آرامی بکشید. سپس ببینید چه تعداد از موها روی زمین ریخته‌اند. با استفاده از این تکنیک ساده، متوجه خواهید شد میزان استحکام تارهای مو چقدر است.

نمونه برداری از پوست سر (بیوپسی)

در این تکنیک، پزشک چند تار مو از سر جدا می‌کند یا از پوست سر نمونه برداری خواهد کرد. سپس نمونه‌ها را برای آزمایشگاه می‌فرستد تا علل ریزش مو مشخص شود. در برخی موارد، مشکلاتی مثل عفونت باعث بروز این مشکل می‌شوند. 

 روش های جلوگیری از ریزش مو

روش‌های مختلفی برای جلوگیری از ریزش موهای سر وجود دارد. در ادامه برخی از این راهکارها را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. یکی از مهم‌ترین راهکارها این است که با موهای خود با ملایمت رفتار کنید. به عنوان مثال زمانی که موهای شما خیس یا مرطوب است، نباید آن‌ را شانه کنید. همچنین از کشیدن موهای سر جلوگیری کنید. ترجیحاً از یک شانه چوبی استفاده کنید و شانه‌های پلاستیکی را دور بیندازید. همچنین زمانی که موهای سر خیس است، نباید از اتو استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو، محکم بستن موهای سر است. پیشنهاد می‌کنیم تا حد امکان این کار را انجام ندهید.
  2. از مکمل‌ها و ویتامین‌های مختلف برای کمک به رشد مو استفاده کنید. البته توصیه می‌کنیم به شکل خودسرانه برای مصرف این مکمل‌ها اقدام نکنید. برای انتخاب بهترین مکمل، می‌توانید با پزشک مشورت کنید.
  3. به هیچ وجه در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید و از موهای سر خود در برابر اشعه ماورای بنفش و اشعه نور خورشید محافظت کنید. ترجیحاً می‌توانید هنگام خروج از منزل از کلاه استفاده کنید.
  4. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و سیگار خودداری کنید. برخی پژوهش‌ها نشان داده است، ارتباط مستقیمی بین مصرف نوشیدنی‌های الکلی و ریزش مو وجود دارد. همچنین سیگار باعث ریزش موی شدید به خصوص در آقایان می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره دلیل ریزش مو شدید توضیح داده شد. ریزش مو یک مشکل تقریباً شایع است که در بسیاری از آقایان و بانوان مشاهده می‌شود. عوامل مختلف مثل سبک زندگی نامناسب، عوامل ژنتیکی و ابتلا به برخی بیماری‌ها بر ریزش مو موثر هستند. این عارضه به شکل‌های مختلف مثل ریزش موی سکه‌ای یا کاهش حجم موهای سر مشاهده می‌شود. 

پیشنهاد می‌کنیم برای تشخیص عارضه به پزشک مراجعه کنید یا آزمایشات مربوطه را انجام دهید. در حال حاضر از روش‌های مختلفی برای درمان این مشکل استفاده می‌شود. رایج‌ترین روش‌ها مصرف برخی قرص‌ها و مکمل‌ها هستند. علاوه بر این، می‌توان از تکنیک‌های دیگر مثل مزوتراپی، لیزر درمانی، تزریق هیرفیلر و مواردی مانند این کمک گرفت. 

برای انتخاب بهترین روش درمان، بهتر است با متخصصان و پزشکان مشورت کنید. متخصصان تغذیه فیت کلاب، بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا ریزش موی خود را کاهش دهید و موهایی شاداب و سالم داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه