خواص انبه برای زنان

خواص انبه برای زنان

انبه یکی از بهترین میوه‌ها برای بهبود سلامتی بدن است. این میوه مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و تاثیر بالقوه‌ای بر بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارد. ترکیباتی به نام پلی فنول در انبه وجود دارد که خطر ابتلا به بیماری سرطان را کاهش می‌دهند. همانطور که می‌دانید، پلی فنول‌ها نوعی آنتی اکسیدان هستند و از سلول‌های بدن در برابر عوامل بیماری زا محافظت می‌کنند. در برخی کشورهای جهان، انبه به عنوان سلطان میوه شناخته می‌شود. 

زیرا مزایای گوناگونی برای بدن دارد. این میوه دارای هسته است و یک دانه بزرگ در بخش میانی آن قرار دارد. انبه یکی از میوه‌های بومی آسیای جنوب شرقی و هند است. این میوه از حدود ۴۰۰۰ سال پیش کشت می‌شود و دارای انواع مختلفی می‌باشد. هر کدام از انواع انبه دارای طعم، شکل، اندازه و رنگ خاصی هستند. خواص انبه برای زنان بسیار شناخته شده است. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب برخی از این خواص را برای شما بیان می‌کنیم.

ارزش غذایی انبه 

همانطور که گفته شد، این میوه سرشار از مواد مغذی است. بسیاری از مردم به انبه یا آب انبه علاقه دارند. در ۱۶۵ گرم انبه تازه یا یک فنجان انبه کوچک، ترکیبات زیر وجود دارند: 

  • کالری: 99
  • پروتئین: 1.4 گرم
  • کربوهیدرات: 24.7 گرم
  • چربی: 0.6 گرم
  • فیبر: 2.6 گرم
  • شکر: 22.5 گرم

یکی از تاثیرگذارترین خواص انبه این است که یک فنجان کوچک از آن، در حدود ۶۷ درصد ویتامین سی مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌کند. ویتامین سی یک ویتامین محلول در آب است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. 

این ویتامین آهن را جذب می‌کند و به رشد سلولی کمک خواهد کرد. همچنین تاثیر بسیار زیادی بر سلامت پوست دارد. انبه منبع سرشار از مواد معدنی مانند مس و فولاد است و انتخاب کاملا مناسبی برای مادران باردار می‌باشد. زیرا به رشد و نمو جنین کمک می‌کند.

خواص انبه برای بانوان 

خواص انبه برای بانوان 
خواص انبه برای بانوان

انبه یک میوه بی‌نظیر و منحصر به فرد برای بانوان است. در ادامه برخی از بهترین خواص انبه برای زنان را بیان می‌کنیم:

1.خواص انبه برای سرطان سینه

یکی از مهم‌ترین خواص انبه برای بانوان، جلوگیری یا کمک به کاهش علائم سرطان سینه است. سرطان سینه یک بیماری تقریباً شایع در بانوان است که در شدت‌های خفیف یا شدید بروز پیدا می‌کند. پلی فنول‌های موجود در انبه، ژن‌های گسترش دهنده بیماری سرطان سینه را از بین می‌برند. این ترکیبات آنتی اکسیدانی، خاصیت ضد التهابی دارند و التهابات شدید بدن را کاهش می‌دهند.

2.برگ انبه و سندروم تخمدان پلی‌کیستیک PCOS

 سندروم تخمدان پلی کیستیک، یک بیماری شایع است که در اغلب بانوان یا دختران مشاهده می‌شود. این بیماری باعث مختل شدن چرخه قاعدگی، رشد موهای زائد، تغییر در خلق و خو و مواردی مانند این می‌شود. بنابراین درمان یا کنترل آن اهمیت بسیار زیادی دارد. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، برگ انبه حاوی مقدار زیادی از ترکیبات گیاهی مانند میو-اینوزیتول است. این ترکیبات در گروه ویتامین‌های B قرار می‌گیرند و به کاهش علائم سندروم تخمدان پلی کستیک کمک می‌کنند. 

3.سلامت دستگاه گوارش در دوران بارداری

از دیگر خواص انبه برای زنان، بهبود عملکرد دستگاه گوارش در دوران بارداری است. در دوران بارداری، ترشح برخی هورمون‌ها افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. تغییر سطح برخی هورمون‌ها در بدن، باعث بروز بیماری‌های مانند یبوست می‌شود. انبه به بهبود عملکرد روده کمک می‌کند و از بروز این بیماری جلوگیری خواهد کرد.

4.مبارزه با عفونت‌ های قارچی و باکتریایی

اغلب بانوان عفونت‌های قارچی و باکتری‌هایی را تجربه کرده‌اند. این عفونت‌ها به مرور زمان تشدید می‌شوند و باعث بروز مشکلاتی مثل التهاب، درد یا خارش خواهند شد. بنابراین بهتر است عفونت‌های قارچی یا باکتری‌هایی را نادیده نگیرید. برخی مطالعات نشان داده است، انبه برای عفونت مناسب است و تاثیر قابل توجهی بر کاهش بیماری عفونت زنانه دارد. ترکیباتی مانند اسید گالیک در انبه وجود دارد. این ماده خاصیت ضد التهابی دارد و به درمان عفونت واژن کمک می‌کند.

5.درمان آندومتریوز 

یکی از خواص انبه برای رحم، درمان آندومتریوز است. مطالعات انجام شده نشان داده است، انبه تاثیر قابل توجهی بر کاهش علائم بیماری آندومتریوز دارد. در بیماری آندومتریوز، بافت رحم در بخش خارجی حفره رحم توسعه پیدا خواهد کرد و باعث بروز دردهای شدید خواهد شد. برخی ترکیبات مغذی موجود در انبه مانند ویتامین سی، به کاهش علائم بیماری کمک می‌کنند یا از بروز آن جلوگیری خواهند کرد.

6.محافظت در برابر سرطان تخمدان

سرطان تخمدان، یکی دیگر از بیماری‌های زنانه است که در شدت‌های خفیف یا شدید بروز پیدا می‌کند. ترکیباتی به نام منگیفرین در انبه وجود دارد. این ترکیبات از پیشرفت علائم سرطان تخمدان جلوگیری خواهند کرد. همچنین حجم یا اندازه غده‌های سرطانی را کاهش می‌دهند.

7.جلوگیری از کم خونی

از دیگر خواص انبه برای زنان باردار، جلوگیری از کم خونی است. یکی از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در انبه آهن است. علاوه بر این، مقدار قابل توجهی ویتامین سی در این میوه وجود دارد که به جذب آهن کمک می‌کند. 

همانطور که می‌دانید، آهن در فرایند ساخت گلبول‌های قرمز مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمبود این ماده معدنی در بدن، باعث بروز عوارضی مثل خستگی بیش از حد می‌شود. بانوان باردار، بیشتر از هر شخص دیگری در معرض ابتلا به کم خونی قرار دارند. 

دیگر خواص انبه برای سلامتی 

علاوه بر مواردی که برای شما بیان شد، انبه دارای خواص گوناگونی برای سلامتی می‌باشد. در ادامه برخی از این خواص را برای شما بیان می‌کنیم: 

1.کالری کم 

اگر رژیم‌های غذایی کاهش وزن را دنبال می‌کنید، انبه گزینه کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود. می‌توانید با خیال آسوده این میوه را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. زیرا انبه حاوی مقدار بسیار کمی کالری است و باعث چاقی نمی‌شود. در حدود ۱۶۵ گرم انبه تازه، کمتر از ۱۰۰ کالری وجود دارد. بیشتر میوه‌ها و سبزیجات دارای مقدار کمی کالری هستند. 

یک پژوهش نشان داده است مصرف میوه‌های تازه مانند انبه قبل از صرف غذا، از پرخوری در غذای اصلی جلوگیری می‌کند. البته هنوز تحقیقاتی روی انبه خشک انجام نشده است. صرفاً انبه تازه مورد بررسی قرار گرفته است. البته انبه خشک حاوی مقدار زیادی مواد مغذی مانند ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. اما قند بیشتری نسبت به انبه تازه دارد.

2.پیشگیری از دیابت 

انبه یکی از بهترین میوه‌ها برای جلوگیری از بروز بیماری دیابت است. این میوه علائم دیابت را نیز کاهش می‌دهد. انبه در مقایسه با سایر میوه‌های تازه، حاوی قند طبیعی بیشتری است. به همین دلیل برای بیماران مبتلا به دیابت که قادر به مصرف قندهای مصنوعی نیستند، کاملاً مناسب می‌باشد. البته مصرف بیش از حد این میوه نیز توصیه نمی‌شود. 

زیرا ممکن است برای بیماران مبتلا به دیابت مضر باشد. اغلب مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، مصرف میوه‌های تازه خطر بروز این بیماری را کاهش می‌دهند. با این حال، تاکنون تحقیقات چندانی درباره رابطه بین انبه و دیابت انجام نشده است. در یک مطالعه کوچک، از داوطلبان خواسته شد تا برای مدت ۱۲ هفته به صورت روزانه ۱۰ گرم انبه خشک مصرف کنند.

 نتیجه مطالعه نشان داد، سطح قند خون شرکت کنندگان تا حد زیادی افزایش پیدا کرده بود. با این حال مصرف میوه‌های حاوی ویتامین سی و برخی سبزیجات سرشار از ویتامین، از بروز بیماری دیابت جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر انبه برای شما مضر است، پیشنهاد می‌کنیم سایر میوه‌ها و سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

3.سرشار از ترکیبات گیاهی سالم

انبه حاوی ترکیبات گیاهی سالم مانند پلی فنول است. اغلب ترکیبات گیاهی موجود در انبه، از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد بسیار واکنش پذیر هستند و می‌توانند به سلول‌های شما آسیب بزنند.

 در میان تمامی پلی فنول‌های موجود در این میوه، منگیفرین به عنوان یک سوپر آنتی اکسیدان شناخته می‌شود و قدرت بسیار بالایی دارد. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند، این ماده رادیکال‌های آزاد مرتبط با بیماری سرطان را از بین می‌برد.

4.سلامت روده را بهبود می بخشد 

با توجه به اینکه مقدار زیادی فیبر محلول و نامحلول در انبه وجود دارد، این میوه گزینه کاملاً مناسبی برای بهبود دستگاه گوارش و سلامت روده خواهد بود. فیبر در اغلب غذاهای گیاهی وجود دارد. بدن انسان قادر به حذف این ماده نیست. فیبر نامحلول در دستگاه گوارش بدن تجزیه نمی‌شود و باعث افزایش حجم مدفوع خواهد شد. 

در نتیجه مدفوع نرم‌تر شده و خطر بروز بیماری یبوست کاهش پیدا می‌کند. این میوه برای افرادی که به بیماری یبوست مبتلا هستند، کاملاً مناسب است. متخصصان تغذیه معتقد هستند، رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر خطر بروز یبوست و نفخ شکم را کاهش می‌دهند. مواد غذایی حاوی فیبر به رشد و توسعه باکتری‌های مفید روده کمک می‌کنند.

5.کمک به تناسب اندام 

فیبر موجود در انبه صرفاً به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک نمی‌کند، بلکه بر تناسب اندام نیز موثر است. یک پژوهش درباره این مسئله نشان داده است، انبه به کنترل گرسنگی کمک می‌کند. در نتیجه برای افرادی که رژیم‌های لاغری را دنبال می‌کنند، کاملاً مناسب است. مدتی طول می‌کشد تا فیبر موجود در انبه هضم شود. در نتیجه، شخص برای مدت طولانی‌تری احساس سیری خواهد کرد و به سراغ خوراکی‌های چرب یا شور مانند چیپس و کراکر نمی‌رود. 

6.تقویت سلامت مو و پوست

ویتامین A  و ویتامین سی موجود در این میوه، بهترین ترکیبات برای تقویت سلامت پوست و مو هستند. این ویتامین‌ها آنتی اکسیدان‌هایی هستند که به بهبود رشد مو و شفافیت پوست کمک می‌کنند. همچنین از پوست شما در برابر عوامل آسیب‌زا مانند نور خورشید محافظت خواهند کرد. به همین دلیل بسیاری از محصولات مراقبت از پوستی، حاوی ویتامین C یا سایر ویتامین‌ها هستند.

 بنابراین بهتر است انبه یا آب انبه را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا پوستی سالم و موهایی درخشان داشته باشید. البته می‌توانید ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود را از طریق مکمل دریافت کنید. اما ممکن است مکمل‌ها با سایر داروها تداخل داشته باشند یا به راحتی در بدن جذب نشوند. بنابراین بهتر است مواد غذایی ساده و طبیعی مثل انبه را برای جذب این ویتامین‌ها انتخاب کنید.

7.کمک به کاهش کلسترول بد

همانطور که گفته شد، این میوه حاوی فیبر است. فیبر محلول موجود در انبه، به کاهش کلسترول بد کمک می‌کند. کلسترول بد در رگ‌های خونی تجمع پیدا می‌کند و جریان خون یا اکسیژن را مسدود خواهد کرد. زمانی که اکسیژن و مواد مغذی به سلول‌ها نرسد، عملکرد اندام‌های داخلی بدن مختل خواهد شد. اگرچه سطح فیبر محلول موجود در انبه چندان بالا نیست، اما می‌تواند برای بدن شما مفید باشد. علاوه بر این، این میوه به کنترل فشار خون بالا کمک می‌کند.

 پتاسیم موجود در آن، نقش مهمی در تعدیل فشار خون دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به بیماری فشار خون بالا، عدم دریافت پتاسیم کافی از رژیم غذایی است. بسیاری از مردم پتاسیم کافی مصرف نمی‌کنند. اگر سدیم و پتاسیم به اندازه کافی مصرف شوند، خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها مثل بیماری قلبی یا سکته قلبی کاهش پیدا خواهد کرد. البته افرادی که به بیماری‌های مزمن کلیوی مبتلا هستند، باید قبل از مصرف پتاسیم با پزشک مشورت کنند. زیرا ممکن است مصرف بیش از حد پتاسیم، به بدن این بیماران آسیب برساند.

سخن پایانی 

در این مطلب درباره خواص انبه برای زنان توضیح داده شد. انبه یک میوه بسیار لذیذ و مفید است که حاوی مواد مغذی گوناگونی می‌باشد. این میوه بسیاری از ترکیبات مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌کند. اغلب مطالعات و پژوهش‌ها نشان می‌دهد، انبه تاثیر بسیار زیادی بر درمان بیماری‌های زنان دارد. به عنوان مثال از بروز علائم بیماری سرطان سینه یا سرطان تخمدان جلوگیری می‌کند.

 همچنین مانع از بروز بیماری یبوست هنگام بارداری خواهد شد و عفونت‌های باکتریایی یا قارچی را کاهش خواهد داد. بنابراین، بهتر است این به برنامه غذایی شما اضافه شود. این میوه به صورت طبیعی حاوی مقدار بسیار کمی کالری و مقداری قند است. انبه خشک قند بیشتری نسبت به انبه تازه دارد. بنابراین ممکن است برای بیماران دیابتی مناسب نباشد.

 بهتر است قبل از مصرف این میوه، با متخصصان تغذیه و مربیان ورزشی مشورت کنید. متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، بهترین برنامه غذایی را در اختیار بانوان قرار می‌دهند تا با کمک آن به تناسب اندام برسند و سلامت بدن خود را حفظ کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه