حمص چیست؟ ؛ طرز تهیه حمص

حمص چیست؟ ؛ طرز تهیه حمص

حمص یک غذای پرطرفدار مدیترانه‌ای – عربی است که طرفداران بسیار زیادی در اغلب کشورهای آسیایی مثل ارمنستان و کشورهای عربی دارد. این غذا بخش قابل توجهی از پروتئین مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده، حمص فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد.

 این غذا از ترکیب نخود و دانه‌های کنجد آسیاب شده، روغن زیتون، آبلیمو، سیر و برخی مواد اولیه دیگر تهیه می‌شود. این غذا نه تنها طعم بسیار دلپذیری دارد، بلکه حاوی مواد مغذی گوناگونی می‌باشد. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم طرز تهیه حمص را به شما توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

حمص چیست؟

حمص یک غذای مخصوص خاورمیانه است که از نخود له شده تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا، باید نخود را با یک چاشنی مانند دانه کنجد و سیر ترکیب کرد. بیشتر ارزش غذایی این غذا، مربوط به مواد مغذی مانند فیبر، پروتئین، آهن، فسفر و اسید فولیک است. علاوه بر این، مواد معدنی مانند مس و سلنیوم در حمص وجود دارد. نام این غذا از کلمه عربی حُمُص گرفته شده است که به معنی نخود می‌باشد. 

نام کامل غذا، حُمُص بی تاحینه (نخود با تاهین) است. این غذا در بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۵ ابداع شد و به سرعت مورد توجه مردم خاورمیانه قرار گرفت. یکی از مهم‌ترین مزایای حمص، این است که به سادگی تهیه شده و یک غذای در دسترس است. در بسیاری از کشورهای عربی و بخش‌هایی از غرب آسیا، حمص همراه با نان مصرف می‌شود. 

نحوه سرو حمص

معمولاً از ادویه‌های مانند زیره یا پاپریکا برای بهبود طعم این غذا استفاده می‌شود. می‌توان این غذا را همراه با برخی چاشنی‌ها مانند تخم مرغ آب پز، گوشت چرخ کرده، بادمجان و مواردی مانند این مصرف کرد. جالب است بدانید، این غذا حتی در کشورهای مدیترانه‌ای مانند قبرس، یونان و ترکیه محبوب است و همراه با نان سرو می‌شود. در کشورهایی مانند اسرائیل، فلسطین و لبنان، به عنوان یک وعده غذای اصلی مصرف می‌شود. می‌توان حمص را به صورت گرم یا سرد سرو کرد.

فواید حمص برای بدن

فواید حمص برای بدن
فواید حمص برای بدن

همانطور که گفته شد، این غذا فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین فواید حمص برای بدن را بیان می‌کنیم: 

  • کاهش التهابات بدن

یکی از مهم‌ترین فواید حمص، این است که به کاهش التهابات بدن کمک می‌کند. ترکیبات مغذی موجود در این غذا، خطر بروز بسیاری از بیماری‌های عفونی و آسیب‌ها را کاهش می‌دهند. اگر التهابات بدن برای مدت طولانی ادامه پیدا کنند، با عنوان التهاب مزمن شناخته می‌شوند و بسیار خطرناک هستند. حمص یک غذای سالم است که به درمان التهاب مزمن کمک می‌کند. 

به عنوان مثال، ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی هستند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، دانه‌های کنجد نقش مهمی در کاهش التهابات بدن دارند. 

  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش 

یکی دیگر از مهم‌ترین فواید حمص، این است که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. نخود حاوی مقدار زیادی فیبر است و باعث تنظیم عملکرد روده‌ها می‌شود. علاوه بر این، فیبر به رشد باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند. در هر ۳۰ گرم حمص، حدود دو گرم فیبر وجود دارد که ۶ درصد فیبر مورد نیاز بدن انسان را تامین می‌کند. علاوه بر این، فیبر تاثیر بسیار زیادی بر درمان بیماری یبوست دارد. زیرا باعث نرم شدن مدفوع می‌شود و به بهبود فرایند دفع کمک می‌کند. در سال ۲۰۱۰، یک پژوهش درباره این مسئله انجام شد.

  • تنظیم قند خون

یکی از بهترین فواید این غذا، تنظیم قند خون است. ماده اصلی تشکیل دهنده حمص، نخود است. همانطور که می‌دانید، نخود شاخص گلیسمی پایینی دارد و باعث افزایش شدید قند خون نمی‌شود. شاخص گلیسمی، مقیاسی است که برای بررسی تاثیر مواد غذایی مختلف بر سطح قند خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی داشته باشند، با سرعت جذب می‌شوند. این غذاها باعث افزایش و کاهش ناگهانی سطح قند خون می‌شوند. در نتیجه برای افرادی که به بیماری‌های دیابتی مبتلا هستند، چندان مناسب نخواهند بود. در مقابل غذاهایی که شاخص گلسیمی پایینی دارند، به آرامی هضم می‌شوند. در نتیجه سطح قند خون به یکباره افزایش یا کاهش پیدا نخواهد کرد. 

مواد اولیه برای پخت حمص ساده یا لبنانی 
مواد اولیه برای پخت حمص ساده یا لبنانی

 

برای پخت این غذا به چند ماده اولیه ساده نیاز دارید. یکی از مهم‌ترین مواد اولیه نخود است. بهتر است نخود را از شب قبل خیس کنید یا قبل از پخت بپزید. باقی مواد اولیه شامل موارد زیر هستند:

1.سیر (1 یا 2 حبه):

 اگر اولین بار است برای پخت این غذا اقدام می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم از یک حبه سیر استفاده کنید. مطمئن شوید که سیر به طور کامل خرد شده باشد. برای از بین بردن تندی سیر، می‌توانید آن را چند دقیقه در آب لیمو قرار دهید.

2.تاهینی (یک سوم فنجان)

یکی دیگر از مهم‌ترین مواد اولیه‌ای که به آن نیاز دارید، تاهینی است. تاهینی نوعی خمیر غلیظ و تلخ است که از کنجد برشته شده یا سرخ شده تهیه می‌شود.

3.آب لیموی تازه (از 1 لیمو)

 پیشنهاد می‌کنیم از آبلیمو تازه استفاده کنید. باقی مواد اولیه شامل ادویه‌ها، روغن زیتون و چاشنی‌ها هستند.

نحوه پخت حمص 

روش‌های مختلفی برای پخت این غذا وجود دارد. این غذا در بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تهیه می‌شود. برای پخت حمص کافی است مراحل زیر را طی کنید: 

  1. از یک شب قبل نخود را در آب خیس دهید. سپس نخودها را در یک قابلمه بریزید و اجازه دهید تا با شعله ملایم پخته شوند. 
  2. بعد از اینکه نخودها پخته شدند، مقداری آب داغ روی آن‌ها بریزید. سپس نصف قاشق چای‌خوری جوش شیرین به آن اضافه کنید و چند دقیقه صبر کنید. سپس یک مشت نخود بردارید و زیر شیر آب قرار دهید. در این حالت، باید نخودها را به یکدیگر بمالید تا پوست آن‌ها جدا شود. توجه داشته باشید پوست نخود زمانی جدا می‌شود که به طور کامل پخته شده باشد.
  3. بعد از اینکه پوست نخودها جدا شد، آن‌ها را روی یک دستمال بریزید و به خوبی خشک کنید. سپس تمام نخودها را در یک ظرف غذاساز که دارای تیغه است بریزید. دستگاه را روشن کنید تا نخودها له شوند، یعنی نخودها باید به خمیر تبدیل شوند.
  4. در مرحله بعد، دو تکه یخ، مقداری تاهین، نمک و آبلیمو به غذاساز اضافه کنید. می‌توانید تاهین را به صورت آماده از فروشگاه‌ها خریداری کنید. محتویات غذاساز را برای بازه زمانی ۴ تا ۵ دقیقه با یکدیگر مخلوط کنید. تا جایی که مخلوط شما به یک ترکیب خمیری با غلظت بالا تبدیل شود. سپس مقدار کمی آب داغ به آن اضافه کنید. مجدداً دستگاه غذاساز را روشن کنید تا مواد اولیه با یکدیگر ترکیب شوند.
  5. ماده خمیری را در یک کاسه کوچک بریزید. سپس مقدار زیادی روغن زیتون به آن اضافه کنید. می‌توانید برای تزیین غذا از سبزیجات، سماق یا نخود استفاده کنید. این غذا را همراه با نان میل کنید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

نکات کلیدی طرز تهیه حمص لبنانی

بهتر است هنگام پخت این غذا به برخی نکات کلیدی توجه داشته باشید. در ادامه نکات طرز تهیه حمص حرفه ای را برای شما بیان می‌کنیم: 

  1. می‌توانید از سبزیجات برای تهیه این غذا استفاده کنید. برخی از سبزیجات برای پخت حمص شامل بادمجان، کدو، فلفل و سیر هستند.
  2. می‌توان از زیتون سبز یا زیتون سیاه خرد شده نیز استفاده کرد.
  3. برای اینکه حمص به یک غذای مقوی تبدیل شود، پیشنهاد می‌کنیم از بادام یا گردو استفاده کنید.
  4. برای اینکه غذا در بازه زمانی کوتاه‌تری تهیه شود، پیشنهاد می‌کنیم آن را در زودپز بریزید. همچنین می‌توانید از نخود کنسرو شده استفاده کنید.
  5. برای بهبود طعم غذا، می‌توان از ادویه‌هایی مانند زیره، پاپریکا و مواردی مانند این استفاده کرد. 
  6. اگر به حمص ترش علاقه دارید، بهتر است از سماق یا رب انار استفاده کنید.

حمص بادمجان یا حمص بدون ارده

حمص بادمجان یا حمص بدون ارده، طرفداران خاص خود را در کشورهای عربی دارد. این غذا به عنوان یک پیش غذای لبنانی یا عربی شناخته می‌شود. ارزش غذایی حمص بادمجان یا بدون ارده بسیار بالا است. به همین دلیل می‌تواند به عنوان وعده غذایی اصلی نیز مصرف شود. 

با استفاده از بادمجان، می‌توانید یک غذای مدیترانه‌ای – عربی داشته باشید. برای تهیه این غذا، نیازی به ارده یا دانه کنجد نیست. به جای آن می‌توان از بادمجان استفاده کرد. علاوه بر این، به مواد اولیه دیگری مانند سیر روغن، زیتون فرابکر، نخود پخته، نمک، فلفل، پاپریکا، لیمو تازه و مواردی مانند این نیاز دارید. 

  • دستور تهیه حمص بدون ارده یا حمص بادمجان 

طرز تهیه حمص بادمجان به صورت زیر است: 

  1. در مرحله اول نخودها را از شب قبل خیس دهید. چند بار آب آن را عوض کنید. سپس نخودها را آبکش کرده و در یک قابلمه بریزید. در مرحله بعد، مقداری نمک و فلفل به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید تا نخودها به طور کامل پخته شوند، بعد از آن، پوست نخودها را جدا کنید. 
  2. در مرحله بعد، یک کاغذ روغنی روی سینی فر بگذارید. سپس فر را روشن کنید تا گرم شود. چند عدد بادمجان را بشورید و از وسط به دو قسمت تقسیم کنید. توجه داشته باشید که نباید پوست بادمجان را جدا کنید، مقداری روغن زیتون روی بادمجان بمالید.
  3. بادمجان‌ها را از قسمت بدون پوست روی کاغذ روغنی قرار دهید. مقداری سیر رنده شده و خرد شده روی کاغذ روغنی بریزید و پخش کنید. یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون روی سیر بریزید. توجه داشته باشید دمای فر باید در حدود ۲۳۵ درجه سانتی‌گراد باشد.
  4. اجازه دهید تا بادمجان‌ها برای بازه زمانی ۳۰ دقیقه داخل فر بپزند. بعد از آن، بادمجان را از فر خارج کنید. در مرحله بعد، نخودهای پوست گرفته شده را همراه بادمجان و سایر مواد اولیه در غذاساز بریزید. 
  5. همه مواد اولیه را با یکدیگر ترکیب کنید تا کاملاً یکدست شوند. در نهایت می‌توان غذا را با روغن زیتون، فلفل قرمز و جعفری تزیین کرد.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره طرز تهیه حمص توضیح داده شد. حمص یک غذای عربی و مدیترانه‌ای است که طعم بسیار دلپذیری دارد. این غذا در بسیاری از کشورها مثل لبنان، ارمنستان، یونان، رم، ترکیه و مواردی مانند این مصرف می‌شود. برای تهیه این غذا، به مواد اولیه‌ای مانند نخود، دانه کنجد، روغن زیتون، ادویه و مواردی مانند این نیاز دارید. 

در برخی موارد، می‌توان به جای ارده از بادمجان استفاده کرد. حمص فیبر بسیار بالایی دارد و برای افرادی که به بیماری‌های گوارشی مبتلا هستند، مناسب می‌باشد. این غذا مواد مغذی مورد نیاز بدن مثل پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، چربی و مواردی مانند این را تامین می‌کند. 

اگر رژیم‌های غذایی سالم را دنبال می‌کنید، می‌توانید حمص را در برنامه غذایی خود بگنجانید. اما به طور کلی، توصیه می‌کنیم برای یادگیری طرز تهیه حمص رژیمی با متخصصان تغذیه مشورت کنید. متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بدنی سالم داشته باشید و به تناسب اندام برسید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه