دوچرخه سواری و فواید آن برای لاغری و تناسب اندام

دوچرخه سواری و فواید آن برای لاغری و تناسب اندام

اگر به ورزش‌های هوازی علاقه زیادی دارید، دوچرخه سواری گزینه کاملا مناسبی برای شما خواهد بود. به طور کلی برای حفظ تناسب اندام و سلامتی، باید فعالیت‌های ورزشی انجام دهید. اما مهم‌ترین مسئله انتخاب نوع فعالیت ورزشی است. ورزش‌های هوازی برای شما بهتر هستند یا ورزش‌های قدرتی؟ برای پاسخ دادن به این سوال، باید با مربیان ورزشی مشورت کنید. 

بسیاری از افراد به ورزش‌های هوازی مانند دوچرخه سواری علاقه دارند. زیرا این ورزش هیجان بسیار بالایی دارد و به راحتی انجام می‌شود. فعالیت‌های ورزشی مانند دوچرخه سواری، خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت و آرتروز را کاهش می‌دهند. بر اساس مطالعات انجام شده، دوچرخه سواری مکرر باعث کاهش خطر بیماری‌های مختلف می‌شود و به حفظ سلامتی بدن شما کمک می‌کند.

 یکی از مهم‌ترین مزایای مزایای دوچرخه سواری، این است که محدودیت سنی ندارد. همه افراد از جمله کودکان یا افراد بزرگسال، می‌توانند از این ورزش لذت ببرند. علاوه بر این، دوچرخه سواری آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند و بسیار سرگرم کننده و ارزان قیمت است. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره دوچرخه سواری و فواید آن برای لاغری و تناسب اندام توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مزایای دوچرخه سواری برای کاهش وزن و سلامتی 

مزایای دوچرخه سواری برای کاهش وزن و سلامتی 
مزایای دوچرخه سواری برای کاهش وزن و سلامتی

همانطور که گفته شد، دوچرخه سواری ورزش کاملاً مناسبی برای کاهش وزن و حفظ سلامتی است. شما به راحتی می‌توانید این ورزش را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. به عنوان مثال تا محل کار دوچرخه سواری کنید. برخی از مهم‌ترین فواید دوچرخه سواری برای لاغری، تناسب اندام و سلامتی شامل موارد زیر هستند: 

  • کاهش وزن 

یکی از مهم‌ترین فواید دوچرخه سواری برای لاغری و تناسب اندام، کمک به کاهش وزن است. این ورزش هوازی، بهترین گزینه برای رسیدن به وزن ایده‌ال است. زیرا باعث افزایش سوخت و ساز بدن شما می‌شود. بر اساس مطالعات انجام شده، این ورزش به عضله‌سازی و تجزیه چربی‌ها در بدن کمک می‌کند. بسیاری از گروه‌های عضلانی بدن هنگام انجام این ورزش درگیر می‌شوند. 

بنابراین اگر به دنبال یک بدن خوش فرم و ورزیده هستید، پیشنهاد می‌کنیم دوچرخه سواری کنید. البته توجه داشته باشید که این ورزش به تنهایی تاثیر چندانی بر کاهش وزن ندارد. در کنار دوچرخه سواری، باید رژیم‌های غذایی مناسب را دنبال کنید. علاوه بر این، مدت زمان دوچرخه سواری اهمیت بسیار زیادی دارد. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، حداقل ۲۰۰۰ کالری در هفته باید از طریق فعالیت‌های بدنی تجزیه شود تا شخص به تناسب اندام برسد و کاهش وزن قابل قبولی داشته باشد.

 با انجام دوچرخه سواری در بازه زمانی یک ساعت، ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری در بدن شما تجزیه خواهد شد. اگر روزی دوبار دوچرخه سواری کنید، کالری بیشتری در بدن شما تجزیه می‌شود. یک پژوهش بریتانیایی نشان می‌دهد، ۳۰ دقیقه دوچرخه سواری طی روز باعث تجزیه ۵ کیلوگرم چربی در بازه زمانی یک ساله می‌شود.

  • چربی سوزی بعد از به پایان رسیدن ورزش

یکی از مهم‌ترین فواید دوچرخه سواری برای شکم، افزایش چربی سوزی بعد از ورزش است. همانطور که گفته شد، این ورزش بر کاهش وزن تاثیر می‌گذارد و به چربی سوزی کمک می‌کند. علاوه بر این، نقش مهمی در افزایش استقامت بدنی دارد. اخیراً محققان متوجه شده‌اند که سوخت و ساز بدن تا چند ساعت بعد از دوچرخه سواری افزایش می‌یابد.

 یعنی تا چند ساعت بعد از به پایان رسیدن این ورزش، توده‌های چربی در حال تجزیه شدن هستند. همچنین یک مطالعه نشان داد توده‌های چربی در بدن دوچرخه سوارانی که با سرعت بیشتری دوچرخه سواری می‌کنند، در حدود سه و نیم برابر بیشتر از دوچرخه سوارانی که سرعت پایینی دارند تجزیه می‌شود. 

  • بهبود سلامت قلب و عروق

این ورزش صرفاً بر کاهش وزن و لاغری تاثیر نمی‌گذارد، بلکه فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. به عنوان مثال به بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی کمک می‌کند. برخی از بیماری‌های قلبی عروقی شامل سکته مغزی، فشار خون بالا و حملات قلبی هستند. دوچرخه سواری مکرر و منظم باعث افزایش جریان خون در بدن می‌شود و خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. 

همچنین برخی مطالعات نشان داده است، این ورزش باعث تقویت ماهیچه‌های قلب می‌شود و به کاهش سطح کلسترول بد بدن کمک می‌کند. همانطور که می‌دانید تجمع کلسترول بد در اطراف رگ‌های قلبی، یکی از مهم‌ترین دلایل سکته قلبی است. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که مسیر خانه تا محل کار را با دوچرخه طی می‌کنند، تا ۳ برابر کمتر از مسافران اتومبیل در معرض آلودگی‌های اتمسفر قرار می‌گیرند.

 در نتیجه دوچرخه سواری بر بهبود عملکرد ریه نیز موثر است. برای بررسی تاثیر این ورزش بر عملکرد قلب، یک مطالعه در کشور دانمارک انجام شد. این پژوهش در بازه زمانی ۱۴ سال بر روی ۳۰ هزار نفر انجام گرفت. تمامی شرکت کنندگان در بازه سنی ۲۰ تا ۹۳ سال قرار داشتند. نتیجه این مطالعه نشان داد دوچرخه سواری منظم، از قلب در برابر بیماری‌های مختلف محافظت می‌کند.

  • جلوگیری از بروز سرطان 

پژوهش‌های گوناگونی درباره ارتباط بین ورزش و سرطان انجام شده است. برخی از این مطالعات شامل بررسی تاثیر دوچرخه سواری بر سرطان روده بزرگ و سرطان سینه هستند. نتیجه پژوهش‌ها نشان داده است، دوچرخه سواری منظم باعث کاهش خطر بروز سرطان روده می‌شود. همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

  • کاهش علائم دیابت 

اگر به بیماری‌های دیابتی مبتلا هستید یا در معرض این بیماری قرار دارید، پیشنهاد می‌کنیم دوچرخه سواری کنید. طی چند سال گذشته تعداد بیماران مبتلا به دیابت نوع دو افزایش یافته است. به همین دلیل این مسئله به یک نگرانی مهم برای پزشکان تبدیل شده است.

 اغلب پزشکان و متخصصان معتقد هستند، کم تحرکی باعث بروز بیماری دیابت نوع دو می‌شود. برای اثبات این مسئله، پژوهش‌های گوناگونی در کشور فنلاند انجام شد. نتیجه مطالعات نشان داد افرادی که بیشتر از نیم ساعت طی روز دوچرخه سواری می‌کنند، تا ۴۰ درصد کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت قرار می‌گیرند.

  • کاهش آسیب های استخوانی

این ورزش به بهبود قدرت هماهنگی و استقامت بدن کمک می‌کند. همچنین نقش مهمی در حفظ تعادل بدن دارد. حفظ تعادل و هماهنگی، هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی از جمله تمرینات قدرتی اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال، از آسیب دیدن مفصل‌ها و استخوان‌ها هنگام انجام تمرینات قدرتی جلوگیری می‌کند. 

علاوه بر این مانع از زمین خوردن و شکستگی استخوان می‌شود. افرادی که به آرتروز مبتلا هستند، می‌توانند این ورزش را امتحان کنند. زیرا در ورزش دوچرخه سواری، فشار بسیار محدودی به استخوان‌ها وارد می‌شود. نکته جالب این است که این ورزش باعث نازک شدن استخوان نمی‌شود.

  • بهبود روحیه 

از دیگر فواید دوچرخه سواری صبحگاهی، بهبود روحیه است. این ورزش از بروز بیماری‌هایی مانند افسردگی، استرس و اضطراب شدید جلوگیری می‌کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، دوچرخه سواری به بهبود سلامت روانی کمک می‌کند. این ورزش با لذت بسیار زیادی همراه است و معمولا در فضای باز انجام می‌شود. به همین دلیل اکسیژن بیشتری در اختیار سلول‌های مغزی قرار می‌گیرند و دوپامین بیشتری ترشح خواهد شد.

  • تنظیم سطح کلسترول خون

یکی از مهم‌ترین فواید دوچرخه سواری برای لاغری و تناسب اندام، تنظیم سطح کلسترول خون است. این ورزش مانند باقی ورزش‌های هوازی، باعث افزایش سطح کلسترول خوب بدن می‌شود. در مقابل سطح کلسترول بد را کاهش می‌دهد. کلسترول خوب نقش مهمی در تقویت سیستم قلبی و عروقی دارد. کاهش سطح کلسترول بد، به لاغر شدن شکم و پهلو یا سایر نقاط بدن کمک می‌کند. در نتیجه اگر به دنبال یک روش ساده و کاربردی برای لاغر شدن هستید، پیشنهاد می‌کنیم دوچرخه سواری را انتخاب کنید.

  • تقویت قوای جنسی

پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، این ورزش بر تقویت قوای جنسی موثر است. زیرا باعث افزایش جریان خون در بدن می‌شود. بهبود جریان خون در بدن انسان، یک راهکار نتیجه بخش برای کاهش ناتوانی جنسی است. اخیراً یک پژوهش ثابت کرده است که سه ساعت ورزش دوچرخه سواری طی هفته، تا ۳۰ درصد میزان ناتوانی جنسی را در آقایان کاهش می‌دهد. علاوه بر این، دوچرخه سواری باعث تاخیر یائسگی در بانوان می‌شود.

  • تقویت مغز

این ورزش باعث تقویت ماده خاکستری مغز می‌شود. مطالعات انجام شده نشان داده است، فعالیت‌های ورزشی باعث بهبود ارتباطات عصبی در مغز می‌شوند. بنابراین دوچرخه سواری می‌تواند به تقویت مغز کمک کند. علاوه بر این باعث رشد مجدد آکسون‌ها در سلول‌های آسیب دیده می‌شود.

 آکسون‌ها بخشی از سلول‌های عصبی یا نورون‌ها هستند که برای انتقال پیام‌های عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوچرخه سواری حتی به آینده شما نیز کمک می‌کند یعنی باعث تقویت عملکرد مغز در سال‌های پیری می‌شود. افزایش جریان خون و اکسیژن در مغز، باعث بازسازی گیرنده‌ها و فعال‌سازی آن‌ها می‌شود. این مسئله از بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر جلوگیری می‌کند.

  • تقویت خواب 

دوچرخه سواری نه تنها به لاغری و تناسب اندام کمک می‌کند، بلکه باعث تقویت خواب می‌شود. کاهش خواب شبانه برای بازه زمانی یک ساعت، باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول خواهد شد. ترشح این هورمون هنگام شب، می‌تواند کیفیت خواب را کاهش دهد. فعالیت‌های ورزشی به تنظیم ترشح این هورمون‌ها کمک می‌کنند. بنابراین اگر خواب ناآرامی دارید، پیشنهاد می‌کنیم به صورت روزانه دوچرخه سواری انجام دهید.

نکات و اصول ایمنی هنگام دوچرخه‌سواری

نکات و اصول ایمنی هنگام دوچرخه‌سواری
نکات و اصول ایمنی هنگام دوچرخه‌سواری

اگر به ورزش دوچرخه سواری علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم هنگام انجام این ورزش به برخی نکات و اصول توجه داشته باشید. این نکات شامل موارد زیر هستند: 

  • دریافت مشاوره از پزشک 

اگرچه دوچرخه سواری به عنوان یک ورزش ایمن و ساده شناخته می‌شود، اما برای همه افراد مناسب نیست. برخی افراد به بیماری‌های خاصی مبتلا هستند یا شرایط پزشکی منحصر به فردی دارند. به همین دلیل بهتر است قبل از انجام این ورزش با پزشک مشورت کنید.

  • حفاظت از پوست، چشم و ریه‌

اگر در شهرهای بزرگی مانند تهران زندگی می‌کنید، بهتر است هنگام خروج از منزل برای دوچرخه سواری به برخی نکات توجه داشته باشید. زیرا ممکن است هوای شهر آلوده باشد. با انجام دوچرخه سواری، ممکن است آلودگی و مواد سمی بیشتری وارد ریه شما شود. در نتیجه ترجیحاً بهتر است از دستگاه‌های دوچرخه سواری در فضای بسته استفاده کنید.

 اما اگر به دوچرخه سواری در فضای باز علاقه دارید، کافی است هنگام خروج از منزل از ضد آفتاب استفاده کنید. کلاه و عینک آفتابی نیز از پوست و چشم‌های شما محافظت می‌کند. برای جلوگیری از ورود آلاینده‌های سمی به بدن، از ماسک استفاده کنید.

با رژیم و ورزش
۱۲ کیلو کاهش وزن در ۳ ماه

اگر تا این جای مقاله به جواب سوالات خودتون نرسیدین میتوانید با مراجعه به تالارگفتوگو فیت کلاب سوالات خودتون رو از متخصصین ما بپرسید.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره دوچرخه سواری و فواید آن برای لاغری تناسب اندام توضیح داده شد. دوچرخه سواری یکی از سالم‌ترین و ایمن‌ترین ورزش‌ها برای همه افراد در هر گروه سنی است. اگر اضافه وزن شدیدی دارید، این ورزش گزینه کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود.

 زیرا دوچرخه سواری در دسته ورزش‌های هوازی قرار می‌گیرد و به چربی سوزی یا افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند ورزش‌های هوازی بیشتر از ورزش‌های قدرتی به لاغر شدن کمک می‌کنند. دوچرخه سواری صرفاً بر تناسب اندام و لاغری تاثیرگذار نیست، بلکه فواید گوناگونی برای بدن دارد. به عنوان مثال از بروز بسیاری از بیماری‌ها مثل سرطان و دیابت جلوگیری می‌کند. 

علاوه بر این، باعث بهبود روحیه و کاهش استرس و اضطراب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم در کنار دوچرخه سواری، رژیم‌های غذایی مناسب را دنبال کنید. متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا در بازه زمانی کوتاهی به تناسب اندام برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فواید دوچرخه سواری در بدنسازی، با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه